HET IS AANGERADEN DEZE BEGIN THREAD TE LEZEN. DOE JE DIT NIET DAN ZUL JE NIET GEHEEL OP DE HOOGTE ZIJN VAN DE BEDOELING VAN DIT FORUM. en er staat handige informatie in natuurlijk Beste Dual-Workstation (wannabe) gebruikers, In deze best-buy-guide die speciaal gericht is op Dual Wordstations. Allereerst zou ik willen beginnen met het doel van dit topic. Het doel Allereerst is het de bedoeling dat er een wat uitgebreidere hulp komt bij het uitkiezen van een workstation. Dit is vooral bedoeld als uitbreiding van het geen Tweakers.net in hun bbg doet. Het is namelijk zo dat er ook onder de workstation gebruikers een heleboel verschillende eisen en gebruiksdoelen zijn. Ook kun je op deze wijze laten zien dat een dual systeem, mocht deze nodig zijn wel degelijk toegankelijk is voor de wat krappere portemonnee. Wanneer dual? Dit is nog al lastig te zeggen, vooral om dat hierom al heel wat ruzies, discussies, schietpartijen en oorlogen door zijn ontstaan. Ik probeer het hierbij dan ook zo objectief mogelijk te benaderen. Een SMP systeem heeft een aantal eigenschappen waar rekening mee gehouden moet worden. Je moeten het je voorstellen als een snelweg. Als je alleen voor snelheid gaat is het verstandig om een motor te nemen(bv. Pentium 4 3.4 MHz) bijvoorbeeld games maken gebruik van de snelheid van de proc. Door pure snelheid haal je het beste uit de games, de meeste fps en dus de beste kwaliteit, je pakt de pk’s. Als je echter een Grote kar een heuvel op moet trekken knup je die liever niet echter een motor maar pak je een dikke 4x4 range rover (Dual Xeon 3.0) misschien haalt hij de motor niet in op een stuk glad asfalt maar hij is wel eerder aan de top van de berg met zijn grote aanhangwagen. Je moet dus heel goed kijken naar je persoonlijke gebruiksdoel. Het spaart niet alleen veel kosten om op sommige momenten een single systeem te nemen, het is vaak ook nog veel sneller. Eeen echte snelheids boost in programma's vind je enkel als het programma multi thread ondersteund. met deze techniek put een prog. de mogelijkheid uit optimaal gebruik te maken van de meerdere Cpu's in een systeem. programma's zonder deze techniek zullen geen voordeel van de meerdere Cpu's ondervinden. Momenten voor een SMP: - Heavy multitasken (met veel zware progs tegelijk werken) - Overload DTP, Beeldbewerking - Multi 3d of video rendering, etc. Wanneer voor een Single systeem: - Games - High speed 3d of video redering - De basis applicatie dingen (word, i-net, etc.) Ik wil niemand er van weerhouden om een Dual systeem aan te schaffen, ik behoed alleen voor fouten. Want een single systeem is in veel gevallen wel degelijk sneller. De Processors in het kort In dit forum zal het vooral gaan om de Xeon van Intel, Athlon-MP en de Opteron van AMD. Hier in het kort even de feiten op een reitje over de processors: De Intel Xeon: De workstation/meduim-server processor en het vlaggenschip in de consumenten markt van Intel. Deze processor loopt al een aanzienlijke tijd en is inmiddels bij de 3e generatie. Je moet deze processor zien als een P IV met een Fsb van 533 en een mogelijkheid om in een dual config te werken. De nieuwste versie met de Prestonia kern is voorzien van de volgende eigenschappen: Hyperthreading Fsb op 533 MHz To 3.2 GHz Cache: L1 20kb L2 512kb L3 1023kb De AMD Athlon MP: Om heel simpel te zijn is dit gewoon een Athlon XP met een dual functie. Het is zelfs mogelijk om een XP te modden naar een MP, of zelfs een Duron naar XP en een XP naar MP. Lekker goedkoop, dat wel. Eigenschappen: Fsb op 333 MHz To 2.2 GHz Cache: L1 128kb L2 512kb De AMD Opteron: Eind vorig jaar kwam AMD met de Opteron en zijn Sledgehammer kern. Het eerste wat opvalt bij de Opteron is natuurlijk zijn 64-bit extensies. Het is niet de eerste processor die dit bezit, het is wel de eerste processor die zowel met 32-bit als 64-bit overweg kan. Nog een mooi feit is zijn ingebakken geheugencontroller. Hiermee communiceert hij dus direct met het geheugen en niet via zijn FSB met de northbridge. Dis betekend dus in principe dat de FSB van de processor gelijk is aan zijn kloksnelheid. De FSP die je dus in de specs van het moederbord ziet staan geld dus alleen voor de PC onderdelen die met de north/south bridge communiceren. Dit houd dus ook in dat het ram en de APG/IPC de FSB niet langer hoeven te delen. Hypertransport (ingebouwde geheugen controller) Fsb op kloksnelheid To 2.2 GHz Cache L1 128kb L2 1024kb Intel Xeon + Hoge kloksnelheid + Grote bandbreedte (mede door hypertreating) + Unbufferd geheugen - Iets kleinere prijs/prestatie verhouding AMD Athlon MP + Unbufferd geheugen - klein aanbod moederborden - Geheugen max op 266 mhz AMD Opteron + 64-bit extensies + geintregreerde geheugen controller (die werkt met hypertransport) - alleen buffered geheugen Regels Hoewel ik het zo los mogelijk wil houden zijn er wel een aantal dingen waarop gelet moet worden. The basics: - Geen verbaal geweld tegen mede-tweaker - Blijf on-topic en discuseer alleen de Systemen voor de budgets. - geen SPAM - geen reclame of what-so-ever kind - Veel foto’s plaatsen - niet toch ff een single systeem plaatsten ofzo - BEAGRUMENTEREN Voor de rest kun jezelf wel bedenken wat wel en niet kan lijkt mij… en anders helpen de modinators je er wel een handje bij denk ik De Budgets We gaan als volgt te werk: We hebben te maken met 4 verschillende budgets: - Upgrade (enkel MB+CPU+RAM): €1250 - Middenstander (Scherm+MB+CPU+CASE+RAM+alle D’s+VGA): €2500 - Wealthy bastard: (Scherm+MB+CPU+CASE+RAM+alle DD's+VGA): €5000 Er zou nog een 4e bij kunnen in de vorm van ongelimiteerd alleen ben ik hier bang voor zeer onrealistische systemen en het langs laten liggen van de andere budgets. Als het allemaal ok gaat kunnen we er natuurlijk altijd nog een ongelimiteerd budget bij gooien. Ik zet nu voor elk systeem een simpel voorbeeld systeem op, zonder er bij na te denken, het voldoet enkel aan het streef bedrag. De bedoeling is dan dat e verschillende componenten vervangen worden, dit moet echter gebeuren op grond van duidelijke argumenten(!!) Zou iedereen zomaar iets invullen dan kunnen we er beter helemaal niet aan beginnen. De systemen Hier zijn de door mij naar harte lust ingevulde systemen, zonder alles goed te beargumenteren of er überhaupt fatsoenlijk over na te denken in elkaar geprikt. Het is dus de bedoeling dat deze systemen bediscuteert worden op grond van fatsoenlijke argumenten en gezond verstand. Er staat dus in deze systemen niets vast en alles is te veranderen en te bespreken. Dus kom niet met “er moet een huppelepup grafische kaart in komen” maar met “er moet die die en kaart in komen want:” Stel gerust vragen aan andere tweakers over onderdelen maar blijf wel een beetje on-topic, dit houdt in het samenstellen van het ultieme systeem bij een bepaald budget. Er zijn natuurlijk verschillende manieren waarop je dit kunt aanpakken, je kunt het lijstje over nemen en naar harte lust invullen (met de daarbij horende argumenten), een bepaald element bespreken (bv Proc.) maar ook een lijstje van een ander bediscuteren. upgrade -Cpu: Intel Xeon 3,06GHz (512KB, 533MHz FSB € 471,- x2 834,- -Mobo: Asus PC-DL Deluxe 192,- -Geheugen: 512MB PC2700 DDR SDRAM (Kingston) € 77,- x2 154,- -Totaal: 1180,- middenstanders -Cpu: AMD Opteron 242 (1,6GHz, 1MB, Boxed) € 335 x2 710,- -Mobo: Tyan S2875ANRF Tiger K8W 289,- -Geheugen: 256MB PC2700 DDR SDRAM ECC Reg(Kingston) € 59 x4 236,- -HDD: Seagate 120GB (Barracuda 7200.7, 8MB, SATA) 97,- -HDD 2+3: Western Digital 36GB (Raptor 10.000rpm, SATA) € 117 x2 234,- -DD: DVD speller 35,- -VGA: Club3D Radeon 9600 XT 128MB 158,- -Screen: IIyama ProLite E431S-B 17" TFT (Black, DVI, speakers) 463,- -Behuizing: Coolermaster Wave Master (Black) 176,- -Voeding: Antec 480Watt TruePower 119,- -Totaal: 2517,- welthy bastard -Cpu: AMD Opteron 244 (1,8GHz, 1MB, Boxed) € 473 x2 946,- -Mobo: Tyan S2880UGNR Thunder K8S (VGA, U320 SCSI, 2x GbE, SATA) 660,- -Geheugen: 512MB PC3200 (Corsair TWINX Registred) € 151,50 x4 606,- -HDD’s: Seagate Cheetah 15K.3 18,4GB (15.000rpm) € 197,- x4 788,- -DD: DVD speller 35,- -VGA: Matrox Parhelia 128MB 364,- -Screen: Samsung 172X 17" TFT zilver € 552,- x2 1104,- -Behuizing: Lian Li PC-70 239,- -Voeding: Antec Antec 550EPS True Power CE Powersupply Retail 140,- -Totaal: 4882,- (ik heb wel gelet op de technische haalbaarheid btw En nu? en nu barst de hel los! Nu beginnen we…. Ik denk dat het makkelijk is om in het begin gewoon een lijstje over te nemen en je ding-along-ding doen. Handige shit Om even te onthouden is natuurlijk dat hier ter allertijden de laagste prijs in de Pricewatchsite geld. Dit omdat dit makkelijk te controleren valt en niemand in een nadeel stelt. links handige links: google (er is niets handiger dan google) Pricewatchsite Xeon, Opteron, MP vergelijking Tom's Hardware Guide xbit-labs, hardware tests Moederborden tests 2Cpu.com, Tests en fora processor fabrikanten: AMD intel Moederborden fabrikanten: Moederborden Tyan Moederborden Iwill Moederborden MSI Moederborden Asus Supermicro Rioworks (zie je niet veel in NL) Handige topics: [url= [rml][ Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 2[/rml]] Dual Xeon forum |
Zoals mischien gemerkt is dit forum nog niet in zijn geheel af (er mist enige vrolijkheid) maar ik heb dagelijks on-line en zal indien nodig het een-en-ander aanpassen op dit forum. Als iemand nog vragen, klachten, of opmerkingen heeft, aarzel dan niet en merk het op. ik wens ieder veel plezier op dit forum, en ik ben tot uwer dienst |
Als je foutjes in de tekst of ontbrekende delen tegen komt. graag in een offtopic textje melden.. thx |
processors prijs lijst dit is een prijsen indicatie van de meest vooraanstaande SMP processoren op de markt. Dit niet prestatie gericht maar prijs gericht. Je zou dit kunnen beschouwen als de workstation processoren . laatste update: 23-02-‘04 Athlons: AMD Athlon MP 2000+ (1,67GHz, Boxed) € 141,- AMD Athlon MP 2400+ (2,0GHz, Boxed) € 133,- AMD Athlon MP 2600+ (2,0GHz, 512KB, Boxed) € 165,- AMD Athlon MP 2600+ (2,13GHz, Boxed) € 160,- AMD Athlon MP 2800+ (2,13GHz, 512KB, Boxed)€ 199,- Xeons: Intel Xeon 2,0GHz (512KB, 533MHz FSB) € 265,- Intel Xeon 2,4GHz (512KB) € 239,- Intel Xeon 2,4GHz (512KB, 533MHz FSB) € 229,- Intel Xeon 2,66GHz (512KB, 533MHz FSB) € 274,- Intel Xeon 2,6GHz (512KB) € 285,- Intel Xeon 2,8GHz (512KB) € 345,- Intel Xeon 2,8GHz (512KB, 533MHz FSB) € 335,- Intel Xeon 3,06GHz (512KB, 1MB L3, 533MHz FSB)€ 735,- Intel Xeon 3,06GHz (512KB, 533MHz FSB) € 471,- Intel Xeon 3,2GHz (512KB, 1MB L3, 533MHz FSB)€ 870,- Opterons: AMD Opteron 240 (1,4GHz, 1MB, Boxed) € 217,- AMD Opteron 242 (1,6GHz, 1MB, Boxed) € 335,- AMD Opteron 244 (1,8GHz, 1MB, Boxed) € 473,- AMD Opteron 246 (2,0GHz, 1MB, Boxed) € 717,- AMD Opteron 248 (2,2GHz, 1MB, Boxed) € 950,- |
[ Voor 36% gewijzigd door Laurent op 05-05-2004 22:05 ]