Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voltage batterij stabiel houden?

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik heb een batterij van 3,7-3,8V. Als ik bijna leeg is geeft ie 3,7 en als ie vers is opgeladen meer dan 4V.

Is er een manier om er voor te zorgen dat de output altijd 3,7V is, dus zeg maar een soort regelbare weerstand die zichzelf regelt?

Want als ik hier namelijk een lichtje op ga aansluiten zwakt ie namelijk langzaam een stukje af voordat ie uitgaat (of zie ik dit verkeerd?). Ik wil namelijk graag een constante lichtsterkte krijgen. Is dit makkelijk mogelijk?

www.nintendocasemods.com

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je hebt bepaalde IC's van Maxim die zelfs van een lage spanning nog een hoge spanning kunnen maken. Ooit eens in de juli/augustus-uitgave van Electuur gezien (heeeele ouwe). Misschien kun je eens rondkijken op www.maxim-ic.com :)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Is het idee mogelijk? Ja....

Alleen betwijfel ik of het mogelijk is binnen die paar tiende volt verschil. Vastzetten op 3V zal denk ik wel mogelijk zijn met een step-down-converter ofzo. (alleen ben ik zelf ook op zoek naar een goed, stabiel, temperatuuronafhankelijk schema..... en heb er dus nog niet 1)

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 21:57

JaWi

maak het maar stuk hoor...

Hmm, een lampje constant laten branden op 3.7V... Dan ben ik toch snel geneigd om als oplossing zener te roepen. Een lampje hoeft nl. niet op 3.7000000V te draaien, mag ook best wel 3.71 of 3.69V zijn...

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Wat ik eigenlijk wil doen is het licht van mijn GBA-SP boosten, want deze geeft een beetje weinig licht uit zichzelf. Mijn vorige GBA-SP had een dode pixel, maar gaf wel meer licht dan m'n nieuwe. (en m'n afterburner uit m'n oude GBA gaf nog meer licht)

Ik weet tussen welke twee punten ik stroom moet zetten voor het licht, en daar staat nu dan 3.2V op (ongeachte sterkte batterij). Ik weet ook de GND en de + te vinden op de printplaat, spanning tussen deze twee punten is wel variabel (gewoon zelfde als de batterij).

Idee was eigenlijk gewoon twee draadjes leggen van deze GND en + naar de LED's, waardoor ik dan minimaal 0,5V extra zou kunnen krijgen. Alleen toen stootte ik op het probleem dat de batterij zelf geen constante spanning levert...

Eigenlijk zou ik gewoon moeten uitzoeken welk van de vele weerstandjes degene is die de voltage van de LED's regelt, en dat is wel weer heel veel werk :(

www.nintendocasemods.com

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
JaWi schreef op 24 februari 2004 @ 18:33:
Hmm, een lampje constant laten branden op 3.7V... Dan ben ik toch snel geneigd om als oplossing zener te roepen. Een lampje hoeft nl. niet op 3.7000000V te draaien, mag ook best wel 3.71 of 3.69V zijn...
Ja maar tussen 3,7 en 4,3 zal ik het verschil wel merken dacht ik zo, daar gaat het hier namelijk over...

www.nintendocasemods.com

• JaWi

JaWi

Digital-DNA schreef op 24 februari 2004 @ 18:42:
[...]
Ja maar tussen 3,7 en 4,3 zal ik het verschil wel merken dacht ik zo, daar gaat het hier namelijk over...
Daarom riep ik ook iets over een zener... Een zener van 3V6 zorgt ervoor dat de spanning redelijk continue rond de 3.6V bungelt!

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

Verwijderd

Weer iets wat simpel lijkt...

Vind eerst maar eens een 3,6V zener, het is geen standaardwaarde.

Dan hebben zeners al gauw een tolerantie van een procent of 10.

Om de spanning over een zener constant te houden moet er een vrij constante stroom door lopen.

Als de belasting parallel aan de zener hangt, moet de stroom door de zener aanzienlijk groter zijn dan de stroom door de belasting, wat zoveel wil zeggen dat je batterijtje tig keer sneller leeg is.

Als de batterijspanning daalt wordt de toch al kleine spanning over het noodzakelijke voorschakelweerstandje nog kleiner waardoor de stroom door de zener afneemt en de spanning over de zener toch daalt.

Ik dacht dus niet dat een zener de oplossing was.

• JaWi

JaWi

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 19:16:
[...]
Vind eerst maar eens een 3,6V zener, het is geen standaardwaarde.

Dan hebben zeners al gauw een tolerantie van een procent of 10.
[...]
3.6V is een perfect normale waarde (EUR 0,21 bij de Conrad). Daarnaast is de gemiddelde tolerantie rond de 2 tot 5% voor de meest el-cheapo zener diode, tegenwoordig. Ten opzichte van een lampje dissipeert een zener niet zoveel...

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04 19:08
voor die 21cent kan je het altijd proberen, werkt het niet, jammer dan, maar weet je het wel zeker.......... (zal nog wel paar euro kleine order ofzo bij komen maar kan nooit veel zijn)

Verwijderd

JaWi schreef op 24 februari 2004 @ 19:39:
[...]

3.6V is een perfect normale waarde (EUR 0,21 bij de Conrad). Daarnaast is de gemiddelde tolerantie rond de 2 tot 5% voor de meest el-cheapo zener diode, tegenwoordig. Ten opzichte van een lampje dissipeert een zener niet zoveel...
Jongens, jullie zijn helemaal vrij om het uit te proberen...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 19:55:
[...]

Jongens, jullie zijn helemaal vrij om het uit te proberen...
* WFvN vertrouwt op exter en gaat niet met een zener aan het klooien....

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/31

Daar staat een schema voor een LED. Alleen heb ik hem net in Crocodile Physics ingevoerd.... maar werken ho maar....

Verwijderd

Dat lijkt mij ook niet kunnen met deze schakeling, dan zul je voor T2 wel een NPNtor moeten gebruiken.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hm... met een NPN doet hij het al een stuk beter. Maar om nou te spreken van een constante stroom..
Een LED heeft normaal een voorschakelweerstand nodig om ervoor te zorgen dat de LED niet teveel stroom krijgt. Het nadeel van zo'n weerstand is dat de stroom door de LED en dus ook de helderheid verandert als de spanning verandert. Deze schakeling voorkomt dat, door onafhankelijk van de spanning, een constante stroom door de LED te sturen.
De schakeling werkt met twee transistoren en twee weerstanden. De schakeling kan aangesloten worden op spanningen van 5 tot 24 V.
Ach... ik zit me ook net te bedenken dat dit waarschijnlijk niets is voor de TS omdat hij het heeft over lagere spanningen.... nog lager dan die 5V voedingspanning. En gezien een transistor al 0,7V wegneemt.....

Verwijderd

Ik heb dat Circuitsonlineding hier ff met echte componentjes opgezet, voor T2 een NPN-typje genomen.
De stroom varieert van 20mA tot 29mA bij spanningen van 5V tot 24V.

Maar topicstarter heeft hier uiteraard niks aan.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Zelfs low drop regelaars kunnen met dit kleine spannings verschil niks beginnen.

de enige schakeling die ik ken kan met een drp van 0.3 V overweg .... en zelfs die speling hebben we niet.

(ik ga hem niet eens posten, erg "vieze" schakeling met een flinke oscilleer neiging)

Repareren doe je zo.

• Digital-DNA

Digital-DNA

Topicstarter
Ben toch benieuwd hoe m'n GBA dit zelf regelt, zal vast wel een een of ander ic'tje zijn die dat regelt.

anyway is het niet mogelijk op een een of andere manier om de wel stabiele 3,2-lijn op te voeren? (of wordt dat toch weer weerstandje zoeken en vervangen?)

Echt klote dat ik geen pine-out kan vinden van de GBA-SP, zou zoveel schelen :)
nou mag ik alles zelf trachten uitzoeken.

Enige informatie die ik wel weet is hier te vinden:

http://www.division-6.com/instalsp.htm

De witte connector tussen de gele en blauwe lijn is de connector waar je de flatcable naar de tft in steekt, daarvan zijn de twee meest linkse aansluitingen degene die de leds van de verlichting voeden (oftewel waar ik hogere spanning op wil proberen te krijgen).

Trouwens die dimmer chipt dimt door een positieve spanning op de anode te zetten waardoor de netto spanning lager wordt. Dit kan ik dus ook niet gebruiken :(

www.nintendocasemods.com

Pagina: 1