• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:20
Ik wil een flitser kopen voor op mijn Dynax 505si. Als geld geen enkele rol zou spelen wist ik het wel, dan werd het een 5600HS van Minolta. Die voldoet aan alles wat ik in een flitser wil zien. Helaas valt dat ding buiten mijn budget en zijn ze tweedehands vrijwel niet te vinden.
Dan kom je op de 3600HS. Leuk ding, maar net niet wat ik eigenlijk wil.

Metz heeft echter hele leuke flitsers voor een redelijke prijs. De 54 MZ-3 kan volgens mij doorgaan voor een 5600HS.

Nog een punt in mijn afwegingen is: Wat als ik nu een Canon of Nikon DSLR ga kopen?

Wat ik graag wil weten:

- Klopt mijn beredenering dat de Metz door kan gaan voor een 5600HS?

- Is door het SCA adapter systeem van Metz de flitser volledig uitwisselbaar met bijvoorbeeld een Speedlite?

- Heeft iemand foto's van een Metz flitser en SCA adapter? Ik kan me geen enkele voorstelling maken hoe dat in elkaar zit.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:07

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op www.metz.de kun je meer lezen (en zien wat er mogelijk is) met de SCA adapters. Ik weet niet wat je budget is, maar de 54MZ3 is een heel goede flitser, die dus ook nog eens overdraagbaar is naar andere merken. Kost net iets onder de 300 euro bij Konijnenberg.

Zelf wil ik er binnenkort ook eentje gaan halen. Ik ken overigens wat mensen die al 20 jaar met dezelfde Metz schieten en daar bijzonder happy mee zijn.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Pino
Hillie schreef op 24 februari 2004 @ 11:33:
Op www.metz.de kun je meer lezen (en zien wat er mogelijk is) met de SCA adapters. Ik weet niet wat je budget is, maar de 54MZ3 is een heel goede flitser, die dus ook nog eens overdraagbaar is naar andere merken. Kost net iets onder de 300 euro bij Konijnenberg.

Zelf wil ik er binnenkort ook eentje gaan halen. Ik ken overigens wat mensen die al 20 jaar met dezelfde Metz schieten en daar bijzonder happy mee zijn.
Heb ik al uitgebreid bekeken, maar ik word er maar geen wijs uit. Vrij onoverzichtelijke informatie.

Belangrijkste wat de flitser moet gaan doen is mij meer flitskracht geven voor het fotograferen van indoorkartingwedstrijden zonder dat ik coureurs verblind. :+

• Hillie

Hillie

Tja, wil je veel licht of wil je ze niet verblinden? Ik zou er dan minstens zo'n bouncer opgooien van Lumiquest ofzo.

Je kunt ergens kijken welke functies van welke camera ondersteund worden met de diverse camera's, flitsers en SCA-adapters.

Gevonden: http://www.metz.de/en/photo_electronics/sca_adapter.143.html

[ Voor 16% gewijzigd door Hillie op 24-02-2004 11:47 ]

• Pino
Dan klopt wat ik al dacht, Een 54MZ3 is leverbaar met standaard SCA adapter of een SCA adapter voor een merk. Als ik dus nu een 54MZ3 koop met Minolta SCA adapter kan ik alle functies direct gebruiken. Wil ik dat ding op een Canon of Nikon dan moet er een andere SCA adapter komen die ongeveer 50 euro kost.

• Hillie

Hillie

Jep, dat klopt. Die adapters zijn niet goedkoop, maar gelukkig hoef je geen nieuwe flitser te kopen. :)

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:58

Marc H

- - Is wakker - -

Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/digifoto/flitser.jpg
(let niet op de fotoqualiteit, het is maar een snapshotje)

hier mijn 54mz3 met de SCA adapter voor canon 10D. Bij normaal gebruik merk je niets van die adapter, alleen als je hem wil loshalen druk je het groene palletje in, en schuif je de adapter er zo uit.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Hillie

Hillie

Wat voor diffusers/bouncers/softboxen gebruik jij bij je flitser, Marc?

/edit: Marc met een c. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Hillie op 24-02-2004 14:38 ]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:58

Marc H

- - Is wakker - -

Nog geeneen, moet nog steeds eens zo'n ding bestellen.

Ik twijfel tussen de sto-fen, of de wat kleinere van metz zelf.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Hillie

Hillie

Ik haal er denk ik zelf van Lumiquest zo'n Ultrabounce bij, en dan nog zo'n setje met een grote bouncer en diffuser.

Verwijderd

Ikzelf heb ook de 54 MZ3. Zoals wordt beschreven is het een topflitser. Let even op of je de juiste adapter meegeleverd krijgt (zie de metz site voor het type nummer); er zijn namelijk drie verschillende versie's die steeds extra functies toevoegen aan de flitser. Het leuke van deze flitser is dat je ook nog eens een invulflits hebt voor het indirect flitsen (met grijsfilter!). Superhandig om toch een gezicht nog net ietsje in te flisten bij indirect flitsen. BTW ik moet mijn diffuser ook nog bestellen.
Pagina: 1