Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] schakelaar op de seriele poort

Pagina: 1
Acties:

• mouse256
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-10 08:31
Hey,

Ik wil men caseleds uit kunnen schakelen via de pc. Ik heb er al veel over gezocht en gevonden, maar het wil niet helemaal lukken bij mij.
Ik hoor dat het het simpelste is de parallelle poort te gebruiken, maar die is echter bezet. Men 2compoortjes zijn ook bezet, maar op 1 ervan zit zo'n zelfgemaakte ir ontvanger. Ik heb gezien dat de RTS pin nog vrij is, dus die kan ik gebruiken zo lijkt mij (ik heb al vb prog gemaakt die winlirc sluit, RTS op hoog zet, ff wacht, compoort terug dicht doet en dan winlirc terug start, dus dat is geen probleem)
Nu komt er dus een puls via die RTS (ongeveer 11.5V hier), die de leds uitzet. Als er terug een puls komt moeten ze aan gaan enz.
Probleem zit hem er dus in hoe ik zoiets moet maken. na veel gezoek dacht ik dat dit schema moest werken:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.kuleuven.ac.be/~m0320587/schema.gif
Nu was ik het aan het testen voor ik het aansloot, maar het werkt niet echt (de npn hangt er nog niet aan)
Als ik 12v op de flipflop zet, geven zowel q als q' 12v, en als ik die kabel aan de c even tegen de 12v hou, verandert er niets. Als ik even 12v op de R zet, komt de q' wel meestal op 0V, en als ik dan terug de 12v op de c zet, zit die terug op 12v. De q blijft helaas altijd op 12v
Ik heb zo'n vermoeden dat er toch iets niet klopt aan men schema, iemand een suggestie? :-)
Thx

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 18:20

virus.elektro

profesionele monitor sloper

je schema klopt volgens mij inderdaad niet. als je de Q' op de D aan sluit gebeurt er het volgende: er van uitgaand dat Q'=0 Q'=0 => D=0 => Q'=1=> D=1=>Q'=0 enz

volgens mij wil jij dit: jij stuurt puls, verlichting gaat uit
jij stuurt nog een puls, verlichting gaat aan
in dat geval zou het moeten kunnen met een j-k flipflop.
op j en k 1 zetten, rts aansluiten op klokingang en klaar

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• mouse256
Dat is idd de bedoeling.
Dus ik moet zo'n jk flipflop vinden (enig idee wat voor typenummer ofzo het is, ik kan het niet vinden op conrad?)
Dan die j en k op 1 zetten, bedoel je daarmee gewoon +12v er op steken?

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

volgens mij is een flip-flop ACTIVE LOW, maw 0(0 V) is true, en 1(12 V) = false
dat hebben ze ons toch op school geleerd...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Volgens mij klopt het schema wel stap 1 d=1 q=0 q'=1 na klokpuls d=0 q=1 q'=0 na klokpuls d=1 q=0 q'=1. Je mag de reset waarschijnlijk alleen niet los laten hangen, maar je moet hem aan de gnd of 12 V vast maken.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• mouse256
hmm, zal ik eerst eens proberen, dan moet ik niet terug naar elektronicawinkel fietsen ;)
Het zou ook nog kunnen dat de flipflop te warm is geworden en daardoor niet meer echt doet wat die moet doen (kheb nogal liggen prutsen bij het solderen :X), maar ik heb de 2 flipflops die in de ic zitten geprobeerd, en ze doen alle 2 hetzelfde, dus ik denk niet dat het daar aan zal liggen...

Edit: het voorstel van djexplo lijkt niet te werken :'(, ik zal dus op zoek moeten gaan naar zo'n jk flipflop, of er moet iemand nog met een ander idee afkomen?

[ Voor 18% gewijzigd door mouse256 op 24-02-2004 15:04 ]

• casemodder
  • Laatst online: 23-10 15:25

casemodder

--->

mouse256 schreef op 24 februari 2004 @ 10:32:

(ik heb al vb prog gemaakt die winlirc sluit, RTS op hoog zet, ff wacht, compoort terug dicht doet en dan winlirc terug start, dus dat is geen probleem)
ik ben ook met zoiets bezig maar ik heb er geen progje voor om de rts pin een keer te laten pulseren zoals jij dat beschreef. Aangezien ik echt een n00b ben op progameer gebied |:( : zou jij mij dat progje willen mailen

bedankt,

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

• mouse256
http://www.student.kuleuven.ac.be/~m0320587/comport.rar

Hier heb ik het programmatje ff gezet, ik weet wel niet zeker of het (goed) werkt. Ik hoop wel dat je visual basic 6 (pro/enterprise) hebt, anders kan je het mscomm object niet gebruiken

• mouse256
Ik heb het nu ook een geprobeerd met die jk flipflop, maar weer lukt het niet :'(
Ik heb deze ic gebruikt http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/sn5472.pdf.
De crl, pre, j1,j2,j3,k1,k2,k3 en vss heb ik met elkaar verbonden en op 5v gehangen
De Q geeft dan 5v, de Q' niets. als ik dan de clk even met de 5v verbind gebeurt er weer niets.
Ik heb het schema getest gehad in simulink, en daar werkt het perfect, het ligt dus aan de aansluiting van de ic denk ik. (in simulink heb je enkel j, k, clk, q en q' pin, de crl en pre enzo hoef je je daar niets van aan te trekken)
Iemand een idee wat ik fout doe?

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 18:20

virus.elektro

profesionele monitor sloper

goed, ik kan hier geen pdf lezen. maar voor zover ik weet is vss altijd de min van een IC. deze hoort dus nooit aan de 5v volt te hangen. verder zoals dat simulink het voorstelt klopt het.
als je geluk hebt kan je het ic wat je nu hebt nog gebruiken (weet ik niet zeker, maar zolang de rook er niet uit is kan je het inieder geval proberen) en anders raad ik aan om net als de eerste keer een ic uit de 40XX serie te kiezen de 4027

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Wat er iig aan je schakeling met die 4013 ontbreekt is een pulldown weerstandje aan de clockingang, door de diode kan die pen nooit laag worden.
Wat de diode op die plaats voor zin heeft weet ik niet en die 10k weerstand kan ook weg want die ingang is hoogohmig.
Zonder diode kan dat pulldown weerstandje ook wel weer weg trouwens...
Verder moeten de R en S pennen ook worden aangesloten, als je het doet zoals in het schemaatje heeft ie auto-set en is Q na het inschakelen altijd hoog.
Auto-reset kan ook, dan komt het 100n Ctje aan R.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new5/toggle_4013.PNG
Wel het 100n ontkoppelCtje in de schakeling meenemen, zo dicht mogelijk op de voedingspennen.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 11:04 ]

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Ik geloof ook dat je die reset en clear pinnen aan de 5v moet hangen. dit zijn afaik inverted pinnen.

exter bedoeld de voedingspennen van je IC bt. niet van je printje ofzo,...

Electronics development

Verwijderd

Het draait bij deze ICs allemaal om hoge en lage niveaus, je kan alleen maar een set of resetpuls (hoog niveau) geven op S of R als het niveau op de betreffende pen laag is.
Voor de clockingang geldt hetzelfde.
Een laag niveau wil zeggen dat er stroom uit een pen kan lopen naar massa en met een diode ervoor kan dat niet en hangt die pen als het ware los.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2004 11:57 ]

• mouse256
hmm, laag wil zeggen dat die aan de ground moet hangen, niet dat die gewoon los moet hangen, dat deed ik verkeerd. Als ik die aan de ground hang ipv los, lijkt het al een stuk geloofwaardigere resultaten te geven. Alleen krijg ik soms rare voltages van 2v enzo, maar ik denk dat het aan men testopstelling ligt waarmee ik wat lig te klooien met een multimeter. Ik ga het morgen eens deftig testen, in de hoop het dan werkt...
Alvast bedankt aan iedereen hier...
Pagina: 1