Toon posts:

Pentium 166MMX vs Cyrix PR200+ MMX

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geheel per toeval en voor nop een Cyrix PR200+ MMX gekregen. Nu heb ik nog een oude Pentium 166 MMX pc aan mijn netwerk hangen, waar ik hem in kan doen. Ik vraag me alleen af wat het snelste is. Ik had de 166 Mhz Pentium overgeklokt naar 200 Mhz ( 66 x 3 ). Dat zijn dan ook de hoogste multipliers die het oude VX moederbord ondersteund.

Nu herinner ik me nog dat de Cyrix processors op een lagere snelheid draaiden. De PR200 draaide eigenlijk slechts 3 x 50 Mhz. Daar moet dus nog wat upgrademogelijkheden zitten (3 x 55 of 3 x 60). Grote vraag is of ie zelfs dan wel sneller is dan een Pentium op 200 Mhz? Heeft iemand dit misschien eens eerder geprobeerd?

Kon er op het web echt niets meer over vinden, misschien dat een van jullie nog een paar oude PCMs of C!T's heeft liggen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Je hebt ze allebei, test het uit zou ik zeggen :)
Al weet ik vrijwel zeker dat de Pentium het wel zal winnen, de Cyrix is nooit veel soeps geweest, zeker op (ongeveer) gelijke snelheid zal die Cyrix ver achter blijven.

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 23-02-2004 16:27 ]

The devil is in the details.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 21:55
Cyrixes waren vooral berucht voor hun slechte FP prestaties, hitteproduktie (dus weinig overklokbaar) en de MMX was dacht ik ook niet veel soeps. Ik denk dat het handig is om die onderdelen even te benchen, dan zul je zien dat de Pentium waarschijnlijk sneller is.

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 08:06
kweet niet waar je hem veel voor gebruikt maar mijn ervaring was dat cyrix in integer bewerkingen donders snel was, maar zodra der ook maar 1 fp-instructie uitgevoerd moet worden kun je hem afvoeren

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangt volledig af van gebruik. De 6x86MX had een ijzersterke ALU, veel beter clock voor clock dan de Pentium, maar de FPU was bedroevend.

Als je Quake wil spelen is de Cyrix waardeloos, wil je office draaien is het veel beter. Wel moet je de I/O opkrikken dus zou ik aanraden hem op 2.5x66 te draaien als hij het trekt, maar zelfs liever 2x66 dan 3x50 :o

So7 systemen zijn totaal cache-limited qua performance en cache draait op FSB, dus invloed FSB op performance is veel groter dan multiplier of rauwe MHz

Oslik blyat! Oslik!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-08 11:49
Zit een beetje aan je toepassing, maar persoonlijk zou ik voor de Intel gaan...
Die Cyrix floating-point zijn ECHT waardeloos....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Termi
  • Laatst online: 13-08 21:14
Pak die intel :), die cyrix is 3x nix. Leuk voor officie, maar met een redelijke office is het al te veel voor het beestje :+.

Verwijderd

Op een cyrix pc kan je zelfs geen msn messanger 6.1 meer installeren. Omdat hij de processor niet ondersteunt :-s

• Toink
  • Niet online
Ik durf er bier op in te nemen dat de Intel sneller is. Wees dus net zo goed voor jezelf als ik dat ben met mijn stelling en plaats de Intel! :*)

• PD2JK
  • Laatst online: 06:08

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Die Intel kun je tenminste nog op 200MHz of meer laten draaien..... :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik weet nog goed dat die dingen niet echt helemaal compatible waren!

Voorbeeld:

Destruction derby. Draaide alleen in een strook van 5-10 cm bovenaan het scherm. Na een upgrade naar een Pentium 200 mhz was dat opgelost!

Ook maakte deze apparaten je pc echt onstabieler dan met een intel. In die tijd gold het dus nog wel ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Heb het gewoon geprobeerd, maar installatie wil niet echt lukken. 't is heel raar, maar hij herkent de Cyrix dus als 80846 op 66Mhz :? Alle jumpers echt 5 keer nagelopen...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Mwah, is toch vergelijkbare snelheid :P

Weet je zeker dat die proc nog goed is en dat het mobo dat ding wel voor de 100% ondersteunt? Eventueel ff handleiding zoeken op internet. :)

Verder denk ik ook dat de Intel toch sneller zal zijn, zeker als je die op 200 MHz kunt laten lopen zonder problemen.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• White Feather
  • Laatst online: 07:49
Zet je moederbord eens op 1.5, dan zal je Pentium 166 MMX op 233 draaien (of hij dat haalt is natuurlijk de vraag). De Pentium MMX ziet de 1.5 multiplier als 3.5. Die Cyrix is gewoon bagger.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 20:38:
Heb het gewoon geprobeerd, maar installatie wil niet echt lukken. 't is heel raar, maar hij herkent de Cyrix dus als 80846 op 66Mhz :? Alle jumpers echt 5 keer nagelopen...
Een cyrix wordt door windows 98 gezien als een (super ;)) 486, dit is redelijk normaal (volgens mij was er een fix voor).

meer info (over de detectie als 486) op de site van microsoft

Dat 66 MHz zal toch wel een verkeerde jumperinstelling zijn, zie post van White Feather hierboven :)

En nog even een praktische ervaring met de 6x86 p150+ in vergelijking met een amd k5 133 MHz. De processor (cyrix) presteerde beroerd in spellen. Carmageddon wilde niet vloeiend lopen toendertijd op dat ding, terwijl de k5 133 er geen probleem mee had (en mijn videokaart was iets "beter" (1 MB sis 6202 :X) als op de k5).

Sterker nog, toen quake uitkwam stond er bij de systeemeisen specifiek iets over de prestaties van de cyrix 6x86 (IIRC :)). Over prestaties in quake, zie een post op google groups. Staan wat resultaten in van gebruikers. :).

Sommigen beweren echter dat quake met bepaalde optimilizaties voor de cyrix beter zou draaien, maar volgens mij kan je dat met een grote korrel zout nemen :) ;).

Let op, de gebruikerservaringen zijn met versie I van de cyrix, maar volgens mij is er weinig verschil tussen de revisies, behalve de ondersteuning voor mmx en hogere snelheden :).

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 21:18 ]

Verwijderd

Mijn lieve mams heeft nog een PC uit '97 welke een Cyrix PR166+ heeft en ooit eens Meneer_E's werkpaard was. Bij de meeste toepassingen is de Cyrix PR200MMX zonder meer tegen zijn Intel tegenhanger opgewassen. De processor heeft maar één nadeel, en dat is zijn zwakke FPU welke duidelijk de mindere was t.o.v. de Intel of de AMD K6-serie.

Echter de reden waarom de Cyrix zo'n slechte reputatie als zwak presterende CPU kreeg, heeft niets met de PR166+ of de PR200+ te maken, maar meer met de latere CPU's als de PR333+

Want waar een PR233MMX met een klok van 3.0 x 66,667MHz m.u.v. de FPU zijn performance rating aardig waar maakte, was de PR333MMX met 3.0 x 83.33MHz maar 25% hoger geklokt, maar kreeg wel een performance rating welke niet 25% maar meer dan 40% hoger lag! Tot overmaat van ramp kwam AMD met zijn K6 serie welke qua performance zelfs duidelijk hoger lag dan de Intel Pentium MMX serie. Cyrix kon niet meekomen en krikte 'ter compensatie' hun performance-rating naar een onrealistisch niveau, met als gevolg dat de hele MII-serie een slechte reputatie als zwak presterende processor kreeg.

Maar zelf heb ik in het verleden Chess-engines als Fritz 5.32 en Rebel 8 op een Cyrix M2 gedraaid en de lager rate Cyrix modellen als de PR200 verslaan op dit terrein hun Intel tegenhangers, zie ook dit overzicht: http://www.rebel.nl/bench.htm

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 22:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 21:05:
[...]

Een cyrix wordt door windows 98 gezien als een (super ;)) 486, dit is redelijk normaal (volgens mij was er een fix voor).
Het is heel raar het *BIOS* geeft aan dat het om een 80486DX op 66 MHz gaat. Heb de hardeschijf teruggeplaatst en gekeken wat win98 doet (zit er nu op te typen, mijn eerste processor upgrade! of zoals het er nu naar uitziet downgrade ;) ) Win98 roept dat het een "x86 Family 5 Model 4 Stepping 1" is, WCPUID roept weer dat hij een internal clock van 200.45 Mhz heeft. Wat weer raar is toch (?) want volgens het boekje zou hij gewoon op 150Mhz moeten draaien. Ook denkt WCPUID dat het een IDT Winchip C6 is.

Zal direct eerst eens zien tot hoever ik hem kan overklokken... Bedankt voor de multiplier adviezen, maar het moederbord ondersteunt alleen multipliers 2 en 3. 't is ook een volstrekt naamloos moederbord. Ben er via het BIOS nummer ooit achtergekomen dat hij door V-tech is gemaakt, maar op die site is geen vermelding naar welk moederbord dan ook te vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 22:44 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 22:41:
[...]

Het is heel raar het *BIOS* geeft aan dat het om een 80486DX op 66 MHz gaat. Heb de hardeschijf teruggeplaatst en gekeken wat win98 doet (zit er nu op te typen, mijn eerste processor upgrade! of zoals het er nu naar uitziet downgrade ;) ) Win98 roept dat het een "x86 Family 5 Model 4 Stepping 1" is, WCPUID roept weer dat hij een internal clock van 200.45 Mhz heeft. Wat weer raar is toch (?) want volgens het boekje zou hij gewoon op 150Mhz moeten draaien. Ook denkt WCPUID dat het een IDT Winchip C6 is.
Volgens mij heb je dringend een BIOS upgrade nodig :z

Welk mobo zit er trouwens in? Als het Via VPX of ALi Aladdin IV of hoger heeft moet je Linear Burst cache mode aanzetten, levert zeker 5% performance boost op bij de Cyrix
Zal direct eerst eens zien tot hoever ik hem kan overklokken... Bedankt voor de multiplier adviezen, maar het moederbord ondersteunt alleen multipliers 2 en 3. 't is ook een volstrekt naamloos moederbord. Ben er via het BIOS nummer ooit achtergekomen dat hij door V-tech is gemaakt, maar op die site is geen vermelding naar welk moederbord dan ook te vinden.
Vtech... geef die BIOS nummer eens (en vertel iig welk chipset erop zit...), ik kan vast BIOS upgrades etc vinden :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
3 x 60 werkte niet, 3 x 55 werkte wel. Hij roept echter nu dat hij op 220Mhz (=4x5) Raar, eerst riep hij 4 x 50. Waar zou die extra multiplier vandaan komen? Werk voor morgen in ieder geval...

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Qua stroomverbruik: ga voor de Intel!
Qua FP (als je MP3 wilt luisteren): Intel!

Qua snelheid voor "normale" applicaties: Cyrix wint waarschijnlijk...

Mijn advies: de Intel!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 23:28:
3 x 60 werkte niet, 3 x 55 werkte wel. Hij roept echter nu dat hij op 220Mhz (=4x5) Raar, eerst riep hij 4 x 50. Waar zou die extra multiplier vandaan komen? Werk voor morgen in ieder geval...
Volgens mij had ie een FSB van 75 MHz en een MP van 2 om op 150 MHz zijn 200 te realiseren.

Alles wat er van de FPU gezegd is klopt redelijk, hij liep daarin ietsje langzamer dan de Intel op dezelfde clock (PR200MMX presteerde iets slechter als een 150 MHz Pentium). De rest was gewoon fenomenabel, snelle CPU die clock voor clock zijn reputatie waar maakte.
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 20:38:
De cyrix gebruikte de codeset van een 486 cpu, wel met extenties van de pentium maar aangepast. Over het algemeen was dit voor de toen draaiende software meer dan genoeg. Bovendien draaide meer software toen met de cyrix. ( intel was niet 100% backwards compatible, cyrix wel). Als voorbeeld, ik heb een spel dat heet strike eagle 2, draaide prima op een 486 en een cyrix, maar niet op een pentium. Voor de cyrix moest je mamaplank wel geschikt zijn overigens.

Meh ...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 23:28:
Gokje: de instellingen die je gebruikt kloppen van geen kanten. Laten we eens achterhalen welk mobo dat is, dan kunnen we eens kijken wat die jumpers horen te doen :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op 23 februari 2004 @ 23:35:
Qua stroomverbruik: ga voor de Intel!
Qua FP (als je MP3 wilt luisteren): Intel!

Qua snelheid voor "normale" applicaties: Cyrix wint waarschijnlijk...

Mijn advies: de Intel!
Voor MP3 is de FPU niet van belang, het is vooral een integer-intensieve taak...

Verwijderd

Topicstarter
De moederbord code die hij bij het opstarten meegeeft is 08/29/96-i430vx-3c-2a59gv3dc-00. Het is dus een VX moederbord en het ondersteunt slechts multipliers 2 en 3 en een CPU clock van 50-55-60-66 Mhz. Ik heb de processor ingesteld als een Cyrix 6x86-P200+ processor, ik nam eigenlijk aan dat daarvoor dezelfde instellingen zouden gelden als PR200+ MMX. Hij werkt nu op 3 x 55 Mhz ( 3 x 60) wilde niet lukken.

Browsde net nog een beetje over het web en kwam er achter dat de PR200+ tot de Cyrix M2 processor behoren en dat deze processor inderdaad op 2x75 zou horen te draaien eigenlijk? Vandaar misschien dat mijn BIOS hem niet herkent (alleen als "80486DX CPU at 66MHz"), alhoewel het wel raar is dat WCPUID hem als een IDT Winchip herkent.

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:20
Ejj, heel veel VX bordjes remappen 1.5X multiplier naar 3.5X >:) (of eigenlijk doet de processor dat ;) ) kun je een vette 233MHz halen!
(bij mijn ouders heb ik er zo een op 3.5X75=262.5MHz lopen, das niet gek qua snelheid, ik kan echt bijna een DivX zonder haperingen kijken erop :P )

edit: jammer, je hebt geen 1,5X

[ Voor 15% gewijzigd door Initial G op 24-02-2004 10:50 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 09:54:
De moederbord code die hij bij het opstarten meegeeft is 08/29/96-i430vx-3c-2a59gv3dc-00.
Hebbes: http://www.elhvb.com/mboards/vtech/i430bios.html

V-Tech/PcPartner MB520ND

Als het goed is is dit'm:
Afbeeldingslocatie: http://th99.pley.org/m/U-Z/34149-1.png
Het is dus een VX moederbord en het ondersteunt slechts multipliers 2 en 3 en een CPU clock van 50-55-60-66 Mhz. Ik heb de processor ingesteld als een Cyrix 6x86-P200+ processor, ik nam eigenlijk aan dat daarvoor dezelfde instellingen zouden gelden als PR200+ MMX. Hij werkt nu op 3 x 55 Mhz ( 3 x 60) wilde niet lukken.
Zie de settings in de link.

Voor Cyrix CPU instellen: J13,14,15 en 16 op 2-3 zetten
VCore op 2.9V: JP5 5-6, JP17 2-3
FSB op 66Mhz: JP6 1-2, JP7 1-2
Multiplier op 2.5: JP2 2-3, JP3 2-3

Zo zet je'm op 2.5x66MHz=166MHz
(officieel zou hij om 3.5x50=175 moeten, maar dat is knudde, 2.5x66 is veel beter)
Browsde net nog een beetje over het web en kwam er achter dat de PR200+ tot de Cyrix M2 processor behoren en dat deze processor inderdaad op 2x75 zou horen te draaien eigenlijk? Vandaar misschien dat mijn BIOS hem niet herkent (alleen als "80486DX CPU at 66MHz"), alhoewel het wel raar is dat WCPUID hem als een IDT Winchip herkent.
Dat is gebrek aan BIOS support. Nieuwe BIOS erop als die er is- deze schijnt te bestaan:
03/21/97-i430VX-3C-2A59GV3DC-00 BIOS-G (70501A)

Edit:
Probeer deze BIOS eens :z

Edit2:
Al geprobeerd zo te zien ;)

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 24-02-2004 13:49 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 24 februari 2004 @ 13:32:
Dat is gebrek aan BIOS support. Nieuwe BIOS erop als die er is- deze schijnt te bestaan:
03/21/97-i430VX-3C-2A59GV3DC-00 BIOS-G (70501A)
Heb naar 70501A gezocht en de laatste biosupdate gevonden op de website van pcpartner. Had wel een andere signature, maar datum klopte verder ook. Heb het uitgeprobeerd, hij werkt maar heb verder nog geen verschil kunnen ontdekken. Wel een online kopie van het manual gevonden:

http://www.pcpartner.com.hk/support/man/intel/8266xx.pdf

Overigens had ik het dus mis, hij ondersteunt wel multipliers 1,5 en 2,5. Hoe zou hij anders een Pentium 75 ondersteunen, bijv? Ben dom. Ga eerst jouw instellingen uitproberen, hoewel ze dus anders zijn dan in mijn manual staat.

JP5 staat nu namelijk op 9-10 (3.52V). Maar ik zal ze eens gaan uitproberen.

Verwijderd

Topicstarter
Zit nu te typen met de nieuwe instellingen, alleen roept WCPUID dat hij slechts op 133 MHz draait, terwijl J2 en 3 toch echt goed staan. Ik zal 3.5 keer 50 eens proberen, van het bovenstaande begrijp ik dan 1.5 keer als 3.5 gelezen wordt?

UPDATE: Heb toch nog een paar vraagjes. Stel dat dit toch een Winchip C6 is, zoals WCPUID dat de hele tijd roept, dan zou het voltage toch 3,5 V moeten zijn?

Ook op 3,5V wil hij niet op 2,5x66, raar. 3x60 deed hij wel en 2,5x60 lukte ook. Misschien is 2,5x60 net iets te hoog gegrepen?

Ga eens kijken of ik hem terug op 220Mhz (waar hij die extra multiplier vandaan haalde, weet ik nog steeds niet) kan krijgen, zo niet dan stop ik mijn Pentiumpje er maar weer terug in.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 16:11 ]

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:20
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 15:10:
Zit nu te typen met de nieuwe instellingen, alleen roept WCPUID dat hij slechts op 133 MHz draait, terwijl J2 en 3 toch echt goed staan. Ik zal 3.5 keer 50 eens proberen, van het bovenstaande begrijp ik dan 1.5 keer als 3.5 gelezen wordt?
bij mijn pentium 200mmx

Verwijderd

Topicstarter
Vond dat ik nu wel lang genoeg met die Cyrix (of whatever het was) heb gespeeld en heb mijn oude trouwe Pentiumpje maar weer gewoon teruggeplaatst. Mocht iemand nog geïnteresseerd zijn in een socket7 processor stuur me een meeltje, wie hem wil mag hem hebben.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 15:10:
Bij een 6x86MX/MII geloof ik wel.
UPDATE: Heb toch nog een paar vraagjes. Stel dat dit toch een Winchip C6 is, zoals WCPUID dat de hele tijd roept, dan zou het voltage toch 3,5 V moeten zijn?
Of op z'n minst 3.3V, de Winchip is nl single voltage, de MII dual voltage. Een C6 zou niet draaien op 2.9 volt, lijkt me.

Ook op 3,5V wil hij niet op 2,5x66, raar. 3x60 deed hij wel en 2,5x60 lukte ook. Misschien is 2,5x60 net iets te hoog gegrepen?

Ga eens kijken of ik hem terug op 220Mhz (waar hij die extra multiplier vandaan haalde, weet ik nog steeds niet) kan krijgen, zo niet dan stop ik mijn Pentiumpje er maar weer terug in.[/quote]
Vergeet niet een ding: als de CPU niet goed door BIOS herkend wordt, kun je de snelheidsaanduiding totaal niet vertrouwen. Zie bijvoorbeeld deze topic, waar ik een P233MMX op een So5 plank en een VTech MB520N op volle snelheid draaiend krijg. Daar werd het ook consequent als 133MHz aangeduid, of het nu op 133 of 233MHz draaide :o

Oslik blyat! Oslik!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sorry, had geeneens in de gaten dat ik aan het flamen was :)

<font color=blue>Modbreak:

Intel vs. Cyrix flamen is net zo fout als Intel vs. AMD :o

Je mag de P166MMX rustig een betere chip vinden, maar onderbouw dat dan :z
</font>

[ Voor 122% gewijzigd door Frietsaus op 24-02-2004 18:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 24 februari 2004 @ 17:38:
Vergeet niet een ding: als de CPU niet goed door BIOS herkend wordt, kun je de snelheidsaanduiding totaal niet vertrouwen. Zie bijvoorbeeld deze topic, waar ik een P233MMX op een So5 plank en een VTech MB520N op volle snelheid draaiend krijg. Daar werd het ook consequent als 133MHz aangeduid, of het nu op 133 of 233MHz draaide :o
De Pentium 166MMX zit er dus terug in draaiend op 200 Mhz (=3x66). Die Winchip/Cyrix heeft hij nooit anders herkend als een 486DX op 66Mhz, maar volgens dat windows programmaatje heeft hij dus een tijdje op 220Mhz gedraaid. Hoe weet ik niet, want ik heb alle instellingen uitgeprobeerd en dat dus nooit meer gehaald. Ik vraag me dus wel af of het mogelijk is om mijn Pentium boven de 200 uit te tillen. Ik las hierboven iets van 1.5 die herkend wordt als 3.5, maar bij mij wordt hij dan herkend als 2.5 (is dus 166 ook in Windows, wat dus absoluut niet helpt). Zou ik ook iets kunnen proberen als jumpers crossen zoals in het topic staat? Iig bedankt voor de samenwerking.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 21:26:
[...]

De Pentium 166MMX zit er dus terug in draaiend op 200 Mhz (=3x66). Die Winchip/Cyrix heeft hij nooit anders herkend als een 486DX op 66Mhz, maar volgens dat windows programmaatje heeft hij dus een tijdje op 220Mhz gedraaid. Hoe weet ik niet, want ik heb alle instellingen uitgeprobeerd en dat dus nooit meer gehaald. Ik vraag me dus wel af of het mogelijk is om mijn Pentium boven de 200 uit te tillen. Ik las hierboven iets van 1.5 die herkend wordt als 3.5, maar bij mij wordt hij dan herkend als 2.5 (is dus 166 ook in Windows, wat dus absoluut niet helpt). Zou ik ook iets kunnen proberen als jumpers crossen zoals in het topic staat? Iig bedankt voor de samenwerking.
De herkenning van 1.5 als 3.5 zit in de CPU. Helaas zijn sommige P55C CPU's multiplier gelocked. Het kan daar dus aan liggen dat hi maar op 2.5 gaat zitten als je'm op 1.5 insteld :o

Overigens kunnen vooral de latere P55C chips soms idioot geOCd worden. Mijn P166MMX (volledige multiplier lock) draait vrolijk op 250MHz (2.5x100MHz) en m'n P233MMX wil op m'n P5A op 300MHz draaien en wilde op een brakke Acer/IBM plank zelfs op 350MHz memtest draaien (om een of andere reden wil die P5A helemaal niet zo hoog met Intel chips...). Dat bewijst maar weer dat marketingtechnische redenen (P2 moest verkocht worden) en niet technische redenen de einde van de P55C inluidden op 233Mhz :z

Maar goed, die hogere snelheden ga je niet kunnen gebruiken als je max 66MHz FSB kunt bereiken. 1.5x proberen, anders je in 200MHz gerusten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1