[Novell ZEN4] Imaging

Pagina: 1
Acties:

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-02 21:24

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Novell ZEN(4) "Zero effort networking" is bedoeld het systeembeheer een makkelijkere manier te geven hun netwerk te beheren, zoals de server werkplek maar ook bijvoorbeeld de PDA zullen samen kunnen werken op het netwerk
Dit resulteert in een tijd besparend en gecentraliseerd beheer

Maar ZEN komt ook met een ghost vervangend gedeelte!
ZEN Imaging, Zen imaging geeft dus de mogelijkheid om als systeembeheer niet meer door het gebouw te hoeven lopen met een "norton ghost bootflop!"

Voordeel is dat helpdeskmedewerkers nu zelf opdracht zouden kunnen geven voor een herimage, en dat er veel dingen geautomatiseerd kunnen worden zoals image selectie aan de hand van specificaties!

Verder bied het zelfs de mogenlijkheid dus om programma's gefaseerd uit te rollen in een bedrijf zgn "aggregate imaging"

Imaging met ZEN
Om te kunnen imagen met ZEN heb je de volgende onderdelen nodig:
  • [i]
  • ZENworks imaging service
  • [/i] Loopt op de server, mogelijkheid tot creëren updaten en herstellen van de image opslag van de zen partitie op de harde schijf op het werkstation
  • Imagesafe data store
    Dit is een gedeelte van de schijf op het werkstation, en bevat het “image safe data”
    Image safe data is het gedeelte op de schijf die de belangrijke gegevens op slaat… nml computernaam, ip adres
  • Image Engine
    Linux programma genaamd IMG
    Maakt het mogelijk de image files op de werkstations neer te zetten of te restoren
    De image engine is net eDirectory bewust en kan zowel handmatig als automatisch gestart worden

Wanneer het handmatig gestart is, is het mogelijk om de betreffende image op een lokaal aangesloten opslag medium op te slaan (JAZ) en het naar de ZENworks server te sturen

Maar het is ook mogelijk een image van de ZEN server af te halen

Wanneer de engine gestart is, kan hij een image van het lokale station maken
    Wanneer dat gebeurt, is het mogelijk hem hem door te sturen naar de ZEN server
  • Image Proxy server

Deze reageert op verzoeken van een image engine, dan communiceert hij met een eDirectory door poort 997 (UDP) en 998 (TCP) en de eDirectory beslist welke actie hij uitvoert met de image aan de hand van de opgestelde policies.

Wanneer de kopie van een image voltooid is, zet de Image engine een parameter in de image safe data.
    Wanneer dit niet gebeurd zal het werkstation na een herstart weer opnieuw beginnen met imagen
    Wanneer de parameter is gereset zal de Image Proxy server de ZENworks server opdracht geven de image te restoren naar de bedoelde werkstations wanneer deze opnieuw opstarten.

///er is een programma om handmatig de image safe data te wissen genaamd Zisclear

Als het werkstation een nieuwe image heeft, wordt er een zgn “work to do” parameter omgezet op het werkstation zodat de taak niet opnieuw gedaan wordt.
  • Preboot services/pre-execution environment (PXE)

Dit laat werkstations die uitgerust zijn met PXE toe om ZENworks image opdrachten uit te voeren.

PXE controleer op de Image Proxy server of een werkstation is toegewezen om een image te ontvangen.
    en wordt ondersteunt door de meeste nieuwe netwerkkaarten (3com 3c905bv)

PXE gebruikt het volgende om images uit te voeren:
  • DHCP server.
    PXE maakt contact met de DHCP server om een ip adres op te vragen voor het werkstation.\

nb Als ZENworks preboot services niet draait op de DHCP server moet er op de DHCP server een aanpassing gemaakt worden op de route tabel.
  • Proxy DHCP (PDHCP) server
    Deze reageert op PXE stations om de boot server te bepalen.

PXE actieve stations hebben PXE cliënt software dat de image taken afhandelt
  • TFTP server
    PXE werkstations gebruiken de TFTP server om bestanden op te vragen die later benodigd zijn om image acties uit te voeren.
    Verder maakt de TFTP server het mogelijk meer opdrachten te kunnen geven op een PXE cliënt omdat bestanden opgevraagd kunnen worden.
  • DTS
    PXE machine’s verbinden met DTS om te bepalen of een image uitvoering moet worden uitgevoerd.
  • Linux boot image _/-\o_
    Dit is een Linux boot image, en hij wordt gebruikt om de image engine te starten.
    De ZENworks image engine is gestart als een Linux executable.

Als het werkstation opstart bepaalt PXE of een image opdracht moet worden uitgevoerd, indien dit het geval is forceert PXE het werkstation om te booten met de Linux image

Voor werkstations met PXE netwerk kaarten, zal de Linux partitie opgeslagen zijn op de TFTP server.
    Anders moet de partitie lokaal op een boot disk (cd-rom, hardeschijf) gestart moeten worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.novell.com/common/img/hdr_logo.gif

Product overview op Novell.com
Overview of Zen 4 desktop's

Cool solution's met ontdekkingen/tips van gebruikers en Novell mensen
Cool solutions

Systeembeheerders en overkill hobbyers...deel hier je ervaringen met ZEN :)

Ikzelf ben bezig met ZEN 4 en WinXP in combinatie van pakketten:
Office 97
Groupwise
flash / shockwave
en de Novell client

[ Voor 162% gewijzigd door -Nexus op 01-03-2004 09:31 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je je je topicstart even iets aanpast dat je er concrete, duidelijke info inzet, een net verhaal en een duidelijke vraag / probleemstelling - dan move ik hem even :)

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:33

Jaymz

Keep on moving !

-Nexus schreef op 24 februari 2004 @ 18:58:
maar ben toch eigenlijk benieuwd naar de feedback van onze eigen Novel goeroe's ;)

Ben op dit moment bezig een manier te vinden om Office 97 compatible te maken met dit systeem, wij werken daar namelijk nog mee en Office 97 heeft geen MSI... Verder hebben wij een 18 zware pakketten die binnen huis zijn gemaakt.
Zie Snappshot @ Novell's knowledgebase

http://support.novell.com...archtid.cgi?/10021645.htm en
http://support.novell.com...archtid.cgi?/10081452.htm en
http://support.novell.com...archtid.cgi?/10021423.htm

Geven je denk ik genoeg info :)
Heeft iemand ervaring met WINXP basis image en daarop add on image's?
Nope, we zitten hier nog met ZEN 2 en nog geen XP.

ps. Probeer een beetje gerichte afgekaderde vragen te stellen, dus niet "Wat vind je van ZEN?" (en geef daarbij wat info over jullie eigen situatie, dat babbelt een stuk makkelijker I guess;))

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Op verzoek ---> PNS :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Als je Zen gebruikt heb je geen MSI Installer nodig. Je maakt gebruikt van zogenaamde Snapshots waarmee (soms met wat moeite) elke applicatie uitgerold kan worden via de NAL (Novell Application Launcher). Momenteel werk ik bij een client waar ZenfD3.2 gebruikt wordt en ik moet zeggen, het werkt goed.

Je vraag over Add On images snap ik niet echt, wat bedoel je hiermee? Heb je je uberhaupt wel verdiept in de mogelijkheden die Zen bied?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Jaymz
  • Laatst online: 20:33

Jaymz

Keep on moving !

McMiGHtY schreef op 25 februari 2004 @ 17:59:
Als je Zen gebruikt heb je geen MSI Installer nodig. Je maakt gebruikt van zogenaamde Snapshots waarmee (soms met wat moeite) elke applicatie uitgerold kan worden via de NAL (Novell Application Launcher). Momenteel werk ik bij een client waar ZenfD3.2 gebruikt wordt en ik moet zeggen, het werkt goed.
Vanaf ZEN4 kun je .msi packages ook opnemen in ApplicatieObjecten, iets waarvan ik heb begrepen dat de aanbevolen manier is mocht je een .msi-package hebben.

't is te lang geleden om het me goed te kunnen herinneren, maar je hebt iig een hoop minder prutsgedoe in NwAdm32 om je App Object écht goed te krijgen (okee, je .mst moet wel een beetje kloppen enzo 8)7))
Je vraag over Add On images snap ik niet echt, wat bedoel je hiermee?
Veel beter dan dit kan ik het niet zeggen ;)
Furthermore, it is usually possible to reduce the needed space even further by using the add-on imaging technology that is unique to ZENworks. Assuming your hardware is relatively similar, and the only difference in your various images is which applications are installed, then we have good news for you. Create a single base image of your OS with ZENworks (specifically NAL) installed. Then create add-on images for each of your applications using NAL. You can now use these images to mix and match to create the final images you need.

Consider the following example. At company XYZ, the receptionists need Windows ME with MS Office 98 and Internet Explorer. The writers need Windows ME, MS Office 98 and Adobe Acrobat. The support people Windows ME, Outlook Express and an in-house application. The facilities people need Windows ME and Internet Explorer. In traditional imaging solutions, each of these roles requires its own image that needs to be created and maintained separately. When an update to Windows ME is published, all four images must be updated. There is also a great deal of redundancy in each image, since the majority of the files in each image are OS files.

With ZENworks Imaging, you could make a single base image of Windows ME, and the add-on images of MS Office 98, Internet Explorer, Adobe Acrobat, and the in-house application. The resulting images are much smaller, and easier to maintain and ZENworks allows you to mix and match these images to get the final image you want. I call the final image the aggregate image, since it is an aggregation of the two or more smaller images.

Granted, this scenario is ideal, since all stations take the same OS and can use the same base image, but it is not far from most companies' reality. You may need to have several base images and base images for several different OSs, but the add-on images can be created once and placed on any base image. You still reduce the disk space needed and the amount of maintenance needed when any application or OS is updated or patched by the manufacturer.
Magic word was: "aggregate imaging" @ Novell's KB :)
Heb je je uberhaupt wel verdiept in de mogelijkheden die Zen bied?
't komt er niet vreselijk vloeiend uit, maar volgens mij wel :P

[ Voor 4% gewijzigd door Jaymz op 25-02-2004 18:13 ]

Verwijderd

Wij zijn op dit moment aan het overgaan van een NT4/Zen3.2 naar een Windows XP/Zen4 omgeving. Het is de bedoeling dat workstations vanaf nu:
- Automatisch kan gebuild worden uit de doos
- Automatisch ter plaatse (op het bureau van de gebruiker) kan gerebuild worden
- Applicaties automatisch worden verdeeld

Gereedschappen die ons tot nog toe redelijk onmisbaar leken:

- AdminStudio (MSI editor/creator), want met snapshots (AOT's) kom je
soms geen meter verder (en veel leveranciers leveren msi's mee die op niets lijken)
- GUI IT, aangezien ZenIth onbetaalbaar bleek (voor sync naar meerdere OU's
binnen bedrijf, over WAN links).
- Heel veel geduld en zakdoeken ..

hoe we het op dit moment doen:

Basis-image maken:

- Opstarten van XP installatie, basis setup tot "copying files + reboot"
- Ga in "Maintenance menu" van zenworks PXE, kies "create image": dit is je "base" image
- In je add-on image kan je dan extra soft (nodig tijdens 2° fase) en OEM-drivers kwijt.
- BELANGRIJK: splits steeds je base en je add-ons op: als je iets wijzigt aan je base-image krijgen al je workstations terug een nieuwe build binnen: niet goed!

Bij het plaatsen van een nieuwe pc wordt deze eerst geprepareerd dmv een diskette waarin gevraagd wordt naar novell user, lidmaatschap van bep. takken bedrijf, en pcnaam. Deze info wordt weggeschreven naar een hidden, protected partitie om een rebuild zonder user input mogelijk te maken.

Wanneer deze base en add-on dan op een nieuwe, lege pc worden geplaatst begint XP na reboot met een "normale" installatie, geholpen door OEM drivers uit de add-on image (voor machine-onafhankelijkheid). Bij het finishen van de setup wordt de inhoud van CMDLINES.TXT uitgevoerd (documentatie microsoft), waarmee verschillende registrysettings worden uitgevoerd.

in de tweede fase wordt de novell client + zenworks agent geïnstalleerd, daarna wordt autologon opgezet voor een user waaraan de basis applicaties hangen (zelfde voor elke gebruiker bedrijf). Deze installeren dan via NAL (novell application launcher).

dmv kix-scriptjes wordt dan de volledige setup afgerond, en wordt de pc gebruiksklaar afgeleverd voor de nieuwe gebruiker. Wanneer deze aanlogt worden er nog een paar settings aangepast (structuur home-drive, Trust-no-exe voor veiligheid, policy package komt binnen (ook via Zen4) etc ...)

Al bij al redelijk wat werk, maar dan heb je wel wat ... ;)

Caveat bij het maken van je applicaties: zorg dat je server-onafhankelijk werkt (dus zoveel mogelijk met macro's uit het loginscript), opdat je anders bij elke copy naar een andere zetel moet worstelen met sourcepaths, file rights etc ..

• Loesje
  • Laatst online: 02-07-2025
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 19:19:
Wanneer deze base en add-on dan op een nieuwe, lege pc worden geplaatst begint XP na reboot met een "normale" installatie, geholpen door OEM drivers uit de add-on image (voor machine-onafhankelijkheid). Bij het finishen van de setup wordt de inhoud van CMDLINES.TXT uitgevoerd (documentatie microsoft), waarmee verschillende registrysettings worden uitgevoerd.

in de tweede fase wordt de novell client + zenworks agent geïnstalleerd, daarna wordt autologon opgezet voor een user waaraan de basis applicaties hangen (zelfde voor elke gebruiker bedrijf). Deze installeren dan via NAL (novell application launcher).
Je kan de client ook direct vanuit CMDLINES.TXT installeren. (Of bedoel je dat?)

Verder is de auto-login zoals je die gebruikt niet nodig als je de applicaties aan het werkstation hangt, i.p.v. aan een gebruiker die je de auto-login laat uitvoeren.

Groot voordeel hiervan is dat als je een werkstation opnieuw moet installeren, je er alleen bij hoeft te zijn als je de installatie cd/diskette erin doet en de settings opgeeft.

Daarna loop je weg, en zodra er een login-prompt verschijnt kunnen gebruikers inloggen. En ze kunnen niet 'per ongeluk' tijdens de laatste installatie taken (na de auto-login) de boel verkloten.

Leven is meervoud van lef

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Ik ben gister gelijk begonnen met de tips van squadman...

Ik ga idd niet beginnen aan snapshot's... bedoeling is dat alles met add on images gedaan gaat worden,
"in de tweede fase wordt de novell client + zenworks agent geïnstalleerd" is dat een add on image? of wordt het idd via CMDLINES.TXT gedaan?

En met de manier van squadman hoef je volgens mij geen diskette meer te gebruiken als de image safe data al een keer is geschreven :X

Ik ga eerst het een en ander uitvinden voor dat ik stomme vragen ga stellen dus vandaar geen reply van mij :)

[ Voor 7% gewijzigd door -Nexus op 26-02-2004 16:17 ]

Verwijderd

Verder is de auto-login zoals je die gebruikt niet nodig als je de applicaties aan het werkstation hangt, i.p.v. aan een gebruiker die je de auto-login laat uitvoeren
Die autologon is door ons gekozen omdat het iets "zekerder" was dan apps aan het workstation te hangen. Als je al een tijdje met Zen werkt, weet je even goed dat de import policy niet echt jé van hét is ;) .. het gebeurde nogal vaak dat de pc pas na meerdere reboots geregistreerd was in NDS, en dat gaf soms nogal onvoorspelbare dingen, terwijl aanloggen, NALdesk lanceren en hoppa, apps installed ..

Voor de rest: prachtige softwaresuite, veel krachtiger dan alle vergelijkbare "management softs" waarmee ik al gespeeld heb ..

Als je al eens met een RIS of AD app publisher gewerkt heb weet je wat ik bedoel: prachtige tool, tot er iets moeilijks moet geïnstalleerd worden op <> platformen ..

• Loesje
dat de import policy niet echt jé van hét is ;) .. het gebeurde nogal vaak dat de pc pas na meerdere reboots geregistreerd was in NDS, en dat gaf soms nogal onvoorspelbare dingen, terwijl aanloggen, NALdesk lanceren en hoppa, apps installed ..
Volgens mij heb ik dat ooit opgelost door wsreg32 te draaien vanuit een script. (CMDLINES.TXT?)

Maar auto-login kan inderdaad meer zekerheid bieden.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

wsreg32.exe kun je ook gewoon draaien in je inlogscript met een apart account.

Wij gebruiken het af en toe in een vakantie (werk op een school) om als een lokaal/ruimte compleet van nieuwe pc's word voorzien..te zorgen dat ze goed geregistreerd worden, en we geen problemen krijgen als de leerlingen weer op school zijn. (Leerlingen zijn tuig trouwens..de pest voor je netwerk en je computers)

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Squadman schreef: "Bij het plaatsen van een nieuwe pc wordt deze eerst geprepareerd dmv een diskette waarin gevraagd wordt naar novell user, lidmaatschap van bep. takken bedrijf, en pcnaam. Deze info wordt weggeschreven naar een hidden, protected partitie om een rebuild zonder user input mogelijk te maken"

Wat voor disk is dit? en waar heb je hem vandaan>?

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ik denk dat die een zen cd bedoelt..waarmee de linux partitie gemaakt word

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Ik ken wel de Novell boot diskette's maar dat zijn er 3 en die hebben geen vraag voor novell user etc.
Hebben jullie die disk zelf gemaakt?

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Trouwens, console one werkt prima onder linux!
alleen de ZEN snapins zijn w32 based.... :( d8 dat java daar niet zo moeilijk over zou doen

• Loesje
Je kan die diskette in de coolsolutions vinden.

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Niet te vinden :(
Ik zoek een bootdisk waar ik gelijk de computernaam kan invullen... bestaat die?

• Loesje
Hoezo de computernaam invullen? Bedoel je dat je kan invullen wat de computernaam moet zijn als windows eenmaal geinstalleerd is? Dat moet je zelf even scripten.

Een dos-machine heeft geen naam... Ohja, die boot-disk kan je hier vinden.

Ik heb ook een diskette kant en klaar met verschillende drivers erop, maar ik kan hem nu even niet op het web plaatsen. (Daarnaast weet ik niet hoe het met licenties zit)

Verder denk ik dat je hier ook wel wat aan hebt, met name hoofdstuk 25...

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-02 22:13
Weet iemand trouwens hoe je makkelijk (en gratis...) een MSI file kan editten / MST file kan maken? Novell schijnt er met ZW4 software voor mee te leveren, maar ik draai hier 3.2.

Ik heb nog nooit een beetje fatsoenlijk iets gevonden.

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Hoe hebben jullie het nieuwe systemen probleem opgelost?

Want ze hebben dan geen image safe data en geen opname in de NDS,
ik heb het geprobeerd met die diskette, en heb uiteindelijk ook een verbinding gekregen met de ZEN server... inclusief mapping.
Nou werd hij op dit punt nog niet opgemerkt door de auto inventory. dit zal dus pas zijn als er een (eventuele dos client) geladen werd.
Maar dit moet toch veel makkelijker kunnen?

-Is het niet mogelijk om tegen de DTS te zeggen van (policy dus)
"Check aanwezigheid image safe data" anders image die en die erop
-Bestaat er anders een diskette die gelijk het station in de NDS opneemt waardoor er een policy aan te hangen is.

Verwijderd

Titelfix op verzoek :)

Verwijderd

Ik ben momenteel ook bezig met het implementeren van ZenWorks 4 i.c.m. Windows XP werkstations die tevens in een Active Directory domein gaan hangen. (Don't ask...;( )

Ik wil gebruik gaan maken van ZenWorks Imaging zodat een station via PXE boot, via Add-on images een aantal grote apps geinstalleerd krijgt waarna via NAL nog een aantal kleine apps gepushed kunnen worden.

Wat zou een handige manier zijn om te zorgen dat een werkstation na het imagen ook automatisch in het AD domein geplaatst wordt?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 14:58:
Ik ben momenteel ook bezig met het implementeren van ZenWorks 4 i.c.m. Windows XP werkstations die tevens in een Active Directory domein gaan hangen. (Don't ask...;( )

Ik wil gebruik gaan maken van ZenWorks Imaging zodat een station via PXE boot, via Add-on images een aantal grote apps geinstalleerd krijgt waarna via NAL nog een aantal kleine apps gepushed kunnen worden.

Wat zou een handige manier zijn om te zorgen dat een werkstation na het imagen ook automatisch in het AD domein geplaatst wordt?
overal waar je een command line kunt uitvoeren kan dit met "netdom"

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Weet je wat gaaf zou zijn?
Wanneer je de volgende functie bij console one of imanager zou hebben:
Ik wil namelijk bepaalde afdelingen iedere maand van een nieuwe image voorzien... dit moet toch op een of andere manier te bepalen zijn?
kortom...
is herimaging frequentie planbaar???

Verwijderd

-Nexus schreef op 24 maart 2004 @ 14:38:
Ik wil namelijk bepaalde afdelingen iedere maand van een nieuwe image voorzien... dit moet toch op een of andere manier te bepalen zijn?
WOL: Wake-on-LAN
Maak een policy dat die bepaalde pc's (workstation group) op een bepaalde dag / nacht via WOL worden opgestart en zet voor die pc's een image klaar. Zet wel in de BIOS dat bij een WOL / PXE boot de NIC het first boot device is en bij een gewone boot de h.d. Of dat de NIC altijd de first boot is maar dan moet je opletten dat er geen image klaar staat als het niet nodig is.

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Ok dat is een optie ja... dat je een schema maakt voor iedere afdeling...
en zo in een maand een aantal pc's op het lijstje zet... grappig...
ik reageer zo laat omdat ik t eerst wou testen enzo...
maar je hebt geen schedule functie?

Verwijderd

-Nexus schreef op 25 maart 2004 @ 21:44:
Ok dat is een optie ja... dat je een schema maakt voor iedere afdeling...
en zo in een maand een aantal pc's op het lijstje zet... grappig...
ik reageer zo laat omdat ik t eerst wou testen enzo...
Heej joop,

Ik ben hier op die middelbare school zelf ook bezig met Zen 4 Imaging. Ik heb nog niet gevonden hoe je het terugzetten van Images kunt schedulen, volgens mij kun je dat alleen relaiseren door aparte polic's te maken ofzo. Maarja, niet dat je hier wat aan hebt ofzo maar wou het ff kwijt :D

Zie je volgende week wel weer op school...

Verwijderd

-Nexus schreef op 25 maart 2004 @ 21:44:
Ik heb even geen ZEN-4 in de buurt, maar tjek de handleiding.
Download http://www.novell.com/doc...dpr/pdfdoc/zdprpdfdoc.zip
en dan in de zdpradmn.pdf vanaf pagina 556 staat precies hoe het moet.
- Je moet het Wake-on-LAN service object aanpassen (staat bij de server). Hier staat ook de scheduling.
- Bij het Server package een Wake-on-LAN policy aanmaken
- Op de server moet WOL geladen zijn met Statrwol

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 07:45:
[...]

Ik heb even geen ZEN-4 in de buurt, maar tjek de handleiding.
Download http://www.novell.com/doc...dpr/pdfdoc/zdprpdfdoc.zip
en dan in de zdpradmn.pdf vanaf pagina 556 staat precies hoe het moet.
- Je moet het Wake-on-LAN service object aanpassen (staat bij de server). Hier staat ook de scheduling.
- Bij het Server package een Wake-on-LAN policy aanmaken
- Op de server moet WOL geladen zijn met Statrwol
Met deze policy kun je dus alleen instellen dat de pc's in je netwerk op een bepaald tijdstip aanspringen. Je clients bootten dan wel van netwerk maar komen er dan achter dat er geen werk is en vervolgens bootten ze gewoon naar je OS.

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 08:49:
[...]

Met deze policy kun je dus alleen instellen dat de pc's in je netwerk op een bepaald tijdstip aanspringen. Je clients bootten dan wel van netwerk maar komen er dan achter dat er geen werk is en vervolgens bootten ze gewoon naar je OS.
Kewl! we hadden onze krachten moeten bundelen... B)
helaas is t nu een beetje te laat |:(

Een "wol nachtimage" is een mooi alternatief voor s'nachts door t pand struinen...
maar ik bedoel WOL werkt, dus t zou gewoon kunnen!
helaas heb je dus een programma nodig die gewoonweg niet bestaat!
thanks voor de manual ik zal em doorlezen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 08:49:
[...]
Als er geen werk is, zet je dat toch werk voor ze klaar :?
Vinkje aan bij een image rule, systeem voldoet aan rule --> werk :)
Of zet altijd een image klaar voor deze pc's en zet in de BIOS dat bij een WOL het first-boot-device de NIC is en bij de powerbutton is het first-boot-device de hardeschijf. WOL start pc - pc neemt NIC als fbd. en werk :)

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Nee het is niet mogelijk om te zeggen dat bij WOL de nic als 1e gekozen moet worden.
Verder moet het ook mogelijk zijn om zomaar een nieuwe image te plaatsen dus dat gaat niet werken.
verder ondervind ik manual rule's problemen als ik de image policy aan zet :?

Verwijderd

-Nexus schreef op 26 maart 2004 @ 13:05:
Nee het is niet mogelijk om te zeggen dat bij WOL de nic als 1e gekozen moet worden.
Das jammer. Nog niet alle BIOS'en ondersteunen het. Ik heb het alleen nog maar bij IBM gezien.

Misschien heb je iets aan een multicast sessie?
Dan geef je workstations op die mee moeten doen aan de mc en in het serverpolicy geef je aan welk image moet worden gepusht. WOL start de pc('s) en als de pc in de mc groep zit meldt ie zich aan en wacht tot rest is aangemeld of een x aantal minuten.
Pagina: 1