Toon posts:

Zalman CNPS7000A-AlCu niet temperatuur gestuurd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Heb sinds kort een Zalman CNPS7000A-AlCu koeler op mijn P4 2.8 processor staan, deze staat weer in een MSI 875P Neo-FISR moederbord. Nou viel het mij op dat wanneer de temperatuur van mijn CPU oploopt, de RPM van de koeler niet verandert. Dit was bij de standaard met de P4 meegeleverd koeler wel het geval. Heb even geëxperimenteerd door het encoden van een MPG op de laagste RPM-stand van de Zalman door de fanmate te gebruiken. CPU temperatuur liep al snel op tot 80 graden waardoor automatische shutdown in werking werd gesteld.

Kan iemand bevestigen dat de zalman koeler inderdaag niet temperatuur gestuurd is? Maakt het hierbij uit of ik de meegeleverde Fanmate aansluit? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo'n zin heb om elke keer weer mijn kast open te moeten halen en de fan-RPM handmatig bij te moeten stellen afhankelijk van of ik mijn processor een tijd lang ga belasten of niet.

Echnie.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:33
Die is niet temparatuur gestuurd. Waarom ook :)
Want ik vind hem heel erg stil.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Er zit geen temperatuursensor op de fan, dus nee. Is te veranderen via de fanmate of softwarematig (speedfan dacht ik)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Welkom op GoT :*)

Deze koeler is inderdaad Niet tempgestuurd, je moet hem zelf afstellen met de fanmate.
Maar als je de koeler op volle snelheid zet is ie nog nauwelijks te horen dacht ik :9

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Nee, hij is niet temperatuurgestuurd, het ook daarom dat je een Fanmate meegeleverd krijgt - zodat je de rotatiesnelheid zelf kan instellen.

Het is mogelijk dat de boxed cooler bij je CPU tempgestuurd is, maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een Intel boxed cooler gezien die dat heeft. Heeft je moederbord geen functie de fansnelheid instelt naargelang de temperatuur van de CPU (zoals Q-Fan bij Asus)?

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
bij Asus kan je in de bios Q-fan activeren.........

ASUS Q-Fan Technology
Constant, high-pitched noise generated from heatsink fans are a thing of the past thanks to ASUS Q-Fan™. The ASUS A7N8X Deluxe with Q-Fan™ technology intelligently adjusts fan speeds according to system loading to ensure quiet, cool and efficient operation.

Verwijderd

sorry maar dan is je cooler niet goed gemonteerd.

ik heb hier een 3.0 PIV en op laagste rpm is deze stressed max 40 graden ong. (ja met dezelfde zalman cooler)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Vierkant228: helaas is de topicstarter daar niets mee, aangezien hij een MSI-moederbord heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Steve op 24-02-2004 19:53 ]

Verwijderd

ik heb ook een 2.8 en ook die zalman en ik zit rond de 30 graden in laagste stand dus er is iets mis met je montage en je airflow

ik heb termaltak xaser 2 5000 met alle fans op low

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
[quote]Jupiler schreef op 24 februari 2004 @ 19:53:

bedoelde ook, mischien dat deze optie ook bij MSI is, alleen dan onder een andere naam.........

• Neo289
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09-2024
abit heeft het bijvoorbeeld ook, fanEQ

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ja MSI noemt dat CoreCell ;)

[quote]Vierkant228 schreef op 24 februari 2004 @ 20:13:
Jupiler schreef op 24 februari 2004 @ 19:53:

bedoelde ook, mischien dat deze optie ook bij MSI is, alleen dan onder een andere naam.........

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad Corecell draaien. Dit progje monitort de CPU temperatuur en de fansnelheid. Ik kan kiezen tussen Auto mode (temperatuur gestuurde snelheid van de fan) en user mode (zelf fan snelheid instellen).

In user mode kan ik de snelheid regelen (ik hoor duidelijk de fan sneller of langzamer draaien). Maar op auto-mode is de snelheid altijd hetzelfde, ongeacht de temperatuur van de processor. Wanneer Corecell in staat was om temperatuur afhankelijk de boxed CPU fan rotatiesnelheid aan te sturen (heb de fan regelmatig aan- en uit horen slaan), moet 'ie dat voor de zalmman toch ook kunnen doen?

Ik heb overigens geen pasta aangebracht op de chip op aanraden van de leverancier van de zalman (geeft alleen maar troep bij het evt weer demonteren van de koeler), maar gezien de reacties gaat het koelvermogen van de zalmman hier toch flink van achteruit.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 21:33:
Ik heb overigens geen pasta aangebracht op de chip op aanraden van de leverancier van de zalman (geeft alleen maar troep bij het evt weer demonteren van de koeler), maar gezien de reacties gaat het koelvermogen van de zalmman hier toch flink van achteruit.
Dat is zo ongeveer het domste wat je kan doen. Het oppervlak van zowel de koeler als de core van de cpu zitten vol met voor het oog onzichtbare krasjes. Nu worden deze gevuld met lucht, en dat is een zeer slechte geleider, waardoor er slechts een geringe hoeveelheid warmte zal worden doorgegeven. Breng snel even een tweetal rijstkorreltjes koelpasta aan op de heatspreader van je Pentium 4 en smeer het uit. Op die manier worden al die kleine krasjes opgevuld met koelpasta, en hoewel dat op zich ook niet al te best warmte geleidt is het nog steeds veel beter dan gewoon lucht.

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:52

IQM

Tja, dan lijkt het me duidelijk. Dat spul zit er niet voor niets tussen. (de orginele Intel cooler heeft een thermal pad wat exact hetzelfde doet.)

Overigens, wat is dat voor leverancier ? Verkoopt hij alleen maar en bouwt hij geen PC's ?

geen koelpasta, dat geeft zo'n troep :Z lekker verder ...

Verwijderd

Topicstarter
Jupiler schreef op 24 februari 2004 @ 21:40:
[...]

Breng snel even een tweetal rijstkorreltjes koelpasta aan op de heatspreader van je Pentium 4 en smeer het uit. Op die manier worden al die kleine krasjes opgevuld met koelpasta, en hoewel dat op zich ook niet al te best warmte geleidt is het nog steeds veel beter dan gewoon lucht.
Bedankt voor de tip, ga meteen aan de slag. Durf het bijna niet te vragen, maar als de koeling nu slecht werkt, en de fan daardoor nu volcontinu op hoogste snelheid draait (RPM = 2481, CPU temp = plus min 50 graden), dan valt er natuurlijk niet veel temperatuurgestuurd naar beneden bij te regelen.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Dat lijkt me ook, de temperatuur was door het ontbreken van koelpasta zo hoog dat er geen ruimte was om een lager toerental in te stellen. Daarmee is ook de verklaring gevonden waarom je Intel boxed cooler het wel deed; die heeft zo'n thermal pad onderin, een vervanger voor koelpasta. Temperatuur was dus niet zo hoog en dus kon er een lager toerental ingesteld worden op rustige momenten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 21:33:

en welke geniale leverancier zegt dit precies? je had net zo goed je CPU kunnen slopen hiermee...

zou er niet meer iets kopen ieg.

• jozy
  • Laatst online: 30-01 09:19
nou dat valt ook wel weer mee hoor. als 1 iemand een klant verkeerd informeert, hoeft dat niet gelijk te betekenen dat de gehele instantie niet deugd. zou lekker worden. [andersom kan natuurlijk ook niet, maar dat mag wel bekend zijn :]

ik zou dus maar snel aan de slag gaan met je pasta, arctic silver doet wonderen (als ik de talloze ervaringen zo aanhoor cq lees hier)
Pagina: 1