[DELPHI 7] ADO, sql query gaat niet weg

Pagina: 1
Acties:

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 16:54

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik wordt gek van dat ADO gedoe in Delphi.

Heb ik drie tabellen op mijn form met drie gekoppelde grids, compleet met twee ADOquery componenten erop om een 1 op veel relatie te leggen tussen de hoofdtabel en twee detailtabellen. Alles werkt.

Voeg ik een derde ADOQuery toe met een SQL string die niet werkt. Het gevolg is dat de tabel niet 'active' gemaakt kan worden.

Delphi meldt: 'De component FROM bevat een syntaxisfout'

Ik haal de laatste ADOQuery weg en probeer de tabel weer te activeren (Table en source goed ingesteld) en wat denk je: Kan de tabel nog steeds niet activeren. Delphi meld doodleuk (in het nederlands, dus het zal van de driver komen):

Delphi meldt: 'De component FROM bevat een syntaxisfout'

Vervolgens de table en datasource component weggehaald en opnieuw geplaatst. Alles weer correct ingesteld en..... Zelfde fout melding! :(

Voor de duidelijkheid: er is geen sprake van een component met de naam FROM.

Iemand hier een verklaring/oplossing voor????

Ik kan natuurlijk de hele form wel weer opnieuw gaan bouwen maar dat is niet echt een oplossing ;)

• cimbom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-04-2024

cimbom

Just Kidding

Probeer .dcu files weg te gooien en opnieuw builden.

Verwijderd

Heb je enige code gebruikt? Zoja: post die even, kan een fout in je sql query zijn of dat de query niet leeg is voordat je 'm activeerd.

Je kan ook een verkeerd pad hebben aangegeven. In principe zijn er zat mogelijkheden wat er fout kan gaan. Ik heb deze foutmelding ook wel 's gehad, heb hier nu alleen geen Delphi..

Heb je de ADO koppelingen onderling goed ingesteld en heb je een datasource gebruikt?

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
DCU files weggooien werkt niet. Ik heb uiteraard enige code gebruikt, deze werkte echter ook al voordat die derde ADOQuery er bij kwam en weer weggegooid werd. De fout waarnaar de foutmelding refereert ontstond door de SQL query in de derde ADOQuery component. Deze component is echter volledig verwijderd.

Ik krijg nu bij het runnen een foutmelding op de eerste regel waarin gerefereerd word aan de eerste ADO table die niet geactiveerd is. Logisch, want dan zijn deze velden niet beschikbaar.

Het activeren van de betreffende table lukt niet: Delphi meldt: 'De component FROM bevat een syntaxisfout' :(

En dit terwijl er geen ADOQuery component meer gekoppeld is aan de betreffende tabel. Er is dus ook geen SQL query meer van toepassing omdat deze in ADOQuery wordt gegeven.

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Als ik nu een nieuw ADOTable component aan de form toevoeg, de access database koppel in de connectionstring (MS JET) en vervolgens de tabel selecteer, dan krijg ik bij het activeren direct dezelfe foutmelding. Me dunkt dat het dan in de tabel in de Access database zit. Maar in Access zelf kan ik weinig ontdekken aan de tabel.

• klaaz

klaaz

it's me!

Topicstarter
Ik heb nu de betreffende overnieuw gemaakt in Access, dezelfde velden, dezelfde waarden, een andere naam. nu werkt het weer. Ik heb hem eerst gekopieerd binnen Access maar dat leverde in Delphi dezelfde foutmelding op.

Het is dus opgelost, maar niet zoals ik het graag wilde zien. Vaag probleem.
Pagina: 1