[Alg] In welke taal reserveringssysteem maken *

Pagina: 1
Acties:

• Schizoveen
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2021
dit is geen vraag van welke taal is het beste...

mijn situatie is dit..

hier op me werk (een hogeschool in antwerpen), staan 100 PC's die vrij gebruikt kunnen worden. omdat er nogal veel leerlingen zijn, en sommige leelringen niet goed gebruik maken van de PC's waar ze voor bedoelt zijn (games enzo). moet er een reserverings systeem komen.

nou heb ik van me baas opgelegd gekregen, dat ik dat systeem maar moet gaan maken. en het moet met een mySQL database gemaakt worden.

nou is mijn vraag, welke taal kan ik het beste gebruiken als het gaat om een communicatie met een mySQL database, en 100 PC's waar windows 2000 en windows XP op draait (sommige XP, en sommige 2000)?

het idee wat ik had is om bij het inloggen op een computer, dat er een scipt ofzo word uitgevoerd die de database controleerd of er gereserveerd is. nou heb ik met VBScript zitten kloten, maar daar kan ik niet echt lekker een connectie mee maken met mySQL. Javascript durfde ik niet te gebruiken, omdat ik niet weet of dat ook onder XP goed draait...

daarna had ik er aan gedacht om via een VBScript een visual basic of C++ programma te laten openen, en dat programma dan een verbinding laten maken. maar omdat de controle uitgevoerd moet worden, terwijl iemand inlogt, kan ik me voorstellen dat de controle pas gebeurd als iemand al helemaal is ingelogd, en het programma eindelijk een keer word opgestart..

dus mijn vraag is, welke script of taal kan ik het beste gebruiken, zodat een database connectie word gemaakt en word gecontroleerd, of iemand uberhaupt wel mag inloggen. een vereiste is dus dat het zo snel mogelijk gebeurd... dus het liefst dat het scipt het al voor me doet, zonder extern ander programma..

Verwijderd

Als je nog 0% programmeer ervaring hebt zou ik dat eerst gaan opdoen. Vele talen zijn geschikt voor jouw applicatie.

Hoe wou je zo iets opzetten zonder ervaring?

Ik zou een basic pakken. Vaak simple te leren echt krachtig genoeg voor dit soort toepassingen. Kijk is naar Visual Basic.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 10:49 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Waarom zou je op de computer zelf checken of ie al of niet gereserveerd is? Want als ie niet gereserveerd is mag iedereen erop, en als ie wel gereserveerd is is die persoon gerechtigd om wie dan ook eraf te laten trappen die je vervolgens eventueel een vorm van straf kunt geven. Werkte ook zo op de TU/e toen ik daar een 8 jaar geleden zat, en zonder problemen.

Wat je daarna nog nodig hebt is een simpel webbased systeempje (ASP of PHP most likely, en PHP is wel enorm gratis en eenvoudig te leren) waarop ze in kunnen loggen en reserveringen in kunnen leggen.

Professionele website nodig?

• Schizoveen
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 10:46:
Als je nog 0% programmeer ervaring hebt zou ik dat eerst gaan opdoen. Vele talen zijn geschikt voor jouw applicatie.

Hoe wou je zo iets opzetten zonder ervaring?

Ik zou een basic pakken. Vaak simple te leren echt krachtig genoeg voor dit soort toepassingen. Kijk is naar Visual Basic.
een beetje programmeer ervaring heb ik wel...
visual basic is wel leuk, maar dan heb je waarschijnlijk niet de gehele post gelezen, want daar staat dat ik de controle gelijk wil toepassen bij het inloggen, en ik wil niet wachten tot de virusscanner of welk programma dan ook geactiveerd is... dus zou ik het beter in een script kunnen verwerken..... dacht ik zo.
curry684 schreef op 24 februari 2004 @ 10:54:
Waarom zou je op de computer zelf checken of ie al of niet gereserveerd is? Want als ie niet gereserveerd is mag iedereen erop, en als ie wel gereserveerd is is die persoon gerechtigd om wie dan ook eraf te laten trappen die je vervolgens eventueel een vorm van straf kunt geven. Werkte ook zo op de TU/e toen ik daar een 8 jaar geleden zat, en zonder problemen.
ik snap niet helemaal wat je wil zeggen..... 8)7
curry684 schreef op 24 februari 2004 @ 10:54:
Wat je daarna nog nodig hebt is een simpel webbased systeempje (ASP of PHP most likely, en PHP is wel enorm gratis en eenvoudig te leren) waarop ze in kunnen loggen en reserveringen in kunnen leggen.
dat is er ook, maar dat staat in principe los van het systeem wat ik hier uitleg, daarom heb ik het er niet bijverteld...

• curry684

curry684

Schizoveen schreef op 24 februari 2004 @ 11:14:
[...]
ik snap niet helemaal wat je wil zeggen..... 8)7
Dat je een overbodig complex en moeilijk te onderhouden systeem wil gaan bouwen terwijl dat in de praktijk niet nodig zal zijn :Y)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

curry684 schreef op 24 februari 2004 @ 11:16:
[...]

Dat je een overbodig complex en moeilijk te onderhouden systeem wil gaan bouwen terwijl dat in de praktijk niet nodig zal zijn :Y)
Wat zelfs ook nog inefficient zal gaan werken, aangezien je zelfs minder capaciteit beschikbaar gaat maken door deze vorm van reservering.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• sig69
  • Laatst online: 22:51
Op de HHS werkte het zo dat er een reserveringssysteem was, die eigenlijk overal los van stond. Je kon een pc reserveren voor een periode van 1,5 uur. Als iemand anders de pc had gereserveerd waar je zat dan had hij gewoon het recht om je weg te sturen. Sim-pel

(Dat zei curry volgens mij ook hierboven, en uit jou post maak ik ook op dat zoiets er al is. Wat is het probleem verder dan?)

Crap, te laat

[ Voor 3% gewijzigd door sig69 op 24-02-2004 11:20 ]

Roomba E5 te koop

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 00:01

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat curry probeert te zeggen is dat je het controleren of iemand die pc heeft gereserveerd neit perse door de computer hoeft te laten doen.

Ook bij mij vroeger (Rug) was er een reserverings applicatie. Zodra er dan iemand achter de computer zat die je had gereserveerd ging je of achter een andere zitten als er nog wat vrij waren, of stuurde je degene weg. Je hebt te maken met een hogeschool, dus ik neem aan dat de leerlingen wel volwassen met elkaar om kunnen gaan.

Dit is gewoon de beste oplossing. Waneer je mensen geautomatiseerd wil laten in en uitloggen roep je alleen maar problemen op. Wat nu als iemand anders al op die computer is ingelogd? Ga je die automatisch uitloggen? Wat nu als ze nog bestanden op moeten slaan? Wat als degene die heeft gereserveerd gewoon niet komt opdagen?

Zorg er gewoon voor dat er altijd een vrije plek is waar mensen kunnen reserveren en hun reserveringen kunnen raadplegen. Laat de uitvoering over aan de leerlingen zelf.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Schizoveen
het systeem van reserveren is er nog niet, dat moet ik maken..

dat de capaciteit minder word klopt niet, want mensen zullen de PC's niet meer gebruiken voor spelletjes of chat, omdat dat gewoon geld kost. daardoor zal de computer alleen nog maar gebruikt worden voor de dingen die echt met de school temaken heeft.

maar het gaat een beetje offtopic hiero. ik probeer er gewoon achter te maken welke taal/script of wat dan ook ik zou kunnen gebruiken om een mysql db te controleren als men inlogt...

• Schizoveen
Janoz schreef op 24 februari 2004 @ 11:23:
Dit is gewoon de beste oplossing. Waneer je mensen geautomatiseerd wil laten in en uitloggen roep je alleen maar problemen op. Wat nu als iemand anders al op die computer is ingelogd? Ga je die automatisch uitloggen? Wat nu als ze nog bestanden op moeten slaan? Wat als degene die heeft gereserveerd gewoon niet komt opdagen?

Zorg er gewoon voor dat er altijd een vrije plek is waar mensen kunnen reserveren en hun reserveringen kunnen raadplegen. Laat de uitvoering over aan de leerlingen zelf.
het is niet alsof ik hier de baas ben, en het voor het zeggen heb hier, hoe dingen opgelost moeten worden... ik kan hier wel een discussie beginnen over hoe dingen moeten... maar daar heb ik hier toch niks over te zeggen

Verwijderd

Misschien een stomme opmerking, maar waarom niet gewoon een domein starten, met de standaard windows logins. Zo gaat het iig bij mij op de faculteit, je logt in met je student nummer/wachtwoord. Je krijgt schrijfrechten op een schijf in de centrale server. (10 mb max, maar is dynamisch voor tijdelijk grotere bestanden).

Je kan dan accounts gewoon vanaf de server aan en uitzetten (voor alle pc's) dan maakt het ook niet uit waar iemand gaat zitten. (Bij ons staan alle accounts altijd aan, gewoon hopen dat er een pc vrij is en dat is bijna altijd wel zo)

Verder kan je in de logs altijd nog zien wie er verkeerde dingen heeft gedaan.

Wellicht mis ik je doel wel, maar is dit geen makkelijkere oplossing?

• sig69
  • Laatst online: 22:51
Schizoveen schreef op 24 februari 2004 @ 11:28:
het is niet alsof ik hier de baas ben, en het voor het zeggen heb hier, hoe dingen opgelost moeten worden... ik kan hier wel een discussie beginnen over hoe dingen moeten... maar daar heb ik hier toch niks over te zeggen
offtopic:
Dat is misschien wel zo, maar actief meedenken en (betere/simpelere/goedkopere) oplossingen aandragen wordt vast ook wel op prijs gesteld

Roomba E5 te koop

• Schizoveen
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 11:35:
Misschien een stomme opmerking, maar waarom niet gewoon een domein starten, met de standaard windows logins. Zo gaat het iig bij mij op de faculteit, je logt in met je student nummer/wachtwoord. Je krijgt schrijfrechten op een schijf in de centrale server. (10 mb max, maar is dynamisch voor tijdelijk grotere bestanden).

Je kan dan accounts gewoon vanaf de server aan en uitzetten (voor alle pc's) dan maakt het ook niet uit waar iemand gaat zitten. (Bij ons staan alle accounts altijd aan, gewoon hopen dat er een pc vrij is en dat is bijna altijd wel zo)

Verder kan je in de logs altijd nog zien wie er verkeerde dingen heeft gedaan.

Wellicht mis ik je doel wel, maar is dit geen makkelijkere oplossing?
er zijn 100 PC's en 2000 leerlingen, en in de middag kan het af en toe druk zijn. en soms dus ook gewoon VOL. het systeem zoals jij het noemt, werkt dus niet, want zoals jij het noemt hebben ze dus al. en omdat er nog verschillende PC's zijn ook (sommige hebben firewire voor digitale camera's enzo), moeten mensen specifiekere reservaties kunnen maken (dat gaat ook wel via een website.. ik moet gewoon een systeem hebben dat controleerd of die specifieke persoon op die specifieke PC, mag inloggen

• curry684

curry684

sig69 schreef op 24 februari 2004 @ 11:36:
[...]
offtopic:
Dat is misschien wel zo, maar actief meedenken en (betere/simpelere/goedkopere) oplossingen aandragen wordt vast ook wel op prijs gesteld
Sterker nog: het is een vaak vergeten verantwoordelijkheid van developers dat ze met hun inzicht als ontwikkelaar terugkoppeling moeten geven over de haalbaarheid van voorgestelde oplossingen.

En wat je nu als opdracht hebt liggen gaat gewoon gegarandeerd niet fatsoenlijk werken.

Mocht je dit ondanks de adviezen van diverse professionele developers hier toch door willen zetten: met de meeste scripttalen kun je wat bakken dat je in het logonscript uitvoert kun je wel aan de database connecten, eventueel automatisch een mail sturen bij abuse, een messagebox laten zien, en automatisch weer uitloggen. Welke taal je dan pakt is a matter of preference.

• Schizoveen
helaas moet ik toch een bepaald systeem bedenken.

het moet zo zijn dat mensen alleen kunnen inloggen als ze gereserveerd hebben.
mensen reserveren via een website.

tot nu toe dacht ik aan zoiets als dit :

http://vulcanus.its.tudelft.nl/~schiz/upload/schema.bmp

sorry voor de bmp en zijn formaat, maar had ff geen zin om er een jpg van temaken..

en, natuurlijk sta ik open voor verse andere ideeen, maar een reserveringssysteem moet er komen, hoe ik dat ga maken is het enige wat nog ter discussie staat
Pagina: 1