[Best-buy-guide] voor Dual Workstations

Pagina: 1
Acties:
  • 481 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102658

Topicstarter

HET IS AANGERADEN DEZE BEGIN THREAD TE LEZEN. DOE JE DIT NIET DAN ZUL JE NIET GEHEEL OP DE HOOGTE ZIJN VAN DE BEDOELING VAN DIT FORUM. en er staat handige informatie in natuurlijk ;)

Beste Dual-Workstation (wannabe) gebruikers,

In deze best-buy-guide die speciaal gericht is op Dual Wordstations. Allereerst zou ik willen beginnen met het doel van dit topic.

Het doel
Allereerst is het de bedoeling dat er een wat uitgebreidere hulp komt bij het uitkiezen van een workstation. Dit is vooral bedoeld als uitbreiding van het geen Tweakers.net
in hun bbg doet. Het is namelijk zo dat er ook onder de workstation gebruikers een heleboel verschillende eisen en gebruiksdoelen zijn. Ook kun je op deze wijze laten zien dat een dual systeem, mocht deze nodig zijn wel degelijk toegankelijk is voor de wat krappere portemonnee.
Soulstealer

Een uitgangspunt is ook het niet zo te doen als T.net, tav USB-sticks, muis/toetsenbord en meer van dat soort kleine dingen. het is echter wel de bedoeling dat er ook over dingen als schermen en voedingen word gediscuseerd.
Wanneer dual?
Dit is nog al lastig te zeggen, vooral om dat hierom al heel wat ruzies, discussies, schietpartijen en oorlogen door zijn ontstaan. Ik probeer het hierbij dan ook zo objectief mogelijk te benaderen.

Een SMP systeem heeft een aantal eigenschappen waar rekening mee gehouden moet worden. Je moeten het je voorstellen als een snelweg.

Als je alleen voor snelheid gaat is het verstandig om een motor te nemen(bv. Pentium 4 3.4 MHz) bijvoorbeeld games maken gebruik van de snelheid van de proc. Door pure snelheid haal je het beste uit de games, de meeste fps en dus de beste kwaliteit, je pakt de pk’s.

Als je echter een Grote kar een heuvel op moet trekken knup je die liever niet echter een motor maar pak je een dikke 4x4 range rover (Dual Xeon 3.0) misschien haalt hij de motor niet in op een stuk glad asfalt maar hij is wel eerder aan de top van de berg met zijn grote aanhangwagen.

Je moet dus heel goed kijken naar je persoonlijke gebruiksdoel. Het spaart niet alleen veel kosten om op sommige momenten een single systeem te nemen, het is vaak ook nog veel sneller.

Eeen echte snelheids boost in programma's vind je enkel als het programma multi thread ondersteund. met deze techniek put een prog. de mogelijkheid uit optimaal gebruik te maken van de meerdere Cpu's in een systeem. programma's zonder deze techniek zullen geen voordeel van de meerdere Cpu's ondervinden.
Wat is het nut van meerdere CPU's?
Heel simpel, om meerdere threads parallel te laten draaien. Één CPU kan slechts één thread tegelijk aan (Intel's Hyper-Threading even buiten beschouwing gelaten), meerdere CPU's kunnen meerdere parallelle threads aan, zodoende krijg je een overall snelheidsvoordeel.
Momenten voor een SMP:
- Heavy multitasken (met veel zware progs tegelijk werken)
- Overload DTP, Beeldbewerking
- Multi 3d of video rendering, etc.

Wanneer voor een Single systeem:
- Games
- High speed 3d of video redering
- De basis applicatie dingen (word, i-net, etc.)

Ik wil niemand er van weerhouden om een Dual systeem aan te schaffen, ik behoed alleen voor fouten. Want een single systeem is in veel gevallen wel degelijk sneller.

De Processors in het kort

In dit forum zal het vooral gaan om de Xeon van Intel, Athlon-MP en de Opteron van AMD. Hier in het kort even de feiten op een reitje over de processors:

De Intel Xeon:

De workstation/meduim-server processor en het vlaggenschip in de consumenten markt van Intel. Deze processor loopt al een aanzienlijke tijd en is inmiddels bij de 3e generatie. Je moet deze processor zien als een P IV met een Fsb van 533 en een mogelijkheid om in een dual config te werken. De nieuwste versie met de Prestonia kern is voorzien van de volgende eigenschappen:

Hyperthreading
Fsb op 533 MHz
To 3.2 GHz
Cache: L1 20kb
L2 512kb
L3 1023kb

De AMD Athlon MP:

Om heel simpel te zijn is dit gewoon een Athlon XP met een dual functie. Het is zelfs mogelijk om een XP te modden naar een MP, of zelfs een Duron naar XP en een XP naar MP. Lekker goedkoop, dat wel. Eigenschappen:

Fsb op 333 MHz
To 2.2 GHz
Cache: L1 128kb
L2 512kb

De AMD Opteron:

Eind vorig jaar kwam AMD met de Opteron en zijn Sledgehammer kern. Het eerste wat opvalt bij de Opteron is natuurlijk zijn 64-bit extensies. Het is niet de eerste processor die dit bezit, het is wel de eerste processor die zowel met 32-bit als 64-bit overweg kan. Nog een mooi feit is zijn ingebakken geheugencontroller. Hiermee communiceert hij dus direct met het geheugen en niet via zijn FSB met de northbridge. Dis betekend dus in principe dat de FSB van de processor gelijk is aan zijn kloksnelheid. De FSP die je dus in de specs van het moederbord ziet staan geld dus alleen voor de PC onderdelen die met de north/south bridge communiceren. Dit houd dus ook in dat het ram en de APG/IPC de FSB niet langer hoeven te delen.

Hypertransport (ingebouwde geheugen controller)
Fsb op kloksnelheid
To 2.2 GHz
Cache L1 128kb
L2 1024kb

Intel Xeon
+ Hoge kloksnelheid
+ Grote bandbreedte (mede door hypertreating)
+ Unbufferd geheugen

- Iets kleinere prijs/prestatie verhouding

AMD Athlon MP
+ Unbufferd geheugen

- klein aanbod moederborden
- Geheugen max op 266 mhz

AMD Opteron
+ 64-bit extensies
+ geintregreerde geheugen controller (die werkt met hypertransport)

- alleen buffered geheugen

Regels

Hoewel ik het zo los mogelijk wil houden zijn er wel een aantal dingen waarop gelet moet worden.

The basics:

- Geen verbaal geweld tegen mede-tweaker
- Blijf on-topic en discuseer alleen de Systemen voor de budgets.
- geen SPAM
- geen reclame of what-so-ever kind
- Veel foto’s plaatsen ;)
- niet toch ff een single systeem plaatsten ofzo
- BEAGRUMENTEREN

Voor de rest kun jezelf wel bedenken wat wel en niet kan lijkt mij… en anders helpen de modinators je er wel een handje bij denk ik ;)

De Budgets

We gaan als volgt te werk:

We hebben te maken met 4 verschillende budgets:

- Upgrade (enkel MB+CPU+RAM): €1250
- Middenstander (Scherm+MB+CPU+CASE+RAM+alle D’s+VGA): €2500
- Wealthy bastard: (Scherm+MB+CPU+CASE+RAM+alle DD's+VGA): €5000

Er zou nog een 4e bij kunnen in de vorm van ongelimiteerd alleen ben ik hier bang voor zeer onrealistische systemen en het langs laten liggen van de andere budgets. Als het allemaal ok gaat kunnen we er natuurlijk altijd nog een ongelimiteerd budget bij gooien.

Ik zet nu voor elk systeem een simpel voorbeeld systeem op, zonder er bij na te denken, het voldoet enkel aan het streef bedrag. De bedoeling is dan dat e verschillende componenten vervangen worden, dit moet echter gebeuren op grond van duidelijke argumenten(!!)

Zou iedereen zomaar iets invullen dan kunnen we er beter helemaal niet aan beginnen.

De systemen

Hier zijn de door mij naar harte lust ingevulde systemen, zonder alles goed te beargumenteren of er überhaupt fatsoenlijk over na te denken in elkaar geprikt. Het is dus de bedoeling dat deze systemen bediscuteert worden op grond van fatsoenlijke argumenten en gezond verstand.

Er staat dus in deze systemen niets vast en alles is te veranderen en te bespreken. Dus kom niet met “er moet een huppelepup grafische kaart in komen” maar met “er moet die die en kaart in komen want:

Stel gerust vragen aan andere tweakers over onderdelen maar blijf wel een beetje on-topic, dit houdt in het samenstellen van het ultieme systeem bij een bepaald budget.

Er zijn natuurlijk verschillende manieren waarop je dit kunt aanpakken, je kunt het lijstje over nemen en naar harte lust invullen (met de daarbij horende argumenten), een bepaald element bespreken (bv Proc.) maar ook een lijstje van een ander bediscuteren.

upgrade
-Cpu: Intel Xeon 3,06GHz (512KB, 533MHz FSB € 471,- x2 834,-
-Mobo: Asus PC-DL Deluxe 192,-
-Geheugen: 512MB PC2700 DDR SDRAM (Kingston) € 77,- x2 154,-
-Totaal: 1180,-

middenstanders
-Cpu: AMD Opteron 242 (1,6GHz, 1MB, Boxed) € 335 x2 710,-
-Mobo: Tyan S2875ANRF Tiger K8W 289,-
-Geheugen: 256MB PC2700 DDR SDRAM ECC Reg(Kingston) € 59 x4 236,-
-HDD: Seagate 120GB (Barracuda 7200.7, 8MB, SATA) 97,-
-HDD 2+3: Western Digital 36GB (Raptor 10.000rpm, SATA) € 117 x2 234,-
-DD: DVD speller 35,-
-VGA: Club3D Radeon 9600 XT 128MB 158,-
-Screen: IIyama ProLite E431S-B 17" TFT (Black, DVI, speakers) 463,-
-Behuizing: Coolermaster Wave Master (Black) 176,-
-Voeding: Antec 480Watt TruePower 119,-
-Totaal: 2517,-

welthy bastard
-Cpu: AMD Opteron 244 (1,8GHz, 1MB, Boxed) € 473 x2 946,-
-Mobo: Tyan S2880UGNR Thunder K8S (VGA, U320 SCSI, 2x GbE, SATA) 660,-
-Geheugen: 512MB PC3200 (Corsair TWINX Registred) € 151,50 x4 606,-
-HDD’s: Seagate Cheetah 15K.3 18,4GB (15.000rpm) € 197,- x4 788,-
-DD: DVD speller 35,-
-VGA: Matrox Parhelia 128MB 364,-
-Screen: Samsung 172X 17" TFT zilver € 552,- x2 1104,-
-Behuizing: Lian Li PC-70 239,-
-Voeding: Antec Antec 550EPS True Power CE Powersupply Retail 140,-
-Totaal: 4882,-

(ik heb wel gelet op de technische haalbaarheid btw ;) )

En nu?

en nu barst de hel los! Nu beginnen we…. Ik denk dat het makkelijk is om in het begin gewoon een lijstje over te nemen en je ding-along-ding doen.

Handige shit

Om even te onthouden is natuurlijk dat hier ter allertijden de laagste prijs in de Pricewatchsite geld. Dit omdat dit makkelijk te controleren valt en niemand in een nadeel stelt.

links

handige links:
google (er is niets handiger dan google)
Pricewatchsite
Xeon, Opteron, MP vergelijking
Tom's Hardware Guide
xbit-labs, hardware tests
Moederborden tests
2Cpu.com, Tests en fora

processor fabrikanten:
AMD
intel

Moederborden fabrikanten:

Moederborden Tyan
Moederborden Iwill
Moederborden MSI
Moederborden Asus
Supermicro
Rioworks (zie je niet veel in NL)

Handige topics:

[url= [rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 2[/rml]] Dual Xeon forum

Zoals mischien gemerkt is dit forum nog niet in zijn geheel af (er mist enige vrolijkheid) maar ik heb dagelijks on-line en zal indien nodig het een-en-ander aanpassen op dit forum. Als iemand nog vragen, klachten, of opmerkingen heeft, aarzel dan niet en merk het op. ik wens ieder veel plezier op dit forum, en ik ben tot uwer dienst ;)

Als je foutjes in de tekst of ontbrekende delen tegen komt. graag in een offtopic textje melden.. thx

processors prijs lijst
dit is een prijsen indicatie van de meest vooraanstaande SMP processoren op de markt. Dit niet prestatie gericht maar prijs gericht. Je zou dit kunnen beschouwen als de workstation processoren .

laatste update: 23-02-‘04

Athlons:
AMD Athlon MP 2000+ (1,67GHz, Boxed) € 141,-
AMD Athlon MP 2400+ (2,0GHz, Boxed) € 133,-
AMD Athlon MP 2600+ (2,0GHz, 512KB, Boxed) € 165,-
AMD Athlon MP 2600+ (2,13GHz, Boxed) € 160,-
AMD Athlon MP 2800+ (2,13GHz, 512KB, Boxed)€ 199,-

Xeons:
Intel Xeon 2,0GHz (512KB, 533MHz FSB) € 265,-
Intel Xeon 2,4GHz (512KB) € 239,-
Intel Xeon 2,4GHz (512KB, 533MHz FSB) € 229,-
Intel Xeon 2,66GHz (512KB, 533MHz FSB) € 274,-
Intel Xeon 2,6GHz (512KB) € 285,-
Intel Xeon 2,8GHz (512KB) € 345,-
Intel Xeon 2,8GHz (512KB, 533MHz FSB) € 335,-
Intel Xeon 3,06GHz (512KB, 1MB L3, 533MHz FSB)€ 735,-
Intel Xeon 3,06GHz (512KB, 533MHz FSB) € 471,-
Intel Xeon 3,2GHz (512KB, 1MB L3, 533MHz FSB)€ 870,-

Opterons:

AMD Opteron 240 (1,4GHz, 1MB, Boxed) € 217,-
AMD Opteron 242 (1,6GHz, 1MB, Boxed) € 335,-
AMD Opteron 244 (1,8GHz, 1MB, Boxed) € 473,-
AMD Opteron 246 (2,0GHz, 1MB, Boxed) € 717,-
AMD Opteron 248 (2,2GHz, 1MB, Boxed) € 950,-

[ Voor 36% gewijzigd door Laurent op 05-05-2004 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mooi topic, maar lees het zelf nog even goed over, er zitten een paar typfoutjes in. Niets om over te zeuren, maar staat netter.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Is het misschien ook een idee om een lijst met moederborden te maken gesorteerd op socket (cpu type). Op die manier is het gemakkelijk een systeem naar keuze samen te stellen.

Links naar de fabrikant zijn wel leuk, maar daarna moet er nog gezocht worden naar importeurs enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Well,

het grootste gedeele hiervan is natuurlijk terug te vinden in de pricewatch heh, ik stel voor dat jullie gewoon eers lekker een budget kiezen en iets neerpoten.

offtopic:
spelling zover ik weet nu inorde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb ergens gelezen dat een Opteron 14x ook als dual kan draaien, maar dat dat AMD dat logischerwijs niet ondersteund. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik weet niet, zoeken heh... als je dit ergens gehoord hebt, zal dit wel ergens vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dual Wordstations???
Verder kan ik er ook geen meer vinden.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 15:04
Ik mis de poormans dual setup, mijnes dus:

Asus PC-DL de luxe à 192 euro
2x Compaq Xeon 2.0 Ghz à 119 euro = mazzeltje :)
2x 8cm fans van de Mycom à 4 euro

Ik heb mijn geheugen en videokaart uit mijn oude systeem meegenomen en was dus echt lekker weinig kwijt voor mijn dual setup, totaalprijs uiteindelijk: 448 euro :*)

Goed topic, handig voor degenen die maar twijfelen: dual of single, alleen een beetje jammer dat er geen xeon's als bestbuy dual instaan ;( ;)

edit 1 |:( moet leren lezen....

edit 2 Voor Xeon CPU's is het zeker de moeite waard om ebay.de eens te bezoeken, vaak staan hier setjes van 2 indentieke cpu's voor weinig op. Een pakketje vanuit Duitsland is ook nog 's een keer goed te betalen en lekker snel hier :)

[ Voor 25% gewijzigd door ransbal op 23-02-2004 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Er zitten nog steeds wat spel foutjes in... Bast-Buy-Guide bijv... Als je zelf echt te dyslectisch bent, mail mij de TS maar, dan kijk ik hem wel na...

Verder vroeg ik mij af waarom je er geen DVD-writer in stopt ipv een DVD-speller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
14x Opteron series kan je alleen in single draaien. Als AMD de 14x serie toch in dual laat draaien zouden ze zich zwaar in de vingers snijden, dat lijkt me dus niet zo slim.

Een dual Athlon XP gebruiker meldt. ;)
Om eerlijk te zijn zit ik zelf ook te kijken naar een upgrade, maar op dit moment is het moeilijk snel een keuze te maken. Hierbij zit ik vooral te twijfelen over wat moederborden voor het Opteron platform. :o

Ik vind het jammer dat er een groot gat zit qua prijs tussen de bordjes met 64-bit PCI en de bordjes met 32-bit PCI. Je mist best veel met een Tiger K8W; door al 3 disken op een losse RAID controller in een array te zetten zit je tegen je PCI limiet van 132MB/s aan. Om deze reden zit ik eigenlijk nu door te sparen voor een Thunder K8W i.p.v. een Tiger model.
Voor de mensen die toch geen 64-bit of 66MHz PCI kaarten gaan gebruiken is een moederbord als de PC-DL en de Thunder K8W weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AJ1815 schreef op 23 februari 2004 @ 22:41:
Er zitten nog steeds wat spel foutjes in... Bast-Buy-Guide bijv... Als je zelf echt te dyslectisch bent, mail mij de TS maar, dan kijk ik hem wel na...

Verder vroeg ik mij af waarom je er geen DVD-writer in stopt ipv een DVD-speller...
-ten eerste het mag iets minder beledigend.

-ten tweede neej ik mail je niets

-ten derde het is de bedoeling van dit forum dat je dit soort dingen bespreekt, als je had gelezen dan hed je opgemerkt dat ik gewoon voor een bedrag een systeem in elkaar geflikkerd heb zonder hier fatsoenlijk bij na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Eh, zullen we weer lief zijn voor elkaar? Dat geldt voor beieden. :*

[ Voor 6% gewijzigd door Laurent op 23-02-2004 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
al goed, al goed :)

leuk een upgrade kanidaat, ik hoop dat je hier je heil zal vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

offtopic:
wanabe > wannabe
Wordstations > Workstations
workstation gebruikers > workstationgebruikers
gediscuseerd > gediscussieerd
knup > :?
redering > rendering
modinators > moderators
bediscuteert > bediscussieert
huppelepup > huppeldepup
mischien > misschien
Ik weet niet of het enig nut heeft.. maargoed :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
Ik denk dat het ook nog wel even handig is om te vermelden dat je voor een dual systeem je bv je 550 watter qtec PSU niet kunt gebruiken. In de regel zul je een EPS voeding moeten hebben (24 pins ATX en 8 pins 12V stekker) om je plank en cpu's van voldoende sap te voorzien. Er zijn verloopstekkers beschikbaar, maar ik ben ze hier in NL nog niet tegengekomen.

Een goede ATX PSU kost tegenwoordig ook rond de 100 euro, net als de Tagan EPS PSU. Deze PSU heeft een EPS->ATX verloopsstekker en is dus voor alle systemen in te zetten.
Een review staat oa hier en hier in het Duits en ondertussen zijn er meer tevreden gebruikers hier op het forum waaronder ik :)

erg irri, dat mensen de TS hier lopen verbeteren, kan dat niet met een meeltje opgelost worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 17:47

JustDutch

was ambtenaar :)

Een goedkope dual-variant is een dual duron systeem. Helaas worden dual socket A mobo's niet zoveel meer aangeboden, maar ze staan nog in de pricewatch, bijvoorbeeld: pricewatch: GigaByte GA-7DPXDW-P, AMD 760 (Lan, Raid)
GigaByte GA-7DPXDW-P, AMD 760 (Lan, Raid) € 247,-

Wat betreft proc's, Athlon Xp's en ik geloof ook de Durons zijn te modden naar MP's. Dus twee 1800 Durons is lekker goedkoop: pricewatch: AMD Duron 1800 (S-A, 1,80GHz, 64KB, 266MHz FSB)
AMD Duron 1800 € 44,- (*2 = 88,-)

Dus voor 350,- Eur heb je mobo + proc's nieuw, maar 2e hands mobo's worden ook nog wel eens aangeboden.

Verder is een voordeel van multi-cpu systemen dat multi threaded programma's van beide CPU's gebruik kunnen maken. De meeste games kunnen dit niet, maar proffesionele zware software (autocad?) kan dit wel. Misschien kan dit nog in de startpost aangestipt worden. (Misschien kun je zlefs stellen dat als iemand niet weet of zijn software niet multi-threaded is, hij ook niet aan dual cpu's moet denken.)

offtopic:
het geen, kan beter als hetgeen geschreven worden.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
ransbal schreef op 23 februari 2004 @ 23:15:
Ik denk dat het ook nog wel even handig is om te vermelden dat je voor een dual systeem je bv je 550 watter qtec PSU niet kunt gebruiken. In de regel zul je een EPS voeding moeten hebben (24 pins ATX en 8 pins 12V stekker) om je plank en cpu's van voldoende sap te voorzien. Er zijn verloopstekkers beschikbaar, maar ik ben ze hier in NL nog niet tegengekomen.
Dat is niet altijd het geval. Bijvoorbeeld bij de vele MPX planken, die gebruikt worden bij de AMD Athlon MP/XP CPU's, kan je met een gewone 431W Enermax (wel een kwaliteit voeding, zo'n Q-Tec zou ik niet niet gebruiken bij zo'n bak) uit de voeten. Bij de PC-DL en de K8W is het wel vereist een 24-pins EPS12V PSU te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aikeleer schreef op 24 februari 2004 @ 01:04:
[...]
Dat is niet altijd het geval. Bijvoorbeeld bij de vele MPX planken, die gebruikt worden bij de AMD Athlon MP/XP CPU's, kan je met een gewone 431W Enermax (wel een kwaliteit voeding, zo'n Q-Tec zou ik niet niet gebruiken bij zo'n bak) uit de voeten. Bij de PC-DL en de K8W is het wel vereist een 24-pins EPS12V PSU te gebruiken.
nee bij de tiger K8W is het niet verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JustDutch schreef op 23 februari 2004 @ 23:18:

Verder is een voordeel van multi-cpu systemen dat multi threaded programma's van beide CPU's gebruik kunnen maken. De meeste games kunnen dit niet, maar proffesionele zware software (autocad?) kan dit wel. Misschien kan dit nog in de startpost aangestipt worden. (Misschien kun je zlefs stellen dat als iemand niet weet of zijn software niet multi-threaded is, hij ook niet aan dual cpu's moet denken.)

offtopic:
het geen, kan beter als hetgeen geschreven worden.
ok dankj e, ik ga vanmiddag weer in de startpost zitten vorken. thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ach mijn upgrade staat voor het einde van de zomervakantie geplanned, en ik denk dat ik dan toch maar voor een dual Opteron ga. Als we het doen, doen we het goed :) Maar ik twijfel ofdat ik een board neem met 2x geheugenbanken, voor elke cpu 1, of 1 geheugenbank. Femme die zei al dat de singlethreaded applicaties geen gebruik maken van het geheugen van CPU 2 bij een NUMA setup. Kijk dat is dan weer erg jammer, dus loont het dan wel om een 2 geheugenbanken te hebben?

Grootste nadeel voor mij met een dual Athlon is het pc2100 geheugen en die MPX bakken klok je niet heel erg makkelijk over. Kijken als die chipset met een beetje koeling nou 166mhz of 200mhz aankon, dan werd het al aanzienlijk beter :)

[ Voor 28% gewijzigd door neographikal op 24-02-2004 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 12:41
Misschien bij de handige links www.2cpu.com er bij zetten. Deze review site heeft overigens ook een goed lopend forum voor duals.

Ik ben wel blij dat dual systemen steeds meer actueel worden, bij de thuis gebruiker dan. Mijn volgende systeem gaat zeker een dual setup worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

ff reageren op de inhoud, daar is het tenslotte voor bedoeld.

De upgrade.
Ik denk dat hier weinig aan toe te voegen valt.
(nou ik nog eens naar zit te kijken):
AMD Opterong 242 (335 *2) 710
Tyan tiger K8W 289
512 MB Corsiat R (151,50 * 2) 303
Totaal 1302 Euro

Al zal het sterk afhangen wat je voor dingen doet op de computer welke combinatie sneller zal zijn.

middenstanders:
Aangezien het Tiger K8W bord maar 4 geheugen sloten heeft zou ik hier 2 maal 512 MB in doen inplaats van 4 * 256. in verband met toekomstige upgrade mogelijkheden.

Welthy basterd
Hier hoort nog een grote schijf in van 160 GB Mactor DiamondMaxplus 9 (103 Euro)
Ik had hier graag een Ati neer willen zetten maar ik kan tot mijn spijt geen kaart vinden die dual DVI ondersteund.

Verdere onderbouwing lijkt me redelijk voor de hand liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door ronny op 24-02-2004 12:58 . Reden: kleine verbetering ]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:28
ransbal schreef op 23 februari 2004 @ 22:36:
Ik mis de poormans dual setup, mijnes dus:

Asus PC-DL de luxe à 192 euro
2x Compaq Xeon 2.0 Ghz à 119 euro = mazzeltje :)
2x 8cm fans van de Mycom à 4 euro
......
En voor de arme student die een keer wil ruiken aan het fenomeen? :?
Mag mijn setup er dan ook bij?

dual celeron 466 @ 525
2 * 128Mb PC-133 ECC.

Gewoon voor de lol dus. Niet om er echt hoge prestaties uit te halen. Wordt gebruikt om te internetten, muziek afspelen, MP3's coderen.
Dit alles 2e hand voor minder dan 100 euro (de rest heb ik uit mijn vorige setup gehaald natuurlijk).
Ik moet zeggen dat dat best leuk draait zo'n dual systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik vind eigelijk dat de mensen die eigelijk niet het geld hebben maar wel voor dual willen gaan, hun creativiteit hiervoor moeten gebruiken. en het is ook niet onverstandig om op de 2ehands markt te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ronny schreef op 24 februari 2004 @ 12:56:
middenstanders:
Aangezien het Tiger K8W bord maar 4 geheugen sloten heeft zou ik hier 2 maal 512 MB in doen inplaats van 4 * 256. in verband met toekomstige upgrade mogelijkheden.
is idd ook mogelijk.. aan de andere kant kost dit geld en is het aanbod nog schaarser.
Welthy basterd
Hier hoort nog een grote schijf in van 160 GB Mactor DiamondMaxplus 9 (103 Euro)
Ik had hier graag een Ati neer willen zetten maar ik kan tot mijn spijt geen kaart vinden die dual DVI ondersteund.
wat is het aan de kaart dat je niet aan staat? de schijf zou je best eens gelijk in kunnen hebben. even kijken of we daar plaats voor hebben in de behuizing.
(is dit ide of sata btw? en warom?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
neographikal schreef op 24 februari 2004 @ 07:59:
Ach mijn upgrade staat voor het einde van de zomervakantie geplanned, en ik denk dat ik dan toch maar voor een dual Opteron ga. Als we het doen, doen we het goed :) Maar ik twijfel ofdat ik een board neem met 2x geheugenbanken, voor elke cpu 1, of 1 geheugenbank. Femme die zei al dat de singlethreaded applicaties geen gebruik maken van het geheugen van CPU 2 bij een NUMA setup. Kijk dat is dan weer erg jammer, dus loont het dan wel om een 2 geheugenbanken te hebben?

Grootste nadeel voor mij met een dual Athlon is het pc2100 geheugen en die MPX bakken klok je niet heel erg makkelijk over. Kijken als die chipset met een beetje koeling nou 166mhz of 200mhz aankon, dan werd het al aanzienlijk beter :)
leuk dat je wil gaan upgraden en dat je dit met ons wil delen ;) . en ik hoop dan ook dat je wat hebt aan dit topic.

het is inderdaat twijfelachtig of je voordeel gaat halen uit die extra geheugen banken. het is natuurlijk lekker als je 4 geheugen kanalen tot je beschikken hebt, het is echter niet relevant als je metname met singlethreaded progs werkt.

allen echt een test met de werkelijke verschillen in een NUMA programma is er niet.

offtopic:
ik nodig bij deze iedereen uit met een tyan thunder k8w uit om tegen mijn tyan tiger k8w te testen om te kijken wat het verschil is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
En ik erbij :) mooie vergelijking zou zijn met een singlethreaded app en dan:

- testen tussen met 2 kanalen voor elke CPU en wanneer er gedeeld geheugen wordt gebruikt
- met en zonder NUMA support

Dit zou mij enorm veel helpen in mijn keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44064

Zelf heb ik ook de plannen om z.s.m te gaan upgraden naar een DUAL systeempje.
Maar aangezien ik hier niet al te veel kennis van heb vraag ik jullie om te bekijken wat wel en wat niet met elkaar samen werkt:
Deze opstelling zou ik willen aanschaffen

[x] Samsung SD-616 EUR 35,00
[x] LiteOn LDW-851S EUR 135,00
[x] Tyan Tiger MPX S2466N-4M EUR 269,00
[x] AMD Athlon MP 2800+ (2.13 GHz) EUR 398,00
[x] MSI FX5900XT-VTD128 EUR 229,00
[x] AOpen H700C EUR 165,00

Totaal: € 1231,=

Hardeschijf is niet nodig, heb al een een 3 TB aan opslag.
Geheugen heb ik GEIL PC3500 Golden Dragon liggen (2x 512MB)
Het zal wel niet op 3500 werken in dit systeem, maar het functioneerd er wel mee????????????
Anders zou ik nog 4x 256MB REG geheugen moeten aanschaffen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Gigabyte heeft een plank die geen ECC nodig heeft, maar ehm het draait dan op pc2100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 11:20
neographikal schreef op 24 februari 2004 @ 07:59:
Waar haal je die wijsheid vandaan ?
De MPX chipset kan makkelijk op 166 draaien, 200 zou ie eventueel ook nog wel aankunnen. De enige reden waarom je 166 niet makkelijk haalt is dat de MPX niet over de correcte deviders beschikt en dus je PCI bus grandioos onderuit gaat.
Zo knalt bij mij de IDE controller eruit op ~155 MHz, maar kan ik door bijna alles wat aan de SB hangt uit te schakelen gewoon draaien @ 166FSB.

@Aznil
Alle MPX chipsets ondersteunen 2 modules unregged geheugen
De MP officieel niet, maar ik heb ook al mensen gehoord die dat wel gelukt is.

[ Voor 9% gewijzigd door Delta2 op 25-02-2004 08:35 ]

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44064

Delta2 schreef op 25 februari 2004 @ 08:32:
[...]

De MPX chipset kan makkelijk op 166 draaien, 200 zou ie eventueel ook nog wel aankunnen. De enige reden waarom je 166 niet makkelijk haalt is dat de MPX niet over de correcte deviders beschikt en dus je PCI bus grandioos onderuit gaat.
Zo knalt bij mij de IDE controller eruit op ~155 MHz, maar kan ik door bijna alles wat aan de SB hangt uit te schakelen gewoon draaien @ 166FSB.

@Aznil
Ok :)
De kast zal ook wel geen probleem zijn met dat type mobo he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 07-05 20:49

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je zou ook een MSI kunnen overwegen,
pricewatch: MSI K7D Master-L
of
pricewatch: MSI K7D Master

Die eerste (versie met LAN on-board) kan ik er een aantal (nieuwe) van op de kop tikken (legaal enzo, met bon) voor ongeveer 190 (ex. porto), maar zoals in deze post te lezen is, moeten er dan wel meer mensen net naar zo'n ding opzoek zijn, zoveel geld kan ik in mijn eentje niet zomaar ophoesten ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Delta2 schreef op 25 februari 2004 @ 08:32:
[...]

@Aznil
Oke oke, maar het blijft niet echt bruikbaar :) IK wil gewoon lekker voluit kunnen draaien en dat gaat zo niet. Daarom denk ik dat ik wacht tot een dual Opteron aan het einde van de zomer.

[ Voor 9% gewijzigd door neographikal op 25-02-2004 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:42

lonkhuijzen

100% ADH

Voor de opteron-midrange zou ik gaan voor het bord van msi, de K8T Master2-FAR

Voordeel van het bord van msi tov de tyan tiger k8w is dat de sata controller rechtstreeks op de southbrigde zit terwijl de sata op de tyan verbonden is via de pci bus.

/offtopic
Kom zelf van een dual p2-400 en zit nu op een amd64, maar mis toch het dual gevoel. ben nu dingen aan het par2'en en mijn systeem voelt nu toch een beetje log aan. Dat had ik op dual toch niet, dus ga maar weer sparen voor een dual :)
Ik blijf dit topic en de vele andere dual topics goed volgen :)

[ Voor 45% gewijzigd door lonkhuijzen op 25-02-2004 22:56 ]

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25572

Ik ben wel benieuwd hoe mede collegae dualers de geproduceerde hitte de baas blijven.

Zelf heb ik hier een ernstige strijd tegen gevoerd, vooral met de systeem temperatuur zelf. (case mods, tafel ventilatoren enz...)

Mijn temperatuur wensen zijn bereikt door een Termaltake kast aan te schaffen waarmee ik met dichte kast onder de 40 graden blijf.

Hoe hebben jullie dit opgelost of nemen jullie de geproduceerde temperaturen voor lief.

Het is mijns inziens wel een probleem om rekening mee te houden wanneer je een dualbak bouwt

• ransbal
Zoals je hier kunt lezen en zien heb ik de temp's prima onder controle. Nu heb zijn de xeons die ik heb niet echt hitte producerend heb ik het idee :)
Dit wordt natuurlijk wel anders met een paar xp's. Ik denk echter dat je met een tweetal Zalmans aardig op weg bent om je cpu's koel te houden en het geluid binnen de perken(zowel Intel als AMD).
Overklokken op mijn dualbak doe ik niet aan, tis voorlopig snel genoeg en stabiliteit vind ik belangrijker :)

• neographikal
  • Niet online
ransbal schreef op 26 februari 2004 @ 09:05:
Zoals je hier kunt lezen en zien heb ik de temp's prima onder controle. Nu heb zijn de xeons die ik heb niet echt hitte producerend heb ik het idee :)
Dit wordt natuurlijk wel anders met een paar xp's. Ik denk echter dat je met een tweetal Zalmans aardig op weg bent om je cpu's koel te houden en het geluid binnen de perken(zowel Intel als AMD).
Overklokken op mijn dualbak doe ik niet aan, tis voorlopig snel genoeg en stabiliteit vind ik belangrijker :)
Dat de P4 / Xeon zoveel minder zou verbruiken dan een AMD Athlon XP is ietwat achterhaald.. De nieuwste P4's vreten ook bij de 100watt aan stroom weg :)

Topicstarter
UPDATE:

processor info in begin-post

geheugen, mobo-chipset, videokaart-chipset info volgt

• JustDutch

JustDutch

Anoniem: 102658 schreef op 26 februari 2004 @ 15:29:
UPDATE:

processor info in begin-post

geheugen, mobo-chipset, videokaart-chipset info volgt
Een Athlon MP draait op een FSB van 266Mhz, niet op 333. Sommige bordjes ondersteunen wel OC'en, maar dat bedoel je vast niet. Van de 2600+ zijn er Toroughbred (of hoe schrijf je dat) en een barton variant. Van de 2800+ volgens mij alleen barton, maar dat kan ik fout hebben. Alleen de barton-cores hebben 512k cache, de rest 256k. (Kun je ook in je linkjes van je prijslijst zien)

een minpuntje van de MP is verder dat het geheugen slechts op 266Mhz draait.

Verder maakt Chaintech ook MP-moederborden dacht ik zo.

offtopic:
Hypertreating heet volgens mij hyperthreading

[ Voor 16% gewijzigd door JustDutch op 26-02-2004 15:38 ]

Forza Mucca

Topicstarter
JustDutch schreef op 26 februari 2004 @ 15:35:
[...]

Een Athlon MP draait op een FSB van 266Mhz, niet op 333. Sommige bordjes ondersteunen wel OC'en, maar dat bedoel je vast niet. Van de 2600+ zijn er Toroughbred (of hoe schrijf je dat) en een barton variant. Van de 2800+ volgens mij alleen barton, maar dat kan ik fout hebben. Alleen de barton-cores hebben 512k cache, de rest 256k. (Kun je ook in je linkjes van je prijslijst zien)

een minpuntje van de MP is verder dat het geheugen slechts op 266Mhz draait.

Verder maakt Chaintech ook MP-moederborden dacht ik zo.

offtopic:
Hypertreating heet volgens mij hyperthreading
dank je voor je reactie. sorry van FSB, mijn fout. over de rest, moet je er rekening mee houden dat ik enkel de meest resente versies heb neer gekalkt. als ik ook oude versies zou neerzetten ben ik bv met de Xeon wel ff bezig. en het is enkel ff een geheugen steuntje in het kort

maar waar slaat die chaintec opmerking op?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 102658 op 26-02-2004 16:57 ]

• JustDutch

JustDutch

Anoniem: 102658 schreef op 26 februari 2004 @ 16:52:

maar waar slaat die chaintec opmerking op?
Je hebt geen link naar hun website geplaatst.....

Forza Mucca

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Anoniem: 102658 schreef op 24 februari 2004 @ 17:53:
[...]

is idd ook mogelijk.. aan de andere kant kost dit geld en is het aanbod nog schaarser.

[...]

wat is het aan de kaart dat je niet aan staat? de schijf zou je best eens gelijk in kunnen hebben. even kijken of we daar plaats voor hebben in de behuizing.
(is dit ide of sata btw? en warom?)
Tja maar om nu gelijk alle geheugen sloten vol te gooien vind ik alijd een beetje jammer.

Een Matrox is erg duur voor de snelheid die het leverd.
Zeker als je een TFT via DVI aan sluit is er volgens mij niet veel 2D kwaliteits verschil meer. Dan leverd een Ati gewoon meeer 3D power voor het zelfde geld of net zo veel power voor minder geld.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JustDutch schreef op 26 februari 2004 @ 17:39:
[...]

Je hebt geen link naar hun website geplaatst.....
dank je :) (als in, ow zow :P )
ronny schreef op 26 februari 2004 @ 22:02:
[...]

Tja maar om nu gelijk alle geheugen sloten vol te gooien vind ik alijd een beetje jammer.

Een Matrox is erg duur voor de snelheid die het leverd.
Zeker als je een TFT via DVI aan sluit is er volgens mij niet veel 2D kwaliteits verschil meer. Dan leverd een Ati gewoon meeer 3D power voor het zelfde geld of net zo veel power voor minder geld.
maar jah dan die dual uitgangen nog. en de 2D kwaliteit van Nvida staat bekent als niet al te goed. dus vandaar Matrox. en het is een workstation.. geen gamestation. 3d prestaties zijn dus geen primaire eis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84120

Ook ik mis wel een dual workstation voor de kleine budgetten (1500 euro ofzo)... En ik heb ook een vraagje:

edit:
stond wat doms

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 84120 op 28-02-2004 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89384

Ik ben op zoek naar de vergelijking tussen een dual opteron (bv 240 of242) met een gewoon single cpu (bv XP2500Barton of PIV 2.6Ghz).

Of kunnen mensen met een dual opteron systeem eens een "pie" test draaien? Ben echt benieuwd naar de resulaten daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch

JustDutch

Anoniem: 89384 schreef op 28 februari 2004 @ 17:05:
Ik ben op zoek naar de vergelijking tussen een dual opteron (bv 240 of242) met een gewoon single cpu (bv XP2500Barton of PIV 2.6Ghz).

Of kunnen mensen met een dual opteron systeem eens een "pie" test draaien? Ben echt benieuwd naar de resulaten daarvan.
Is dat die test, waar ook bij GOT een draad over was? Waar iedereen zijn eigen systeem kon benchen en opzoeken. Ik kan je dan vertellen dat een dual-systeem netzo snel is als een singlesysteem, want de tweede processor wordt niet aangesproken.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JustDutch schreef op 28 februari 2004 @ 17:38:
[...]

Is dat die test, waar ook bij GOT een draad over was? Waar iedereen zijn eigen systeem kon benchen en opzoeken. Ik kan je dan vertellen dat een dual-systeem netzo snel is als een singlesysteem, want de tweede processor wordt niet aangesproken.
euch weet niks van die andere test, ben gewoon aan het zoeken voor een nieuw systeem voor mezelf. Dus wou ik de kracht van een opteron eens zien in zo een test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Die pifast challange is idd. singlethreaded. De Opteron is eigenlijk gewoon een Athlon FX die, bij de 2xx en 8xx series, in een multi-processor opstelling kan opereren. Als je die pifast .bat gaat draaien op zo'n systeem zal je waarschijnlijk ongeveer dezelfde prestaties zien als met een Athlon FX bord. De 2e processor wordt totaal niet gebruikt, het systeem zit dus half niks te doen. Wil je echt een dual Opteron opstelling testen zal je eigenlijk een multi-threaded applicatie moeten kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aikeleer schreef op 28 februari 2004 @ 18:31:
Die pifast challange is idd. singlethreaded. De Opteron is eigenlijk gewoon een Athlon FX die, bij de 2xx en 8xx series, in een multi-processor opstelling kan opereren. Als je die pifast .bat gaat draaien op zo'n systeem zal je waarschijnlijk ongeveer dezelfde prestaties zien als met een Athlon FX bord. De 2e processor wordt totaal niet gebruikt, het systeem zit dus half niks te doen. Wil je echt een dual Opteron opstelling testen zal je eigenlijk een multi-threaded applicatie moeten kiezen.
bedankt, alhoewel deze info mijn keuze er niet makkelijker opmaakt.
Iemand de vergelijking in een multi-threaded applicatie tussen een barton (single) en opteron 242?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
als jij de barton hebt..kan ik voor de 242 zorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107528

wat ook een leuke vga-kaart is:
nVidia Quadro FX1000 of 3000. Zijn wel prijzig maar dan heb je wel wat voor een Workstation.
Heb net 6 Dell Precision 650 Workstations besteld voor m`n werk.
Specs: Dual Xeon 2,8GHz, 1Gb DDR, SCSI U320 schijfjes, Quadro FX1000 128Mb VGA. Deze zijn voornamelijk bedoeld om AutoCAD en 3D VIZ te draaien.

Op dit moment moet ik het nog doen met een Dual P3-600 (Compaq AP400).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102658 schreef op 29 februari 2004 @ 22:57:
als jij de barton hebt..kan ik voor de 242 zorgen...
Jammergenoeg enkel gevonden van de 3200+

3DStudio Max 5.1 Architecture ( tijd in seconden)

Athlon XP 3200+ 409sec
Pentium 4 3,2GHz 310sec
Dual Opteron 844 214sec
Dual Xeon 3,06GHz 1MB L3 177sec

komt van reviews: Dual Xeon, dual Opteron en quad Opteron serververgelijking

Als iemand nu deze kan vinden (of zelf laten runnen) van de 240 of 242 (wat buget cpu's zijn). De 244 en 246 vind ik vrij duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 89384 op 03-03-2004 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 89384 schreef op 01 maart 2004 @ 13:49:
[...]

Jammergenoeg enkel gevonden van de 3200+

3DStudio Max 5.1 Architecture ( tijd in seconden)

Athlon XP 3200+ 409sec
Pentium 4 3,2GHz 310sec
Dual Opteron 844 214sec
Dual Xeon 3,06GHz 1MB L3 177sec

komt van reviews: Dual Xeon, dual Opteron en quad Opteron serververgelijking

Als iemand nu deze kan vinden (of zelf laten runnen) van de 240 of 242 (wat buget cpu's zijn). De 244 en 246 vind ik vrij duur.
het is wel heeeeel erg eenzeidig om enkel 3dstudio te benchen... jekunt daar onmogelijk een fatsoenlijke conclusie uit trekken. ik kan heb best voor je doen straks... het is echter wel de vraag of je er uberhaupt wat aan hebt... ook zijn natuurlijk de specificaties anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48508

Ik wil persoonlijk ook graag meegaan in de dual-gekte en heb zodoende het een en ander bij elkaar gezocht. Nu loop k echter tegen een probleem aan. In eerste instantie was ik van plan een Tyan Tiger K8W S2875ANRF te pakken met 2 Opteron 242's.
Helaas kwam ik er net achter dat de on-board S-ATA RAID controller geen RAID 5 doet (foutje op de site van Alternate). Nu wil ik graag dus een ander bord maar wat ik zo tegen kom zijn allemaal E-ATX formed borden. Nu vraag ik me af of dat dan wel in mijn beoogde case past, de Target CY4.
Is er iemand die mijn laatste twee belemmeringen van het dual-avontuur kunnen wegnemen?

Dit is de huidige setup trouwens:
CPU
2x Opteron 242 (inc coolers)
Geheugen
Dane-Elec 512 MB PC3200
Moederbord
Tyan Tiger K8W S2875(ANRF)
HDD
3x Seagate Barracuda 7200.7
2x Western Digital WD800JB
Behuizing
CY-4AK Middle Tower Zwart
VOEDING
TG480-U01 Tagan 480W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Er is nog wel een moederbord in een gewoon ATX formaat, die is van MSI. Dat is de K8T Master2-FAR. Deze heeft alleen ook geen S-ATA RAID5, net als de Thunder K8W.

Houd er rekening mee dat vele S-ATA RAID chips op mobo's gewoon firmware-RAID controllers zijn, die de CPU belasten. Vaak zijn ze ook alleen uitgerust met een mirroring (1) en striping (0) optie. Bij RAID5 zou ik toch eerder kijken naar een intelligente RAID controller, zie ook deze review.

Houd er trouwens rekening mee dat de Opteron registered geheugen vereist, een simpel repeje Dane-Elec unbuffered gaat dus niet werken. Corsair heeft wel een interessant setje Registered PC3200 geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel, dit is het geworden. Geen RAID5 dan maar maar goed, stevig genoeg als eerste testmachine ;) Nu nog bestellen :*)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
                    PRIJS p/s   VERZ.   TOTAAL
2x Opteron 240 (inc coolers)        € 226,00    € 7,50  € 457,50 
Kingston ValueRam PC3200 2x512 mb   € 138,00    ^^^^    € 276,00
Tyan Tiger K8W S2875(ANRF)      € 289,00    ^^^^    € 289,00 
TOTAAL bedrijf1                         € 1.022,50 

3x Seagate Barracuda 7200.7     € 74,00     € 7,90  € 229,90 
2x Western Digital WD800JB      € 70,90     ^^^^    € 141,80 
TOTAAL bedrijf2                         € 371,70 

CY-4AK Middle Tower Zwart       € 54,98     € 12,77 € 67,75 
TG480-U01 Tagan 480W PSU        € 98,98     ^^^^    € 98,98 
TOTAAL bedrijf3                         € 166,73 

TOTAAAAAAAAL                                     € 1.560,93 (inc BTW)

Sorry dat het zo warrig is maar krijg het nu ff niet normaal |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-05 20:54

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik hoop dat je PC3200 Kingston repen van het type registered geheugen zijn, anders gaat 't niet werken.

Voor acceptable SATA RAID 5-prestaties moet je rekenen op een investering van minimaal 280 euro in een controller (Promise FastTrak S150 SX4 of LSI MegaRAID SATA 150-4). Echt goed presterende adapters zijn nog niet verkrijgbaar. Daarvoor zul je moeten wachten op de LSI MegaRAID SATA 300-8X en de 3ware Escalade 9000-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Femme schreef op 05 april 2004 @ 15:01:
Ik hoop dat je PC3200 Kingston repen van het type registered geheugen zijn, anders gaat 't niet werken.
Jup! had eerst wel idd de verkeerde maar deze zouden registered en ECC moeten zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het valt me idd mee, maar een 240 is niet echt het snelste van het snelste. Het moet ook een beetje fatsoenlijk gamen zijn voor mij :)

* neographikal twijfelt voor na de zomervakantie

Misschien toch tijd voor een dual bakkie :)

[ Voor 25% gewijzigd door neographikal op 05-04-2004 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Vergis je niet in de performance van de 240 hoor... ze zijn misschien in rauwe rekenkracht iets minder snel dan een even dure Athlon XP, maar qua multitasking en wat workstation applicaties zijn ze wel een stuk soepeler. Als je daarbij ook nog eens PC3200 geheugen hebt, is het best een waardig setje.

Ik zit er zelf aan te denken om, bij mijn Opteron upgrade, voor een 242 of een 244 te gaan. Dat zal al een stuk beter draaien dan mijn dual XP 1800+ van dit moment. Maar goed, zodra ik alles ga bestellen zijn de CPU's waarschijnlijk wel wat in prijs gedaald en is er al een nieuwe serie uit. Wat het dus zal worden weet ik zelf nog niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-05 20:54

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb twee weken geleden nog in een kleine LAN verjaardagsparty gezeten van het broertje van mijn vriendin. Dat ik compleet werd ingemaakt lag niet aan de slechte performance van m'n Opteron 240's, want die deden het prima. Ik ben niet opgewassen tegen de game skills van 16-jarige jongetjes :) . Ik kreeg wel complimenten dat m'n levels zo snel werden ingeladen (dankzij SCSI RAID 5 :) ) .

De Opteron is behoorlijk snel in games dankzij de 1MB L2 cache en de goede geheugenperformance (lage latencies en hoge bandbreedte). Daardoor kan een 1,4GHz Opteron toch aardig presteren (een Athlon 64 3000+ zal echter sneller zijn in games). De grootste bottleneck ligt meestal toch bij de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Femme schreef op 05 april 2004 @ 16:01:
Ik heb twee weken geleden nog in een kleine LAN verjaardagsparty gezeten van het broertje van mijn vriendin. Dat ik compleet werd ingemaakt lag niet aan de slechte performance van m'n Opteron 240's, want die deden het prima. Ik ben niet opgewassen tegen de game skills van 16-jarige jongetjes :) . Ik kreeg wel complimenten dat m'n levels zo snel werden ingeladen (dankzij SCSI RAID 5 :) ) .

De Opteron is behoorlijk snel in games dankzij de 1MB L2 cache en de goede geheugenperformance (lage latencies en hoge bandbreedte). Daardoor kan een 1,4GHz Opteron toch aardig presteren (een Athlon 64 3000+ zal echter sneller zijn in games). De grootste bottleneck ligt meestal toch bij de videokaart.
Dat is idd waar, nou ja na de zomer liggen de prijzen ook weer anders. Dan zien we wel eens wat het nou definitief gaat worden :) Ligt ook aan de prijzen van de planken dan, als ik het dan toch doe dan wil ik numa kunnen draaien :)

En hoe HL2 draait :)

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 05-04-2004 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat er in het rijtje "Momenten voor een SMP:" nog een aantal extra zaken bijhoren zoals:

-technische computersimulaties ( Eindige Elementen Methode, Computional Fluid Dynamics, e.d.)
-3d cad/cam en dan vooral met grote modellen en veel onderdelen in assemblies

ik denk dat ook hier een grote groep gebruikers is en vooral ook omdat dit de groep applicaties is dat SMP ondersteund (mits je maar betaald ;) )

Ik zit nu nog helaas op een gewone single bak, dit soort werkzaamheden te doen, vooral vanwege mijn studie, maar ik denk dat een dual in dit geval zelfs geen overbodige luxe is. Alleen wel jammer dat je weinig benchmarks ziet in dit soort software, alleen vaak vanuit de software leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Zo, ik zal ook een ff mijn config & bevindingen posten. Mijn systeem is inmiddels ruim een jaar oud. Het enigste wat ondertussen is vervangen is de geluidskaart (was een Xfire 1024), en er zijn twee disk bij gekomen (10K1 en 10K2):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- 2x gemodde Athlon XP 2000+ met Cooler Master CP5-6J11C-OL
  (waren toen stil, weet niet of dat nog steeds zo is)
- Tyan Thunder K7Xpro + Dual U320 SCSI, 2x Intel NIC's 100 en 1000 Mbit
- 1 GB registered ECC geheugen, kingston
- 4x SCSI disks: 
     2x Maxtor 10K4 36 GB
     1x Maxtor 10K2 18 Gb
     1x Maxtor 10K1 18 GB
     (RAID 0 van 2x 18 GB, en RAID 5 van 4x 18 GB)
- Leadtek GeForce4 Ti4200-8X 128MB, ViVo
- Terratec Aureon 7.1
- meer dan 5 jaar oude Hauppauge WinTV radio
- Lian Li PC-62
- Enermax ActivePro-ActivePFC 450 (EG465AX-VE[FCA])
- LiteOn 16x DVD

MP's vond ik wat te duur, de XP doet het ook prima :). Ik heb toendertijd de hele tijd zitten wachten op de opterons, maar die beleven ze maar uistellen, en heb toen uiteindelijk gekozen voor een Athlon MP systeem.

Ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben! Ik wil nooit meer van SMP af. Het systeem gaat gewoon nooit door de knieen! Het gaat als maar door, weet niet van stoppen. Ik ben natuurlijk niet in alle opzichten de snelste, maar dan hoeft ook niet. Het is het gehele gevoel wat je krijgt. Het is gewoon chillen :P

Waarom heb ik voor SMP gekozen? Ik gebruik hem voor linux (staat geen windows op) Tja, ik doe geen games, gebruik de PC hoofdzakelijk voor aan te werken en voor de uni. Ik compileer veel (gentoo :P ), en dus is de combo van SCSI en SMP gewoon ideaal voor mij. Lekker snel en ik kan gewoon veel dingen tegelijk doen zonder het trager gaat.

Als mijn systeem straks uitgerangeerd is (denk dat het nog wel even mee kan overigens), dan weet ik nog niet of ik gewoon cd CPU's upgrade naar de snelste MP's, of dat ik ga overstappen naar een Dual Opteron (Intel komt er bij mij niet in voor de desktop). Gezien de prijzen van dit moment is de Athlon MP gewoon een erg goedkope SMP oplossing. En om nu gewoon een moederbord van 600 euro weg te doen vind ik ook wel zonde, is namelijk een prima ding.

Ik heb even je bericht wat minder layout-vernielend gemaakt

[ Voor 5% gewijzigd door Laurent op 05-04-2004 22:08 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
Sinds geruime tijd zit ik met de vraag wat ik nu zou kunnen upgraden aan mijn pc die ik hier thuis nu staan heb. Even korte schets wat zich intern bevindt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
... *** Huidige systeem *** ...
Processor: Barton 2800+ @ 2365
Moederbord: GA-7N400 Pro
Memory: PC4000 OCZ (2 * 256)
Voeding: Antec 550 Watt - +3.3V, +5V, & +12V outputs
HD: Western Digital 40 GB 7200rpm
Case: Thermaltake Xaser III V1000D
Vga: Triplex 9800 Pro

Maar vindt het systeem niet echt meer voldoen aan mijn eisen en doordat ik in clan zit (online gaming) en onze clan toch een server nodig zou hebben zou ik mijn systeem als server willen gebruiken. Daarvoor is natuurlijk dan de nodige upgrade voor nodig!! Daarom dacht ik aan een Dual-Opteron-systeem. Maar waarom kies ik voor Opteron? Wel uit verschillende reviews en benchmarks is gebleken dat de opteron stukken beter presteert dan de Xeon!! Daarom zeg ik niet dat de Xeon verre van goed is, zeker en vast niet, maar mensen die hun geld in iets willen stoppen, zoals ik in een goede server zullen wel dan ook kijken naar de prestaties!!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
... *** Dual Opteron-systeem *** ...
2 x AMD Opteron 248 (2,2GHz, 1MB, Boxed) - € 1880,- 
Tyan S2882UG3NR Thunder K8S Pro (VGA, U320, 2x GbE, SATA) - € 699,-
2 x 1024MB (2 x 512MB) PC3200 DDR (Corsair TWINX RE ECC Registered) - € 600,- 
Voeding blijft de Antec!!
Huidige HD + 2  Western Digital 73GB (Raptor WD740GD, 10.000... - € 454,-
Case blijft de Xaser III
Vga blijft --> latere upgrade naar  PNY Quadro FX 3000 128MB!!
Upgrade van € 3633 ,-

Als je dan de snelheid vergelijkt tussen mijn huidige systeem en de upgrade die ik wil doen, is dan 550 Watt genoeg rekening houdend dat ik +3.3V, +5V, & +12V outputs heb!! Kan mijn Tyan mobo in mijn Xaser III, ...

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen ...

[ Voor 3% gewijzigd door nvidia op 12-04-2004 12:43 . Reden: ... *** Layout aanpassing + toevoegsel *** ... ]

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
nvidia schreef op 12 april 2004 @ 12:38:

...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
... *** Dual Opteron-systeem *** ...
2 x AMD Opteron 248 (2,2GHz, 1MB, Boxed) - € 1880,- 
Tyan S2882UG3NR Thunder K8S Pro (VGA, U320, 2x GbE, SATA) - € 699,-
2 x 1024MB (2 x 512MB) PC3200 DDR (Corsair TWINX RE ECC Registered) - € 600,- 
Voeding blijft de Antec!!
Huidige HD + 2  Western Digital 73GB (Raptor WD740GD, 10.000... - € 454,-
Case blijft de Xaser III
Vga blijft --> latere upgrade naar  PNY Quadro FX 3000 128MB!!
Upgrade van € 3633 ,-

...
Let wel even op dat het moederbord wat hier noemt, geen agp slot heeft, dus je de oude 9800 pro niet gaat kunnen gebruiken. Wel heeft dit moederbord een onboard vga. De Thunder K8W (S2885) heeft wel een agp slot bijvoorbeeld. Verder denk ik dat NIET de server, maar de internetverbinding het meeste invloed heeft op het goed lopen van zo'n server.

Verder begrijp ik dat je op die bak wil gaan gamen, dan denk ik dat een quadro niet echt een logische keus is, dit is meer een kaart voor zware CAD werkzaamheden. De voeding zal imo wel voldoen.

Edit [stukje van server.counter-strike.net]
4. I have an SMP machine but hlds_l only uses one processor? Correct - at the present time hlds_l is single threaded, so it can only be run on one CPU at a time. However, Mike from Valve is talking about getting SMP support put into the server, but the timeframe for this has not been set.
You can still benefit from 2 (or more) CPUs in an HL server in the sense that all non-halflife tasks, such as networking, I/O, etc., can be done by the second CPU, or else you can run multiple servers (just be sure you have enough memory to support multiple servers).

Twee cpu is imo nu dus ook niet egt nuttig voor dit doeleinde, tenzij je met dezelfde machine ook nog eens de server wil joinen.

[ Voor 25% gewijzigd door Werkbouwtuig op 12-04-2004 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
is gamen geen probleem op zo'n dual opteron want ik heb al van iemand horen zeggen dat dit niet echt vloeiend gaat!!

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Dat is makkelijk zelf uit te zoeken; de Athlon FX die een tijdje terug in het leven is geroepen is niets meer dsan een Opteron met een paar kleine modificaties. Als je even op zoek gaat naar gamebenchmarks van deze CPU, of gamebecnhmarks van een dual Opteron, kan je al snel een conclusie trekken.

Overigens snap ik niet waarom je een Quadro wil aanschaffen, op een bord zonder AGP, en dan ook nog op een server. Als je graag een dedicated server op en bak wil draaien, zal dit vrijwel geen 3D performance vereisen. Wil je ook nog eens meegamen, is een lading geheugen vereist maar voldoet een simpele videokaart (je 9800pro al helemaal).

Als ik het zo lees ga je niet zo snel alle features gebruiken van die K8S. Houd er rekening mee dat de K8S echt een serverplank is, vaak gebruikt in 19" bakken. Onboard VGA en onboard SCSI zijn vrijwel overbodig in jouw situatie, terwijl ze toch aardig te merken zijn in de prijs. Een simpele Tyan Thunder K8W zal waarschijnlijk goed genoeg zijn.

Ook de processors zijn misschien wat overkill, vaak speelt vooral het geheugen een grote rol. Die 2GB geheugen zal dan ook goed van te pas komen.

Ik denk dat dit setje wel aardig z'n werk doet in dit geval, en toch bijna 1000 Euro goedkoper is.

[ Voor 34% gewijzigd door Laurent op 12-04-2004 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-05 13:08

PcDealer

HP ftw \o/

Moederbordfabrikanten:
Supermicro moet er toch zeker wel bij:

Dualmobofabrikant die je niet veel ziet in NL:
RioWorks

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

PcDealer schreef op 12 april 2004 @ 14:27:
Moederbordfabrikanten:
Supermicro moet er toch zeker wel bij:

Dualmobofabrikant die je niet veel ziet in NL:
RioWorks
Rioworks, da's echt wel een goede tip.

Hun HDAMB mobo ziet er zeer compleet uit. Bovendien is het gewoon ATX (dus ook PS). De 2 concurrenten (MSI K8T Master2 en Tyan Tiger K8W) hebben beide grote nadelen t.o.v. dit bord.

Pluspunten (naast ATX) zijn 3 x P-ATA connector, 5 PCI-sloten, normale koelerbevestiging en USB2 en IEEE1394. Eigenlijk geen nadelen (behalve misschien te drukke PCI-bus en uiteraard geen NUMA).

Nog even een paar linkjes:

Handleiding: http://www.rioworks.com/D...ual/HDAMB_Manual_V1.1.zip

Pic: http://www.rioworks.com/JPG/HDAMB.jpg

Het bord zou van eigenaar moeten kunnen wisselen voor ongeveer 300 euro. Zie www.pricewatch.com en zoek op Rioworks.

Ik zal ze eens mailen of ze die dingen ook in NL kunnen leveren. Deze meneer staat als contactpersoon op de site:

David Shieh
TEL: (+886 2) 2749-5588 Ext:259
david.shieh@arima.com.tw
Europe service center in Scotland, U.K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Niet online
Aangezien de topicstarter niet meer actief is op GoT, heb ik even Suprmicro en Rioworks in de topicstart gezet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84120

<edit, bezig een re-write van wat hier stond>

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 84120 op 09-07-2004 22:05 ]

Pagina: 1