Voor THX geluid naast THX boxen ook THX versterker nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik wil de logitech Z-680 kopen die THX ondersteunt. Heb ik hier nu ook een THX geluidskaart voor nodig of is THX gewoon een "geluidskeumerk" die de kwaliteit van de boxen aangeeft?

en ondersteunt de soundblaster audigy 2 ZS THX? want op alternate staat dat alleen de platinum het ondersteund, terwijl op soundblaster.com ut allemaal een beetje vaag is

• rikgoodhart
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DutchTSE schreef op 24 februari 2004 @ 14:35:
Ik wil de logitech Z-680 kopen die THX ondersteunt. Heb ik hier nu ook een THX geluidskaart voor nodig of is THX gewoon een "geluidskeumerk" die de kwaliteit van de boxen aangeeft?

en ondersteunt de soundblaster audigy 2 ZS THX? want op alternate staat dat alleen de platinum het ondersteund, terwijl op soundblaster.com ut allemaal een beetje vaag is
goed setje die z-680. heb em ook en je zult er geen spijt van krijgen. thx is een keurmerk. je z-680 heeft zelf een versterker dat ervoor zorgt dat de thx daadwerkelijk naar voren komt

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:24

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

THX is als ik het goed had een geluidscodering die speciaal voor cinema geluid is gemaakt. Ontwikkeld door George Lucas:
THX Ltd. is the founder of quality assurance programs for superior cinema presentation. It was established in 1983 by George Lucas to ensure that the entertainment consumer experienced films as the director intended. Today, THX Certification assures the finest picture and sound quality for cinemas, mixing studios, home theatres, DVDs, multimedia products, and luxury automotive vehicles.
offtopic:
Pssst, google.nl is heel handig hoor ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 24-02-2004 14:41 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

THX is inderdaad alleen een certificering, die iets zegt over aantal boxen, vermogen etc (dacht ik).
"THX-geluid" zoals jij het gebruikt bestaat dus in feite niet. Wat jij waarschijnlijk zoekt ie Dolby Digital-ondersteuning of DTS-ondersteuning.

Groetjes, FaceDown.

• DutchTSE
  • Niet online
maar heb ik er dat voordeel aan als ik de soundblaster audigy 2 ZS (die THX keurmerk heeft?) koop tegenover de soundblaster audigy player die ik nu heb

edit: jah was er idd al achter dat ut keurmerk was :P

[ Voor 17% gewijzigd door DutchTSE op 24-02-2004 14:43 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

DutchTSE schreef op 24 februari 2004 @ 14:41:
maar heb ik er dat voordeel aan als ik de soundblaster audigy 2 ZS (die THX keurmerk heeft?) koop tegenover de soundblaster audigy player die ik nu heb

edit: jah was er idd al achter dat ut keurmerk was :P
Maakt geen ruk uit. THX hoeft helemaal geen voorwaarde te zijn voor prima geluid. Ik heb de Marantz SR4300 en die heeft geen THX-certificering omdat de output "maar" 80 watt per kanaal is. De grotere broer heeft 100 watt per kanaal en wel de certificering.
Het is pure onzin dat de eerste niet van mindere kwaliteit zou zijn, want als ik die 80 watts ook maar voor de helft gebruik dan hou ik het halve dorp al wakker 's nachts dus dat vermogen heb je voor een amateur thuisbioscoop helemaal niet nodig.

Groetjes, FaceDown.

• DutchTSE
  • Niet online
ze zullen zo een keurmerk niet voor niks uitgeven :Y) en heb de boxen al gehoord en ze zijn erg sweetie _/-\o_

maja, was benieuwd of ut zin had om ook een THX kerumerk geluidskaart te kopen?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

DutchTSE schreef op 24 februari 2004 @ 14:52:
ze zullen zo een keurmerk niet voor niks uitgeven :Y) en heb de boxen al gehoord en ze zijn erg sweetie _/-\o_

maja, was benieuwd of ut zin had om ook een THX kerumerk geluidskaart te kopen?
Zo'n keurmerk geven ze inderdaad niet voor niks uit. Dat geven ze uit om eraan te verdienen. Aan jou de keus of jij daar ook aan mee wilt werken. :)

Groetjes, FaceDown.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

DutchTSE schreef op 24 februari 2004 @ 14:52:
Klopt, zodat mensen als jij denken wat jij nu denkt en de speakers kopen :X Daarnaast is de THX die jij hebt THX Multimedia en niet THX Select of Ultra.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• rikgoodhart
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
geluidskaart maakt volgens mij geen ruk uit zolang die maar 5.1 ondersteund. ik heb em bijvoorbeeld op de onboard geluidskaart gezet. geluid is perfect. MAAR...wanneer je de set DIGITAAL aansluit, kun je pas gebruik maken van DTS en dolby digital. wanneer deze gewoon analoog is aangesloten ( zoals bij mij), dan kun je alleen prologic music en movie, stereo en stereo 2x, en direct. nou echt supergeluid zo. heb geen ervaring mee hoe deze klinkt wanneer die digitaal is aangesloten. lijkt me een beetje onzin :r

• Eijkb
  • Laatst online: 29-07 17:11

Eijkb

Zo.

Bioscopen die THX gecertificeerd zijn worden jaarlijks gekeurd op plaatsing en geluidsversprijding. Het is inderdaad geen technisch iets zoals DTS of Dolby Digital maar veel meer een beoordeling van het resultaat. Dus als jij allerlei THX gecertificeerde spullen hebt maar ze verkeerd neer zet heeft het niet het gewenste resultaat. Het is dus de combinatie van apparatuur en akoestiek die maakt ofdat jouw 'geluidskamer' al dan niet voor THX certificatie in aanmerking komt. Dus ik denk eigenlijk dat het meer een mensentrekkertje is dan daadwerkelijk een pluspunt voor die speakers, alhoewel ze natuurlijk toch wel oké zijn.

.

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
rikgoodhart schreef op 24 februari 2004 @ 15:06:
geluidskaart maakt volgens mij geen ruk uit zolang die maar 5.1 ondersteund. ik heb em bijvoorbeeld op de onboard geluidskaart gezet. geluid is perfect. MAAR...wanneer je de set DIGITAAL aansluit, kun je pas gebruik maken van DTS en dolby digital. wanneer deze gewoon analoog is aangesloten ( zoals bij mij), dan kun je alleen prologic music en movie, stereo en stereo 2x, en direct. nou echt supergeluid zo. heb geen ervaring mee hoe deze klinkt wanneer die digitaal is aangesloten. lijkt me een beetje onzin :r
Duidelijk onzin is het niet. Ik heb mijn Z-680 op de Audigy 2 ZS Platinum aangesloten, met een optisch kabeltje. En nu is het een echte DTS decoder. Al mijn films etc.. gaan via DTS en dat geeft echt een monsterlijk geluid. Zo hem ckr niet meer analoog willen aansluiten als je t mij vraagt!

..::System Specs::..

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Tekn0z schreef op 24 februari 2004 @ 15:18:
[...]

Duidelijk onzin is het niet. Ik heb mijn Z-680 op de Audigy 2 ZS Platinum aangesloten, met een optisch kabeltje. En nu is het een echte DTS decoder. Al mijn films etc.. gaan via DTS en dat geeft echt een monsterlijk geluid. Zo hem ckr niet meer analoog willen aansluiten als je t mij vraagt!
DTS kenmerkt zich door een hogere bitrate dan Dolby Digital of Dolby Prologic.
Overigens zijn er genoeg films die helemaal geen DTS-track bezitten. En zelfs al hebben ze er een, dan vind ik het knap als jij het verschil met DD kan horen, zeker met zo'n Logitech geluidssetje.

Groetjes, FaceDown.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Het is een keurmerk, net zoals een sticker "goedgekeurd door de nederlandse vereniging van huisvrouwen" dat op de schoonmaakmiddelen zit.

Verwijderd

Idd, THX is van oorsprong een certificering voor bioscoopzalen, die stelt dat het geluid EN beeld vanuit elke bioscoopstoel van even hoge kwaliteit moet zijn. Het gaat dus niet alleen om de apparatuur, maar ook de afstelling en plaatsing ervan, en de akoestiek van de zaal.

Offtopic: op zich een hele goeie norm. Daarom extra jammer dat die prutsers van Pathe het aan hun laars lappen, en we van die rotzooi als Schouwburgplein te R'dam krijgen. Voor THX zul je naar Spijkenisse moeten, da's dacht ik de enige bios met THX-zalen in NL, tegenover ruim 80 THX-zalen in Belgie, waaronder Metropolis in Antwerpen. Doe jezelf een lol, en ga daar voor de gein eens heen.

Terug ontopic: er is dus ook een certificering voor home theatres en multimedia-pc's. Zelfs dvd's en tegenwoordig ook games worden THX certified (LotR:RotK van EA bijvoorbeeld). Maar je kunt nog zoveel THX-logootjes op je speakers en amp hebben staan (lees: geld aan meneer Lucas hebben gegeven), er zijn veel meer schakeltjes in de ketting van opnamestudio naar jouw oren. Plaatsing van speakers in jouw kamer, akoestiek van je kamer, kwaliteit van de bron, etcetera.

Kortom: doorgaans is het idd goed spul, daar niet van, maar geen garantie. Omgekeerd is er ook genoeg spul te koop van even goede (zoniet betere) kwaliteit, maar zonder THX-certificatie, puur omdat de makers geen zin hebben om daar geld aan uit te geven (en jou daarvoor te laten betalen).

Verwijderd

Ik vind THX juist weer een typische term om bepaalde producten zo te "hypen" dat iedereen ze graag wil... nee MOET hebben...
Net zoals iedereen een nieuwe auto gaat kopen omdat de buurman óók een nieuwe auto heeft...
De meeste mensen die helemaal geen verstand van Audio, maar wel genoeg geld te besteden hebben zijn naar mijn ervaring heel erg "vatbaar" voor dit soort verkooppraatjes...
in principe heeft THX (The Highest eXperience) helemaal niets met de soort luidsprekers/versterkers te maken... Maar juist HOE ze gebruikt worden... In principe krijg een bioscoop een THX certificering als de geluidsopstelling aan bepaalde eisen voldoet.... Dit kan zijn het geleverde vermogen in een bepaalde ruimte of de afstand van de surroundluidsprekers onderling enz.
Helaas "vallen" veel mensen op dit soort verkooptruukjes onder het motto van : Er staat THX op, DUS moet het goed zijn!!!
En trouwens... geluid is altijd afhankelijk van de "smaak" van de luisteraar.... De één wil graag veel bass (lekker dreunuh!!), terwijl de andere een meer natuurlijke weergave van het geluid wil hebben.... enz. enz.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Zucht! De THX die logitech op zijn zooi plakt kun je niet vergelijken met dat wat in be Bios hangt! THX voor de bios is misschien wel leuk, maar de THX multimedia norm zie ik niet al nuttig. Het is niets anders dan marketingstrategie om de kopers nog ff wat extra geld afhandig te maken!

Je mag natuurlijk best THX multimedia zooi kopen, maar denk niet dat het per definitie beter is dan een ander, misschien wel goedkoper, setje zonder stikker. De multimedianorm steld namelijk niet zo heel veel voor. Het is dus ook onzin om alles met THX te kopen. Gooi dan liever je geld direct het raam uit ;) .

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• DutchTSE
  • Niet online
Ik wil dat setje ook cker niet OMDAT er THX opstaat maar omdat ie gewoon goed klinkt, en dat hij dan THX keurmerk heeft is leuk meegenomen. Maar als ik dan toch leuke speakers koop wil dat niet zegge dat ik er minder mooi geluid uit wil laten komen omdat me geluidskaart redelijk oud is. Vandaar de vraag of ut zin had om een THX keurmerk geluidskaart te kopen, (of een niet THX keurmerk geluidskaart) ipv me oude geluidskaart, en is er verschil tussen een niet THX geluidskaart met THX boxen en een THX geluidskaart met THX boxen

[ Voor 17% gewijzigd door DutchTSE op 24-02-2004 16:24 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

tuurlijk klinkt de logitech set aardig voor een PC-speaker. Of je geluidskaart goed genoeg is moet je zelf beslissen... Wij kunnen niet ruiken wat voor geluidskaart je nu hebt. Als ie geen 5.1 is of digitale uitgang heeft moet je natuurlijk een andere hebben. Als je een nieuwe gaat kopen, hoeft je echt niet op THX te letten. Kijk wat je graag wil hebben en wat je allemaal doet, en kies dan de juiste kaart uit.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 15:41:
in principe heeft THX (The Highest eXperience) helemaal niets met de soort luidsprekers/versterkers te maken...
Nee, het staat niet voor The Highest Experience. THX staat voor Tomlinson Holman eXperiment, naar de man die het hele THX-gedoe heeft bedacht voor Return of the Jedi. Daarnaast is THX een referentie naar THX-1138, een van de eerste films van George Lucas, de man achter LucasFilm en alles wat eromheen draait (THX, LucasArts, etc.). THX-1138 schijnt dan weer een verwijzing te zijn naar het telefoonnummer van Lucas wat hij in San Fransisco had, 849-1138.
Pagina: 1