[Glasvezel] Wil Nederland glasvezel?

Pagina: 1
Acties:
  • 449 views sinds 30-01-2008

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Deze site is speciaal bedoeld om te peilen of er interesse is bij consumenten
in een glasvezelaansluiting aan huis.

Het aansluiten van één woning op glasvezel kost al gauw honderden tot zelfs duizenden euro's. Een buurt of een wijk aansluiten, is voor bedrijven die glasvezel aanleggen dus al gauw een miljoeneninvestering. Ook voor hen is het een moeilijke tijd, dus dat geld willen ze liever niet uitgeven. Hoe meer mensen echter interesse hebben in zo'n aansluiting, hoe aantrekkelijker het wordt om toch te gaan graven.

Deze site is DE spreekbuis voor iedereen die glasvezel wil. Door u hieronder te registreren maakt u duidelijk aan de glasvezelexploitanten dat ze wat u betreft morgen mogen gaan graven. Hoe meer mensen in uw buurt zich inschrijven, hoe groter het effect! Maar het biedt natuurlijk geen garantie!
Naast het feit dat het zoveel geld kost om glasvezel aan te leggen, is er hier op GoT en/of bij de consument voldoende interesse voor een glasvezel aansluiting? Niet elk "normaal gezin" hoeft zo'n supersnelle verbinding, maar zou het niet ideaal zijn om TV, telefoon, radio, internet op 1 lijn te hebben? Geen heerschappij meer op lijnen zoals KPN en UPC nu doen?

Voordelen volgens Ikwilglasvezel.nl
-Ca. 20 x sneller dan ADSL of kabel (10 megabit per seconde, zowel downloaden als uploaden).

-Eén aansluiting voor supersnel internet, TV, telefoon, radio en nog veel meer!

-Snelheid kan in de toekomst makkelijk opgevoerd worden.

-Ook het versturen van zelfgemaakte videofilmpjes, het online zetten van webcams en het versturen van grote foto-bestanden is geen enkel probleem meer!
Er wordt dus gepeild op de site waar het meeste interesse is, maar kan iedereen over een periode van 10 jaar of korter gebruik gaan maken van deze dienst? Ik heb iig het formulier ingevuld en hoop dat hier (Rotterdam) snel die kabels komen te liggen.
Natuurlijk hoor ik graag meningen van andere mensen ;)

edit:
Inventarisatie naar wens voor glasvezel
EZ gaat nut glasvezel tot de voordeur onderzoeken
Minister Brinkhorst gaat akkoord met uitbreiding Kenniswijk

[ Voor 17% gewijzigd door danslo op 24-02-2004 03:38 ]

Verwijderd

Ik heb het formulier ook al ingevuld. Ik hoop dat er heel veel aanmeldingen komen, want het internet kan niet snel genoeg. Bovendien komen er dan een hoop nieuwe faciliteiten waarvan iedereen dan gebruik van kan gaan maken. Invullen dus dat formulier. Wie weet helpt het. :)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
10 Mbps maar? Volgens mij kan glasvezel waaaayyy sneller :z Nee, 10 Mbps lig ik niet wakker van, ik krijg nu al 8 Mbps downstream van Demon :)

Verwijderd

En 1Mbit up. Dan 10.:) Bovendien kan ADSL niet sneller dan wat jij nu hebt.

• danslo
  • Nu online
Osiris schreef op 24 februari 2004 @ 03:19:
10 Mbps maar? Volgens mij kan glasvezel waaaayyy sneller :z Nee, 10 Mbps lig ik niet wakker van, ik krijg nu al 8 Mbps downstream van Demon :)
Ja, maar ik wed dat jij geen 1megabyte per sec haalt ;) en heb je ook 10mbps upload? :)
Volgens de site willen mensen ongeveer €53 betalen voor zo'n verbinding, wedden dat jij overstapt? :)
Way sneller, staat er toch? "Snelheid kan makkelijk worden verhoogd"

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik wil de hoop voor anderen niet in de grond boren, maar deze actie is in eerste instantie ALLEEN gericht op EINDHOVEN. Alle deelnemende instanties en bedrijven zijn gelegen in Eindhoven. De woningbouwverenigingen etc.etc. Kenniswijk is ook een Eindhovens initiatief waar nu een peiling voor word gehouden of ze het eventueel moeten gaan uitbreiden.

https://discord.com/invite/tweakers

• danslo
  • Nu online
redfoxert schreef op 24 februari 2004 @ 03:31:
Ik wil de hoop voor anderen niet in de grond boren, maar deze actie is in eerste instantie ALLEEN gericht op EINDHOVEN. Alle deelnemende instanties en bedrijven zijn gelegen in Eindhoven. De woningbouwverenigingen etc.etc. Kenniswijk is ook een Eindhovens initiatief waar nu een peiling voor word gehouden of ze het eventueel moeten gaan uitbreiden.
Ok, maar zou deze dienst een suc6 worden, denk ik dat ze ook glasvezel op andere plaatsen gaan leggen.

nieuws: Inventarisatie naar wens voor glasvezel
Handig ;)

• Osiris
  • Niet online
redfoxert schreef op 24 februari 2004 @ 03:31:
Ik wil je niet teleurstellen, maar ook in Eindhoven komt glasvezel niet tussen nu en een half jaartje ter beschikking hoor ;)

• redfoxert
  • Niet online
Osiris schreef op 24 februari 2004 @ 03:32:
[...]

Ik wil je niet teleurstellen, maar ook in Eindhoven komt glasvezel niet tussen nu en een half jaartje ter beschikking hoor ;)
Ik woon er zelf ook nog niet binnen nu en een half jaar dus ze mogen er best wat langer over doen :)

Maar vast de voorwaarden verbeteren indien ik er wel ga wonen kan nooit kwaad natuurlijk. Maakt het verhuizen alleen nog maar aantrekkelijker.

https://discord.com/invite/tweakers

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

cls schreef op 24 februari 2004 @ 03:21:
[...]

Ja, maar ik wed dat jij geen 1megabyte per sec haalt ;) en heb je ook 10mbps upload? :)
Volgens de site willen mensen ongeveer €53 betalen voor zo'n verbinding, wedden dat jij overstapt? :)
Way sneller, staat er toch? "Snelheid kan makkelijk worden verhoogd"
Ik haal met m'n 10MBit kabelverbinding 1.1MB/s van verschillende snelle (externe) servers. Ik wil niet patsen ofzo ( :P ), maar ik wil aangeven dat een 10MBit verbinding dus niet per definitie geen 1MB/s kan halen.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:29
Het probleem is een beetje dat het subsidiegeld dat via kenniswijk beschikbaar is, pas 'uitgekeerd' wordt wanneer iemand daadwerkelijk een abbonement neemt.
En dat gaat er niet zomaar in bij de glasvezelnetwerk bouwers, want die moeten miljoenen inversteren, terwijl ze niet weten of ze een deel van dat geld terug kunnen krijgen (via die subsidieregeling).

IkWilGlasvezel.nl is er dus om aan te tonen dat er daadwerkelijk animo is voor een glasvezelnetwerk (670 inschrijvingen in 3 dagen tijd) zodat de glasvezelnetwerk bouwers ook wat zekerheid hebben.

• esf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-02-2025

esf

silentsnow schreef op 24 februari 2004 @ 04:15:
[...]

Ik haal met m'n 10MBit kabelverbinding 1.1MB/s van verschillende snelle (externe) servers. Ik wil niet patsen ofzo ( :P ), maar ik wil aangeven dat een 10MBit verbinding dus niet per definitie geen 1MB/s kan halen.
10 MBit is ook 10 megabit per seconde, geen megabyte. Dus een factor 8 kleiner. Dan kom je wel ongeveer op de maximale snelheid van je verbinding..

The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein

Verwijderd

Pfftttt.....al melden zich een paar duizend aan, de kosten voor aanleg van glasvezel verdient zich pas na jaren terug....

Maar wel mooi inititief. GLASVEZEL TOT IN ELKE HUISKAMER ;)

• JQR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 17:34

JQR

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 08:13:
Pfftttt.....al melden zich een paar duizend aan, de kosten voor aanleg van glasvezel verdient zich pas na jaren terug....

Maar wel mooi inititief. GLASVEZEL TOT IN ELKE HUISKAMER ;)
Zo werkt het hier bij ons in Wageningen ook. De kosten van de bekabeling worden in de kale huur verrekend, zodat de investering over een aantal jaren afgeschreven is. Enige voordeel is dat we hier op SURFnet zijn aangesloten, waardoor feed relatief goedkoop is. Voor Wageningen zou het relatief eenvoudig zijn om de rest van de stad op de glasvezel aan te sluiten, omdat de glasring van de universiteit door de hele stad ligt.

• Neus
  • Laatst online: 19-02 13:17

Neus

www.zenaconsult.com

Ik snap niet dat ze daar nu pas over gaan 'stemmen', hier in Italie hebben ze al jaren glasvezel (www.fastweb.it). 10 mbit tot je huiskamer, inclusief gratis bellen en optie tot digitale TV voor rond de 70 euro per maand, vast.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Verwijderd

10Mbit lig ik niet echt wakker van. Glasvezel kan vele malen sneller (100Mbit moet te halen zijn). Overigens zijn ze in Utrecht er ook mee bezig.

• AngelDust
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:54

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Heb hem ook al even ingevuld :9
Lijkt me wel intressant.. :D

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

• Uberprutser
  • Laatst online: 21-02 17:06
* Uberprutser mompelt iets over Zweden en 100Mbit voor 50 euro per maand...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Ballebek schreef op 24 februari 2004 @ 09:12:
/me mompelt iets over Zweden en 100Mbit voor 50 euro per maand...
ja maar die liggen natuurlijk wel wat jaartjes voor met verbindingen in dat land.

Ik ben natuurlijk ook voor glasvezel, al zeggen sommige dat het coaxkabelnetwerk ook nog lang niet op zijn max zit.

Alleen denk ik dat het financiel nog niet haalbaar is, maar van mij mogen ze een draadje naar me huis leggen.

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

20x sneller is alleen dikke onzin, omdat veel mensen (denk ik) meer dan 512kbit downstream hebben. En ik al zeker met me 8/1 van demon. Maar toch wil ik wel glas, vooral die hogere upload vinnik wel leuk.

Hier in almere loopt er al een project van glasvezel (test project). Binnen almere hebben ze dan 100mbit en buiten almere 10mbit. voor ik dacht 80 euro, dat is dan inc telefoon en tv/radio.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Wilt Nederland glasvezel :+

JA! Tuurlijk willen we glasvezel als de prijs een beetje redelijk blijft 8)7

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 09:39 ]

• Mior
nhimf schreef op 24 februari 2004 @ 09:34:
20x sneller is alleen dikke onzin, omdat veel mensen (denk ik) meer dan 512kbit downstream hebben. En ik al zeker met me 8/1 van demon. Maar toch wil ik wel glas, vooral die hogere upload vinnik wel leuk.

Hier in almere loopt er al een project van glasvezel (test project). Binnen almere hebben ze dan 100mbit en buiten almere 10mbit. voor ik dacht 80 euro, dat is dan inc telefoon en tv/radio.
Er staat circa.. en dat klopt ongeveer wel als je naar de huidige upload snelheden kijkt.

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Gaan met die banaan :P Ook al woon ik daar niet, toch maar even ingevuld...

Deze plek is te koop.

• Kogando
  • Laatst online: 31-07-2025

Kogando

Humordenaar

Ik had glasvezel op mijn werk en kon met gemak 4 Megabyte per seconde downloaden. Alleen grote sites zoals microsoft konden dat aan, bij veel andere sites gaat het toch weer langzaam.

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 08:49:
10Mbit lig ik niet echt wakker van. Glasvezel kan vele malen sneller (100Mbit moet te halen zijn). Overigens zijn ze in Utrecht er ook mee bezig.
maar dan zeker alleen bij de universiteit en de campus op de oude kromhoutkazerne?

* Toet3r woont ook in Utrecht en wil ook wel glasvezel

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Verwijderd

MiniMan schreef op 24 februari 2004 @ 08:44:
Ik snap niet dat ze daar nu pas over gaan 'stemmen', hier in Italie hebben ze al jaren glasvezel (www.fastweb.it). 10 mbit tot je huiskamer, inclusief gratis bellen en optie tot digitale TV voor rond de 70 euro per maand, vast.
Als dat zou gebeuren dan denk ik dat iedereen over stag gaat :9 En KPN zal un uitgave patroon moten aanpassen want geen vaste abo's meer :*) .
Tv+telefoon+super snel internet voor 70euro zouden mijn ouders direct denk ik doen B) ! Alleen wie verzekerd ons van die prijs en daarnaast dat er niet snel prijsverhogingen komen :? (daarvoor vrees ik altijd :z )

• jurri@n
  • Laatst online: 21-02 08:43
Met glasvezel in een stad of wijk aanleggen ben je er nog niet. Er moet nog een provider gevonden worden die de diensten hierop wil verkopen. Deze moet vervolgens weer zorgen voor een snelle verbinding tussen dit glasvezelnet en het internet. Ik vrees dat dit soort verbindingen niet goedkoop zijn en dat zie je terug in de prijs die je als consument moet betalen.

Daarnaast ben je met een glasvezel van ieder huis naar een centrale ruimte er nog niet. Dan moet er nog aparatuur op geplaatst worden. Die switches en converters van glas <-> utp zijn ook niet goedkoop. Ik heb het ooit opgezocht: een goedkope glas <-> utp converter kost zo'n 300 euro.

Maar als het kan en tegen een redelijke prijs ben ik voor natuurlijk!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
jurri@n schreef op 24 februari 2004 @ 10:48:
Met glasvezel in een stad of wijk aanleggen ben je er nog niet. Er moet nog een provider gevonden worden die de diensten hierop wil verkopen. Deze moet vervolgens weer zorgen voor een snelle verbinding tussen dit glasvezelnet en het internet. Ik vrees dat dit soort verbindingen niet goedkoop zijn en dat zie je terug in de prijs die je als consument moet betalen.

Daarnaast ben je met een glasvezel van ieder huis naar een centrale ruimte er nog niet. Dan moet er nog aparatuur op geplaatst worden. Die switches en converters van glas <-> utp zijn ook niet goedkoop. Ik heb het ooit opgezocht: een goedkope glas <-> utp converter kost zo'n 300 euro.

Maar als het kan en tegen een redelijke prijs ben ik voor natuurlijk!
300 pleuro, ach, een kabel modem of goed adsl modem kost ook geld. En misschien zijn de netwerk-hardware voor een glas netwerk weer een stuk goedkoper dan die dslam's bij adsl of die zooi in een cable netwerk.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-02 13:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

voor mijn toekomstig bedrijf zou glas echt geweldig zijn. Ik moet nu kiezen tussen of adsl of een huurlijn wat veel te veel geld per maand kost. als glas op 150-200 per maand uitkomt voor 100 mbit.. nou dan ben ik er voor! :P jammer genoeg woon ik niet in eindhoven :P

blup

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik weet niet hoor: zijn er dan zoveel eindgebruikers die vinden dat het internet (ea) nu écht té traag gaat?
Als je serieus wat software, films en ander leuke dingen wil gaan downloaden is sneller natuurlijk beter... Maar ik vrees dat het toch nog steeds een minderheid van de internetgerbuikers is die dat doet (en dan nog eens vind dat het sneller moet, en voor die snelheid dan ook wil betalen).
Imho hebben 85% van de gebruikers op dit ogenblik meer dan genoeg met het huidige breedbandaanbod. Natuurlijk zullen er andere (en meer) diensten zoals video-on-demand, voip, etc mogelijk zijn, wat op zich natuurlijk wél een groeimarkt is...
Ik vrees dat we de vraag of we wel degelijk glasvezel tot in de woonkamer willen beter voorlopig nog even aan analisten overlaten, het project moet economisch verantwoord zijn, nietwaar? Anders betalen we binne 5 jaar allemaal voor een netwerk dat onvoldoende opbrengt...

Verwijderd

ik krijg ook binnenkort glas in mun huis.
Ze waren vandaag al bezig met het leggen van mantels dus w8 met spanning af.
Is een keer wat anders dan de basis abo van @home :+

http://www.3-bergen.nl/actueel/laatstenieuws/glasvezel

• SoNoS
  • Laatst online: 15-04-2023
eendje schreef op 24 februari 2004 @ 12:01:
voor mijn toekomstig bedrijf zou glas echt geweldig zijn. Ik moet nu kiezen tussen of adsl of een huurlijn wat veel te veel geld per maand kost. als glas op 150-200 per maand uitkomt voor 100 mbit.. nou dan ben ik er voor! :P jammer genoeg woon ik niet in eindhoven :P
Dit lijkt mij niet echt realistisch.

Wat je op de site tegenkomt, is natuurlijk allemaal gebasseerd op een particuliere lijn, geen zakelijke lijn.
Wanneer je een zakelijke lijn wilt, ben je duurder uit. Dit ivm extra service en bereikbaarheid.

In het bedrijf waar ik werk, wordt ook overgestapt op glasvezel. Dit alleen maar omdat ADSL niet beschikbaar is in de plaats waar het bedrijf staat. Ook niet nadat de KPN alle centrales gereedmaken voor ADSL (het is dan alleen particulier beschikbaar).
De huurlijnen die beschikbaar worden gesteld, zijn in verhouding vreselijk duur. Daarom gaan wij nu in zee met een kabelaar, die ook glasvezel aanlegt. Prijzen zijn aanzienlijk lager, maar 200 euro pm voor een 100Mbit lijn zit er echt niet in hoor.

Verwijderd

Ik ben voor glasvezel, maar ik heb wel een vraag, heeft het dan geen effect op de snelheid van je internet als je ook nog de TV, telefoon ect gebruikt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 13:52:
Ik ben voor glasvezel, maar ik heb wel een vraag, heeft het dan geen effect op de snelheid van je internet als je ook nog de TV, telefoon ect gebruikt?
Zal het niet op bepaalde frequenties gaan lopen of hoe dan ook, dat je net als ADSL er geen last van hebt :?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25

Robtimus

me Robtimus no like you

Top hoor.
Vanmorgen aangemeld, ik lees net het mailtje en ga ernaartoe. Resultaat:
Sorry, maar uw gegevens komen niet meer voor in onze database. Waarschijnlijk heeft er meer dan 24 uur gezeten tussen het moment waarop u zich op www.ikwilglasvezel.nl heeft geregistreerd en het moment waarop u op de link heeft geklikt en zijn uw gegevens inmiddels verwijderd.
Zozo, wat zijn die 24 uur snel gegaan zeg!

Of zou dit komen omdat ik niet in Eindhoven woon?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Mior
Dan moet je jezelf even opnieuw aanmelden.

Ik hoor hier net dat er vanmorgen een paar minuten een versie van het php scriptje online stond die alles deed, behalve de zooi in de database gooien 8)7

Het maakt niks uit dat je niet in eindhoven woont.

[ Voor 17% gewijzigd door Mior op 24-02-2004 15:27 ]

• MagicTempest
  • Laatst online: 18-02 10:09
Glas kan ontzettend snel. 100Mbit is echt totaal niets voor glas. Momenteel gaan standaard fibers ongeveer tot 40Gbit (geloof ik) Maar dan kan je nog eens DWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing)toepassen waarmee je 16 tot 32 andere kleurtjes over 1 fiber kan schieten. Resulterend in een dus maximaal 32x snellere verbinding...

Dat is dan echter niet iets wat je aan klanten aanbied ;)

Ik denk zelf dat het aanleggen van glas in al bestaande wijken niet echt een oplossing is die in de komende jaren veel toegepast zal worden. In nieuwbouw wijken zie ik eerder glas verschijnen. Een provider vinden die via glas wil leveren moet niet al te moeilijk zijn denk ik. Het is weer een punt waar winst uit kan komen, en dan zijn er vaak wel bedrijven die het willen exploiteren.

Probleem is alleen dat je niet "zomaar ff" een glasnetwerkje neer legt.

edit: Ik weet trouwens niet zeker of DWDM over 40Gbit werkt. Over 10Gbit weet ik het wel vrij zeker

[ Voor 7% gewijzigd door MagicTempest op 24-02-2004 19:54 ]

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:42
Lekker handig dat je 10 of 40GBit kunt over glas maar je bent niet de enige die erop zit. En radio, tv en telefonie signalen moeten er nog over. En ik denk dat de snelheden en prijzen gewoon ongeveer hetzelfde als bij ADSL/Kabel liggen. De kabel ligt er al en die heeft ook genoeg capaciteit maar bandbreede naar internet enzo kost ook geld...

p.s. Zaterdag stond in de haagsche Courant dat KPN en Casema dit in Den Haag willen gaan aanleggen.

• MagicTempest
Daar heb ik het toch helemaal niet over gehad? Ik ga in op de mensen die zeggen dat glas wel 100Mbit kan zijn. Ik zeg dat et veel meer kan.

Tuurlijk wil jij op je core netwerk veel meer bandbreedte beschikbaar hebben dan dat je een aan klant aanbied. Maar voordat je adsl prijzen kan gaan hanteren voor een glasvezel verbinding ben je denk ik wel een paar jaar verder hoor. Ik denk toch echt wel dat die mensen hun kosten eruit willen halen. En het aanleggen van een FTTH netwerk kost al tientallen miljoenen euro's voor 1 stad. Kan je nagaan als dat landelijk moet.

Stel, het kost 10.000.000 euro om een wijk compleet aan te sluiten op glasvezel. Daar kunnen dan zegmaar 100 huizen aangesloten worden. Dat betekent dat elk huis 10000 euro aan netto opbrengst moet genereren wil de aanleg van het netwerk eruit zijn. Als je dan 100 euro per maand vraagt voor een all inclusive aanbod (internet, tv, radio etc.) betekent dat dat je 100 maanden bezig bent om het bedrag brute te krijgen. Daar trek je dus nog eens je kosten vanaf voor het leveren van de dienst. Dat betekent dat het aanleggen van zo'n netwerk pas na vele jaren rendabel wordt.

Iets wat misschien minder zou kosten is een ETTH oplossing. Daar heb je dus niet het probleem dat je glas in moet graven naar iedereen toe. Daar moet je ethernet ingraven (wat per meter wel al een stuk goedkoper is) Bovendien is ethernet hardware goedkoper. Glas heeft daarentegen het voordeel dat het meer toekomstperspectief bied (denk ik)

Glas is erg mooi, maar ik denk niet dat het binnen afzienbare tijd een betaalbare oplossing wordt...

Verwijderd

Maar overal zijn ze al glas aan het neer leggen. Hier in Amersfoort zijn ze ook bezig. Alleen het laatste stukje naar huis moet dan helaas nog. En als ze het 100 euro maken per maand dan neemt echt bijna niemand het en verdienen ze het helemaal niet terug.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 22:59:
Maar overal zijn ze al glas aan het neer leggen. Hier in Amersfoort zijn ze ook bezig. Alleen het laatste stukje naar huis moet dan helaas nog. En als ze het 100 euro maken per maand dan neemt echt bijna niemand het en verdienen ze het helemaal niet terug.
Dat denk ik ook. Maar als je onbeperkt kan bellen :z wordt het al anders :9 ! Ik denk dat dan sommige mensen wel overstag gaan want dat scheelt gewoon een hoop geld B) ! Dat dit wordt gedaan, is denk ik wel mogelijk, MAAR zal de kop kosten aan de ADSL/KABEL aanbieders en aan KPN voor het telefoneren. Aangezie de staat nogal een groot percentage van de aandelen heeft van KPN denk ik niet dat dit snel allemaal mag ;) ! Daarnaast is het ook niet goed om een bedrijf/optie te hebben, is slecht voor de economische wer van vraag en aanbod ;)

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
silentsnow schreef op 24 februari 2004 @ 04:15:
[...]

HEHEHEHE sterker nog met mijn 4mbit kabel providertje telenet kom ik aardig in de buurt van de 1mb per seconde :Y) 8)

specs

Verwijderd

J0J0 schreef op 24 februari 2004 @ 23:16:
[...]

HEHEHEHE sterker nog met mijn 4mbit kabel providertje telenet kom ik aardig in de buurt van de 1mb per seconde :Y) 8)
offtopic:
Wat voor modem heb je dan :? Dit is toch haast onmogelijk met de huidige modems en kabel techniek :X :?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
MagicTempest schreef op 24 februari 2004 @ 22:54:
Iets wat misschien minder zou kosten is een ETTH oplossing. Daar heb je dus niet het probleem dat je glas in moet graven naar iedereen toe. Daar moet je ethernet ingraven (wat per meter wel al een stuk goedkoper is) Bovendien is ethernet hardware goedkoper. Glas heeft daarentegen het voordeel dat het meer toekomstperspectief bied (denk ik)
Dan zit je toch met de 100-meter beperking? Dan heb je dus op veel meer lokaties aktieve hardware nodig en dat is ook niet zo handig.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:35
:/ ik wil ook wel graag glasvezel tot aan de deur maar ik denk dat het in onze wijk niet verder komt dan glas tot aan de straat ofzo.

onze huizen zijn 90 tot 100 jaar oud en dan betwijfel ik dat ze zover gaan om in onze buurt alles open te halen.
narja tot aan de straat ofzo zou al aardig wat snelheids winst opleveren.

• MagicTempest
Dan ga je waarschijnlijk telkens naar wijkkasten nodig. Maar ook met glas moet je het op een bepaalde manier goed bij iemand binnen krijgen. Ik weet niet wat ze daarvoor willen gebruiken, maar het is niet mogelijk om iets af te splitsen zonder apparatuur ertussen, en om nou van de centrale uit een fiber naar iedereen zijn huis te trekken lijkt me ook weer niets.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 08:49:
Fundamental laws of physics limit usable bandwidth in an optical fibre. Maximum bandwidth is 12.5 THz (12,500 GHz). This translates into an ultimate capacity achievable on an optical fibre, which is 12.5 Tbit/s (12,500 Gbit/s)
bron: http://www.axiom.fr/Presentations/Fiber%20techno%204.0.pdf

Het maximum ligt vele malen hoger dan het prijstechnisch haalbare helaas, de grootste kostenposten zijn de switches en routers, welke een onmogelijk hoge troughput moeten verwerken.

Op dit moment moet je denken aan ongeveer 500mbit/s als de grootste bandbreedte die nog rendabel is voor eindafnemers, maar deze bandbreedte zal je praktisch nooit volledig benutten, tenzij je enorme bergen data per dag moet overpompen, zoals banken dit bijvoorbeeld doen. De eindgebruiker, consument, zal naar mijn verwachting niet meer dan zo'n 200mbit/s nodig hebben; de bandbreedte benodigd voor AV-diensten is vele malen groter dan die voor reguliere data-diensten en is ook opgenomen in dit getal.

Op dit moment zijn we nog niet toe aan een glas-maatschappij, een te snelle introductie kan het produkt zelfs de kop kosten. Mensen houden van nieuwe dingen, maar zijn zeker in deze economisch mindere tijden erg conservatief als het gaat om grote innovaties...zelfs als deze slechts een eenmalige verandering van achterliggende infrastructuren gaat. Het kost immers klauwen met geld om zoiets voor elkaar te krijgen; met een flop als de Betuwelijn in het achterhoofd zal het grootste deel van de bevolking huiverig zijn om een handtekening te zetten onder een project als het verglazen van Nederland.

Voor de flinke downloader is het fantastisch, zo'n snelle lijn...maar bedenk wel dat met de bandbreedte en mogelijkheden ook ongetwijfeld betere controle en kosten meekomen als het aankomt op copyrighted materiaal etc. Ik zie in de toekomst zeker glasvezel tot iedere huiskamer verschijnen, maar op het moment is het zowel commercieel, technisch als financieel niet haalbaar om een project als dit te realiseren op zo'n enorme schaal. Een test-case als Kenniswijk en Cyburg kan nooit kwaad, maar zolang de huidige media-aanbieders nog bezig zijn met projecten als Digitenne etc. zullen ook zij niet snel hun systemen geschikt maken voor DVB over glas.

OMG...ik draaf weer veel te ver door........ik ga maar slapen :)

Verwijderd

Dan is het alleen de vraag of je er wel wat aan hebt. Het is leuk als je glasvezel hebt maar als de servers van de sites en van je download progjes (nog) geen glasvezel hebben dan heb je er nog niks aan.....

• Olaf van der Spek
  • Niet online
MagicTempest schreef op 25 februari 2004 @ 00:06:
Dan ga je waarschijnlijk telkens naar wijkkasten nodig. Maar ook met glas moet je het op een bepaalde manier goed bij iemand binnen krijgen. Ik weet niet wat ze daarvoor willen gebruiken, maar het is niet mogelijk om iets af te splitsen zonder apparatuur ertussen, en om nou van de centrale uit een fiber naar iedereen zijn huis te trekken lijkt me ook weer niets.
Op dit moment is het met de KPN lijnen toch precies zo geregeld?

Maar ethernet zou inderdaad een prachtige oplossing zijn. Maar waarschijnlijk zien we toch wel iets over het hoofd, anders was het al gedaan.

Verwijderd

Gewoon glasvezel neerleggen. Dat ligt er over 100 jaar nog. :) Elk jaar een snelheidsverhoging en klaar is kees.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:54
Waarom is dat kleine stukje glasvezel aanleggen zo duur?

Desnoods trek ik zelf wel een kabeltje tot aan mn huis hoor :*)

• MagicTempest
ETTH zou er al liggen denk ik als het net zo schaalbaar was als glas. En dat is het helaas niet.

De reden dat het ingraven van glas zo duur is is het glas zelf, de vergunningen, het openbreken van de straat etc. Maar met alleen glas leggen ben je er niet. Je moet ook de apparatuur neerzetten.

• Tjikoschutte
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-01-2025
Beetje late reactie,
Maar als het goed is hebben ze hier bij ons al overal glasvezel liggen (nieuwbouw wijk). Zijn er dan geen providers die zeggen van hey laten we dan voor die nieuwbouw wijken wat abonnementen maken?

Zo ja waar kan ik die vinden?

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
Ik meende laatst ergens gelezen te hebben dat ze gaan testen met ADSL 2 (tot 16 mbit/sec) volgens mij stond dat ook ergens op Tweakers.net

• s2sw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 17:55
VDSL lijkt me een ideale oplossing. Tot 52mbps down en 35mbps up. Niet zo snel als glasvezel, maar we een stuk goedkoper.

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
s2sw schreef op 09 maart 2004 @ 19:41:
VDSL lijkt me een ideale oplossing. Tot 52mbps down en 35mbps up. Niet zo snel als glasvezel, maar we een stuk goedkoper.
Dat zal nooit in nederlands komen, door de overspraak die het met zich mee brengt. Daarbij zijn die snelheden alleen maar haalbaar tot max 1200m van de centrale.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
het maakt mij niet uit of het glas is of adsl, de verbindingen moeten op een gegeven moment sneller!! adsl zit al bijna op zijn maximum (alhoewel er een nieuwere techniek ontwikkeld is die het iets op moet krikken maar dan nog) en dus moet er gekeken worden naar betere alternatieven.

FTTH is super, alleen ontiegelijk duur. ff straat open 1 leiding en klaar is kees is veeeel te kort door de bocht. Als ze adsl gewoon doorschalen en zo over pakweg 5 jaar ofzo met FTTH beginnen aan te leggen (net zoals ADSL 5 jaar geleden ook niet overal even goed beschikbaar was) moet het goedkomen denk ik.

Niet alleen is FTTH vele malen sneller. COAX en koperbedradingen worden overbodig omdat dit allemaal op dezelfde glasvezelkabel kan worden verstuurd. Daarnaast is deze lichttechniek veel minder storingsgevoelig vanwege de superterugkaatsing en zal de afstand-2-the-centrale problematiek achterwege gelaten kunnen worden. Alles digitaal aan te sluiten op 1 wandcontactdoos [ow HEEEERLIJK].

Verwijderd

ADSL zit al op zijn max.

De snelheden worden telkens hoger, maar door omstandigheden als afstanden, kwaliteit vd lijn, etc. kan geen enkele ADSL aanbieder momenteel boven de 2048kbps garanties bieden. Je zit ook steeds met meer overhead, en het koper zit gewoon op het einde van zijn kunnen.

• Tjikoschutte
  • Laatst online: 21-01-2025
Leuk al die reacties, maar ik heeft iemand een antwoord op me vraag?
R2D3 schreef op 09 maart 2004 @ 19:11:
Beetje late reactie,
Maar als het goed is hebben ze hier bij ons al overal glasvezel liggen (nieuwbouw wijk). Zijn er dan geen providers die zeggen van hey laten we dan voor die nieuwbouw wijken wat abonnementen maken?

Zo ja waar kan ik die vinden?

• Gromba
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-02 21:02

Gromba

Tijdreiziger @ 1sec/sec

Mmm.... en dan wordt ik weer benadeeld omdat ik in een dorp woon :(
Ach, ik heb nu al een paar jaar kabel [multikabel, toppie!] en ADSL is ook mogelijk
Dus ik zal vast niet de laatste zijn die glasvezel krijgt in nederland :Y)

Gromba.nl

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
R2D3 schreef op 09 maart 2004 @ 23:31:
Leuk al die reacties, maar ik heeft iemand een antwoord op me vraag?

[...]
Jazeker, dat doet KPN al met Fiber to the Home (FttH), zie ook dit draadje :).

Feit is alleen dat nog niet veel wijken ondersteund worden van wat ik begrijp. Zelfs als er glasvezel ligt.

Verwijderd

ze zijn echt heel druk met het leggen van glasvezel.
Ik weet niet wat er allemaal bij komt kijken maar ik zag wel 15 man eraan werken en gejengel van Frans Bauer dusja afwachten maar :)

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Eigenlijk lopen we nu relatief achter op de rest van de wereld, omdat Europa en dergelijken al heel lang telefoon en dergelijken hebben, waardoor wij nu met een oudewets koper systeem zitten opgescheept.

Andere landen (Afrika, Azie enzo) moeten nu vaak nog een goed werkend telefoon netwerk opbouwen en beginnen nu met glasvezel....

Zoals dit (nogal ambitieuze) plan voor een Fiber Optic ring rond afrika:

http://emeagwali.com/interviews/Guardian/6.html

The Africa ONE (Africa Optical NEtwork) Internet project will encircle Africa with fiber-optic lines with 41 landing points in African countries in addition to Saudi Arabia, Greece, Spain, Portugal and Italy. The latter landing points will be connected to the rest of the world via intercontinental cables. The Nigerian landing point will be at Lagos. Nigerian towns will be connected to Lagos by fiber-optic lines and Nigerian homes, schools and businesses with personal computers can access the Internet by making inexpensive local telephone calls.

[ Voor 38% gewijzigd door n1els op 11-03-2004 02:04 ]

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dacht je dat er in de Westerse wereld geen fiber rings lagen?
Of dat ze in Afrika eventjes FttH gingen uitvoeren?

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

SillyJW

der Gemutlichkeit

Dit kreeg ik tot mijn verbazing, tesamen met een antwoordformuliertje vandaag in de bus (Amsterdam): Aanbod: Supersnel Internet voor slechts €12,50 per maand extra!

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/26025/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/26026/thumb.jpg

Kent iemand toevallig dit project van de Key in A'dam? Klinkt natuurlijk _/-\o_ , maar wat is 'supersnel internet'? Ik zal ze morgen eens bellen..

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waarschijnlijk is het 10 mbit/s (symmetrisch).

• McCoy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
J0J0 schreef op 24 februari 2004 @ 23:16:
[...]

Ik ga hier over 1mb/s met telenet, upload van maar 128kbit :'( remt dit af, upload zit vol als je op die snelheid download.

Zie je hier ook op. Upload ff vol en direct snelheid naar beneden.
Afbeeldingslocatie: http://www.redfaction.be/speedtest.JPG

Telenet gaat wel naar 51mbit down & 30mbit up in 2005, maar betalen per mb die je afhaald. Nog slechter als limiet van nu dus.

[ Voor 22% gewijzigd door McCoy op 21-03-2004 03:38 ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
offtopic : dat telenet lijntje hé , dat is inderdaad 4mbit , dus 512kbyte/sec , dat staat er ook officieel , laat het nou net zijn dat het kabel is dus dat je bandbreedte van je buren kan 'overnemen/gebruiken' --> vaak halen we (de telenet'ers) rond de 600kbyte met piekjes tot 1 megabyte/sec. ergens op de site van telenet kan je hun infrastructuur bekijken.
glasvezel over het hele land , verdeelt in een raster met ertussen een kwart provincie (van be. dan hé) met nodes die weer lussen naar wijkcentrales en die laatste moah 1km ? is dan coax wat een max heeft van 10mbit ( sneller is zon coax netwerk nooit gegaan toch?)
Ewald

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 16:33

RUFFNECK

Poentje

SillyJW schreef op 18 maart 2004 @ 20:12:
Dit kreeg ik tot mijn verbazing, tesamen met een antwoordformuliertje vandaag in de bus (Amsterdam): Aanbod: Supersnel Internet voor slechts €12,50 per maand extra!

[afbeelding][afbeelding]

Kent iemand toevallig dit project van de Key in A'dam? Klinkt natuurlijk _/-\o_ , maar wat is 'supersnel internet'? Ik zal ze morgen eens bellen..
Project ken ik, zit zelf (gelukkig voor onbepaalde tijd) in hun studentenflat in Diemen en heb me zeker aangemeld voor dit. Ik weet niet in hoeverre jij nog wat info heb los kunnen krijgen, maar mij is het niet gelukt (vraag naar snelheden, overige (kleine lettertjes) kosten e.d.) Zal nog wel in een te vroeg stadium zitten, alhoewel ze het per 1 januari 2005 fully operational willen hebben.

Verwijderd

Hier in Deventer opende ik het regionale Dagblad en las in een artikel: Dat de gemeente eerst wel met enige twijfel het wilde voorschieten en dan terugbetalen als het winstgevend is, maar nu D'66 iets heeft gevraagd of dingen heeft aangekaart is het volgensmij weer in de vergaderzaal gekomen :z .

Ben benieuwd, woon in een oud huis van meer dan 100 jaar oud en ben benieuwd hoe ze dat allemaal gaan doen. Ze hebben wel veel dingen getrokken in de stad 4 jaar geleden maar volgensmij geen gasvezel (woonde toen nog niet op deze plaats dus weet niet wat er allemaal ligt :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2004 23:58 ]

• waslijn
  • Laatst online: 18-02 20:59
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 03:20:
En 1Mbit up. Dan 10.:) Bovendien kan ADSL niet sneller dan wat jij nu hebt.
ADSL2 kan tot 16Mbit down en 2Mbit up, dus het kan wel degelijk sneller hoor, de rek is er voorlopig nog niet uit.

Verwijderd

VDSL kan nog een eind verder(theoretische max ligt ergens in de buurt van 50-60/30-40 Mbit), alleen maximaal 1+ km van telefoonhok.

• Zilver
  • Laatst online: 23-10-2025
Ik woon in een een tri-link wijk, bij mij ligt het glas "letterlijk" al binnen.

Alleen: Er zijn geen aanbieders te vinden voor internet over glasvezel!!! 8)7 :(

ADSL is volgens de providers onmogelijk te leveren over glas.
Alleen kabelintern via casema is mogelijk.

Ik vind het allemaal leuk en aardig om over supersnel internet te kunnen lezen, maar vooralsnog had ik liever geen glasvezel gehad. Dan had ik tenminste een fatsoenlijke adsl aanbieder kunnen kiezen.

Nu zit ik hier opgescheept met een Ferrari zonder benzine !!
Heb ik liever een Lada met een volle tank.

Weet iemand of en op welke termijn er internet via glasvezel geleverd gaat worden, buiten alle proefprojecten.
Ik woon in de wijk "om de Haenen" das in Teteringen (boven Breda).

http://www.trilink.nl/projecten/index.htm

[ Voor 3% gewijzigd door Zilver op 30-03-2004 13:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 23:31:
Hier in Deventer opende ik het regionale Dagblad en las in een artikel: Dat de gemeente eerst wel met enige twijfel het wilde voorschieten en dan terugbetalen als het winstgevend is, maar nu D'66 iets heeft gevraagd of dingen heeft aangekaart is het volgensmij weer in de vergaderzaal gekomen :z .

Ben benieuwd, woon in een oud huis van meer dan 100 jaar oud en ben benieuwd hoe ze dat allemaal gaan doen. Ze hebben wel veel dingen getrokken in de stad 4 jaar geleden maar volgensmij geen gasvezel (woonde toen nog niet op deze plaats dus weet niet wat er allemaal ligt :+ )
Ik woon zelf ook in Deventer en wat ik weet komt het alleen in driebergen en in 't fetlaer (laat ik daar nou net wonen).

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zilver schreef op 30 maart 2004 @ 13:28:
Ik woon in een een tri-link wijk, bij mij ligt het glas "letterlijk" al binnen.

Alleen: Er zijn geen aanbieders te vinden voor internet over glasvezel!!! 8)7 :(

ADSL is volgens de providers onmogelijk te leveren over glas.
Alleen kabelintern via casema is mogelijk.

Ik vind het allemaal leuk en aardig om over supersnel internet te kunnen lezen, maar vooralsnog had ik liever geen glasvezel gehad. Dan had ik tenminste een fatsoenlijke adsl aanbieder kunnen kiezen.

Nu zit ik hier opgescheept met een Ferrari zonder benzine !!
Heb ik liever een Lada met een volle tank.

Weet iemand of en op welke termijn er internet via glasvezel geleverd gaat worden, buiten alle proefprojecten.
Ik woon in de wijk "om de Haenen" das in Teteringen (boven Breda).

http://www.trilink.nl/projecten/index.htm
www.ftth.nl ?

• rjongen
  • Laatst online: 23-02-2015
Sodeju!

Ik wist niet dat dit bestond...

Ik woon in een gehucht, en ADSL is sinds deze week hier beschikbaar! Ik heb het nu 2 uur! Gister belde ik nog in met een 56k modempje... En jullie zitten hier maar te zeuren...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
rjongen schreef op 03 april 2004 @ 12:27:
Sodeju!

Ik wist niet dat dit bestond...

Ik woon in een gehucht, en ADSL is sinds deze week hier beschikbaar! Ik heb het nu 2 uur! Gister belde ik nog in met een 56k modempje... En jullie zitten hier maar te zeuren...
So what?
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat jij je leven lang nog nooit gezeurd hebt.

• rjongen
  • Laatst online: 23-02-2015
ik wou alleen maar even aangeven dat sommige gewoon al glasvezel hebben, terwijl ik en andere mensen (in achterstandsgebieden) net of nog geen adsl hebben...

• Olaf van der Spek
  • Niet online
rjongen schreef op 03 april 2004 @ 13:32:
ik wou alleen maar even aangeven dat sommige gewoon al glasvezel hebben, terwijl ik en andere mensen (in achterstandsgebieden) net of nog geen adsl hebben...
Dat is toch niet relevant?
In Afrika hebben de meesten niet eens telefoon, maar daarom ga ik niet in elk topic wat hier langs komt dat vermelden en zeggen dat 'ze' niet moeten zeuren.

• Zilver
  • Laatst online: 23-10-2025
Wees maar blij met ADSL.

Ik heb Glasvezel. Maar das dus alleen hardware.

Ik kan momenteel nergens snel internet krijgen. Ik heb net 4 jaar kabel gehad en ben daar rijkelijk gewend aan geraakt.

Nu zit ineens met een 33 kb modem te bellen.

En vooralsnog kan niemand mij vertellen wanneer daar verandering in komt.

En ik word zooo agressief :( 8)7 van al die help-desks, vervang die naam alsjeblieft gewoon door afpoeier-desk.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Een backup oplossing is inderdaad wel zo handig, maar waarschijnlijk ook redelijk duur.

Verwijderd

-Ca. 20 x sneller dan ADSL of kabel
Kabel en ADSL kan je niet met Glasvezel vergelijken, want Glasvezel is Symmetrisch. De upload van Glasvezel (10/10Mb) is wel 20 x zo snel als die van ADSL en Kabel, maar de download snelheid 3 x zo snel (als Kabel en ADSL een down van 4096kbit hebben). En de bandbreedte bij Glasvezel is meer gegarandeerd en bij Kabel en ADSL minder, omdat Kabel en ADSL weerstanden heeft. Zoals de kwaliteit van kabel en afstand tot centrale etc. En Glasvezel heeft minder weerstanden omdat het optisch is (data word verstuurd en binnengehaald doormiddel van licht, waardoor het ook veel grotere afstanden kan overbruggen. Bij ADSL en Kabel wordt data binnengehaald en verstuurd doormiddel van stroom signaaltjes. En over het algemeen is Glasvezel zoieso sneller dan Kabel en ADSL. Hiermee bedoel ik dat stel ens theoretisch word bijvoorbeeld bij alle drie de verbindingen 1Mbit down geleverd. De download bij glasvezel is dan bijvoorbeeld de volle 128kbyte/s. bij Kabel en ADSL misschien 120 Kbyte/s. En bij Glasvezel word met de snelheid van licht (zo'n 300.000 Km/h) data verstuurd en binnengehaald. Kabel en ADSL zijn dus doordat het via stroompjes gaat over het algemeen al langzamer.
10 Mbps maar? Volgens mij kan glasvezel waaaayyy sneller Nee, 10 Mbps lig ik niet wakker van, ik krijg nu al 8 Mbps downstream van Demon
Ja, maar Glaszevel heeft 10Mbps symmetrisch. Dus je zou kunnen zeggen een totale bandbreedte van 20Mbit. Die 8Mbps krijg jij niet symmetrisch maar enkel download. En je zegt: Volgens mij kan glasvezel waaaayyy sneller. Tuurlijk kan het sneller, in theory zelfs kan glasvezel een oneindige snelheid hebben. Maar wat denk je nou over de kosten van de bandbreedte, die moeten toch betaald worden. Dus daarom kunnen ze niet een oneindige snelheid aan jouw leveren.
Ik haal met m'n 10MBit kabelverbinding 1.1MB/s van verschillende snelle (externe) servers. Ik wil niet patsen ofzo ( ), maar ik wil aangeven dat een 10MBit verbinding dus niet per definitie geen 1MB/s kan halen.
Dat zeggen de andere mensen toch ook niet dat ze geen 1MB/s halen met 10Mbit. En trouwens jij zegt: 10MBit. Dat is niet de correcte spelling. Het is of 10Mbit of 10MByte. hoofdletter B betekent Byte. Kleine letter b betekent bit. Ook kan je zeggen 10Mb of 10MB om het nog meer af te korten maar tegenwoordig kan je dat al helemaal niet meer zeggen omdat sommige mensen zo dom zijn dat ze daar het verschil niet van inzien.
10 MBit is ook 10 megabit per seconde, geen megabyte. Dus een factor 8 kleiner. Dan kom je wel ongeveer op de maximale snelheid van je verbinding..
Dit slaat ook nergens op. Er is helemaal geen benaming voor 10MBit. Alleen 10Mbit of 10MByte bestaat.
Tuurlijk kan glasvezel sneller, maar die bandbreedte die erover gaat kost een hoop. Ze gaan natuurlijk niet 1Gbit/s aan bandbreedte erover leveren. (veel te duur gewoon). Al is het wel mogelijk. Glasvezel zal uiteindelijk toch wel iedereen nodige moeten hebben, omdat het theoretisch elke snelheid aankan die nodig is voor de toekomstige behoeften van mensen. Dit is handig zodat de provider in de toekomst ook de snelheid steeds meer kan verhogen.

Ik woon in Utrecht en wil ook glasvezel hebben. Dus ik vul dat formulier nu ook ff in. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 18:08 ]

Verwijderd

doe es [/quote] in plaats van [quote/], dat leest wat prettiger.

ik zie dit topic net. vanaf het eind van de maand woon ik ook in EHV, ik ga me maar es aanmelden :P

• Evos
  • Laatst online: 16:59
http://www.damsternet.nl

Glasvezel internet 2mbit t/m 10 mbit voor consumenten en 100 mbit is mogelijk voor bedrijven!
(synchroon en fullduplex)

Ziet er heel aantrekkelijk uit! er komen zo te lezen ook diensten zoals video on demand, tel. via het breedband internet enz.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Synchroon?
Misschien symmetrisch.

En zonder informatie over datalimieten kun je weinig zeggen over zo'n abonnement.

[ Voor 113% gewijzigd door Olaf van der Spek op 10-04-2004 16:24 ]

• Evos
Ik heb geen idee wat het goeie woord is dus, laat ik het makkelijker zeggen...up en downloadsnelheid gelijk!

De abbo's zijn uiteraard FUP dus zeer aantrekkelijk vind ik zelf

[ Voor 15% gewijzigd door Evos op 10-04-2004 16:49 ]

Verwijderd

fastbal schreef op 10 april 2004 @ 16:48:
De abbo's zijn uiteraard FUP dus zeer aantrekkelijk vind ik zelf
mja, kweenie hoor. als ik toch zo'n lijntje zou krijgen, zou dat 'use' wel lukken, maar dat 'fair' wordt nog moeilijk :|

• Evos
Je moet het dan eigelijks zo regelen, netzoals ze in studenten flats doen...
je buren willen bijvoorbeeld alleen telefoon en tv via de glaswezel huppaaa en je hebt 20 mbit...waarschijnlijk kun van 100mbit gebruik maken binnen het netwerk zelf..dus andere damsternet gebruikers, ik hoor hier het woord vpn 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 16:03:En Glasvezel heeft minder weerstanden omdat het optisch is (data word verstuurd en binnengehaald doormiddel van licht, waardoor het ook veel grotere afstanden kan overbruggen. Bij ADSL en Kabel wordt data binnengehaald en verstuurd doormiddel van stroom signaaltjes
Om je even wakker te maken, "stroom signaaltjes" gaan even snel als licht en andersom. Het medium glasvezel is daarom niet sneller dan koper, maar heeft minder weerstand. De werkelijke snelheid waarmee de "data deeltjes" in Km/h over de medium gaan is even snel op koper of op glasvezel, of het nou over een 2 mm koperdraadje van je walkman is of een dikke glasvezel kabel.
Conclusie: licht deeltjes storen elkaar minder tijdens hun reisje dan electrische pulsjes.

Verwijderd

Om je even wakker te maken, "stroom signaaltjes" gaan even snel als licht en andersom. Het medium glasvezel is daarom niet sneller dan koper, maar heeft minder weerstand. De werkelijke snelheid waarmee de "data deeltjes" in Km/h over de medium gaan is even snel op koper of op glasvezel, of het nou over een 2 mm koperdraadje van je walkman is of een dikke glasvezel kabel.
Conclusie: licht deeltjes storen elkaar minder tijdens hun reisje dan electrische pulsjes.
Licht is het snelste verschijnsel op aarde. Dus ook sneller dan stroompjes.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 18:31 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 18:30:
[...]
Licht is het snelste verschijnsel op aarde. Dus ook sneller dan stroompjes.
Mja. Maar electriciteit gaat even snel ;)

Zie het zo: stop een zooi knikkers in een PVC-buis tot 'ie helemaal vol is. Als je er nu aan de ene kant nog een instopt, komt er tegelijkertijd aan de andere kant een uit. Zo gaat 't ook met de electronen in een koperdraadje.

(Zo heeft m'n natuurkundeleraar ons dat eens uitgelegd ;))

Overigens is het verschijnsel 'licht' niet het enige dat zo snel gaat. Licht is gewoon electromagnetische straling op een bepaalde frequentie. Radiogolven zijn dat ook, die gaan dus even snel. Maar je mag die golven geen licht noemen.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 10-04-2004 18:37 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

De toekomst zijn computers die op licht gaan. En die zijn zo'n 10GHz. Maar dat komt omdat licht sneller is dan stroom.
Dan is het alleen de vraag of je er wel wat aan hebt. Het is leuk als je glasvezel hebt maar als de servers van de sites en van je download progjes (nog) geen glasvezel hebben dan heb je er nog niks aan.....
Ik zou er echt wel wat aan hebben hoor aan een 10Mbit verbinding. Kan ik lekker in de only 10Mbit hubs op DC++. Lijkt me echt relaxt om met megaspeed bestanden (movies, games, mp3, apps) van elkaar te downloaden.
Wat dat betreft is bij P2P programma's de upload juist heel erg belangrijk. Dat zorgt ervoor dat mensen weer supersnel van jouw kunnnen downloaden en jij weer supersnel van diegene die ook 10Mbit heeft. En ik vind trouwens de meeste kabel-abonnementen van tegenwoordig heel erg leecherig. 10Mbit down en maar 128Kbit up. Dit is een echt zoooo'n leecher verbinding. Upload is belangrijk. Zonder upload zou een P2P netwerk ook niet kunnen bestaan. Want je zou je download toch van een upload moeten krijgen. En het liefst dat die upload even snel is als jouwn download, en dan komt zo'n symmetrische verbinding heel erg tot zijn recht.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2004 19:13 ]

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 15:36

Spockz

Live and Let Live

En hier is weer de wet van de remmende voorsprong van kracht. Wij hebben hier een mooi stelsel liggen. Maar we kunnen ons dat niet veroorloven. En in China leggen ze meteen glasvezel aan. :)

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 10 april 2004 @ 19:06:
De toekomst zijn computers die op licht gaan. En die zijn zo'n 10GHz. Maar dat komt omdat licht sneller is dan stroom.
[...]
Onzin. De prototypen van computers op licht zijn a) stervensduur en b) even groot als de gemiddelde computer van 50 jaar geleden.
Dat die sneller kunnen dan electrische computers ligt niet aan de snelheid van het licht, dat ligt aan andere factoren. Transistoren hebben een bepaalde limiet. Bovendien zou een chip gemaakt naar de huidige technologie op 10GHz een hoeveelheid warmte produceren die genoeg is om een huis van verwarming te voorzien.

Nogmaals: licht is NIET sneller dan stroom. Het heeft alleen een aantal voordelen omdat 't electromagnetisch is en niet met electronen door geleidende materialen gestuurd hoeft te worden.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

ik blate iets over geluid terwijl het over radio golven gaat hmm dat klopt niet helemaal
of het de zelfde snelheid heeft betwijfel ik nog maar wat ik zei sloeg niet op dit

[ Voor 86% gewijzigd door Schapie op 10-04-2004 20:31 ]

No signature found

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Schapie schreef op 10 april 2004 @ 20:27:
[...]

Geluid is absoluut niet even snel als licht als een vliegtuig door geluidsbarriere heen is gevlogen gaat ie nog niet sneller dan het licht was het maar zon feest

geluid ongv 343 m/s door lucht bij 288 kelvin das ongv 288-273=15 dus 15 celsius
Licht ongv 300000000 m/s das een aardig verschil (mischien een nul meer of minder)
(in binas stond 3,0.10x8)
Wie had het over geluid? Ik had het over radiogolven ;)
Fundamenteel verschil: Radio == electromagnetische straling, geluid == fysieke trilling.

Verwijderd

Quote:
blatend_schaap

"10Mbit lig ik niet echt wakker van. Glasvezel kan vele malen sneller(100Mbit moet te halen zijn). Overigens zijn ze in Utrecht er ook mee bezig. "

Je hebt wel gelijk, want de pijp die er ligt kan een snelhied aan van 100Mbit/sec aan, echter, het pijpje wat de huizen binnenloopt is afgeknepen tot 10Mbit/sec...

In nuenen ligt het al, mijn pc is 4 weken geleden erop aangesloten.... Je zegt wel dat 1MB up en down niet echt snel is, maar alles beter dan een chello verbindinkje... En ik ben er zeker uiterst tevreden mee.... Je moet ook wel realistisch blijven, want wie kan er nu een aanbod van 100Mbit/sec beantwoorden?? Ik kom er iig maar heeeeeeeeel weinig tegen.... :)

Glasvezel is iig een zeker iets om iedereen aan te raden!!!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 13:46 ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 13:21

Korakal

Up up up!

daar al loopt een topic over
[rml][ Glasvezel] Ons Net - Nuenen 10 Mbit[/rml]

niet nodig om deze te kicken dus...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.