[Server] Filesharing + Ftp

Pagina: 1
Acties:

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Ik wil een servertje maken voor de volgende doeleinden :

- Mijn documenten geback-up vanaf eigen pc op server (4 pc's)
dit moet gebeuren met filesharing + inlognaam en wachtwoord.
Hier heb ik op gezocht, maar bij locations (XP) kan ik alleen mezelf zien.

- FTP server voor :
Thuisgebruikers die mijn documenten kunnen laden (als ze op school/werk zitten)
Vrienden die mijn weekendverhalen kunnen lezen

- Printer moet gebruikt kunnen worden vanaf school/werk

-Geen novell ofzo, alle software blijft op de pc's staan, maar hij moet bv alleen acces tot mijn documenten krijgen.

Linux is niet echt een optie .. denk ik
Internet wordt al verdeeld via een router
owja .. zou dit werken op een PII 400 128 mb 20 gb schijf ?

• Buzz_Lightyear
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:45

Buzz_Lightyear

To infinity and beyond!

Specs is geen probleem (Buzz_Lightyear's server heeft "slechts" Cellie 266Mhz, 160 Mb RAM) en voor FTP kun je GuildFTP gebruiken, fijn progsel

Maar, zou je niet eerst je netwerk (welke OS'en?) op orde maken zodat de pc's onderling met elkaar kunnen communiceren (Bestands / Printerdeling) :)

edit:
Ow,...en het is Filesharing >:)

edit:
Typo's rule!

[ Voor 17% gewijzigd door Buzz_Lightyear op 24-02-2004 17:51 ]

An Explanation of l33t Speak

Verwijderd

Maeslant schreef op 24 februari 2004 @ 17:44:
Linux is niet echt een optie .. denk ik
Als je dat zegt omdat je geen ervaring met GNU/Linux hebt dan geef ik je groot gelijk.
Je moet niet iets gaan onderhouden waar je de ballen verstand van hebt. :)

Voor elke andere reden is het je reinste onzin natuurlijk. Elke Linux distro kan verzorgen wat jij wil.
Heb je ervaring met Windows, dan gewoon voor een windows oplossing gaan. Zo'n vreemde/extreme eisen zijn dit toch niet :? Dit kan je met honderden programma's oplossen.

• Maeslant
Ik snap linux niet goed genoeg, laat ik het zo zeggen. Ooit weleens gedraait en na 2 weken eraf gegooit.

Netwerk werkt al jaren, filesharing enz. Ik ga alleen 1 pc vervangen en de oude wil ik als server gebruiken.

Ik snap filesharing wel, maar ik wil het nu met wachtwoord enz.

Verwijderd

Titeledit >:)
O-)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 18:03 ]

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:38
Doe je et nog fout :?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Kijk eens naar E-smith, dit is wel linux maar dan anders :) Je kan heel makkelijk via de webbrowers shares aanmaken en rechten toekennen. De users krijgen via het netwerk toegang tot de bestanden. Elke user heeft standaard een eigen map op de server die hij ook via ftp kan bereiken. Ik heb het ook draaien en het werkt perfect.

Verwijderd

:D :P
Maeslant schreef op 24 februari 2004 @ 17:56:
Ik snap linux niet goed genoeg, laat ik het zo zeggen. Ooit weleens gedraait en na 2 weken eraf gegooit.
Dan moet je er nou ook niet aan beginnen :)
Tenzij je veel vrije tijd hebt en zin hebt om het te gaan snappen ;)
Netwerk werkt al jaren, filesharing enz. Ik ga alleen 1 pc vervangen en de oude wil ik als server gebruiken.
Sharing kan gewoon sowieso met wachtwoord. Maak een werkgroep aan waar al je computertjes inhangen. Ftp-servertje erop zetten lijkt me ook niet zo'n probleem. Printer sharen is geen enkel probleem natuurlijk. Zorg alleen dat je iets van een firewall gebruikt zodra je deze services voor een deel van de buitenwereld open wil gaan zetten.

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:38
Is windows 2000 prof met IIS geen optie? Ik heb zelf dat sind een weekje draaiende, en dan heb je een goed beveiligde FTP, webserver, en mail server. Als het goed is kan je ook via die webserver een printer aansturen. Tja het back-upen moet je misschien doen met een programma dat automatisch een back-up ergens van maakt, b.v snap backup. Die kan je dan in de opstartlist zetten

[ Voor 1% gewijzigd door IJnte op 24-02-2004 18:49 . Reden: Typo(JSS Style) ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

IJnte schreef op 24 februari 2004 @ 18:08:
Is windows 2000 prof met ISS geen optie? Ik heb zelf dat sind een weekje draaiende, en dan heb je een goed beveiligde FTP, webserver, en mail server. Als het goed is kan je ook via die webserver een printer aansturen. Tja het back-upen moet je misschien doen met een programma dat automatisch een back-up ergens van maakt, b.v snap backup. Die kan je dan in de opstartlist zetten
ISS? B)

Daarnaast zijn hier nog wel wat kanttekeningen bij: IIS is van zichzelf niet per definitie "goed beveiligd". Je moet nog steeds enig beheertalent hebben en het liefst wat kennis van zaken.
Daarnaast zit er een SMTP-server in, geen mailserver.

• Maeslant
Zo nu zie ik een paar oplossingen,

Vrije tijd heb ik wel, maar ik heb weinig zin om nog meer te leren over linux.

Nou onze werkgroep is netwerk, maar die zie ik niet bij het delen van de bestanden, daar zie ik mijn computer naam staan.

[morgen ff info zoeken over de oplossingen die tot nu toe aangedragen zijn]

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Its never to late to start learning linux...

Volgens mij is het gewoon de beste oplossing voor wat je wil. Bij de meeste moderne distributies worden voldoende grafische tools meegeleverd om de configuratie ook voor een newbie doenbaar te maken.

• Maeslant
e-smith klinkt ook wel aardig,

maar windows xp is ook wel makkelijk, want je kan remote control gebruiken

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb even een screenshot voor je gemaakt zodat je kan zien hoe simpel het werkt. Je kan de server voor nog meer doeleinde gebruiken. Ik draai er bijv 7 site's incl. mailboxen mee.

Screenshot: http://www.kortekazen.nl/files/E-smith.JPG

(een ibays is een share die je in je netwerklocaties ziet) Verder zie je in dit plaatje maar een klein deel van de functies.

[ Voor 23% gewijzigd door KC_Kaas op 24-02-2004 23:11 ]

Pagina: 1