[OpenBSD] Downloaden traag, maar niet onder Windows

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Sinds een tijdje heb ik Demon ADSL, 8 mbit down, 1 mbit up. In het begin hadden we wat problemen door een overbevolkte NRP, maar uiteindelijk werden we op een nieuw type router gezet (Cisco 10000 series) en al snel downloadde ik van achter mijn OpenBSD router drivers van Epox.nl met een snelheid van 780 kbyte/sec. Mooi, zou je zeggen.

Helaas is het de laatste tijd triest gesteld met de snelheid van Demon, dacht ik. Ik heb een klacht gestuurd, met de vraag of er soms iets op het netwerk was, of iets anders dat de snelheid van mijn internetverbinding kon beinvloeden. Ik kreeg een ZIP bestand met een FTP speedtest.

Eerst heb ik de netwerkkabel uit mn server getrokken en in een Windows machine gestopt en daar die FTP speedtest op gedraaid. Resultaat, 490 kbyte/sec downstream en maar liefst 17 kbyte/sec upstream bij het up/downloaden van een bestand van 16 MB. De upload is reden om alsnog even contact op te nemen met Demon, maar dat terzijde. De ping naar Demon.nl was overigens 22 ms.

Ik vanaf die Windows machine weer naar Epox.nl om daar die drivers weer te downloaden. 330 kbyte/sec, op zich nog altijd niet slecht. Toen de kabels weer omgeplugd en vanaf mijn Windows XP machine, van achter de OpenBSD router, datzelfde bestand vanaf Epox.nl gedownload. Snelheid: 160 kbyte/sec :{

Ik bedacht me ineens dat ik die FTP speedtest natuurlijk ook gewoon vanaf mn router kon uitvoeren (waarom toen pas? geen idee) en dus pakte ik het Demon scriptje er even bij en downloadde vanaf dezelfde FTP server hetzelfde bestand van 16 MB. Snelheid: 50 kbyte/sec. :{ Pingen naar Demon.nl gaf ook een langzamere verbinding aan: 29 ms.

Op de één of andere manier is er dus een fors verschil tussen dezelfde internet verbinding op het moment dat ik een Windows XP machine gebruik of mijn OpenBSD router. De snelheidstest heb ik vanaf de server zelf gedaan, het enige verschil is dan dus een netwerkkaart. Kabel is hetzelfde, modem is hetzelfde. Het vreemde is dat de snelheid altijd wel okee is geweest.

Een vriend van me heeft gekeken of hij iets kon vinden, aangezien hij veel meer verstand heeft van OpenBSD dan ik. Er was in ieder geval geen extra verkeer vanaf mijn server, verder wist hij ook even niet wat hij moest controleren. En ik ook niet, ik heb werkelijk geen flauw idee waar ik moet beginnen met zoeken. Waarom is downloaden met mijn OpenBSD machine langzamer?

Sorry voor het lange verhaal trouwens, ik wist het niet echt bondiger uit te leggen zonder (in mijn ogen) wellicht belangrijke info achterwege te laten.

Verwijderd

Die speedtest download bestanden en ik neem aan dat die ook worden weggeschreven naar de harde schijf.
Kan het zo zijn dat de hd in de openbsd server een stuk trager is dan je hd in de windows pc? Dat zou mogelijk het verschil in snelheid verklaren, omdat als je vanaf je windows pc download er niks op de hd van je openbsd server wordt gesaved (ook niet tijdelijk).

Dus check je ide settings in openbsd. Ik heb alleen zelf geen ervaring hoe je dat precies instelt.

• TripleM
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 23:42:
Kan het zo zijn dat de hd in de openbsd server een stuk trager is dan je hd in de windows pc? Dat zou mogelijk het verschil in snelheid verklaren, omdat als je vanaf je windows pc download er niks op de hd van je openbsd server wordt gesaved (ook niet tijdelijk).
Dat zal het probleem niet zijn denk ik. Allereerst omdat die snelheden voor geen enkele enigszins recente harde schijf een probleem moeten zijn, maar vooral omdat de schijven erg vlot zijn. Als ik FTP vanaf de OpenBSD server naar mijn Windows XP machine, gaat dat gewoon op 9,5 MB/s. Sneller kan haast niet.

Maar ook het probleem van de ping is natuurlijk vreemd. Vanaf mijn Windows machine 22 ms naar Demon.nl, vanaf de OpenBSD machine 29 ms. Dat heeft niets met de harde schijf te maken.

De externe NIC is overigens een de0:

de0: flags=8863<UP,BROADCAST,NOTRAILERS,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
media: Ethernet autoselect (10baseT)
status: active

Staat niet op full-duplex maar dat hoort ook niet volgens mij?

• dixon
  • Laatst online: 01-01 21:15
Onder Windows is het zo dat je netwerk-kaart op Auto-Detect moet staan, en dan automatisch de snelheid detecteren. Vind bij mij altijd Full-Duplex. Zet je hem ipv. Auto-Detect geforceerd op Full-Duplex, is je verbinding op de een of andere manier altijd slecht (mijn ervaring tenminste). Ik weet niet of dit allemaal ook geld voor BSD, maar het maakt nog niets uit voor de Internet snelheid.

Check even of er bij 1 van de FTP Clients toevallig Passive Mode aan/uit staat, probeer die optie te veranderen. Veel meer kan ik niet verzinnen, behalve dan, lijkt me stug, dat Demon routers probeert te blokkeren. Ik hoop het niet, heb zelf Demon 5 weken terug aangevraagd, was 4 weken terug geaccepteerd en alles. Wacht nu dus al een maand, heb het doe-het-zelf-zeg-maar-pakket nog niet binnen gehad. Iig, ik heb zelf ook een router en het lijkt me niet dat ze ze blokken.

Wat een onzin..

Verwijderd

Even een schot in het donker, omdat ik gemerkt heb dat bij een oude P2 350MHz met 2 nics het 100mbit netwerk zo langzaam was (1MB/s oid) -- andere interrupt in het bios en voila, vaak tegen 8 a 9 MB/s...
Dus: hoe staan je interrupts?

Kan je evt vanaf die server zonder de rest van het netwerk eraan dezelfde speedtest doen? En onnodige hardware en drivers niet laden/configureren?

Ben een bsd noob, spreek uit wat linux ervaring, hopelijk heb je er wat aan...

• TripleM
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 11:35:
Even een schot in het donker, omdat ik gemerkt heb dat bij een oude P2 350MHz met 2 nics het 100mbit netwerk zo langzaam was (1MB/s oid) -- andere interrupt in het bios en voila, vaak tegen 8 a 9 MB/s...
Dus: hoe staan je interrupts?

Kan je evt vanaf die server zonder de rest van het netwerk eraan dezelfde speedtest doen? En onnodige hardware en drivers niet laden/configureren?
Op zich is dat wellicht het proberen waard, maar vergeet niet dat ik in het begin met dezelfde instellingen 780 kbyte/sec heb gehaald. Dat is dus het vreemde, er is echt niets veranderd. Niet bewust althans, want je zou haast zweren dat er wel iets is veranderd als de performance ineens zo beroerd is.

• TripleM
Ondertussen hoor ik van Demon dat er ruis op de lijn zou zitten, waardoor de upload snelheid (permanent) laag is. Vreemd, want in het begin was die prima. Maar goed, eerst dat maar eens uitzoeken, zou het kunnen dat OpenBSD daar heftiger/slechter op reageert misschien? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar toch..
Pagina: 1