Toon posts:

Mandrake Linux 9.2....een grote teleurstelling

Pagina: 1
Acties:
  • 66 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
[scene 1]
Na maanden twijfelen en wachten heb ik vandaag eindelijk tijd gevonden om Linux op mijn systeem te installeren. Het is niet dat ik het nu echt ergens voor nodig heb, XP draait prima en kan alles wat ik wil. Maar aangezien ik hier en daar hoor dat Linux erg mooi werkt en ik toch wat verder wil kijken dan mijn neus lang is ben ik het toch gaan proberen. Enfin, de vier cd's van Mandrake Linux 9.2 op de TU gedownload en thuis aan de slag gegaan met branden van de CD's. Maar binnen een kwartier was het al prijs: Na de reboot begint de installatie en komt er na twee minuten vrolijk "FATAL ERROR IN STAGE1: I/O error" op het scherm te staan. Met als vrolijke toevoeging: "You may reboot your systeem". Ik mag mijn systeem rebooten? Welke keuze heb ik? :(
Dus een beetje googlen dan maar op die fout. Goed: Heel veel verschillende oplossingen gevonden, maar de enige die relevant was, was het downloaden van een andere eerste CD. Dus gezellig @50Kb/s een CD downloaden.

[scene 2, enkele uren later]
Vol goede hoop brand ik de gedownloade ISO en mik hem in mijn drive. De installatieprocedure loopt iets anders en er komt een andere foutmelding die weer snel gevolgd wordt door dezelfde als bij de eerste CD. Beide CD's maar eens op mijn notebook geprobeerd en daar gebeurt exact (!) hetzelfde.

[specs]
Desktop: AMD@1333MHz, 256MB, 40Gb, ASUS-VGA & MoBo
Notebook: Centrino@1400MHz, 256MB, 40Gb (NEC Versa)

[vraag]
Wie weet wat er nu exact of heeft een idee :) wat het probleem kan zijn?

Verwijderd

Misschien moet je eens de dvd versie proberen.
Voor 8 Euro in de boekwinkel te verkrijgen.
De installatie werkt bij mij daarmee prima.

Of anders misschien andere cd schijfjes nemen en opnieuw branden ?

Succes

Loek

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Heb je de MD5sum van die cd's wel gecontroleerd om te kijken of het downloaden goed is gegaan? Met brakke CDs is het geen wonder dat het mis gaat natuurlijk.

Welke CDs heb je gedownload trouwens (je zegt 'een andere' maar da's niet echt duidelijk).

edit: op de DVD staat hetzelfde installatie progamma als op de CDs lijkt me, dus dat zal dan dezelfde fout geven, niet?

[ Voor 24% gewijzigd door ajvdvegt op 24-02-2004 20:44 ]

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
ajvdvegt schreef op 24 februari 2004 @ 20:42:
Heb je de MD5sum van die cd's wel gecontroleerd om te kijken of het downloaden goed is gegaan? Met brakke CDs is het geen wonder dat het mis gaat natuurlijk.
Hoe kan ik deze MD5sum dan controleren?
Welke CDs heb je gedownload trouwens (je zegt 'een andere' maar da's niet echt duidelijk).
De eerste heb ik via de site van Mandrake gevonden en de tweede was een link op een forum waar over de betreffende fout gesproken werd. (En als oplossing werd gegeven: Download opnieuw, en dan via deze site)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 20:42:
Misschien moet je eens de dvd versie proberen.
Voor 8 Euro in de boekwinkel te verkrijgen.
De installatie werkt bij mij daarmee prima.

Of anders misschien andere cd schijfjes nemen en opnieuw branden ?

Succes

Loek
Tja, als ik nog vaak moet branden dan heb ik die acht euro voor een DVD'tje er wel uit ja. :) Is dit trouwens bij de meeste reguliere boekhandels verkrijgbaar, ik heb er eigenlijk nooit zo op gelet.

Verwijderd

MD5sum checken lijkt me inderdaad een goed plan...
Als je twee keer hetzelfde verkeerd doet op twee verschillende systemen, ligt het toch waarschijnlijk aan jezelf... Er zijn miljoenen gebruikers (waaronder ikzelf) die 'm zonder problemen gebruiken...
Maar om wat constructiever bezig te zijn.... hoe heb je je HDs gepartitioneerd? En heb je opgelet welke BIOS opties eventueel een probleem kunnen veroorzaken? Er is meer info nodig om een zinnige tip te kunnen geven..
Als ik de specs van je systeem zie, zou het allemaal prima moeten kunnen lopen, tenzij je 2 LG CDROM drives hebt ( :P )

• sirdupre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-04-2025
Wat misschien ook een tip is om met Linux te expirimenteren is Knoppix. Dat is één cd die je kunt booten zonder te installeren. Knoppix wordt echt geroemd om z'n hardware compatibiliteit, dus misschien dat het daarom interessant is. De website was volgens mij www.knopper.net.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 20:46:
[...]

Hoe kan ik deze MD5sum dan controleren?
Door dat te lezen op het grote internet waar dat op talloze plekken staat uitgelegd. Het lijkt me bijna aan je hardware liggen (cd's, cdrom-speler), maar hier kunnen we eigenlijk heel weinig mee. Volgens de alhier geldende policy verwachten we dat je het een en ander zelf probeert en uitvindt, en het controleren van een md5sum en hoe dat moet is daar zeker een van. Omdat er dus hier en daar wat ontbreekt in je post doe ik deze dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.