[Cooling] casefan gaat na een paar minuten harder draaien

Pagina: 1
Acties:

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Hij begint op zon 2000 rpm wat hetzelfde is als mn cpu-fan. Dan is het ook allemaal lekker stil maar na een paar minuten gaat ie langzaamaan harder draaien, zon 2700 rpm. Het maakt dan echt een tering lawaai.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Speedfan heb ik geprobeerd maar hij reageerd daar totaal niet op.

Aan de temps zal het denk ik ook niet liggen: CPU 24, Mobo 30

Specs:
P4P800
2.8C
Aopen H600B met 350w voeding
WinXP Pro

• Riesjard
  • Niet online
Ik heb ook nog een paar Coolermaster Neon Fans liggen, daarmee precies hetzelfde.

Is een potmeterje ertussen solderen nou echt de enige oplossing hiervoor??? :(

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ligt er een beetje aan hoe je ze hebt aangesloten.
Als ze een continue stroomvoorziening hebben zou het niet mogen gebeuren.
Waarschijnlijk zijn de casefans aangesloten op een sysfan connector op het moederbord, of worden ze via speciale fan-only molexen vanuit de voeding aangestuurd.
In beide gevallen zijn ze dan over het algemeen temperatuursgevoelig. Dus naarmate de systeemtemperatuur stijgt, zullen ze harder gaan draaien om het systeem koel te houden.
Dan is de enige oplossing inderdaad om er een potmetertje tussen te solderen, of de fans die je stiller wilt laten draaien op een baybus aan te sluiten.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Van de Asus site:
ASUS Q-Fan technology
This Asus unique technology intelligently adjusts CPU fan speeds according to system loading and temperature to ensure quiet, cool and efficient operation.
Zoals BredeP al zij, dat heb je aan je mobo te danken. Alleen als je de fans direct aan de voeding hangt, al dan niet met fanbus, blijven ze draaien zoals jij dat wilt :)

Use the Search Luke...

Verwijderd

2700 rpm en een herrie?

als mijn 80mm fans op 2500 rpm draaien hoor ik ze niet eens....

dus 2700 rpm is missschien heel rustig gewoesh :)
ik weet niet wat voor fans je hebt?

• Riesjard
  • Niet online
Het zijn niet echt de fans die je dan hoort maar meer de luchtstroom die tegen de kast aan waait.
Vlak bij de rand (niet per se er tegenaan) van de kast maakt het meer lawaai dan er een eind vanaf

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:13

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Riesjard schreef op 24 februari 2004 @ 10:37:
Het zijn niet echt de fans die je dan hoort maar meer de luchtstroom die tegen de kast aan waait.
Vlak bij de rand (niet per se er tegenaan) van de kast maakt het meer lawaai dan er een eind vanaf
zet q-fan gewoon uit in je bios en probleem opgelost :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Riesjard
  • Niet online
Maar dan draait hij dus standaard op 2700 rpm :)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
sluit hem aan op je 6 volt lijn ., Rode draad in een molex en ze doen fluisterstil 1/2e van het aantal toeren... :)

• Riesjard
  • Niet online
Als ik Qfan uitzet kan ik wel mn cpucooler regelen met die nieuwe Speedfan (4.11) maar die casefan niet :(

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 23:20
mijn ervaring met die coolermaster fans is dat ze fluister stil zijn ;)

op 2500 rpm

[ Voor 10% gewijzigd door NomadTitan op 24-02-2004 18:04 ]

• Pakjebakmeel
Mijn post wel gelezen en geprobeert?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

_Ernst_

Mark It Zero!

Pakjebakmeel schreef op 24 februari 2004 @ 17:43:
sluit hem aan op je 6 volt lijn ., Rode draad in een molex en ze doen fluisterstil 1/2e van het aantal toeren... :)
6 volt op een molex? Ik denk dat je 5 of 7 volt bedoeld ;)
Voor 5 volt kun je hem gewoon tussen ground en de 5 volts lijn aansluiten en voor 7 volt de rode draad van de fan op de 12 volt lijn en de ground op de 5 volt lijn.

Owja en je temp uitlezing klopt volgens mij niet helemaal want 24 voor de proc is wel heel laag en het lijkt me sterk dat je die lager kunt krijgen dan je mobo temp :)

Last.fm

• Pakjebakmeel
Da bedoelde ik :P
Pagina: 1