Hoe virus verstuurder herkennen?

Pagina: 1
Acties:

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-11 15:43
Virusoutbreakje hier op kantoor. Iedereen krijgt ineens emails aan met virussen en .zip's met daarin virussen maar niemand weet waar ze vandaan komen.
'k Kreeg er net ook eentje aan en dat is van een oud collega die hier al jaren niemeer werkt en 99,99% zeker mijn email adres niet in haar adresboek heeft staan.

Dit is alles wat'k van headers vind in outlook express.. kan het dat dit alles is qua headers? MLeen me te herinneren dat die dingen veel langer waren.

Received: from uk2.net (62.58.114.23 [62.58.114.23]) by epsilon.blackbox.be with SMTP (Microsoft Exchange Internet Mail Service Version 5.5.2653.13)
id FR0LXPKJ; Tue, 24 Feb 2004 10:58:59 +0100
From: *oud-collega*@*prive*.net
To: *ikzelf*@*werk*.be
Subject: Your account is about to be expired
Date: Tue, 24 Feb 2004 11:10:40 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/mixed;
boundary="----=_NextPart_000_0009_D7270777.FB5C4A27"
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal

Emailadressen zijn logischerwijze aangepast. Wie heeft een idee hoe'k kan uitvissen waar die virussen écht vandaan komen?

[ Voor 8% gewijzigd door witchdoc op 24-02-2004 11:32 ]

Verwijderd

tsja, dat adres zal wel gespoofd zijn :)

het meest voor de hand liggende lijkt me: ISP bij dat IP zoeken, en forwarden naar hun abuse desk

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:51
NetSky heeft zelf een smtp client aan boord en connect rechtstreeks met de MX-en.

Afzender is dus zoals je ziet 62.58.114.23 (dat heeft je exchange server er zelf neer gezet en valt zover ik weet niet te faken)

[ Voor 26% gewijzigd door Jelmer op 24-02-2004 11:35 ]

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11 13:33
Virussen spoofen het mailadres waar het vandaan komt, het SMTP protocol laat dit makkelijk toe. Het ipadres is echter wel echt. door een header te lezen is het IP-adres te achterhalen, waarna de provider van het IP-adres de persoon in kwestie de persoon kan waarschuwen volgens hun richtlijnen.

Meestal is het onderste IP-adres in de header de afzender, echter kan je het beste de volledige header posten waarna het pas echt duidelijk is welk IP de daadwerkelijke afzender is.

het ipadres hierboven hoort iig bij:
inetnum: 62.58.114.0 - 62.58.114.255
netname: VERSATEL-CUST-INDACOM
descr: Versatel FBI customer Indacom
country: NL
admin-c: VT1029-RIPE
tech-c: VT1029-RIPE
status: ASSIGNED PA
notify: hostmaster@versatel.net
mnt-by: AS13127-MNT
changed: hostmaster@versatel.net 20001128
changed: hostmaster@versatel.net 20020107
source: RIPE

• witchdoc
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 11:32:
tsja, dat adres zal wel gespoofd zijn :)

het meest voor de hand liggende lijkt me: ISP bij dat IP zoeken, en forwarden naar hun abuse desk
vast wel, maar de mails komen zogezegd allemaal van collega's of oud collega's dus heel waarschjijnlijk is een collega infected. Of denk ik weer te simpel?

We zitten hier allemaal op 10. zoveel dus ben je zeker dat die 62. van de virusverstuurder is Jelmer?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

poohbeer schreef op 24 februari 2004 @ 11:45:
[...]

vast wel, maar de mails komen zogezegd allemaal van collega's of oud collega's dus heel waarschjijnlijk is een collega infected. Of denk ik weer te simpel?
Mail-adressen worden tegenwoordig vrijwel altijd gespoofed, dus de afzender is niet degene die boven de mail staat achter From...

M.a.w.: iedereen die iemand van je collega's in zijn adresboek heeft staan kan besmet zijn.

Zo'n 5 miljard mensen dus, of daaromtrent.

Virussen? Scan ze hier!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

poohbeer schreef op 24 februari 2004 @ 11:45:
We zitten hier allemaal op 10. zoveel dus ben je zeker dat die 62. van de virusverstuurder is Jelmer?
Zijn jullie zelf een Versatel / Zonnet klant?

Als je vermoed dat het virus intern ronddwaalt op jullie netwerk - zou dat 62.x.x.x address overeen moeten komen met het adres wat jullie internet gateway gebruikt :)

• witchdoc
elevator schreef op 24 februari 2004 @ 11:48:
[...]

Zijn jullie zelf een Versatel / Zonnet klant?

Als je vermoed dat het virus intern ronddwaalt op jullie netwerk - zou dat 62.x.x.x address overeen moeten komen met het adres wat jullie internet gateway gebruikt :)
inderdaad, indacom was de naam tot we werden overgenomen.. en we waren/zijn klant bij versatel.
Zullen toch nog pc's in die 62. range zitten dan.. dacht nochtans dat we allemaal op 10.x.x.x zaten. Noujah, 'k ben ook geen netwerkadmin natuurlijk :)
Mijn ip adres en default gateway liggen beiden in die 10.x range maar da's allemaal intern.. 62.x zal wel extern zijn.

• elevator
  • Niet online

elevator

Als je een relatief klein bedrijf bent - zou je eens naar http://www.whatismyip.com/ kunnen surfen - grote kans dat je address dan hetzelfde is (of iig erg dicht in de buurt ligt van bovenstaand address).

Mocht het echt zo zijn dat je PC's virussen versturen - is het natuurlijk wel aan te raden om uitgaand port 25 te blokkeren voor alle PC's (evt. behalve je mail server) tot dat je virus uit de weg is :)

• witchdoc
elevator schreef op 24 februari 2004 @ 11:56:
Als je een relatief klein bedrijf bent - zou je eens naar http://www.whatismyip.com/ kunnen surfen - grote kans dat je address dan hetzelfde is (of iig erg dicht in de buurt ligt van bovenstaand address).

Mocht het echt zo zijn dat je PC's virussen versturen - is het natuurlijk wel aan te raden om uitgaand port 25 te blokkeren voor alle PC's (evt. behalve je mail server) tot dat je virus uit de weg is :)
62.58.114.22 inderdaad niet ver uit de buurt van die 'virussender'.. als'k refresh krijg'k een ander ip dat ook in de buurt ligt (min 21, max 30 voorlopig)
Maar dat zou het ip adres van de firewall toch moeten zijn dan? En die zou toch maar 1 extern ip adres moeten hebben?

PS: ik heb totaal niks met het netwerk ofzo te maken hier hoor, dus echt belangrijk is het niet (voor mij) maar intressant wel natuurlijk ;)

[ Voor 24% gewijzigd door witchdoc op 24-02-2004 12:22 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Niet per se - een beetje afhankelijk van de setup zoals die er is worden er meerdere (of 1) adressen gebruikt. Omdat het maar 1 cijfertje scheelt (23 en 22) zou ik er toch ook aan denken dat het intern is.
Pagina: 1