Toon posts:

EU wil extra importheffing op lcd-schermen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
EU wil extra importheffing op lcd-schermen
Dinsdag, 24 februari 2004 - De vijftien lidstaten van de EU krijgen nog dit voorjaar het recht om extra importheffing te heffen op lcd-schermen met een dvi-aansluiting.

Door Witold Kepinski

Steeds meer schermen worden standaard uitgerust met een zogenoemde dvi-aansluiting (digital visual interface). Door deze aansluiting is het scherm in staat digitale signalen van bijvoorbeeld de pc, video of dvd-speler te ontvangen.

In de ogen van de Europese Unie moet een monitor alleen signalen van een computer kunnen ontvangen. Indien een scherm ook signalen van 'andere bronnen' - wat met dvi mogelijk is - kan ontvangen, moet deze volgens de EU ook zwaarder worden belast.

Deze heffing - die uiteraard alleen geldt voor monitoren die buiten de EU zijn geproduceerd - kan oplopen tot 14 procent, waardoor de nieuwe generatie lcd-schermen aanzienlijk duurder kunnen uitpakken.

Marktonderzoeker IDC verwacht dat de extra importheffing zal worden doorberekend in de prijs. Een ander gevolg zal zijn dat sommige fabrikanten hun productie binnen de grenzen van de EU zullen uitbreiden om aan de heffing te ontsnappen.

"Ik begrijp het doel van de heffing niet helemaal", zegt Marcel Warmerdam, analist bij IDC Benelux. "Heffingen doe je toch om je eigen markt te beschermen? Zoveel lcd-schermen worden er in Europa niet geproduceerd. De leveranciers zullen deze heffing wel moeten doorberekenen, anders gaat het ten koste van hun eigen marge."

Warmerdam denkt dat als dit plan wordt doorgezet, de groei van de lcd-markt aanzienlijk zal vertragen. "Leveranciers zullen ongetwijfeld iets bedenken om de heffing op één of andere manier te omzeilen."

"Ik denk dat veel monitorfabrikanten hun productie in Europa zullen uitbreiden", stelt Jeroen Rijkers, salesmanager bij LG Electronics Benelux. "Dat geldt dan ook voor ons. Ik hoor ook van andere fabrikanten dat ze plannen hebben om hun capaciteit in Europa uit te breiden."
Bron: Webwereld

Is het echt de reden dat ze hopen dat de productie van LCD schermen naar Europa wordt verplaatst of is het meer in het belang van B-merk tv producenten in Duitsland en Frankrijk (Grundig en Thompson)?

Deze spelers hebben afaik amper marktaandeel in de tft/lcd hoek en als zometeen de traditionele tv's (met crt beeldkanon) worden vervangen door lcd schermen (al dan niet met ingebouwde tuner) staan zij met lege handen.

Wat gaat hier achter schuil, ik vindt het een vrij obscure importheffing. Je loopt het risico dat fabrikanten de dvi gaan uitschakelen, net zoals met de DV Camcorders gebeurde, om de import heffing te ontlopen, hierdoor krijgen we in Europa kwalitatief inferieure goederen om een oude ten dode opgeschreven industrie te beschermen...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Misschien dat de EU de vestiging van fabrieken (=banen en belastinginkomsten) in _Europa_ zelf wil bevorderen ipv dat de fabrieken massaal in China/Azie komen te staan. Dan zijn we iets minder dan enkel een afzetmarkt voor produkten.

Grundig en Thompson zijn geen spelers van invloed op de markt. Als regeringen die willen sponsoren dan besteden ze wel een flinke overheids-order voor dat soort apparaten uit bij deze bedrijven.

[ Voor 31% gewijzigd door -=bas=- op 24-02-2004 12:16 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 24 februari 2004 @ 12:15:
Misschien dat de EU de vestiging van fabrieken (=banen en belastinginkomsten) in _Europa_ zelf wil bevorderen ipv dat de fabrieken massaal in China/Azie komen te staan. Dan zijn we iets minder dan enkel een afzetmarkt voor produkten.
Maar je kunt toch moeilijk een fabriek in elk land gaan bouwen, bovendien denk ik dat door de hoge loonkosten hier het nog dan alsnog goedkoper zou zijn om gewoon in Azie te blijven produceren.
Grundig en Thompson zijn geen spelers van invloed op de markt. Als regeringen die willen sponsoren dan besteden ze wel een flinke overheids-order voor dat soort apparaten uit bij deze bedrijven.
Ja alleen jammer dat dat niet meer mag, boven de 250.000 moet alles Europees aanbesteed worden, dus daar hebben die overheden zich ook aan te houden. Thompson is vooral in Frankrijk vergelijk van omvang als Philips in NL, vergeet niet dat het een staatsbedrijf was (of nog steeds is??)

Verwijderd

Welk soort mensen maakt deze voor ons nadelige beslissing eigenlijk? Volgens mij gaat het om een beslissing die is gemaakt door bepaalde mensen die er geld mee zullen verdienen en er belang bij hadden om dit te doen. Wat was ook alweer de preciese datum? Anders moet ik nu toch snel een DVI TFT kopen voor het te laat is. Die corrupte ambtenaren ook steeds met hun beslissingen.... (Denk aan software patenten waar praktisch iedereen tegen is behalve een paar bedrijven...) Denken andere mensen ook aan SMEERGELD?

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 16:25

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Lekker kickje dit. :P

Dit soort regelingen wordt opgesteld door de EU om zo toch aantrekkelijk te maken om productie faciliteiten in de EU te houden. Op dit moment valt er niet te concurreren met de massaproductie van deze panelen in China.

just my 2€cts

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mja, als een monitor fabrikant slim is, bouwen ze wel een dvi scherm, maar koppelen ze deze uitgang niet aan de monitor.
Ze leveren de monitor met standaard d-sub uit, en voegen een aparte module bij die er zo in te schuiven valt.
Of dit dan wettelijk toegestaan is, geen idee, maar ze voldoen aan de wet (denk ik :O )

Wel een oud kickje.

And The Only One

Pagina: 1