Toon posts:

[RAID] welke RAID config op web-db server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet over 2 weken een webserver installen op een IBM X345 met een ServeRaid 6M raid card.
De webserver zal voornamelijk dienst doen als zoekmachine voor wetenschappelijke artikelen. Er zullen dan ook duizenden full-text artirtels in pdf opgeslagen worden. Het idee is dat er zeer frequent gebruik gemaakt gaat worde.
Ik had zelf de volgende Raid configuratie in gedachten:
4 maal 36 Gb 10K in RAID 5 waarvan 1 hotspare -> Boot en OS (FreeBSD 5.2.1 rc2)
4 maal 74Gb 10K in RAID 5 waarvan 1 hotspare -> Db
4 maal 74 GB 10 K in RAID 5 waarvan 1 hotspare -> html content en file serving

Ik heb begrepen dat een raid 5 config voor os en boot niet slim is, kan ook RAID 1 worden. Zal ik de DB en file apart houden of alles in 1 RAID 5 ?

Gaarne jullie op / aanmerkingen in deze.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

voor boot en os is 36 gb meer dan voldoende -> 2x36gb in raid1, en als je supersafe wilt evt. met een 3e als hotspare. En dan daarnaast 74gb disks in raid 5 (met een hotspare) voor html, en voor de db wil je eerder absurd veel mem (db wordt toch ge-mem-cached in de meeste gevallen) en dus zal daar ook raid5 verder prima voldoen

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02-2025
Is dat niet wat veel ruimte voor die artikelen?

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Verwijderd

Voor een db kan je beter mirroren (raid 1), raid 5 is nl niet echt snel met kleine brokjes data. Als je het echt mooi wil doen moet je de indexen en de normale tabellen van elkaar scheiden. Waarom wil je trouwens je os mirroren? Alleen dynamische data lijkt mij daarvoor interessant. Je os heb je wel ergens op cd staan en de configs op cdtje gebrandt.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

Ik zou m'n OS gewoon op een IDE mirror zetten, dat lijkt me snel zat.

De rest hangt af van de hoeveelheid data die je verwacht ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Is zware overkill.
Sowieso is een RAID1 met een hotspare een stuk sneller voor je OS.

Ennuh je weet wat een kast kost waar je 15 SCSI schijven in kan plaatsen?
Die beginnen geloof ik bij 1400 euro.

Alle proemn in n drek

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat voor database ga je draaien voor je search engine?

Sommige leunen zwaarder op het filesystem dan andere.

2 disks in raid 1 voor OS en boot is zoals hier boven al genoemd meer dan genoeg.
Voor html en files zou je ook wel met minder af moeten kunnen.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bierkameel schreef op 23 februari 2004 @ 23:22:

Is zware overkill.
Sowieso is een RAID1 met een hotspare een stuk sneller voor je OS.

Ennuh je weet wat een kast kost waar je 15 SCSI schijven in kan plaatsen?
Die beginnen geloof ik bij 1400 euro.
Die IBM xSeries 345 van de TS heeft ruimte voor zes drives, dus of TS kent de specs van die machine niet goed of hij wil externe storage gaan gebruiken.

4 schijven voor boot en OS is natuurlijk zwaar overbodig aangezien dit array weinig zal gaan doen (tenzij hier ook de swap op komt en je systeem (door slechte configuratie?) heel veel staat te swappen). Vier schijven in RAID 5 is overigens op de meeste adapters een stuk sneller dan twee schijven in RAID 1. Je kunt ook global hotspares gebruiken zodat je niet per array een hotspare hoeft in te stellen. De hotspare moet uiteraard niet kleiner zijn dan andere schijven in de arrays.

Met max zes schijven kom je al snel op een configuratie met 2 schijven in RAID 1 voor boot + drie schijven in RAID 5 voor data + hotspare.

Als dat file serving niet veel voorstelt (zitten die PDF's in de db?) kun je die ook wel samenvoegen met de db array. HTML zal niet veel voorstellen, dat kan gecached worden in de disk cache van het OS. Als je toch externe disk arrays gaat gebruiken en je dus genoeg plek hebt voor schijven zou je ook een grote RAID 5 array van zes schijven kunnen bouwen. Meer spindles is hogere performance. Die ServeRAID 6M is geen kinderachtige RAID-adapter dus die zou wel goed moeten schalen bij een toenemend aantal schijven (en als je toch externe storage moet gebruiken kun je net zo goed een eServer 325 van de db doos maken, Opterons doen het een stuk beter als db server dan Xeons en je kunt onder Linux direct meer dan 4GB aanspreken wat de database en de diskcache erg lekker zullen vinden).

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 24-02-2004 02:45 ]

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Als ik het goed begrijp wil je een halve terrabyte aan data-opslag 8)

Verder zal ik niet een productie server op een RC laten draaien. Is misschien handig om een versie van FreeBSD uit de stable release te pakken (4.* dacht ik)

Verwijderd

Topicstarter
mijn dank voor jullie opmerkingen. Er zit is inderdaad een extern scsi cabinet. We hadden zeker ook de X335 kunnen nemen, maar de X345 serie is een topseller van IBM en is goedkooper dan de X335 vandaar.-> dus 2U is goedkoper dan de 1U. We kunnen nu ook flink vooruit qua space, daar we er dan 20 HDin kwijt kunnen. De X325 is vele malen duurder, en ik wil nu nog niet op een opteron platform gaan draaien als ik daar zelf nog geen test-case van hebt gemaakt. Ik verwacht wel een x325 binnen 4 weken zelf te kunnen testen.
Er zal 4Gb intern geheugen aanwezig zijn, ik verwacht dat er weinig geswapt gaat
worden.

De nieuwe situatie:
Boot os -RAID 1 met hotspare
RAID 5 met 7 schijfen en 1 hotspare

In het kader van de wat problemen rondom de ondersteuning van de serveraid serie in de 4.x branch moet ik wel naar de 5.x gaan. Het zal dus naar alle waarschijnlijkheid de 5.2 worden (FreeBSD).

Ter info:

De X345 serie -> http://www.pc.ibm.com/us/eserver/xseries/x345.html

We gebruiken het volgende extern scsi cabinet van IBM de EXP400 :9
- > http://www-132.ibm.com/we...&langId=-1&catalogId=-840

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 09:02 ]

Pagina: 1