Toon posts:

Externe video-capture

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou mij een video-capture kaart willen aanschaffen.
Nu is m'n oog gevallen op de ADS DVD Express of de Dazlle fusion van Pinaccle.
Heeft er iemand ervaring met één van deze twee en welke raden jullie mij aan ?

THX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Zou je eerst willen vertellen wat je bron video is (analoog, VHS, Hi8, Digital8, DV etc etc) ?

En waar wil je dan je captured video voor gebruiken ? (DVD, VHS, Web etc)

Wat zijn je systeem specs ?

[ Voor 10% gewijzigd door Xymox op 24-02-2004 18:02 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb geen ervaring met beide. Ik kan alleen adviseren om van de USB varianten weg te blijven, en voor een firewire versie te kiezen. Zo zit je niet vast aan propriarety protocollen ofzo. De Dazzle Fusion gebruikt MJPEG, terwijl er duidelijk betere varianten zijn. Ik lees ook regelmatig problemen met dit ding.
Mijn advies is om naar een onafhankelijke oplossing te zoeken. Ik gebruik zelf al ruim een jaar een Canopus ADVC-100 Analoog naar DV converter. Deze levert gewoon DV signaal via firewire, en is dus totaal onafhankelijk. Zowel Premiere, Studio, Scenalyzer en Sonic Foundry kunnen er mee overweg. En je kan ook weer van DV terug vertalen naar s-video.
Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 24-02-2004 18:23 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xymox schreef op 24 februari 2004 @ 18:01:
Zou je eerst willen vertellen wat je bron video is (analoog, VHS, Hi8, Digital8, DV etc etc) ?

En waar wil je dan je captured video voor gebruiken ? (DVD, VHS, Web etc)

Wat zijn je systeem specs ?
Thx voor de reacties.

M'n bron is een analoge camera en ik ben niet van plan om een digitale te kopen.
De video zou ik willen omzetten tot dvd of vcd om zo m'n filmpjes te kunnen afspelen op m'n stand alone dvd-speler
specs : AMD 1800+
768 DDR 333 RAM
80Gb harddisk

Wat is er dan zo slecht aan USB varianten ?
Die ADVC-100 is dubbel van prijs als de ADS dvd-express, hoe duurder je gaat hoe beter maar ik heb m'n budget op +/- 150 euro gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

USB heeft geen constante doorvooersnelheid dit beinvloed dus de kwaliteit van het beeld. FireWire heeft wel een constante snelheid dus ook een constante kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Denk er ook aan dat die MJPEG codec niet echt handig is voor editen. De meeste (semi-professionele) editing software gebruiken allemaal DV formaat. Het is ook niet verstandig om bijv. MPJEG te capturen en te bewerken met een DV gebaseerd pakket. De extra vertaalslagen zijn niet handig voor de kwaliteit. Als je ook de diverse resoures op Internet leest zal je zien dat de meeste voorkeur naar DV uit gaat i.p.v. MJPEG.

Wat ook belangrijk is, is o.a. audio/video lock. Hierbij wordt dus het geluidssignaal en beeldsignaal aan elkaar gekoppeld, zodat er geen "out of sync (OOS)" probleem kan ontstaan. Canopus heeft dat. Hiervoor had ik een Pinnacle kaart, en daar had ik altijd last van OOS, zeker bij langere opnames. Sinds de Canopus hier geen last van, zelfs niet na een opname van 4 uur.

Wellicht is de Canopus aan de prijzige kant, maar ik zag laatst dat er andere producten op de markt zijn die ook DV over Firewire aanbieden. Wellicht moet je nog even verder zoeken.

Update: Canopus heeft een nieuwe converer, ADVC-50. Kost rond de 200 euro.

[ Voor 29% gewijzigd door Microkid op 25-02-2004 12:59 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het dus goed begrijp zou ik best een firewire kaart aanschaffen en dit zou de beste kwaliteit leveren.
Ik heb al serieus wat op 't internet gezocht en ik lees soms dat mensen zelfs met een simpel tv-kaartje hun analoge camera aansluiten :?
Is de kwaliteit dan mega slecht of valt dat mee ?

Nog tips voor een firewire kaart zijn steeds welkom, 200 euro wel m'n max budget :) ( liefst iets minder want 'k zal nog een HD moeten aanschaffen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 13:58:
Als ik het dus goed begrijp zou ik best een firewire kaart aanschaffen en dit zou de beste kwaliteit leveren.
Ik heb al serieus wat op 't internet gezocht en ik lees soms dat mensen zelfs met een simpel tv-kaartje hun analoge camera aansluiten :?
Is de kwaliteit dan mega slecht of valt dat mee ?

Nog tips voor een firewire kaart zijn steeds welkom, 200 euro wel m'n max budget :) ( liefst iets minder want 'k zal nog een HD moeten aanschaffen )
Ik heb hiervoor gekloot met een videokaart met video in. Het probleem is altijd dat alles softwarematig gaat, en dat als je dus op volle resolutie (720x576) wilt capturen, je een snelle CPU nodig had. En je had grote kans op framedrops. Kortom, alles is software afhankelijk. DOor de encoder uit de schakel te halen en extern te maken los je dit probleem op. De kwaliteit was ik ook nooit goed over te spreken. Ondanks dat ik gewoon via s-video capturde, was het altijd minder goed dan via DV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok maar heeft niemand geen ervaring met bepaalde firewire kaarten ?
Of welke raden jullie mij aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 14:56:
Ok maar heeft niemand geen ervaring met bepaalde firewire kaarten ?
Of welke raden jullie mij aan ?
Volgens mij maakt dat tegenwoordig niet veel meer uit. Voor 2 tientjes heb je een firewire kaart. Merk-A kaarten zullen ws. iets beter zijn dan werkloze of vage kaarten, maar werken doen ze allemaal. Het is tenslotte een standaard dus daar kan je als leverancier niet van afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een analoge bron heb je helemaal niets aan een firewirekaart. Die kan alleen digitale input hebben. Je hebt een analoge capturekaart nodig. PCI modellen zijn niet duur meer. Een videokaart met analoog video-in kan ook. Is wel wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 16:51:
Voor een analoge bron heb je helemaal niets aan een firewirekaart. Die kan alleen digitale input hebben. Je hebt een analoge capturekaart nodig. PCI modellen zijn niet duur meer. Een videokaart met analoog video-in kan ook. Is wel wat duurder.
Zoals je dus kan lezen in de reply van Microkid adviseert hij hier de TS een Canopus converter, welke dus analoog omzet naar DV/Firewire.

@Microkid -
Ik ben zelf ook op zoek naar zoiets en ga zekers even kijken naar die Canopus. Budget is niet echt zo'n issue bij mij als bij de TS ;)
Klopt het dat je met die Canopus ook tv kan capturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Verwijderd schreef op 25 februari 2004 @ 19:20:
[...]
@Microkid -
Ik ben zelf ook op zoek naar zoiets en ga zekers even kijken naar die Canopus. Budget is niet echt zo'n issue bij mij als bij de TS ;)
Klopt het dat je met die Canopus ook tv kan capturen?
Nee, er zit geen TV tuner in als je dat bedoelt. Er zit een s-video en composiet in- en uitgang op. Als je dus een TV tuner hebt, of videorecorder als tv-tuner gebruikt kan je prima van TV capturen. Zo doe ik het momenteel. Als er een gave film op TV komt, zet ik gewoon een oude videorecorder aan als tuner, en neem het via de Canopus op met Scenalyzer ofzo. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De canopus is een duur ding. Maar ja als geld geen rol speelt...
Iedere analoge capturekaart of simpele TV-kaart kan analoge beelden capturen. Het resultaat kan immers nooit beter worden dan het oorspronkelijke signaal. Bijgeleverde software of bv WinDVR geeft prima resultaten(mpeg), die later eventueel op VCD of DVD gebrand kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Het software matig capturen op mpeg formaat kan nooit zo'n goed resultaat geven als via een externe encoder. Zoals bekend is MPEG een zeer rekenintensief formaat. Als je een AVI file met TMPEGenc of CCE codeert ie ie al uren bezig, en dan heb je goede kwaliteit. Om dit in real time te doen moeten er consessies gemaakt worden, en dat kan alleen door de kwaliteit te verlagen.
Ik ga niet een open deur intrappen, maar het is allang bewezen dat software matig capturen en gelijktijdig encoden minder goede kwaliteit oplevert dan via hardware matige encoders.

Zelf wil ik absoluut goede kwaliteit, aangezien ik heel veel (S)VHS banden moet overzetten. Ik ben eenvoudig begonnen met een kaart met s-video-in, maar dit bleek gewoon niet de gewenste kwaliteit te leveren (alleen al de framedrops als gevolg van het hoge CPU gebruik waren een voorbeeld). Sinds ik hardware matig codeer via die Canopus krijg ik DVD's zonder kwaliteitsverlies. Diverse vrienden en collega's hebben de Canopus op mijn advies ook gekocht en zijn laaiend enthousiast. Gewoon plug en play, geen framedrops of andere ellende en hoge kwaliteit.

Kijk, ik wil niemand iets aanpraten, maar ik heb zoiets van "je kan je geld maar 1x uitgeven". En dan geef ik liever iets meer uit zodat ik een perfecte oplossing heb, dan dat ik er spijt van krijg en later weer geld moet uitgeven.

Wellicht kan je een kaart met video-in lenen en het eens proberen? Als het bevalt ben je klaar. Zo niet, dan wellicht iets externs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid,

Zoals je al zei is er nu ook de ADVC 50. Voor zover ik kan zien dezelfde specs als de ADVC 100 maar dan alleen een inbouw PCI kaart ipv extern.

Maar nu zie ik op http://www.xtrm.nl ook nog een ADVC 1394. Heb jij enig idee wat nu het verschil is dan met de ADVC 100? Ik ben nog niet helemaal thuis in al de terminologie die ze gebruiken. Voor zover ik het verhaaltje begrijp is deze kaart nog iets beter dan de ADVC 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:46
1394 lijkt me haast een FireWire-variant. Ik heb verder geen verstand van videocapture-spul :P, maar 1394 = FireWire :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Microkid

Microkid

Smile

ADVC-50 = PCI kaart die ook in een 5.25" slot is te plaatsen. Alleen input, geen output.
ADVC-55 = los kastje. Alleen input, geen output
ADVC-1394 = PCI kaart die ook in een 5.25" slot is te plaatsen. Zowel input als output.
ADVC-100 = los kastje, zowel input als outbut.

Als je dus alleen wilt converteren van analoog naar DV is een 50/55 voldoende. Wil je ook terug kunnen schrijven naar DV (bijv naar een DV camera, of naar een videorecorder) dan moet je een 100 of 1394 hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik zou een canopus van meer dan 200 euro moeten kopen en dan nog een firewirekaart :?
Damn dit brengt m'n budget wel serieus de hoogte in, is er echt geen goedkopere oplossing ?

• Microkid

Microkid

Smile

Ja, videokaart met tv-in of zo'n Dazzle USB oplossing. Maar je zal zelf moeten bepalen en testen of de kwaliteit en gebruiksgemak aan jouw eisen voldoen. Ik kijk puur uit het oogpunt van kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb een soortgelijk probleem als de topic starter, alleen gaat het bij mij om een laptop.
ik wil graag videobeelden van mijn draadloze cam (live)overbrengen naar de laptop (of eerst naar een ander opslagapparaat) het probleem erbij is dat ik geen netspanning bij de hand heb, waardoor een videorecorder dus al niet toepasbaar is.

ik heb een draadloze cam (binnenkort) met een receiver analoge aansluitingen.
mijn laptop is een ASUS A2500H met een firewire aansluiting (er staat 1394 bij) ook is er wel een PCMIA slot vrij.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wgsnijders/draadloos.jpg

ff googlen levert als snel 2 mogelijkheden:
TERRATEC Grabster AV400 Mobile PCMCIA video card
ADS TECH External Instant Video CD USB (USBAV-190-EF)

wat kan ik nu het beste doen?
Het gaat hier om videobeelden vanaf een radiografische auto op een braak liggend terrein of soms op een parkeerplaats,.... ik moet het dus doen met batterijen,... de spanning van de laptop,... of de accu van mijn 1:1 auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:34
Microkid schreef op donderdag 26 februari 2004 @ 05:39:
ADVC-50 = PCI kaart die ook in een 5.25" slot is te plaatsen. Alleen input, geen output.
ADVC-55 = los kastje. Alleen input, geen output
ADVC-1394 = PCI kaart die ook in een 5.25" slot is te plaatsen. Zowel input als output.
ADVC-100 = los kastje, zowel input als outbut.

Als je dus alleen wilt converteren van analoog naar DV is een 50/55 voldoende. Wil je ook terug kunnen schrijven naar DV (bijv naar een DV camera, of naar een videorecorder) dan moet je een 100 of 1394 hebben.
Let wel op... dat als je terug wil schrijven naar DV, je DV-camera dat wel moet ondersteunen. Ik denk eigenlijk dat de uitgang alleen voor analoog is. Een firewire aansluiting is altijd 2 kanten op, het apparaat aan de andere kant (de dv-cam) moet het wel ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik de Datavideo Dac-100. Prima ding, en voor 200 euro te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://www.datavideo.nl/images/dac-100=160x70.jpg
http://www.datavideo.nl/d...at_converters/dac-100.htm

Hier te krijgen voor rond de 200 eurie: http://www.achtr.nl/cgi-b...612/Product/View/82013145

Werkt met Premiere, Pinnacle, Avid etc. Beetje googlen en je kunt hem vast wel ergens goedkoper vinden.
En je hebt natuurlijk een firewire-kaartje nodig. Maar mijn ervaring is dat een kaartje van 20 euro net zo goed werkt als een van 20+ euro.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2005 12:28 ]

Pagina: 1