Toon posts:

[C] Radeon te heet?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi :)

Ik zit met het volgende probleem:
Wanneer ik een tijdje (soms 1 uur, soms 3 uur oid) Enemy Territory gespeeld heb, reboot m'n PC uit zichzelf. Wanneer ik op dat moment m'n bios in ga zie ik een CPU temp van ~50 graden, lijkt me dus wel ok.

Op m'n Radeon 9700 Pro zit echter volgens mij geen temperatuursensor, dus de temperatuur hiervan weet ik niet. Verder gebeurt het alleen bij ET, dus op de een of andere manier leek 't me onwaarschijnlijk dat 't hier aan lag. Toch even vragen.

Op de Radeon heb ik een Zalman ZM80AHP passieve koeler zitten. Hij is niet overgeclocked, draait op de nieuwste Catalyst driver. Ik draai Windows XP Pro UK met alle updates die er beschikbaar waren.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen waar dit aan ligt en wellicht hoe ik het op kan lossen.

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Voel even aan het koelblok van de VGA of hij echt zo heet wordt ;)

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Voelt het koel blok heet aan?
Als je er even tijdelijk een fan op richt, kijk eens of het probleem zich dan ook voor doet.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:11
Als eerste dit:
Als je computer opnieuw opstart als je een spel laadt/speelt, zet dan de functie “reboot on failure” uit, deze is te vinden in Control Panel => System => Advanced => Settings knopje bij “Startup and Recovery” => “Automatically restart” uitzetten onder het kopje “System failure”. Als het goed is krijg je nu, waar normaal je pc opnieuw opstartte, een BSOD voor je neus. Met de informatie die je daarin vind, kom je op de site van Microsoft meestal al een aardig end.
Misschien krijg je dan een error/BSOD waardoor je iets verder kan komen :)

Ten tweede: dat je videokaart geen tempsensor heeft klopt, maar dat betekend niet dat je het niet kan controleren. Ga eens lekker ET spelen en controleer ondertussen hoe warm je koelblok van je videokaart aanvoelt. Is ie érg lauw/koel, dan kan het zijn dat ie geen goed contact maakt. Wordt ie érg heet (dat je 'm niet meer kan vasthouden), dan wordt ie misschien gewoon te warm :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt mensen :) Dat van die reboot on failure was ik even vergeten, had ik op m'n oude moederbord wel uitgezet.

Als ik het koelblok aanraak is het aan te raken, best warm dus het contact zou wel ok moeten zijn. Ik ga het nog eens proberen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 12:09:

Op m'n Radeon 9700 Pro
Op de Radeon heb ik een Zalman ZM80AHP passieve koeler zitten.
heb je niet de fan er op zitten, dan zou ik dat toch maar er bij zetten. Grote kans dat je videokaart nu gewoon iets te heet wordt. (vanaf r9800 moet je de fan er bij hebben voor een juiste koeling, dikke kans dat jouw 9700 ook iets te heet wordt)

wat zijn je case temps? en is er een airflow aanwezig over je videokaart?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ga anders gewoon eens spelen met je PC-kast open en een tafelventilator erop. Misschien wordt het idd te warm in je kast.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 12:57:
[...]

heb je niet de fan er op zitten, dan zou ik dat toch maar er bij zetten. Grote kans dat je videokaart nu gewoon iets te heet wordt. (vanaf r9800 moet je de fan er bij hebben voor een juiste koeling, dikke kans dat jouw 9700 ook iets te heet wordt)

wat zijn je case temps? en is er een airflow aanwezig over je videokaart?
Uhm het is een ZM80AHP. Dat is de oude versie, geel remember? De nieuwe Zalman is grijs met een fan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 15:03:
[...]

Uhm het is een ZM80AHP. Dat is de oude versie, geel remember? De nieuwe Zalman is grijs met een fan.
o okey, maar dan geldt het dus nog steeds ;) De nieuwe zorgen voor een iets betere warmte afvoer. Dus dan heb je een nog iets grotere kans dat je vga kaartje te warm wordt. :)

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 23:20
hoi ,

1 ding het heet : Logica

als je radeon 9700 te heet werd onder het spelen , met het standaard koelblok , dan zou hij er niet mee geleverd worden ;) want dan mag ie niet verkocht worden ;) enne dat geld ook voor die zalman hoor ;)

simple as that

[ Voor 9% gewijzigd door NomadTitan op 24-02-2004 16:28 ]

• Mystic Spirit
  • Laatst online: 06-02 23:34

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Volledig eens met yori.....
niet overclocked en normale heatsink zou geen problemen mogen geven!

edit:
zo weinig getypt en toch een typo....

[ Voor 21% gewijzigd door Mystic Spirit op 24-02-2004 16:34 ]

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
NomadTitan schreef op 24 februari 2004 @ 16:26:
hoi ,

1 ding het heet : Logica

als je radeon 9700 te heet werd onder het spelen , met het standaard koelblok , dan zou hij er niet mee geleverd worden ;) want dan mag ie niet verkocht worden ;) enne dat geld ook voor die zalman hoor ;)

simple as that
1 ding dan voor jou ;)

er zijn uitzonderingen, hij zegt zelf dat ie die zalman zelf heeft gemonteerd (kan best iets fout gegaan zijn daarmee), bovendien kan zijn case bijv heel slecht geventileerd zijn. Dan hou je nog productiefouten etc over, dus jou logica gaat niet áltijd op.

//TS//
Zet eens een tafelventilator op je pc, is het probleem dan over?

• NomadTitan
  • Laatst online: 05-02 23:20
nope , want die zalman dingen worden normaal gesproken oop ~40 a 50 graden op een video kaart ( wel v/a 9600 tuurlijk )

maar de kaart is niet zo warm in het begin. dat word versprijd over een langere periode , zie maar eens als je hem net boot is hij meschien 20 graden , na een uurtje gamen haalt hij toch echt wel de 40 a 50 graden hoor !

Edit : zonder fan erop'

( en er kan niet veel mis gaan met zon koelblok installeren ! )

[ Voor 75% gewijzigd door NomadTitan op 24-02-2004 16:40 ]

Verwijderd

Behalve dan dat het toepassen van een andere koeler wel degelijk als modificatie aangemerkt moet worden, met het standaard ventilator-dingetje blijft de temperatuur wel binnen de perken. Dus inderdaad een past erop laten blazen, en zorgen voor een afvoer van de warme lucht.

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Heb dit onlangs ook bij een vriend van me opgelost; het was gewoon de CPU koeler die niet 100% goed zat...dus zou ik daar naar kijken als ik jou was :)

Goedluck

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:13
Erm 'k denk dat het niet je videokaart is die te warm wordt. Ik heb hier namelijk wel last van met een van mijn videokaartjes (Geforce 4 ti4200) en deze hangt de hele computer onder het gamen. Geluid blijft doorstuiteren (de hele tijd het zelfde geluid) en beeld wordt zwart, monitor gaat in standby maar reboor niet. Het kan natuurlijk anders zijn met een Radeon 9700 maar ik denk 't niet. Ik ben er overigens 8er gekomen door er gewoon een 80x80 fan onder te tay-ribben. Suc6 dermee
Pagina: 1