Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fan met ledjes, 1 ledje kortgesloten

Pagina: 1
Acties:

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-11 21:01
Vraag niet hoe :X

Maargoed, 2 ledjes branden nu nog, 1tje heb ik kortgesloten.. kan ik hem zo nog veilig zijn rondjes laten doen?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

a) Ligt aan het schema.... (staan de LEDs parallel of in serie... en voor degenen die zeggen "het is natuurlijk parallel want anders zouden de andere LEDs het ook niet meer doen": laat ik je uit de droom helpen.... 1 LED kan kaduuk zijn in een serie LEDs terwijl de andere(n) het nog wel doen)
b) Ligt aan de beschadiging van de LED. Is hij geleidend geworden of juist met oneindige weerstand?

• BHQ
Dat zou ik niet weten. Iig zijn perongeluk de 2 soldeerpuntjes van de strip met elkaar in contact gekomen toen ie aanstond, toen deed ie weinig meer.

Hoe weet ik of het serie of parralell is? volgens mij serie...

[ Voor 19% gewijzigd door BHQ op 24-02-2004 21:10 . Reden: vraagje ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Yapser schreef op 24 februari 2004 @ 21:08:
Dat zou ik niet weten. Iig zijn perongeluk de 2 soldeerpuntjes van de strip met elkaar in contact gekomen toen ie aanstond, toen deed ie weinig meer.
Ehm.... de 2 soldeerpuntjes van die ene LED?

Gewoon lossolderen... dat die 2 puntjes GEEN kortsluiting meer maken.

Als dit namelijk het geval is, zal het in de huidige situatie niet gezond zijn voor de rest van de schakeling. STEL dat ze in serie staan, dan krijgen de andere 2 LEDs nu meer op hun duvel....

• BHQ
Ze hebben een keer kortsluiting gehad, nu niet meer, dat bedoel ik, maar de donder is groot genoeg geweest voor het led :(

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Yapser schreef op 24 februari 2004 @ 21:52:
Ze hebben een keer kortsluiting gehad, nu niet meer, dat bedoel ik, maar de donder is groot genoeg geweest voor het led :(
In dat geval toch een beetje lastig te beoordelen.....

Verwijderd

lijkt me dat dan een koperspoor op de print ergens is verbrand
een led kan niet kapot gaan door een kortsluiting normaal

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 21:57:
lijkt me dat dan een koperspoor op de print ergens is verbrand
een led kan niet kapot gaan door een kortsluiting normaal
Ligt nogal aan de plek van de korstluiting lijkt me... Ik hoopte voor hem dat het puur om een kortsluiting over de 2 pootjes van de LED was. Helaas niet dus. Ik begrijp uit z'n woorden dat die LED wat teveel 'prik' heeft gehad.... Als bijvoorbeeld een voorschakelweerstand kortgesloten is geweest, wil een LED op 12V echt wel kapot gaan.
Pagina: 1