Toon posts:

[asp.net] zonder visual studio :S

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar tutorials het liefst een boek eigenlijk die asp.net behandelt (ben een noob) zonder visual studio.net want dit wil ik niet gaan aanschaffen of illegaal gaan gebruiken.

Is asp.net eigenlijk wel goed mogelijk zonder visual studio? Ik weet dat je webmatrix hebt maar kan het niet net zo goed met dreamweaver (en dat het boek dus code geeft :) )

BVD

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Het is mogelijk om ASP.NET apps te maken zonder VS.NET.
VS.NET maakt het wel allemaal wat makkelijker, maar het is zeker te doen.

WebMatrix zou ik echter niet gaan gebruiken, aangezien dat naar mijn bescheiden mening echt een bagger editor is. Je kunt dan nog beter Borlands C# Builder gebruiken (als die nog gratis te downloaden is van hun site).

https://fgheysels.github.io/

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
http://msdn.microsoft.com...get/default.aspx#section3

Dit heb je in elk geval nodig. Hier zitten ook wat code samples bij.
Het is misschien geen tutorial, maar je kunt er allicht mee beginnen.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Is asp.net eigenlijk wel goed mogelijk zonder visual studio? Ik weet dat je webmatrix hebt maar kan het niet net zo goed met dreamweaver (en dat het boek dus code geeft )
Het gevaar van een IDE bij het leren is alleen dat je niet echt snapt waar je mee bezig bent. :) Je kan trouwens ook perfect ASP.Net pagina's maken in Notepad en het .Net framework.

[ Voor 13% gewijzigd door gorgi_19 op 24-02-2004 14:44 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:10
ASP.net is zeer goed te doen zonder VS.net. Ik heb VS.net ook staan maar ik gebruik het zelden, ik vind het veel fijner om gewoon in Dreamweaver MX2004 te tikken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• bigbeng
whoami schreef op 24 februari 2004 @ 14:41:
Het is mogelijk om ASP.NET apps te maken zonder VS.NET.
VS.NET maakt het wel allemaal wat makkelijker, maar het is zeker te doen.

WebMatrix zou ik echter niet gaan gebruiken, aangezien dat naar mijn bescheiden mening echt een bagger editor is. Je kunt dan nog beter Borlands C# Builder gebruiken (als die nog gratis te downloaden is van hun site).
Niks mis met lekker van de command line werken en Notepad als editor gebruiken toch ;) Of nog beter edlin :+

Verwijderd

Topicstarter
Maar zijn er ook boeken die zeker niet sterk VS.NET gericht zijn? Dat ik framework moet installeren etc weet ik wel, het enige wat ik niet wil is VS.NET, ik wil gewoon programmeren in dreamweaver (net zoals je met php zou doen, de meesten dan)

• gorgi_19

gorgi_19

Ramon de Jesus schreef op 24 februari 2004 @ 14:44:
ASP.net is zeer goed te doen zonder VS.net. Ik heb VS.net ook staan maar ik gebruik het zelden, ik vind het veel fijner om gewoon in Dreamweaver MX2004 te tikken.
De gegenereerde HTML van de WYSIWYG-editor van VS.Net is idd dramatisch. Uberhaupt vind ik de methodiek met default.aspx en default.aspx.vb een waardeloze gedachtengang, maar dat is een andere discussie.. :X

• bigbeng
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 14:45:
Maar zijn er ook boeken die zeker niet sterk VS.NET gericht zijn? Dat ik framework moet installeren etc weet ik wel, het enige wat ik niet wil is VS.NET, ik wil gewoon programmeren in dreamweaver (net zoals je met php zou doen, de meesten dan)
Boeken weet ik niet. Even zoeken op google (.net without vs) leverde:
http://www.c-sharpcorner....ov/ASPNetWithoutVSNet.asp

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

bigbeng schreef op 24 februari 2004 @ 14:42:
http://msdn.microsoft.com...get/default.aspx#section3

Dit heb je in elk geval nodig. Hier zitten ook wat code samples bij.
Het is misschien geen tutorial, maar je kunt er allicht mee beginnen.
Ik denk dat het slimmer is om www.asp.net maar eens beginnen om rond te neuzen. Daarnaast is de SDK een klein beetje overkill als je alleen een beetje met ASP.NET wil spelen, daarvoor is de laatste versie van het .NET Framework (én een draaiende IIS webserver) voldoende :)

Het bouwen van simpele pagina's kan al met een simpele teksteditor zoals Notepad.

En ook op W3Schools kun je een hele berg goed leesmateriaal met betrekking tot ASP.NET vinden trouwens :)

[ Voor 17% gewijzigd door mindcrash op 24-02-2004 14:51 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Verwijderd

Topicstarter
Oke super bedankt allemaal
en al helemaal mooi dat het dan idd een overkill voor me is
basiscursus asp.net zal dat bijvoorbeeld iets zijn om puur de coding met databases te behandelen? Iemand nog andere ideeen?

• whoami
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 14:52:
basiscursus asp.net zal dat bijvoorbeeld iets zijn om puur de coding met databases te behandelen? Iemand nog andere ideeen?
Lees dan ook eea over ADO.NET

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 14:52:
Oke super bedankt allemaal
Dat hangt er helemaal van af wat het boek verstaat onder een basiscursus.. Maar begin eerst bij het begin; een database komt later. :)

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op 24 februari 2004 @ 14:53:
[...]

Dat hangt er helemaal van af wat het boek verstaat onder een basiscursus.. Maar begin eerst bij het begin; een database komt later. :)
basiscursus is een boek, ik ben heel erg op zoek naar een nederlands boek over asp.net dat praktisch de taal een beetje leert maar dan zonder vs.net want dan heb ik het boek zeg maar voor niets aangeschaft

• whoami
ASP.NET is geen taal.

Leer dus VB.NET of C#. Dat zijn de talen die je gebruikt om ASP.NET applicaties mee te maken. Daarna kan je eea gaan leren over het platform ASP.NET (hoe wordt een pagina 'gemaakt', welke events gebeuren er, en in welke volgorde, welke webcontrols bestaan er, en hoe werk je ermee, etc.....)

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op 24 februari 2004 @ 14:59:
ASP.NET is geen taal.

Leer dus VB.NET of C#. Dat zijn de talen die je gebruikt om ASP.NET applicaties mee te maken. Daarna kan je eea gaan leren over het platform ASP.NET (hoe wordt een pagina 'gemaakt', welke events gebeuren er, en in welke volgorde, welke webcontrols bestaan er, en hoe werk je ermee, etc.....)
..ja oke bedoelik tis makkelijk je daarin te verspreken:) ik wil me dus gaan richten op vb .. dan eerder een boek over vb.net nemen of asp.net?
bvd

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 15:01:
[...]

..ja oke bedoelik tis makkelijk je daarin te verspreken:) ik wil me dus gaan richten op vb .. dan eerder een boek over vb.net nemen of asp.net?
bvd
ASP.Net is geen taal, dus zal er in ieder boek wat ASP.Net ook VB.Net en / of C# besproken worden. En welk boek je moet nemen is moeilijk te zeggen; blader er in, kijk hoe het op je over komt.

• whoami
IMO leer je dan best eerst VB.NET als je dat nodig vind. (Dat hangt van persoon tot persoon af, hoeveel ervaring heb je met programmeertalen, wat is je kennis over OO, etc.....)
Als je ASP.NET wilt leren, zal je zowiezo een cursus/boek ivm ASP.NET nodig hebben. Als je de achterliggende taal niet/niet voldoende kent, kan een tutorial/boek over die taal ook absoluut geen kwaad.

En gebruik eens leestekens, en begin een nieuwe zin met een hoofdletter enzo. Door je schrijfwijze is het zeer irritant/lastig om je posts te lezen.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ramon de Jesus schreef op 24 februari 2004 @ 14:44:
Echt? Ik vind intellisense en code completion geweldig! Ik snap niet dat mensen al die dingen zelf gaan typen. Als ik steeds
code:
1
HeleLangeObjectNaam.MisschienNogWelLangereMethodeNaam

zou moeten typen zou ik helemaal gek worden.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• gorgi_19

gorgi_19

Nog iets compleet anders.. Waarom VB.Net en geen C#? C# heeft een aantal hele leuke features, welke ik wel mis in VB.Net. Als je toch nog aan het begin staat.

:'( Misschien dat deze in .Net 1.2 komen, maar dat is afwachten.

(Nee whoami, je mag me niet quoten) :P
edit:

nee, je hoeft me ook niet dmv een PM met de neus op de feiten te drukken.. :+

[ Voor 29% gewijzigd door gorgi_19 op 24-02-2004 15:10 ]

Verwijderd

Ik heb ooit een ander proggie geinstalleerd ipv Visual Studio.Net

http://www.icsharpcode.net/OpenSource/SD/Default.aspx

SharpDevelop. Zag er in eerste instantie best goed uit

(een tweede instantie is er niet gekomen)

• bigbeng
P_de_B schreef op 24 februari 2004 @ 15:05:
[...]

Echt? Ik vind intellisense en code completion geweldig! Ik snap niet dat mensen al die dingen zelf gaan typen. Als ik steeds
code:
1
HeleLangeObjectNaam.MisschienNogWelLangereMethodeNaam

zou moeten typen zou ik helemaal gek worden.
Ik vond hem toch iets te mooi om te laten lopen:
Ik los mijn gebrek aan intellisense op door mijn variabelen lekker kort en krachtig te maken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Dim a As Integer;
Dim b As Integer;
a = c(b);

Function c(d as Integer) as Integer
 c = d + 1;
End Function

En dan geef ik alles nog netjes types :)

• whoami
Tja, echt lees- en onderhoudbaar is dat toch niet hoor......

• P_de_B
  • Niet online
bigbeng schreef op 24 februari 2004 @ 16:43:
[...]

Ik los mijn gebrek aan intellisense op door mijn variabelen lekker kort en krachtig te maken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Dim a As Integer;
Dim b As Integer;
a = c(b);

c = d + 1;
End Function

Ik hoop serieus dat dat een grapje is?

• bigbeng
whoami schreef op 24 februari 2004 @ 16:44:
Tja, echt lees- en onderhoudbaar is dat toch niet hoor......
Volgens mij was ik mijn :+ vergeten :D
Beschouw mijn vorige post (en deze) maar als niet serieus. Einde van de dag enzo :P

• gorgi_19

gorgi_19

bigbeng schreef op 24 februari 2004 @ 16:43:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
Dim a As Integer;
Dim b As Integer;
a = c(b);

c = d + 1;
End Function

En nu naar een praktijkvoorbeeld: Ik heb een class House met ongeveer 40 private vars en properties en 20 methods. Hoe zou ik dit op moeten lossen op een ook noge begrijpelijke manier? 't alfabet is een beetje te kort.. :P

[ Voor 5% gewijzigd door gorgi_19 op 24-02-2004 16:48 ]

• P_de_B
  • Niet online
gorgi_19 schreef op 24 februari 2004 @ 16:48:
[...]

't alfabet is een beetje te kort.. :P
twee letters gebruiken, en hoofd en kleineletters door elkaar voor verschillende variabelen :p

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Behalve dan dat vb niet case-sensitive is ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 13:03

Not Pingu

Dumbass ex machina

Twee boeken die ik heb gelezen (gehuurd bij de bieb) zijn 'ASP.NET 1.0 Voor Professionals' van Wrox en zo'n 'ASP.NET in 24 Uur'-boek. Eerste was een stuk leerzamer en prettiger lezen. In allebei deze boeken wordt van de absolute basis langzaam naar geavanceerde dingen toegewerkt.
Daarnaast heb ik de IBuySpy Portal doorgespit en dat was ook erg leerzaam, moet ik zeggen.

Wat ik wel irritant vond was dat die boeken dus naar het Nederlands vertaald waren. Wat je dan dus krijgt is dat alle gewone tekst vernederlandiseert wordt (Aangepaste Gebruikersbesturingselementen ipv Custom Controls) maar de vertaler het niet aandurfde om ook de codeblokken onder handen te nemen, zodat daar in de comment nog gewoon over Custom Controls gesproken wordt.

En ik werk ook zonder Visual Studio. Moet je wel even een batch file oid maken voor de compiler (meer daarover ook in bovengenoemde boeken) en ik zou wel een texteditor met syntax highlighting (Crimson Editor O+, Ultraedit,...) nemen.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• P_de_B
  • Niet online
"Aangepaste Gebruikersbesturingselementen" :X

* P_de_B heeft een behoorlijke hekel aan vertaalde techboeken

[ Voor 95% gewijzigd door P_de_B op 24-02-2004 21:24 ]

Pagina: 1