Toon posts:

FIC PA-2010 Mobo Welke drivers zijn noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een Pc moet ik ff win98se op installeren maar ik hem geen drivers. Ik heb van alle hardware de drivers al gevonden behalve van de Mobo. Ik kan nergens vinden welke drivers ik hiervoor precies nodig heb. Het gaat om het volgende bord:

PA 2010 van FICA

(First Internationaal Computer America)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Hey 8)7

/me Welkom op GoT!

Dat was erg lang zoeken (not) naar deze site. Staat van alles dus kies maar uit.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ja das snel,

maar dan weet ik nog niet welke ik kan gebruiker voor mijn type.
kan ze gewoon allemaal gebruiken dan? En welke zijn noodzakelijk?????

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 22:54 ]

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Pak lekker de via 4-in-1 drivers van www.viaarena.com. Ik heb hier toevallig ook zo'n oude Vobis-meukbak en daar zit ook zo'n plank in. En het presteert nog aardig met die drivers ook.

Verwijderd

Topicstarter
O,
oke zal dat wel proberen
Draai jij ook win98? En heb je nodig andere troep geinstalleerd qwa drivers dan?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik ken het moederbord niet dus weet ik niet wat er allemaal aanwezig is. Kwestie van even denken en de drivers eruit pikken.

Op de site staat vast wel welke drivers voor welk MB geschikt zijn. Je mag even zoeken dus.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wel kieken jo,

In ieder geval bedankt en ik ben ook niet te beroerd om zelf te loeren

• Toink
  • Niet online
Ik heb Win98 erop staan. Gewoon kale install doen, dan gooi je de 4-in-1 eroverheen, en daarna pas videokaart, geluidskaart, netwerkkaart en ander spul. En dán werkt ie prima :).

Verwijderd

Topicstarter
Oke
bedankt ga ik me wel mee redden

Topie

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uhm, mensen, kijk toch eens verder dan je neuzen lang zijn...

De FIC PA-2010 heeft een Via VPX chipset.

De 4-in-1 (Hyperion) drivers zijn er alleen voor de Via VP3 en latere chipsets. Enige wat je hiervoor nodig gaat hebben is een USB driver (als je die gebruikt)- voor de rest werkt hij met 'standaard' IDE driver enzo...

Niks 4-in-1 dus :o

Oslik blyat! Oslik!

• Toink
  • Niet online
Doh, kijk op de website van www.viaarena.com en kijk naar het moederbord. Ik heb dat vorige week allemaal uitgezocht en na installatie vond ie ineens een hoop apparatuur die er eerder niet stond. Maar je moet ook NIET de nieuwste hyperion drivers pakken. Er staat een uitleg bij welke je wel moet hebben voor p1-systemen. (ik geloof 4.35 ofzo).
Operating System Any Microsoft Windows 32 bit Operating system (Win95/98/98SE/WinME/Win2K/WinXP), except Windows Server 2003
VIA Chipset MVP#, Apollo Pro## series, KT1##, KN1##, KM1##, KT2##, KN2##, KM2##, P4X2##, P4X3##, P4M2##
The correct driver VIA 4in1 version 4.43 or the latest VIA Hyperion 4in1 drivers (first table above)
Notes: VIA Hyperion 4in1 drivers are compatible with any VIA chipset. Performance, however, is optimized for the more recent and the latest chipsets. Therefore some users of slightly older or legacy chipsets report that using the older 4.43 drivers they experience a more responsive system.
Installation: To install the driver click on the link. Choose the "Save File" option and save it to your folder under Windows where you file your drivers. Unzip the file. (If you are using Windows ME or Windows 98 with the Plus enhancement pack, they have a built-in compression agent that will allow you to extract zip files by right clicking and highlighting "Extract All". If you are using WinZip or another third party Zip/Compression program, follow the instructions of the program to unzip the file.) Then double click on the Setup.exe file to run the installation program.

Retro OS drivers
Operating System Win95/98/98SE
VIA Chipset Any VIA chipset
The correct driver VIA 4in1 version 4.35
Notes: Win95/98/98SE are now relatively old operating systems, and drivers are no longer optimized for those operating systems. Many users of VIA chipsets who run Win95/98/98SE report that using this old 4in1 version, they experience a more responsive system.
Installation: To install the driver click on the link. Choose the "Save File" option and save it to your folder under Windows where you file your drivers. Unzip the file. (If you are using Windows ME or Windows 98 with the Plus enhancement pack, they have a built-in compression agent that will allow you to extract zip files by right clicking and highlighting "Extract All". If you are using WinZip or another third party Zip/Compression program, follow the instructions of the program to unzip the file.) Then double click on the Setup.exe file to run the installation program.

[ Voor 77% gewijzigd door Toink op 24-02-2004 08:18 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toink schreef op 24 februari 2004 @ 08:15:
Doh, kijk op de website van www.viaarena.com en kijk naar het moederbord. Ik heb dat vorige week allemaal uitgezocht en na installatie vond ie ineens een hoop apparatuur die er eerder niet stond. Maar je moet ook NIET de nieuwste hyperion drivers pakken. Er staat een uitleg bij welke je wel moet hebben voor p1-systemen. (ik geloof 4.35 ofzo).

[...]
Hrrmph, Via is weer eens met haar drivertjes aan het spelen geweest en ik zat niet op te letten. In het verleden werden losse driver downloads aangeraden voor alles ouder dan de VP3 (niet raar omdat die oude chipsets geen AGP hadden en een andere USB controller, om maar eens twee dingen te noemen). Er was een losse .inf driver en een IDE driver.

Nu zie ik dat voor Win9x toch ook voor die drivers 4-in-1 aangeraden wordt idd. Ik ben ERG benieuwd of met name die USB gaat werken...

Mijn vermoeden is dat je deze patch gaat nodig hebben:

USB 1.10 Filter Patch

Met Win2K/XP is hij essentieel, vroeger, toen er nog een losse USB driver was voor de VT83C572 USB controller, was hij onder Win9x niet essentieel, maar als je nu de 4-in-1 gebruikt ga je hem wel nodig hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb alleen de via 4 in 1 drivers geinstallerd. Je kon meteen merken dat die soepelder liep. Afsluiten en opstarten van mooi stukie beter. bedankt voor jullie deskundige hulp?!?!?!!

Verwijderd

Leuk zo'n ouwe Vobis spijkerbak!

Alles can je downloaden via:

http://www.fic.com.tw/sup...herboard.aspx?model_id=93

er is ook een bios verkrijgbaar uit 1999 die grotere HDs ondersteunt:

ftp://ftp.fic.com.tw/motherboard/bios/socket7/pa-2010/int13/

• Toink
  • Niet online
Ik ga denk ik voor de gein de mijne ook weer eens uit het stof plukken :P

• Toink
  • Niet online
In navolging van dit verhaal: Ik heb een leuke bios gevonden waarmee ik 256MB PC133 kan herkennen als 128MB ipv 64. Leuke performanceboost is dat weer :). Nu nog een ouwe 233MMX op de kop zien te tikken!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toink schreef op 10 maart 2004 @ 00:19:
In navolging van dit verhaal: Ik heb een leuke bios gevonden waarmee ik 256MB PC133 kan herkennen als 128MB ipv 64. Leuke performanceboost is dat weer :). Nu nog een ouwe 233MMX op de kop zien te tikken!
Heb je toevallig een link naar dat ding :? Ik heb op mijn (ondertussen schijnbaar overleden) PA-2010+ (ATX versie van de plank) iets erg raars geconstateerd:

Met SDRAM wil hij maximaal 16Mb chips herkennen (dus max 32MB per module), maar met EDO DIMMs wil hij zonder problemen 64Mb chips (dus max 128MB per module) vreten. Dit is onlogisch tot en met aangezien hoewel EDO en SDRAM aparte controllers nodig hebben ze wel op dezelfde hoeveelheid addresseringsruimte terug kunnen vallen.

Overigens staat in de officiele specs van de Via VPX chipset vermeld dat hij maximaal 16Mb aankan, maar dat een chipset meer aankan dan gepubliceerd komt wel vaker voor (denk aan de i430TX en i440LX die 128Mb SDRAM aankunnen al kunnen ze volgens spec max 64b aan)

Oslik blyat! Oslik!

• Toink
  • Niet online
Ik wist wel dat er iemand zou happen! ;)

link

Deze is voor de FIC PA2010+ pcb versie 4.1.

En wat staat erbij: Ja zeg luister eens, alleen deze gebruiken voor HD's groter dan 8.4GB. Iets anders dan deze support toevoegen doet hij niet dus als je hem voor wat anders wil proberen, nou dan laat het vooral uit je hoofd!

Dan haal je hem binnen en zit daar ineens support bij voor 64MB SDRAM modules :P
Pagina: 1