Deetex: Vooralsnog is er geen echt Tivo-achtig apparaat in Nederland beschikbaar (althans niet het pakket zoals daar, met een compleet abonnement). Je hebt toch nog een aantal mogelijkheden:
- Philips HDRW 720
Harddiskrecorder met dvdburner. Mooi ding, maar volgens mij iets van 600 tot 800 euro. Deze heeft een EPG via Guideplus, maar in hoeverre die gelijk is aan de mogelijkheden die je met een Tivo hebt weet ik niet (zoals bijvoorbeeld Season pass en zo).
- Zelf een pc'tje bouwen
Verschillende mogelijkheden, maar veel gehobby (kan uiteraard ook leuk zijn). Ik zelf gebruik Snapstream BeyondTV met een hauppauge PVR 250. TV gids via XMLTV.
Dat is ook meteen het grootste probleem: De TV gids. Deze moet met redelijk veel gehannes van het internet geplukt worden. De wereld wordt een mooiere plaats als TV gids websites zich gaan realiseren dat ze mensen een enorm plezier doen als ze xmltv formaat zouden gaan aanbieden.. ah well, I digress.
- Windows XP Mediacenter
Ook een PC, maar legaal alleen in combinatie met een PC te krijgen, vandaar dat ik hem apart even noem. Is binnenkort beschikbaar, en zodra die beschikbaar is, is er ook een goede TV gids die door Microsoft via MCE beschikbaar is. Een vriend van me is in Engeland een betatester, en hij zweert bij MCE. Met MCE 2005 heeft hij zelfs 2 tuners tegelijk. Dat is met Tivo nog niet mogelijk.
- Schotel Antenne + decoder met HD recorder
Qua beeldkwaliteit het beste wat je kan krijgen, maar daarentegen moet je wel een schotel installeren, uitzoeken welke decoder je wilt gebruiken (waarvan de dreambox er de meest hackable is van het hele stelletje) en heel veel lezen over
de verschillende mogelijkheden.
- Digitenne + decoder met HD recorder
Qua beeldkwaliteit goed tot redelijk, En redelijk makkelijk op te zetten. Ik geloof dat Topfield één van de fabrikanten is die een HD recorder voor digitenne heeft. Die Topfield recorder is er ook voor schotels, dus de mogelijkheden zijn hetzelfde.
Al met al is het het allemaal net niet, maar je komt een heel end. Wat TV betreft blijft de VS toch het walhalla. Die hebben naast Tivo ook nog een concurrerend systeem, van ReplayTV.. Zucht.
Voor de ondernemers is er een nog een grote markt beschikbaar: Europa zou denk ik best te porren zijn voor een Tivo- achtige dienst