memtest86 error na install combodrive

Pagina: 1
Acties:

• leerling
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-07 13:52
Na de installatie van een combodrive: Lite-On Combo 48x24x48xCDRW 16xDVD-ROM, wilde de pc niet meer opstarten.
Dus ik de combodrive er weer uitgehaald en hij start gewoon weer op.
Ik de combodrive er weer in, maar weer niet opstarten. Een paar keer geprobeerd, en toen starte hij wel op. Maar toen ik net in windows kwam, kreeg is een BSOD, waarin hij zei dat er een probleem opgetreden was met het geheugen.

Als de computer niet opstart geven de lampjes op het moederbord ook aan dat het een geheugenprobleem is. Ook is er een piep geluid te horen, maar ik kan nergens vinden wat dat inhoudt.

Ik heb memtest86 gedraaid en die gaf wel 1 error na 5 uur draaien.

Ik vind het vreemd dat als de combodrive eruit is, dat alles gewoon goed werkt. Doe ik de oude cd-rom speler erin, dan heb ik hetzelfde probleem als bij de combodrive.

Is nu gewoon echt het RAM geheugen kapot, of is er iets anders aan de hand? Het vreemde is dat de pc het zonder cd-rom volgens mij wel goed doet. Ik heb tenminste nog geen foutmeldingen langs zien komen.

specs:
MSI k7t turbo
athlon 1400
win xp professional
256 mb ram

(Verdere specifiaties weet ik niet uit mijn hoofd, omdat het om een pc van een vriend gaat)
De precieze foutmelding van memtest86 zal ik straks wel even posten.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:01

Reptile209

- gers -

Hmmmz, heb je * alle * kabels (IDE, molex, mobovoeding, ...), geheugenreepjes, etc. al eens goed aangeduwd? Hoe staan de master/slave instellingen, en wat zit er nog meer aan HD's of CD-spelers in? En op welke kabels? Herkent het BIOS de cdromspelers goed?

Edit:
misschien nog een voedingsprobleem (hogere belasting) -> is er met een andere voeding te testen?

[ Voor 19% gewijzigd door Reptile209 op 24-02-2004 12:18 ]

Zo scherp als een voetbal!

• leerling
Ik heb alles al eens goed aangedrukt.
Op primary IDE zit alleen een harddisk.
Op Secundary IDE zit dan de combo-drive als Cable Select.

Als hij opstart, wat niet altijd gebeurd, krijg je een post scherm en daar staat de combo-drive goed. In de bios zelf heb ik nog niet gekeken.
Soms gaat de monitor zelfs helemaal niet aan. Als je hem dan aanzet, gaan de fans spinnen, en na ongeveer 2 seconden hoor je een gepiep.

Ik kan nog een keer proberen m'n eigen pc ernaast zetten om met mijn voeding te testen.

• leerling
Ik heb even de gegevens opgezocht die ik krijg bij de BSOD.
"Fout bij het starten van fysieke geheugendump.
0x0000007F (0x0000000D, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000)"

In de knowledgebase van microsoft staat wel een patch voor win2k, maar die is alleen voor win2k bedoeld en niet voor xp.

Verwijderd

leerling schreef op 24 februari 2004 @ 12:23:
Ik heb alles al eens goed aangedrukt.
Op primary IDE zit alleen een harddisk.
Op Secundary IDE zit dan de combo-drive als Cable Select.
.
* Zet hem eens als slave op de primiare...wat doet ie dan..
* Kabel op secudaire defekt toevallig?
* inderdaad voeding checken

• leerling
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 18:14:
[...]

* Zet hem eens als slave op de primiare...wat doet ie dan..
* Kabel op secudaire defekt toevallig?
* inderdaad voeding checken
Dat eerste zal ik nog eens proberen als ik er weer kom.
2e punt lijkt me niet logisch, want ik heb daar al een nieuwe voor geprobeerd en de kans dat de kabel waar de cd-rom speler aanhing en een nieuwe kabel samen kapot gaan is heel erg klein volgens mij.
3e punt zal ik ook eens proberen, maar lijkt mij ook niet logisch, want met de cd-rom speler heeft hij het altijd gedaan, maar als ik die er nu weer inhang, zoals die er altijd ingehangen heeft, treden er nog steeds dezelfde problemen op.

Hier heb ik de trouwens de foutmelding van memtest86:
Test 2
Pass 14
Failing address 00000000410
0.0 MB
Good 00000410
Bad 00000414
Err bits 00000004

Dit zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel, kan dit kwaad of niet. Ik moet er wel bij zeggen dat het testen ongeveer na 5 uur afgebroken werd.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:01

Reptile209

- gers -

leerling schreef op 25 februari 2004 @ 07:53:
[...]

3e punt zal ik ook eens proberen, maar lijkt mij ook niet logisch, want met de cd-rom speler heeft hij het altijd gedaan, maar als ik die er nu weer inhang, zoals die er altijd ingehangen heeft, treden er nog steeds dezelfde problemen op.
Kapot geheugen is niet heel waarschijnlijk: dan zou het ook mis moeten gaan zonder de cdromspeler. Ik gok toch op de voeding :). Het feit dat die het eerder zonder problemen deed, wil nog niet met zekerheid zeggen dat 'ie het nu nog steeds goed doet.
Treedt de fout met memtest ook op zonder de cdr?

Zo scherp als een voetbal!

• leerling
Ik heb gister weer wat tijd vrijgemaakt om aan deze pc verder te sleutelen.
Ik geheugenreepje in ander slot gedaan -> deed helemaal niets meer, geen beeld, alleen de fans gaan spinnen.
Ander geheugenreepje geprobeerd --> draait weer perfect.

Nadat windows weer gestart was heb ik Stinger even laten draaien en die vond ook nog eens een virus.

Dus alle problemen zijn weer opgelost. Het lag dus gewoon aan het geheugen.
Pagina: 1