Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]relaiskaart zelf maken (rs232)

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
ik zag op het net een relaiskaart staan met bijbehorend schema.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wgsnijders/relaiskaart/R410foto.jpg
het leek mij leuk om zelf er mee te gaan knutselen ik ben dat schema een beetje gaan uitpluizen maar ik kom er niet helemaal uit. Ik ben dan ook een elektro-man en geen elektronica-man.
ik heb op mijn webruimte een klein overzicht gemaakt van wat ik wel weet en wat niet, met schema's en pfd-files van de ic's etc. erbij.
nu wordt daar ook nog eens gebruik gemaakt van de rs232, is het handig om dat te gebruiken of kan ik dat beter via een andere manier doen?
ik hoop dat er hier mensen zijn die de ontbrekende gegevens kunnen aanvullen?
hier staan alle gegevens

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Leuk om na te maken, maar heb je het PIC programmatje om in de PIC te laden ook? ;) Anders heb je er nog weinig aan (en zul je die dus zelf moeten programmeren).

[ Voor 3% gewijzigd door Tentacle1 op 24-02-2004 10:47 ]

System specs

• OliverBB
mmmz, dat zou op het werk es moeten vragen ik denk dat ze het daar wel kunnen programmeren.(hoop ik althans)

maar weet je dan ook wat er precies in geprogrammeerd moet gaan worden?
moet ik daar bepaalde data voor hebben (heb geen idee hoe dat gaat)
of misschien is het mogelijk om een ander ic er voor te gebruiken die niet meer geprogrammeerd hoeft te worden ofzo?

[edit]: even wat opgezocht;

voor het programmeren van PIC'S :site met omschrijving en schema's

hier een andere maar daar weet ik niet van of geschikt is;

Afbeeldingslocatie: http://inxm.net/gifs/p16pro_bigpic.gif
met bijbehorend pfd incl.printontwerp

en een quote uit een ander topic:
SjOuKeS schreef op 19 december 2002 @ 18:54:
[...]

bla bla bla....
Tevens is de progger voor een PIC wat simpeler.. JDM progger.. heb je nog voor geen 5 euro d8 ik zo...
Programmer
Er zijn van de JDM programmer veel varianten te vinden..
[afbeelding]
Schema van JDM programmer
waarvan de url's;
de eerste
Afbeeldingslocatie: http://www.jdm.homepage.dk/newpic22.gif

[ Voor 83% gewijzigd door OliverBB op 24-02-2004 11:40 ]

• Xevox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07-2022
waarom doe je via RS232? als je paralel doet via de lpt is makkelijker en je kan 8relais doen... en je hebt geen PIC nodig

BramBoterham

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Het programmeren van pic's is niet zo moeilijk te doen (zoals je hebt kunnen vinden), maar juist hetgeen wat de pic zn functionaliteit geeft (de software dus) is niet zo eenvoudig te schrijven (assembler). Programmeren in C bijvoorbeeld is niet zo moeilijk, maar assembler is een stap lager en zit je met schuifregisters en geheugenaddressering te spelen.

Je zou het zoals hierboven staat ook nog met de parallele poort kunnen aansturen, daar kan je een groot aantal pinnen gebruiken als logische uitgang (1 of 0), waarmee je een transistor met dan wel niet een relais kunt aansturen. Het aansturen van de parallele poort op deze manier (zonder RS232) is ook een stuk eenvoudiger te programmeren in bijvoorbeeld C (dus je hoeft geen karakters te versturen, alleen hex-adressen van de parallele poort te veranderen).

System specs

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Mmmm, leuk dat je dit gevonden hebt, maar ik vind het een beetje zonde.

Voor E4,50 per kanaal heb ik een ontwerp om 10A 230v te schakelen, tot 32 kanalen op je paralelle poort.

Als je interesse hebt, mail me maar...
plaats ik schema online ofzo

Electronics development

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07 14:08
LJ LIGHTNING schreef op 24 februari 2004 @ 11:51:
waarom doe je via RS232? als je paralel doet via de lpt is makkelijker en je kan 8relais doen... en je hebt geen PIC nodig
je zou zelfs 12 relais aan kunnen sturen met een lpt-port.
Schema heb ik zo niet, maar komt uit elektuur van heel wat jaren geleden... :D

Als ik maar een beetje kan computeren

• Xevox
DefaultUser schreef op 24 februari 2004 @ 12:56:
[...]

je zou zelfs 12 relais aan kunnen sturen met een lpt-port.
Schema heb ik zo niet, maar komt uit elektuur van heel wat jaren geleden... :D
weet je van welke maand/jaar die was? dan kan je hem opzoeken op de electuur site.

BramBoterham

• OliverBB
3lmowww schreef op 24 februari 2004 @ 12:46:
Mmmm, leuk dat je dit gevonden hebt, maar ik vind het een beetje zonde.

Voor E4,50 per kanaal heb ik een ontwerp om 10A 230v te schakelen, tot 32 kanalen op je paralelle poort.

Als je interesse hebt, mail me maar...
plaats ik schema online ofzo
you've got mail

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-11 21:05
Wat kan je met een relaiskaart ?
Op deze site bij "hoe het werkt" staat wat in het engels waar ik weinig van snap :X

[ Voor 8% gewijzigd door GleNnoS_ op 24-02-2004 22:47 ]

• Xevox
GleNnoS_ schreef op 24 februari 2004 @ 22:46:
Wat kan je met een relaiskaart ?
Op deze site bij "hoe het werkt" staat wat in het engels waar ik weinig van snap :X
een relais is niets meer dan een electronische schakelaar, dat wil zeggen dat als je er een stroom naar toe stuurt (bv 5v of 12v) dan schakelt het relais en zo kun je dingen schakelen (bv lampen,tv,sterio,ccfl,fans ik noem maar wat) en wat hij nu wil is dit met z'[n pc besturen dus hij stuurt een signaal vanuit zijn pc naar zo'n relais (eerst naar een PIC of een ander ic ) en zo kan hij met zijn pc allemaal dingen schakelen. thuis heb ik een simpel 8kanaals relais kaartje die gebruik ik voor me verlicting sterio tv van alles, erg handig omdat je niet van achter je pc hoeft te komen ;)

BramBoterham

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-11 21:05
LJ LIGHTNING schreef op 25 februari 2004 @ 01:38:
[...]

een relais is niets meer dan een electronische schakelaar, dat wil zeggen dat als je er een stroom naar toe stuurt (bv 5v of 12v) dan schakelt het relais en zo kun je dingen schakelen (bv lampen,tv,sterio,ccfl,fans ik noem maar wat) en wat hij nu wil is dit met z'[n pc besturen dus hij stuurt een signaal vanuit zijn pc naar zo'n relais (eerst naar een PIC of een ander ic ) en zo kan hij met zijn pc allemaal dingen schakelen. thuis heb ik een simpel 8kanaals relais kaartje die gebruik ik voor me verlicting sterio tv van alles, erg handig omdat je niet van achter je pc hoeft te komen ;)
Bedankt voor ke duidelijke uit leg ;) .
Als ik me goed herinner heeft atmoz ook zo iets gemaakt.
Is wel handig :p

• OliverBB
LJ LIGHTNING schreef op 25 februari 2004 @ 01:38:
[...]

ik had het niet beter kunnen verwoorden

tnx 3lmowww ik ben eagle aan het downloaden en ga zo het een en ander even bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door OliverBB op 25-02-2004 17:16 ]

Pagina: 1