Toon posts:

welke bitrate voor streaming video met 56k6?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor video bitrate is het best als je video wilt streamen over een 56k6 modem? Moet dit veel minder zijn als 56k, of kan het ook meer zijn?

Heb wel dingen gelezen (via google e.d.) waarin stond dat je dan iets van 10Kbps moet nemen, maar dan is toch je hele filmpje aan gort? Wat voor instellingen gebruiken jullie hiervoor??

En is hier hier dan ook nog een aanmerkelijk verschil als je gebruik maakt van een webserver of een streaming server (windows)?? Kan de bitrate hoger als je een streaming server hebt? (zo ja, waarom dan precies?)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Hangt er vanaf, is het een kort filmpje? Zo ja dan kun je een wat hogere bitrate nemen, omdat de mediaplayer dan maar even hoeft te bufferen, waarna hij hem kan afspelen.
Als het een continue stream is, zul je sowieso onder de 56K moeten blijven. 10K lijkt me wel erg veel marge. Ik zou gewoon eens kijken bij wat bestaande streams. bijv. van radiostations. Daar heb je vaak een aparte stream voor inbelklanten, kijk dan in je mediaplayer wat voor bitrate dat heeft en probeer dat vervolgens zelf.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat voor video bitrate is het best als je video wilt streamen over een 56k6 modem? Moet dit veel minder zijn als 56k, of kan het ook meer zijn?
Het moet altijd minder zijn, vanwege de overhead en schommelingen in de bandbreedte. Met een 56k modem zul je nooit meer dan ca. 40 kbit/s halen met videostreams.
Heb wel dingen gelezen (via google e.d.) waarin stond dat je dan iets van 10Kbps moet nemen, maar dan is toch je hele filmpje aan gort?
Met 10 kbps zul je niets meer zien, hooguit gluid komt goed door.
Wat voor instellingen gebruiken jullie hiervoor??
En is hier hier dan ook nog een aanmerkelijk verschil als je gebruik maakt van een webserver of een streaming server (windows)?? Kan de bitrate hoger als je een streaming server hebt? (zo ja, waarom dan precies?)
Als je materiaal codeert met meerdere bitrates (de zgn. multibitrate encoding) dan zal een echte streaming server kunnen onderhandelen met de client over de bandbreedte. Dus de ADSL mensen krijgen een betere te zien dat de 56k mensen.
Een webserver kan dit niet, en dus zal je dan voor iedere bitrate een aparte file moeten maken.

Mijn (Windows Media) webcam codeert met 7 verschillende bitrates, van 20 kbps t/m 918 kbps: klik.
In jouw geval (met niet-live content):
-webserver -> losse files voor verschillende bandbreedtes
-'echte' streaming server -> multibitrate file maken

Voor 56k audience zou je kunnen beginnen met 16, 24, 32, en 48 kbps.

Let op je kan tig dingen instellen (compressie, resolutie, framerate, mono, stereo, CBR, VBR). Wat ik persoonlijk het belangrijkst vindt is de framerate. Als die hoog genoeg is is het filmpje mooi vloeiend. Daarna komt het geluid, voor redelijk geluid heb je echt heel weinig bandbreedte nodig (mono 12 kbps is al aan te horen). Pas daarna komt de resolutie.

Check hier voor een korte uitleg hoe het webcammetje precies codeert.

Verwijderd

Topicstarter
het is de bedoeling dat er in ieder geval storage materiaal aangeboden wordt, met later een uitbreiding naar ook live-materiaal (videocamera, vhs-tape ect..)

maar wat ik me dan ook afvroeg:
stel, je hebt een file van 8MB.. dus duurt voor een 56k6 verbinding ontzettend lang voordat ie binnen is.. stel je streamt hem van een webserver, dan zal hij toch erg vaak moeten rebufferen, om het filmpje gestreamd te krijgen, toch??

hoe zit dit dan met een streaming server (aangenomen dat je even geen gebruik maat van MBR)?? stel dat hij dan gebruik maakt van het UDP-protocol (ipv TCP), dan zal het allicht iets sneller zijn door het (Fire&Forget principe), maar ook zo snel dat de film zonder rebuffering gestreamd kan worden?? en zo ja, waar haalt het verschil in protocol dan precies zijn snelheid vandaan? alleen door het verschil in de manier van verzenden van de pakketjes? want dat kan ik dus niet echt vinden op internet...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 08:05 ]

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
maar wat ik me dan ook afvroeg:
stel, je hebt een file van 8MB.. dus duurt voor een 56k6 verbinding ontzettend lang voordat ie binnen is.. stel je streamt hem van een webserver, dan zal hij toch erg vaak moeten rebufferen, om het filmpje gestreamd te krijgen, toch??
Dat heb ik eerlijk gezegd niet geprobeerd, maar volgens mij gaat het zo:
Je encode een stuk video naar bv 32 kbps. Vervolgens zet je die op je webserver. ALs je hem opvraagt slurpt ie eerst een buffer vol (vrij snel, laten we zeggen 5 a 10 seconden), dan gaat ie spelen, en in de achtergrond haalt ie steeds meer binnen. Uitproberen zou ik zeggen.
hoe zit dit dan met een streaming server (aangenomen dat je even geen gebruik maat van MBR)?? stel dat hij dan gebruik maakt van het UDP-protocol (ipv TCP), dan zal het allicht iets sneller zijn door het (Fire&Forget principe), maar ook zo snel dat de film zonder rebuffering gestreamd kan worden?? en zo ja, waar haalt het verschil in protocol dan precies zijn snelheid vandaan? alleen door het verschil in de manier van verzenden van de pakketjes? want dat kan ik dus niet echt vinden op internet...
Of een stream wel of niet rebuffert is alleen afhankelijk van de beschikbare bandbreedte.
Het gebruik van UDP is omdat die connection-less is. Dus geen handshake overhead dus zoals bij TCP. TCP/UDP heeft op zich niets te maken met buffering etc.

Ik ben vandaag toevallig bezig geweest om een stukje statische content om te zetten naar 'echte' streaming. Op onze website stond een MPEG van 145 Mb, maarja daar keek geen hond naar (dat de link dood was zal ook wel niet veel geholpen hebben :D), die file stond dus gewoon op onze webserver en als je die aanklikt gaat ie hem eerste helemaal downloaden (hmmm dit lijkt op jouw vermoeden). Ik heb hem omgezet naar een MBR ding en op de streaming server gezet:
http://www.terena.nl/news/pr/kick-off.html

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Je moet richten op een totale stream van ca. 42k/s voor audio en video samen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Pagina: 1