[redhat 9 linux] /etc dir vinden via windows?

Pagina: 1
Acties:

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 21:52
Ik heb problemen met mijn server. Hierdoor moet ik een bestand wissen in mijn /etc directory. Via een distro versie op floppy kreeg ik de boel niet aan de gang, dus nu heb ik mijn schijven maar aan mijn windows xp bak gehangen.

Nu vindt ik echter de /etc directory niet. Weet iemand waar die wordt opgeslagen? Ik dacht namelijk gewoon in de root, maar kennelijk niet

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
heb je een addon module geladen om met je linux filesystem om te gaan?

wat voor filesystem gebruik je eigenlijk :? ext2/3/reiserFS ??

Windows kan iig niet native omgaan met ext2/3/reiser... tis maar dat je het weet

[ Voor 24% gewijzigd door Zwelgje op 24-02-2004 20:34 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:38

Ryceck

Constants and Variables

Hoe in godsnaam kan jij onder Windows XP je linux-fs aanspreken?

Je /etc (let op de / ;)) staat gewoon op je root ja, maar voor zover ik weet kan je met deze wetenschap helemaal niets omdat er (bij mijn weten) geen mogelijkheid is om via Windows je linux-fs te manipuleren. Uitlezen gaat meestal nog wel met een paar provisorische programmas, maar Windows zelf heeft niet standaard de mogelijkheid om een ext2/ext3/reiser partitie in te lezen.

Je zal dus:
a) nooit die /etc directory kunnen wijzigen of er bestanden in kunnen schrijven
b) via externe programma's moeten gaan werken om deze schijf ingelezen te krijgen onder windows

Mijn advies: installeer ergens ff snel een basic debian-distrootje ofzo en hang die schijf daar ff in. Mount hem ff onder /mnt/temp en edit daar je zooi :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• burlapp
Ik gebruik explore2fs, daarmee kan ik dus mijn ext2 en ext3 schijven mee bekijken.
Maar zie dus nergens de /etc directory staan

In de root van de boot schijf staat echter wel een etc bestand van 0 bytes, maar daar kan ik dus niet in kijken. Mijn vraag is dus, waar staat de directory waar je anders altijd inkomt als je op /etc zit in je linux bak

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Nog makkelijker: download een knoppix CDtje en start daar eens van op. Kan je ook je hele HD benaderen en hoef je niets te installeren.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• burlapp
die Knoppix ga ik eens proberen, thnx voor de tip. Anders zou ik idd ook niet weten hoe ik er goed op kan komen

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:31
Kijk anders eens in je fstab, staat /etc niet als een losse partitie op je schijf?

edit:
Laat maar, fstab staat in /etc

[ Voor 23% gewijzigd door EdwinG op 24-02-2004 23:16 ]

Bezoek eens een willekeurige pagina

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:03
Ik denk dat in jouw geval /etc/ dan op een aparte partitie staat. Gewoon op de andere partities zoeken tot je er een tegen komt die veel op je /etc/ lijkt ;)

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:38

Ryceck

Constants and Variables

Het leuke is alleen dat als zijn /etc een andere dir is en deze dus gemount wordt van een andere partitie af de directory /etc wel zal moeten bestaan.... Er moet wel een mount-point zijn genaamd /etc anders kan hij de betreffende partitie/schijf niet op de .etc mounten.

Zoals de TS het zegt bestaat heel /etc niet.... en dat zou inhouden dat gewoon zijn /etc ge rm-rfd is
spijtig.... maar waar ben ik bang :(

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 23:48

JaQ

klinkt miscshien een beetje stom, maar als /etc op een apparte partitie zou staan, hoe weet je systeem dat dan? Ik bedoel, je fstab staan in /etc. Als dat een apparte partitie is, dan zou dat eventueel via een bootparameter meegegeven moeten worden. Dat zou je kunnen vinden in je lilo.conf, maar je lilo.conf staat ook in /etc (dus is niet te achterhalen). grub.conf staat in /boot of /boot/grub/ (daar zou je dus kunnen controleren of /etc als bootparameter wordt meegegeven).

Iets wat ik wel vreemd vind, is dat je een bestand moet verwijderen uit /etc. Je kan toch altijd booten en er vanaf de prompt in? Desnoods in single user mode? Tenzij je een foute kernel hebt geinstalleerd, maar die staat niet in /etc.

Anywayz, je zou ook kunnen proberen met captain nemo te kijken naar je linux schijf (vanaf windows dus). Vooral in dual boot situaties is dat erg handig ;) , maar als je /etc niet bestaat (of niet accessable is), dan heb je een serieus probleem en zal je server nooit meer willen booten. Tijd voor een nieuwe install / backup terugplaatsen?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Pagina: 1