Levicom X-Alien 500 watt (te) zwakke 5volt?

Pagina: 1
Acties:

• RuBBerenRoBBie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 08:25

RuBBerenRoBBie

Ben niet gek, ben vliegtuig...

Topicstarter
Een paar weken geleden heb ik de Levicom X-Alien black met een output van:

+12v=34a
+5v=30a
+3.3v=28a

Nou had ik gelezen dat de cpu de 12 volt lijn gebruikt, dus het is belangrijk om een sterke 12 volt lijn te hebben als je wilt overklokken... Dus daarom de 34a op de 12 volt...

Nu heb ik mijn Geforce 5900xt en mijn proc overgeklokt (2600+@3200+) en nou knalt mijn 5volt lijn ver omlaag, naar 4.76V!

Als ik nu alles weer terugzet op normaal, kruipt de 5voltlijn wel iets omhoog tot 4.81 maar that's it... Dit is een baggerwaarde voor een voeding lijkt mij, of is dit normaal met (een beetje) overklokken?

Mijn waardes zijn (in bios afgelezen en met mbm);
12v@12.54, 3.3v@3.31, 5v@4.76.

Wie weet wat deze lage waarde veroorzaakt en wat kan ik eraan doen?

Mijn specs:
amd2600+ @3200+
a7n8x deluxe v2.0
seagate 120gb sata schijf
hitachi 133 ide schijf
plextor 48*24*48a
Hitachi cmx174bl 17inch tft op analoge uitgang
Club 3d geforce 5900xt @470/712
Asetek Waterchill kt12-l30

Graag hulp, ik heb overal gezocht maar dit is te specifiek aangezien het een probleem is van de voeding i.c.m. de andere hardware en het overklokken...

Thanx!!!!

Verwijderd

meet die waarden eens met een multimeter....ik heb hier de zelfde problemen met een antec truepower.Na dat ik de voltages met een multimeter had nagemeten bleek er niets aan de hand te zijn.

Is je systeem verder stabiel is er niets aan de hand en is het een sensorfout van je mobo. Mijn asus a7n8x-x leest de 5 en 12 volt lijn ook niet goed uit.(veeeel te laag)

Verwijderd

sorry dubbelpost.... 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 21:13 ]

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Ik heb de waarden doorgemeten met de multimeter aan de molex. Kom op 5.03 uit, dus dat is goed. Ik verlies dus =/- 0.2v door mijn atx connector. Nou kan ik een 5volt mod doen door een 5v draad direct op een mosfet aan te sluiten., maar ik weet niet of dit in mijn geval nuttig is...

Verwijderd

zoiets zou ik alleen maar doen als je problemen ondervind met je systeem...Al dat gesoldeer aan je mobo brengt de nodige risicos met zich me...

Is je systeem verder stabiel zou ik het gewoon zo laten.Ik verlies bij mijn mobo +/- 0,25 volt op de 5 volt lijn en maar liefst 0,9 volt op de 12 volt lijn...dit kunnen in mijn ogen geen spanningsverliezen zijn door slechte verbindingen.

ik zat zelf eerder te denken an een sensorfout.

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Ja daar heb je wel gelijk in. Heb jij dan lage 5volt metingen, maar tegelijkertijd ook lage 12v metingen?! Dat is wel weer raar aangezien het normaal zo is dat als de 5volt omlaag gaat, de 12 volt weer omhoog gaat als "compensatie" zeg maar...

Ik heb wel nog even een aantal metingen op de 5vlot molex gedaan, ik kom hier op de 4.95 uit (gem. van 10 metingen)... Is dat voldoende voor een voeding van deze prijsklasse en output??

P.s. ik zou ook niet gaan solderen hoor, ik gebruik liever SMD grabbers. Op deze manier kan je modden zonder te solderen aan je MoBo zodat je altijd nog kan RMA'en.

Verwijderd

RuBBerenRoBBie schreef op 26 februari 2004 @ 19:17:
Ja daar heb je wel gelijk in. Heb jij dan lage 5volt metingen, maar tegelijkertijd ook lage 12v metingen?! Dat is wel weer raar aangezien het normaal zo is dat als de 5volt omlaag gaat, de 12 volt weer omhoog gaat als "compensatie" zeg maar...

Ik heb wel nog even een aantal metingen op de 5vlot molex gedaan, ik kom hier op de 4.95 uit (gem. van 10 metingen)... Is dat voldoende voor een voeding van deze prijsklasse en output??

P.s. ik zou ook niet gaan solderen hoor, ik gebruik liever SMD grabbers. Op deze manier kan je modden zonder te solderen aan je MoBo zodat je altijd nog kan RMA'en.
ik meet hier onder vollast 4,84 en 11,19 Volt terwijl ik via de molex 5.01 en 12.05 volt meet.
Verder is die 4,95 volt van jou geen enkel probleem. hij mag 5% naar boven en naar beneden afwijken en daar kom je nog lang niet aan. :)
Als je systeem verder stabiel is zou ik geen rare mods gaan doen.Het bespaard je veel elende als het toch mis gaat.

Verwijderd

Asus DLX is gewoon niet super met de voltages het ligt niet aan je psu maar moederbord, ik had eerst deze bord ook. Voltages waren om te huilen bij het overclocken. Met mijn huidige Abit nu zijn de voltages gewoon super en dat nog steeds met dezelfde psu.

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Ik heb dat inderdaad ook gelezen over de Asus dlx. Toch klopt er echt iets niet...
Ik heb net mijn oude voeding, Q-tec 350 watter low-noise op mijn Asus dlx gezet... En wat krijg ik?

3.3v @3.28 load
5v@4.89 load
12v@11.89 load
Op Q-tec

Dit tegenover:

3.3v@3.31 load
5v@4.68 load
12v@12.80 load
Op Levicom

Die Q-tec geeft me toch gewoon betere readings?! |:(
En hij is nog stiller ook...
Wat het gewoon is: Ik kan verder overklokken, ik heb verdorie Corsair twinx 512ll erin hangen en niks houdt me vooralsnog tegen. Ook de hitte niet, ik heb een watergekoelde CPU en NB en een passief gekoelde SB.

Alles wordt gewoon instabiel als ik maar iets verder wil...
Ik dacht toch echt dat een nForce2 de 12v lijn gebruikte? En je AMD xp de 5volt?

Ik krijg gewoon het gevoel dat mijn PSU niet helemaal zo is zoals hij hoort te zijn... Of is dit gewoon echt uit te sluiten (ik hoop het)??
Thanx!!

Verwijderd

Anders mod je voeding gewoon dan ben je gelijk van het probleem af.

Verwijderd

RuBBerenRoBBie schreef op 26 februari 2004 @ 20:25:
Ik heb dat inderdaad ook gelezen over de Asus dlx. Toch klopt er echt iets niet...
Ik heb net mijn oude voeding, Q-tec 350 watter low-noise op mijn Asus dlx gezet... En wat krijg ik?

3.3v @3.28 load
5v@4.89 load
12v@11.89 load
Op Q-tec

Dit tegenover:

3.3v@3.31 load
5v@4.68 load
12v@12.80 load
Op Levicom

Die Q-tec geeft me toch gewoon betere readings?! |:(
En hij is nog stiller ook...
Wat het gewoon is: Ik kan verder overklokken, ik heb verdorie Corsair twinx 512ll erin hangen en niks houdt me vooralsnog tegen. Ook de hitte niet, ik heb een watergekoelde CPU en NB en een passief gekoelde SB.

Alles wordt gewoon instabiel als ik maar iets verder wil...
Ik dacht toch echt dat een nForce2 de 12v lijn gebruikte? En je AMD xp de 5volt?

Ik krijg gewoon het gevoel dat mijn PSU niet helemaal zo is zoals hij hoort te zijn... Of is dit gewoon echt uit te sluiten (ik hoop het)??
Thanx!!
is ie nog nieuw en zit er garantie op -> garantie claimen.

verder zou ik zelf ook wel eens willen weten waar de vcore van word afgetakt ik vermoed zelf de 5 volt lijn.. deze zakt bij mij zichtbaar in tewijl de 12 volt stabiel blijft.

Verwijderd

Het is ook de 5 volt lijn.

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Een amd xp gebruikt de 5volt lijn inderdaad. Ik las dat de asus a7n8x (deluxe) van de 3,3volt lijn gebruik maakt? Ergens anders weer dat nForce moederborden de 12v lijn aanspreken...

Anyway voor amd overklokken is wel een stabiele 5v lijn gewenst...
Ga maar uit van 245/250 watt combined op je 3,3 en 5volt. Als je niet overklokt kan je met minder wel verder natuurlijk!

Als ik de voeding mod verbreek ik toch de garantie? Dit gaat ook wel boven mijn petje denk ik. Dan moet ik er meer over kunnen lezen. Ik heb nog niks voor de Levicom gevonden om te modden. Voor andere voedingen wel, of is dit in principe geldig voor alle voedingen?

Verwijderd

RuBBerenRoBBie schreef op 26 februari 2004 @ 21:35:
Een amd xp gebruikt de 5volt lijn inderdaad. Ik las dat de asus a7n8x (deluxe) van de 3,3volt lijn gebruik maakt? Ergens anders weer dat nForce moederborden de 12v lijn aanspreken...

Anyway voor amd overklokken is wel een stabiele 5v lijn gewenst...
Ga maar uit van 245/250 watt combined op je 3,3 en 5volt. Als je niet overklokt kan je met minder wel verder natuurlijk!

Als ik de voeding mod verbreek ik toch de garantie? Dit gaat ook wel boven mijn petje denk ik. Dan moet ik er meer over kunnen lezen. Ik heb nog niks voor de Levicom gevonden om te modden. Voor andere voedingen wel, of is dit in principe geldig voor alle voedingen?
ja je bent je garantie kwijt als je je voeding openbreekt en nee die mods verschillen per merk voeding.(niet 1 voeding ziet er van binnen het zelfde uit)

(ik ga er zelf ook van uit dat je vcore van de 5volt lijn af komt. bij mijn vorige msi plank was het de 12 volt lijn.)

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Ik ben nu met Eynstein Computers in conclaaf over de voeding, ze reageerden zeer snel!! Zij zeggen ook dat alles binnen de marges ligt, de 12v is wel wat aan de hoge kant...
Ik heb ze mijn vergelijking met de Q-tec 350 watter voorgeschoteld en dit verbaasde hun ook. Voor een bijna 100 euro kostende voeding is dit gewoon ontoereikend!! Ik w8 af...

Heb ondertussen wel de datasheet voor de control circuit gevonden van de 5v regelaar in de Levicom voeding, dus... })

Verwijderd

ben benieuwd..... >:)

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 21:12:
meet die waarden eens met een multimeter....ik heb hier de zelfde problemen met een antec truepower.Na dat ik de voltages met een multimeter had nagemeten bleek er niets aan de hand te zijn.

Is je systeem verder stabiel is er niets aan de hand en is het een sensorfout van je mobo. Mijn asus a7n8x-x leest de 5 en 12 volt lijn ook niet goed uit.(veeeel te laag)
meten met een multimeter zegt niet alles, je kan t pas goed bekijken als je een scoop hebt. Het kan namelijk best zijn dat de gemiddelde waarde netjes 12volt is, maar de pieken en dalen er ver buiten liggen. Dat merk je niet met een multimeter.

Verwijderd

_ferry_ schreef op 27 februari 2004 @ 19:38:
[...]

meten met een multimeter zegt niet alles, je kan t pas goed bekijken als je een scoop hebt. Het kan namelijk best zijn dat de gemiddelde waarde netjes 12volt is, maar de pieken en dalen er ver buiten liggen. Dat merk je niet met een multimeter.
als jij pieken en dalen op een gelijkspanning hebt zitten is er iets goed mis met je voeding. een scoopbeeld van een geijkspanning is immers nog altijd een rechte horizontale lijn.Een multimeter meet de effectieve waarde van de spanning en die hebben we dus ook nodig.

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
@dingiedong
Ik zat net nog even naar jouw waarden te kijken van je lijnen. Is bij jou wel alles stabiel dan? Je 12v lijn is echt heel erg laag. Heb je al eens op je mosfets gemeten?
Ik verlies tussen PSU en Mosfets 0.2v!!! Waarschijnlijk door de ATX connector of door slechte regulatoren.
De mod waarover ik had bypassed de ATX connector. Je neemt een 5v lijn uit die "rare" molex (niet je aux maar die andere) en zet die vast op de middelste pin van je mosfet.
Op deze manier win je minimaal 0.2v op je 5v lijn en je 12v zal hierdoor ook ietwat stijgen.

Een andere manier is om niet direct op de mosfets te gaan, maar op je inductor die ze regelt.
Op deze manier gaat naast de 5v lijn je 12volt lijn meer omhoog.
Just an idea...

Verwijderd

RuBBerenRoBBie schreef op 27 februari 2004 @ 20:18:
@dingiedong
Ik zat net nog even naar jouw waarden te kijken van je lijnen. Is bij jou wel alles stabiel dan? Je 12v lijn is echt heel erg laag. Heb je al eens op je mosfets gemeten?
Ik verlies tussen PSU en Mosfets 0.2v!!! Waarschijnlijk door de ATX connector of door slechte regulatoren.
De mod waarover ik had bypassed de ATX connector. Je neemt een 5v lijn uit die "rare" molex (niet je aux maar die andere) en zet die vast op de middelste pin van je mosfet.
Op deze manier win je minimaal 0.2v op je 5v lijn en je 12v zal hierdoor ook ietwat stijgen.

Een andere manier is om niet direct op de mosfets te gaan, maar op je inductor die ze regelt.
Op deze manier gaat naast de 5v lijn je 12volt lijn meer omhoog.

Just an idea...
Het leuke is juist dat alles hier stabiel draait.
Momenteel draai ik op stockspeed en heb totaal geen problemen met de stabieliteit.Ik heb echter wel een warmteprobleem.
De boxed koeler van de 2500Xp is echt bagger :( .70 graden stressed is toch echt veeeeel te veel.
Waneer ik mijn cpu overklok naar 3200+ (11x200) op 1,7 volt loopt ie ook prima stabiel mits goed gekoeld.
Ik heb gisteren een test gedaan waarbij ik prime95 een poos heb laten lopen met een paar extra fans op mijn boxed heatsinkje.resultaat: prima stabiel.

ik verdenk zelf nog steeds de sensoren.als ik slecht contakt had gehad was mijn atx connector wel verbrand.. Trouwens mijn Vcore blijft bij mij prima stabiel!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 22:31 ]

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Wow! Relaxed hoor... Met 1,7vCore!! Als ik mijn 2600+ overklok naar een 3200+ (11,5x200) heb ik toch echt wel 1.85vCore nodig om Prime stabiel te kunnen laten draaien!!

Ik wil natuurlijk hoger, maar dan moet de vCore hoger en die komt weer vanaf de 5v lijn die te laag daarvoor is... Hij wil nu niet verder dan 202 en dan ook echt geen stap verder...
Geheugen is het niet (Corsair Twinx512LL), het is mijn proc die me tegenhoudt...

Warmte is bij mij geen probleem, Stressed komt mijn CPU niet boven de 34c uit...

Verwijderd

RuBBerenRoBBie schreef op 28 februari 2004 @ 11:40:
Wow! Relaxed hoor... Met 1,7vCore!! Als ik mijn 2600+ overklok naar een 3200+ (11,5x200) heb ik toch echt wel 1.85vCore nodig om Prime stabiel te kunnen laten draaien!!

Ik wil natuurlijk hoger, maar dan moet de vCore hoger en die komt weer vanaf de 5v lijn die te laag daarvoor is... Hij wil nu niet verder dan 202 en dan ook echt geen stap verder...
Geheugen is het niet (Corsair Twinx512LL), het is mijn proc die me tegenhoudt...

Warmte is bij mij geen probleem, Stressed komt mijn CPU niet boven de 34c uit...
offtopic

Ik heb net een aero7 geplaatst en draai nu 11x200 op 1,75 volt stabiel met de koeler op 75% van zijn vermogen. Verder is die barton van mij een echt heethoofd....ik draai nu stressed 60 a 63 graden met de kast open.

ontopic......
als je verder wil en je mobo het probleem vormt dan zou ik idd die mosfetmod ff doen......(op eigen risico he.... }) ) verder blijven bij mijn overklok de voltages stabiel en zakken niet verder meer in.
Pagina: 1