[XP]Start heel traag op

Pagina: 1
Acties:

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Windows XP start bij mij heel erg langzaam op. Het duurt zo'n 10 minuten. Er is ook niet echt HD actitiveit te zien. Ik heb al bootvis gebruikt, en daarmee zie je ook dat ie de eerste paar seconden laad, dan 9 minuten totaal niets doet (ook geen cpu actitiveit) en daarna ineens gaat laden.

Ik heb windows XP nu al 2x opnieuw geinstalleerd, en ben erachter gekomen vanaf waar die het doet; me raid drivers. Als die niet geinstalleerd zijn is er niets aan de hand, maar zodra ik die installeer gebeurd dat ineens. Het gekke is dat bootvis niets erover zegt dat die drivers er zolang over doen.

Ik heb een Abit KR7A-Raid moederbord met een Highpoint 370/372 (bios ver. 2.32). Ik kan helaas geen nieuwere versie erin zetten aangezien dat alleen kan door een BIOS update, en Abit geeft geen nieuwe BIOS updates meer uit voor mijn moederbord. :(

Maar ik heb al 2 jaar lang deze driver, nergens problemen mee gehad. Het kwam gewoon 'ineens' en zelfs na 2x windows installeren.

Ik heb gezocht in de search hiero, maar ik zie weinig topics die precies hetzelfde probleem als mij beschrijven.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Dit treedt soms op als je schijven aan de raid hebt gehangen en deze weer hebt verwijderd.Als je momenteel geeen schijven aan je raid controller heb zitten, kun je je raid controller disablen in device manager.Windows zal dan niet zo lang zoeken tijdens de opstart.Of je kijkt of er nog schijven geinstalleerd staan die niet meer in je systeem zitten in device manager en je verwijdert deze.
Ik weet natuurlijk niet of dit van toepassing is op jouw situatie omdat er weing info over je systeem aanwezig is ;)

[ Voor 13% gewijzigd door blobber op 23-02-2004 18:17 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• megaman144
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 13:29

megaman144

waarom ik weet het niet

Ik had het toen ik in de bios de floppy aan had staan.Terwijl er geen aangesloten is. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door megaman144 op 23-02-2004 18:59 . Reden: dislektie ]

amd64 3000+ 939 9800@pro 19"tft G7muisie

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik heb dit ook wel's gehad bij m'n pc.
Het hielp bij mij als ik hem uitzette en dan heb ik achterop me kast een knop om volledig de stroom eraf te halen als ik die ff uit en aan klikte en me pc weer aan deed was het weer normaal

• RooT
blobber schreef op 23 februari 2004 @ 18:04:
Dit treedt soms op als je schijven aan de raid hebt gehangen en deze weer hebt verwijderd.Als je momenteel geeen schijven aan je raid controller heb zitten, kun je je raid controller disablen in device manager.Windows zal dan niet zo lang zoeken tijdens de opstart.Of je kijkt of er nog schijven geinstalleerd staan die niet meer in je systeem zitten in device manager en je verwijdert deze.
Ik weet natuurlijk niet of dit van toepassing is op jouw situatie omdat er weing info over je systeem aanwezig is ;)
Ik heb wel 2 schijven eraan hangen, ze werken ook goed als windows eenmaal is opgestart :) 2 IBM 120GXP fyi :)
Mastasidaz schreef op 23 februari 2004 @ 18:35:
Ik heb dit ook wel's gehad bij m'n pc.
Het hielp bij mij als ik hem uitzette en dan heb ik achterop me kast een knop om volledig de stroom eraf te halen als ik die ff uit en aan klikte en me pc weer aan deed was het weer normaal
Hehe ja dit heb ik ook al geprobeerd, maar heeft niets geholpen.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

RooT schreef op 23 februari 2004 @ 18:45:
[...]

Ik heb wel 2 schijven eraan hangen, ze werken ook goed als windows eenmaal is opgestart :) 2 IBM 120GXP fyi :)
Dan is het een ander probleem helaas ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• RooT
Ik heb nu ook ondervonden dat mijn raid heel erg traag is. Rond de 3 MB/s lezen. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben.. zou dat iets met de driver te maken hebben dat die zo langzaam leest? Ook de CPU load is dan 90% ofzo :|

• RooT
*Kickje*

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:54

w0w

Heb je toevallig een (non-onboard) geluidskaart met C-media chipset?

• RooT
Ik heb een SBLive! 5.1 geluidskaart en die heeft naar mijn weten een EMU10k1 chipset

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:54

w0w

geheugen getest met memtest?

• RooT
sorry yojordi ik heb er niet op jouw post gereplied, maar nee ik heb het geheugen niet getest. Maar ik weet dat het gewoon niet aan het geheugen kan liggen aangezien het alleen kwam wanneer ik de raid drivers geinstalleerd had.

Maar ik ben al achter het probleem gekomen. Ik post het hier maar, misschien dat iemand in de toekomst via de search er nog iets aan heeft *D

Wat was het probleem? Bij één hd van de raid, was een pinnetje van de connector naar binnen geschoven 8)7 Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen weet ik ook niet :P Iig dat zorgde ervoor dat die HD alleen in PIO modus werkte en niet meer in DMA5 waardoor 1 HD super traag was, en aangezien het een RAID0 configuratie was werkte die andere hd ook maar met PIO. Dat vertraagde de boel flink. Iig is het nu opgelost.
Pagina: 1