Toon posts:

Tips gezocht voor belichting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van het 3d contest ([rml][ 3D] Contest V19: Vida Imóvel (stilleven)[/rml]) wilde ik graag een houten plank op de foto zetten, om daar een mooie texture van te maken. Helaas kom ik in de problemen met de belichting: Of ik krijg een houten plank die gewoon onderbelicht is, of ééntje die op 1 punt te fel is en ik in de knoop kom met schaduwen. Wat ik wil is een egale belichting.

Helaas zijn m'n middelen beperkt tot een Olympus Camedia C700uz met de interne flitser, statief heb ik.

De maat van de plank is ca. 80cm x 45cm.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
quote ipv edit :X

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 20:26 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Als je geen externe flitser (met softbox) hebt, dan kun je voor de ultieme budgetoplossing gaan: een papieren softboxje. Plak een bolstaand stukje papier over het ingebouwde flitsertje heen (let op voor objectief! :)), zodat een soort softbox ontstaat. Je kunt daar een (dun) vel wit papier voor pakken, of bijvoorbeeld een stuk van zo'n groot vloeipapier-achtig vel wat in nette overhemden zit. Dat verzacht het licht door een groter oppervlak te verzorgen.

Wat je ook kunt doen is het hele zwikkie mee naar buiten nemen en bij daglicht een foto maken. Camera op statief en belichten maar die CCD! :) Zorg dat je niet in het zonlicht staat en de plank ook niet in de zon staat. Je licht is dan mooi gelijkmatig. Misschien heb je wel een redelijk lange belichtingstijd nodig. Probeer ook een aantal verschillende plekken (schaduw, open stuk, dichtbij een raam/witte muur, etc).

Succes ermee!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx Hillie :) Ik zal morgen meteen aan het knutselen gaan met die softbox. Qua zonlicht zit ik hier met een probleem, aangezien het balkon hier overdekt is en vrijwel aan de schaduwkant zit rond dit jaargetij (daarbij zijn er nog twee hoge panden aan de overkant die een fijne slagschaduw werpen) :/ En aan het andere kant van het pand is alleen water, dus dat schiet ook niet op :o

Eigenlijk ben ik dom bezig, als het goed is heb ik nog een filterset van de kapotte SLR flitser, waaronder een diffusor, maar voor ik die gevonden heb is waarschijnlijk de contest wel over :+

• Hillie

Hillie

Schaduw is natuurlijk ook gelijkmatig licht, je moet alleen veel langer belichten. Daar is je statief dan weer handig voor: Camera erop en gewoon handmatig doen. Vijf seconden belichten op diafragma dat je wilt en ga dan eens kijken. Te licht? Halveren naar 2 seconden. Te donker? Verdubbelen. En ga zo maar door, totdat je de juiste waarde gevonden hebt.

Daarna kun je in PS een beetje trekken aan de kleuren (dmv Curves), maar pas op dat je dat niet al te fanatiek doet, dat kan wel eens heel onrealistisch uitpakken. Voor gelijkmatige belichting is een flits (zeker die ingebouwde) trouwens niet echt behulpzaam: uit dus! :)

Verwijderd

Topicstarter
Jammer genoeg is de Olympus erg beperkt met belichting, diagfragma en sluitertijden.
Bovendien krijg je ontzettend snel ruis als het maar ook een beetje donker is.

Daarom ben ik heftig aan het sparen voor een DSLR :)

Tis jammer dat m'n analoge SLR kapot gegaan was, anders had ik daar wel de foto mee kunnen maken, daar kon ik tenmiste alles instellen.

• Hillie

Hillie

Ja, ok, als het donker is komt er ruis. Maar hoe zit het met de belichtingstijden? Wat is de maximale tijd? Je gaat me toch niet vertellen dat dat dingetje zo inflexibel is he? ;)

Als je trouwens mooie foto's wilt maken in het donker met film, dan kan ik je Fuji NPH wel aanraden. Iemand die ik ken schiet daar nachtfoto's mee met enorme belichtingstijden (denk minuten :)) en dat geeft mooie kleuren en een heel net resultaat.

Verwijderd

Topicstarter
Hillie schreef op 24 februari 2004 @ 21:16:
Ja, ok, als het donker is komt er ruis. Maar hoe zit het met de belichtingstijden? Wat is de maximale tijd? Je gaat me toch niet vertellen dat dat dingetje zo inflexibel is he? ;)

Als je trouwens mooie foto's wilt maken in het donker met film, dan kan ik je Fuji NPH wel aanraden. Iemand die ik ken schiet daar nachtfoto's mee met enorme belichtingstijden (denk minuten :)) en dat geeft mooie kleuren en een heel net resultaat.
Ik kan max. 16 seconden doen, maar de kwaliteit valt bar tegen helaas :/
Ach, ik maak gewoon die softbox en anders leg ik desnoods die plank op m'n scanner :X
Leuke camera die Oly, maar ik voel me gewoon erg beperkt (en niet in de minste plaats door de traagheid)

Film is geen optie voor mij, op bovengenoemde filters (misschien) heb ik niets meer (op de vele dia's na dan)

• Hillie

Hillie

Jammer dat de kwaliteit zo slecht wordt met lange belichting. Dan wordt het toch tijd het softboxideetje op te pakken. Je hoeft trouwens niet zoveel te doen daarvoor, gewoon een redelijk breed stuk papier voor de flitser, zorgen dat het bol staat, onderkant en bovenkant vastplakken met plakbandje en gaan. Zijkanten kun je denk ik wel open laten, zeker als het papier breed genoeg is en redelijk bol staat.

Verwijderd

Topicstarter
:) Ik kijk wat het doet, tis wel een leuke tip iig om uit te proberen.

Misschien dat ik een verstokte handmatige Praktika camera zo gewend ben geweest, op een gegeven moment wist ik voor een hoop situaties gewoon blindelings de juiste instellingen te pakken met een gegeven (in ASA aangegeven O+ ) rolletje :)

En anders kan ik nog gaan knutselen met een melkglazen plaat en tl-verlichting, maar liever niet.

Hopelijk word het weer zo'n feest met de Canon 300D of de Nikon D70

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 21:33 ]

Pagina: 1