Toon posts:

Ultra160 scsi hd aansluitprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een scsi-3 hd (seagate cheetah, 15000 rpm) die ik aansluit met een speciale lvd ultra 160 kabel (geterminated) op mijn ultra 160 scsi controller (adaptec 39160). Echter hij werkt niet; je hoort de hd ook niet opstarten. Wat vreemd is dat als ik met dezelfde kabel deze hd op mijn oudere scsi kaart (max 40 mb/s) aansluit, de hd wel opstart en wordt gededecteerd. De kabel die ik gebruik is die bij de scsi controller wordt geleverd. Ik heb al van alles geprobeerd wat betreft instellingen veranderen in de bios etc., maar niets helpt. Wie weet een oplossing?

Alvast bedankt en groeten,
Maurice

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb het idee dat de jumper instellingen niet helemaal juist zijn, heb je verder nog apparaten aangesloten, en dus heb je wel een ID gegeven die nog niet in gebruik is?

Hier is een manual van een Seagate 15K.3: http://www.seagate.com/su...nuals/scsi/100148123b.pdf

Ik weet niet precies welk type je hebt dus ik heb maar gewoon de nieuwste opgezocht :)

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-01 22:47

Vidra

Vragen?

Het kan zijn dat je je adaptec even moet instellen, zodat er een start commando gegeven kan worden aan de harddisk, er zit een optie in op die te bewerkstelligen.

Anders...weet je zeker dat je 39160 werkt?

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

wat geeft het bios aan van je 39160?
welke 15K is dit van seagate?

Verwijderd

Topicstarter
Het type van mijn hd is ST318451LC.

Op deze hd hoef je geen jumpers te zetten. In de bios van de controller staat de optie van het startcommando op yes en de hd heeft als id 0 en dat staat ook zo in de bios van kaart ingesteld dat dat de boot id is.

Als ik een gewone scsi kabel gebruik, dan start de hd wel op maar wordt ie niet gededecteerd, maar dat zou komen doordat deze gewone kabel niet geterminated is. Ik neem aan dat de kaart werkt omdat ie gewoon wordt gededecteerd door het moederbord (ASUS P4C800 deluxe).

Groeten,
maurice

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:53
Er moeten altijd jumpers geset worden op je HD. Heb je wel eens uitgezocht hoe SCSI eigenlijk werkt? SCSI is een busssysteem. Elk apparaat op die bus heeft een eigen adres(een ID). Die moet je dus weldegelijk instellen. Ik zie ook in de datasheet dat je echt wel je ID settings moet doen. Verder moet je in je SCSI bios van je kaart ook de disk moeten detecteren als je je terminator goed hebt, en je powerterminatie goed is.. Powerterminatie zorgt ervoor dat je bus spanningen goed worden ingesteld vanuit de SCSI controller..

[ Voor 11% gewijzigd door IJnte op 24-02-2004 12:17 . Reden: toevoeging ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

Topicstarter
Ja, inderdaad moet je wel jumpers setten op de hd om je id aan te geven, dat weet ik; Deze hd heeft id 0 (dus geen jumpers in dit geval). Maar dat van die power terminatie begrijp ik niet helemaal; hoe stel je dat in dan? Wat dat betreft ben ik nog beetje een leek op scsi gebied :)
Als ik in de bios van de kaart laat checken welk id welk device is, vind ie ook niets.

Groeten,
Maurice

• Lennieboy83
hier de install guide (zit meer info in ;) ) van het model dat je opgaf: http://www.seagate.com/support/disc/iguides/scsi/29485b.pdf

Lees die eens goed door zou ik zeggen :)

Ik zou als ik jou was gewoon een ID toewijzen en dus niet 0 maar dan 1 ofzo, dat lijkt me het beste, kijken of ie hem dan vindt.

[ Voor 42% gewijzigd door Lennieboy83 op 24-02-2004 13:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt, ik zal 'm uitprinten en doorlezen. Zal vanavond dan even een ander ID proberen, maar ik heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd. Ik zal morgen dan wel weer even mijn bevindingen melden.

Groeten,
Maurice

Verwijderd

Topicstarter
Nou net wat ik dacht, het is niet gelukt. Ik weet zeker dat de kaart goed is, want ik heb gisteravond es een andere gewone oudere scsi hd aangesloten en die werkte gewoon. Het enige wat ik nu kan bedenken is het volgende: Die Seagate heeft niet een gewone aansluiting zoals de meeste hd's. Je hebt nl. een zg. verloopstukje nodig waarop je de scsi-kabel en de stroom op aansluit, dit verloopstukje prik je dan als het ware weer op de hd. Kan het dus misschien zijn dat dit verloopstukje niet compatible is met ultra 160 of zoiets, nogmaals als ik deze hd aansluit op mijn oudere scsi (adaptec UW2940) kaart, dan doet ie het wel gewoon.

Groeten,
Maurice

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
waarschijnlijk als je de ultra160 kaart insteld op UW (40mb/s) speed, zal de schijf wel gewoon werken, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

ik heb ooit hetzelfde als jouw voorgehad en dat lag aan die sca-68pins convertor die maar uw speed (40mb) aankon.

andere convertor halen :-)

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

Verwijderd

Ik denk dat je kabel met terminator dan toch niet geschikt is voor deze
LVD controller.
De controller waar deze kabel het wel op doet is waarschijnlijk geen LVD.
Terminators voor LVD en HVD verschillen. Kun je niet uitzoeken aan de
de hand van het artikelnummer van de kabel of terminator, of het wel
een LVD is ?

Dat van die SCSI id is onzin. Als je maar 1 drive hebt, zijn de default drive
instellingen (id 0, geen jumpers) goed.

Het enige wat nog mis kan zijn is dat je controller ook op id 0 staat, maar dat
is default niet het geval. Dus even de id van je controller checken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 08:50:
Ik denk dat je kabel met terminator dan toch niet geschikt is voor deze
LVD controller.
De controller waar deze kabel het wel op doet is waarschijnlijk geen LVD.
Terminators voor LVD en HVD verschillen. Kun je niet uitzoeken aan de
de hand van het artikelnummer van de kabel of terminator, of het wel
een LVD is ?

De kabel die ik gebruik is die die bij de scsi controller bijgeleverd was. nb staat er op de kabel zelfs LVD, dus de kabel moet goed zijn.

De controller staat op ID 7 (default).

Ik denk dat het inderdaad die convertor moet zijn; ik zal es kijken of ik ergens een andere vandaan kan krijgen.

Groeten,
maurice

• Lennieboy83
Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 08:50:

Dat is dus geen onzin (anders zou ik het immers niet vermelden B) ) ik heb zelf daarmee wel een keer met een tapestreamer een herkenningsprobleem opgelost ;)

Even weer on-topic; je had niet vermeldt dat er nog een converter tussen zat, en die dingen kunnen problemen geven B)
In de Search is er genoeg over te vinden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Lennieboy83 op 25-02-2004 10:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ha ok, bedankt. Nu weet ik dus wel bijna zeker dat ik de goed converter niet heb.

Op www.informatique.nl heb ik een converter gevonden:
SCSI Adapter/Converter SCA80F/SUBD68F LVD 160

Deze moet ik volgens mij hebben. Kan iemand zeggen of deze shop beetje goed is en of deze converter de juiste is.

Alvast bedankt en groeten,
maurice

• Lennieboy83
Het is de juiste converter en een goede shop, alleen ik zie dat deze besteld moet worden dus misschien toch even verder kijken ;)

Alternate.nl heeft ze wel link

[ Voor 28% gewijzigd door Lennieboy83 op 25-02-2004 12:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok dank je. Die van Alternate ziet er wel iets anders uit. Zal es kijken waar ik 'm bestel.

Groeten,
Maurice

Verwijderd

Topicstarter
Nou, heb ze besteld bij informatique. Ze zijn vandaag op de post gegaan, dus als het meezit heb ik ze morgen of woensdag; Ben benieuwd of ze werken, ik zal het dan wel even posten hier.

Groeten,
Maurice

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
beetje laat, maar goed,

ja, er zijn 2 soorten convertors:

eentje non-lvd: SCA -> voeding, 68p en 50p
en eentje die wel LVD geschikt is. Deze heeft alleen voeding, en 68p, geen 50pins. De laatste heb je dus nodig, de eerste werkt wel, alleen heb je dan geloof ik maar UW (=40)

Verwijderd

Topicstarter
Yes yes yes, heb de convertors binnen en aangesloten en.....ze werken :)
Het lag dus idd aan de convertors.

Dit topic kan dus wel dicht, gezien mijn probleem opgelost is. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Groeten,
Maurice
Pagina: 1