[vb.NET] Constraints afhandelen

Pagina: 1
Acties:

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik maak gebruik van een access-database (sql-server was iets te moeilijk te implementeren ..) Deze database zou ik graag opvullen via vb.NET. Dit lukt al aardig, maar nu stuit ik op een probleem met de constraints.
code:
1
2
    Dim tblNamen As DataTable = dsDatabase.Tables("dbNamen")
    tblNamen .Columns("strNaam").Unique = True

Wanneer ik nu een naam probeer in te voeren die reeds in de database staat kan ik via een try catch een foutmelding bekomen in de vorm van :
'Column 'strNaam' is constrained to be unique. Value 'test' is already present.'
Is het mogelijk om deze foutmelding een beetje te personaliseren (vb andere taal ?! en strNaam vb vervangen door een ander woordje ?)

Ik lees in veel topics dat ik beter constraints kan opleggen in de database ipv in code, maar lijkt me nog moeilijker om fouten af te handelen ? Of zie ik het verkeerd ?

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Waar je je constraints precies neerlegt moet je natuurlijk zelf weten, maar een DBMS (zoals SQL Server of zelfs Access) is in staat om de integriteit van je data te bewaken. Dit heeft dus in elk geval ook mijn voorkeur.

Fouten die daarbij optreden worden via de driver gewoon naar je programma doorgegeven, dus je kunt ze gewoon opvangen en aanpassen naar eigen inzicht.

• Blizard
  • Niet online
bigbeng schreef op 24 februari 2004 @ 15:49:
Waar je je constraints precies neerlegt moet je natuurlijk zelf weten, maar een DBMS (zoals SQL Server of zelfs Access) is in staat om de integriteit van je data te bewaken. Dit heeft dus in elk geval ook mijn voorkeur.
Fouten die daarbij optreden worden via de driver gewoon naar je programma doorgegeven, dus je kunt ze gewoon opvangen en aanpassen naar eigen inzicht.
De vraag is gewoon : hoe ? Ik kan inderdaad de error die ik krijg afvangen en een beetje aanpassen (err.Description) met nog wat meer info te geven etc, maar ik kan toch moeilijk voor iedere error een gepersonaliseerde error gaan schrijven ?! Eigenlijk is de error die hij geeft redelijk goed, buiten de taal :/

• Blizard
  • Niet online
Hoe vangen jullie fouten ivm constraints op (af ?) ?