Toon posts:

[Debian] Muis en toetsenbord doen het niet

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren en vandaag (ja, het ging niet van een leien dakje) Debian geinstalleerd. Het is nu gelukt om het grafische inlogschermpje van Debian te tonen. Maar muis (serieel) en toetsenbord (PS/2) doen het niet. Het rare is dat het toetsenbord het in de console wel doet. Alleen ik weet niet hoe ik ervoor zorg dat ik in de console kom, dus zonder X op te starten, zegmaar.

Ik weet niet of mijn muis het zonder X wel doet(op een andere Linux versie i.i.g. wel).

Systeeminfo: 700Mhz, 128MB

In dit topic is er een soort gelijk probleem:
[rml][ Linux] Toetsenbord werkt niet meer in X[/rml]
maar het eerste probleem is nu in de console te komen, zonder dat X opstart. Hoe doe ik dat?

Ik heb ook al een USB muis geprobeerd, maar die werd niet automatisch herkend. Het systeem waar dus Debian opstaat is op dit moment onbruikbaar, en dit moet zo snel mogelijk worden opgelost.

Meer informatie in lagere posts...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 19:53 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Met ctrl+alt+f1 (t/m f6) kun je altijd weer naar een console terugspringen en met alt+f7 weer terug naar X. Dan kun je in /etc/X11/XF86Config-4 je muis/toetsenbord instellingen nakijken. Met ctrl+alt+backspace kun je X vervolgens herstarten (tenminste... als dat wel werkt :P)

Als je wilt dat ie standaard niet opstart naar de console kun je de initdefault in /etc/inittab wijzigen.

[ Voor 40% gewijzigd door Bergen op 23-02-2004 16:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, hartstikke bedankt. Ik kan nu in ieder geval weer inloggen. Nu nog de muis en het toetsenbord aan de gang krijgen. Iemand een idee?

P.S. Waarom is eigenlijk het installeren van Debian zoveel moeilijker als bijv. RedHat? (ik wil wel Debian gebruiken hoor, daar niet van hoor)

• ErrieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-02 14:52
Je kan natuurlijk gaan lopen klooien in de XFConfig file, maar je kan ook gewoon als root draaien:
X -configure
Deze configureert X zelf, en weinig hacking is dan nog nodig om de boel draaiende te krijgen.

Succes!

• Bergen
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 16:22:
Goed, hartstikke bedankt. Ik kan nu in ieder geval weer inloggen. Nu nog de muis en het toetsenbord aan de gang krijgen. Iemand een idee?
Begin eens met te vertellen waar je zoal op hebt gezocht en wat je zelf al hebt geprobeerd. De huidige instellingen vermelden is misschien ook wel handig, maar ik neem aan dat die nog op de standaard instellingen staan.
P.S. Waarom is eigenlijk het installeren van Debian zoveel moeilijker als bijv. RedHat? (ik wil wel Debian gebruiken hoor, daar niet van hoor)
Moeilijk is een groot woord... Als je Debian al als 'moeilijk' (nouja, 'moeilijker') omschrijft moet je al helemaal niet beginnen aan let's say Slackware. Wen er maar vast aan, de meeste instellingen doe je toch in de console. Als Linux de desktopmarkt wil veroveren zal er uiteindelijk toch veel meer grafisch ingesteld moeten worden. Die kant gaat 't al wel op, maar zover zijn we nog lang niet.

Persoonlijk kies ik liever voor een distro waar je een boel zelf moet instellen, anders leer je immers nog niets... :P

[ Voor 8% gewijzigd door Bergen op 23-02-2004 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
ErrieR schreef op 23 februari 2004 @ 16:29:
Je kan natuurlijk gaan lopen klooien in de XFConfig file, maar je kan ook gewoon als root draaien:
X -configure
Deze configureert X zelf, en weinig hacking is dan nog nodig om de boel draaiende te krijgen.

Succes!
Ik heb nu het programma X aangeroepen met als optie -configure, dus zoals jij zei
X<spatie> -configure
Hij geeft nu: Fatal server error:
Server is already active for display 0. If this server is no longer running, remove /tmp/.X0-lock and start again.

When reporting a problem related to a server crash, please send the full server output, not just the last messages. Please report problems to submitbugs@debian.org

De logische actie zou nu zijn: stop die server. Hoe doen we dat?

Verwijderd

Topicstarter
Bergen schreef op 23 februari 2004 @ 16:38:
[...]
Begin eens met te vertellen waar je zoal op hebt gezocht en wat je zelf al hebt geprobeerd. De huidige instellingen vermelden is misschien ook wel handig, maar ik neem aan dat die nog op de standaard instellingen staan.
Ik heb bij Debian gezocht op mouse keyboard en nog een aantal dingen (nu ook in combinatie met X termen) en natuurlijk bij Google. Er zijn mensen die dezelfde problemen hebben, maar een directe oplossing kon ik er niet direct in vinden.
Moeilijk is een groot woord... Als je Debian al als 'moeilijk' (nouja, 'moeilijker') omschrijft moet je al helemaal niet beginnen aan let's say Slackware. Wen er maar vast aan, de meeste instellingen doe je toch in de console. Als Linux de desktopmarkt wil veroveren zal er uiteindelijk toch veel meer grafisch ingesteld moeten worden. Die kant gaat 't al wel op, maar zover zijn we nog lang niet.
De meeste afkortingen begrijp ik wel, maar alleen al op X aan de gang te krijgen moet je al veel te veel instellen. Ik stel liever dingen beter in als ze al werken (zoals bijv. in RedHat). Ik moest toen ik alle pakketten had geinstalleerd(ook al werd dit afgeraden in de documentatie) echt honderden vragen beantwoorden. Ik vind dit een tikkeltje overdreven. Ik vond de installatieprocedure van RedHat echt bijna te makkelijk. Ik begrijp niet waarom ze dat bij Debian ook niet doen.

Tegen de commandline heb ik op zich niets. Bij Win98 moet ik als ik naar een map in de commandline wil gaan alles intypen(iets als tab om meteen de goede map te vinden zit er nl. niet in).

Is er nog specifieke informatie die ik aan jullie kan geven, zodat het probleem makkelijker valt op te lossen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 17:24 ]

• F.U.B.A.R
  • Laatst online: 15-11-2025
Weet je zeker dat je toetsenbord niet werkt? Je kunt blijkbaar wel CTRL+ALT+F1 doen etc, dus het toetsenbord zou wel moeten werken.

Waarschijnlijk gebruik je niet het juiste muisprotocol: edit je /etc/X11/XFConfig-4 en verander het muisprotocol (check in de buurt van Mouse! ;)) eens naar IMPS/2.
De laatste keren dat ik X configde voor Debian lag het daaraan.

Succes.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
tja, Debian is nu eenmaal net een stukje minder gebruiksvriendelijk dan redhat.

Bekijk het zo, alles wat het OS voor jou "bedenkt", bijvoorbeeld muis en tobo instellingen, gaat en kosten van snelheid en stabieliteit... neem windows, cdtje erin en alles gaat vanzelf...

Als je debian wil draaien (like me) moet je nu eenmaal meer zelf doen, maar heb je ook meer invloed op wat je systeem doet..

Als je geen zin heb om zelf te klooien met instellingen, kun je gewoon beter geen Debian draaien...

[ Voor 13% gewijzigd door Rac-On op 23-02-2004 17:48 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Topicstarter
F.U.B.A.R schreef op 23 februari 2004 @ 17:38:
Weet je zeker dat je toetsenbord niet werkt? Je kunt blijkbaar wel CTRL+ALT+F1 doen etc, dus het toetsenbord zou wel moeten werken.

Waarschijnlijk gebruik je niet het juiste muisprotocol: edit je /etc/X11/XFConfig-4 en verander het muisprotocol (check in de buurt van Mouse! ;)) eens naar IMPS/2.
De laatste keren dat ik X configde voor Debian lag het daaraan.

Succes.
Bedankt, ik heb hier het bestand maar even overgetikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "InputDevice"
     Identifier "Configured Mouse"
     Driver "mouse"
     Option "CorePointer"
     Option "Device"      "/dev/psaux"
     Option "Protocol" "PS/2"
     Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Moet ik dat protocol in IMPS/2 veranderen?

Voor de duidelijkheid: Ik kan als ik dat leuke invoervenstertje zie, X niet afsluiten. Ik kan alleen daarvoor er voor kiezen met Control Alt F1 om X niet op te starten.

Ik zie net dat er twee muizen staan: Een Configured Mouse en nog een Generic Mouse. Moet ik daar iets mee doen?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 18:06 ]

• F.U.B.A.R
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 18:03:
Moet ik dat protocol in IMPS/2 veranderen?
Juist!
Voor de duidelijkheid: Ik kan als ik dat leuke invoervenstertje zie, X niet afsluiten. Ik kan alleen daarvoor er voor kiezen met Control Alt F1 om X niet op te starten.
Kun je ook eens de regels betreffende de toetsenbord-setup uit je XF86Config-4 posten?
Ik zie net dat er twee muizen staan: Een Configured Mouse en nog een Generic Mouse. Moet ik daar iets mee doen?
Waarschijnlijk is een van de twee configuraties "commented out". Dwz, elke regel begint met # waardoor ze als commentaar worden gezien en niet als eigenlijk configuratie.
Je hebt slechts een muisconfiguratie nodig, tenzij je meerdere muizen gebruikt. Alhoewel ik niet zou weten hoe dat in zijn werk gaat. :D

Verwijderd

Topicstarter
F.U.B.A.R schreef op 23 februari 2004 @ 18:10:

Kun je ook eens de regels betreffende de toetsenbord-setup uit je XF86Config-4 posten?

Waarschijnlijk is een van de twee configuraties "commented out". Dwz, elke regel begint met # waardoor ze als commentaar worden gezien en niet als eigenlijk configuratie.
Je hebt slechts een muisconfiguratie nodig, tenzij je meerdere muizen gebruikt. Alhoewel ik niet zou weten hoe dat in zijn werk gaat. :D
Ze zijn allebei niet commented out. Moet ik dat bij een van de twee wel doen?

Toetsenbordinfo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "InputDevice"
   Identifier "Generic KeyBoard"
   Driver "keyboard"
   Option "CoreKeyBoard"
   Option "XkbRules"    "xfree86"
   Option "XkbModel" "pc104"
   Option "XkbLayout" "us"
EndSection

Ik dacht dat ik iets gelezen had dat wanneer je dit opslaat, dat dan de oude instellingen worden overschreven.

Een van de muizen in het bestand staat al geconfigureerd met "ImPS/2" zal ik deze gewoon houden en die ander wegcommenten?

Deze muis is een Generic Mouse. In de TS zei ik dat ik een seriele muis gebruik, dus niet via de PS/2 poort. Ben je je daarvan bewust? Het lijkt me nl. raar om iets niet gewoon Serial te noemen of iets dergelijks.

Ik heb nu dpkg-reconfigure xserver-xfree86 uitvoerd en kan nu mijn muispoort selecteren.

Welke moet ik nemen?
Ik kan kiezen uit met overal /dev/ voor:

psaux
ttyS0
ttyS1
ttyS2
ttyS3
input/mice
atibm
sunmouse
gpmdata

In my experience, it depends on the video card. I had problems with
the mouse in X with a Nvidit TNT Riva card until I used gpmdata. With
gpmdata, I found that often after using X and switching back to a text
console that gpm would not paste correctly.

When I switched to a new motherboard with onboard video (SiS 630ET) the
mouse acted strangely in X with gpmdata used, so I tried using
/dev/psaux. Now the mouse works fine and I no longer have any problems
with gpm either. I needed to revert to xserver-svga (3.3.6) with this
chip (the 4.1 driver has problems) which may (or may not) be a factor.

Bob

Ik heb zo'n videokaart (TNT2 van NVidea (ik neem aan dat 'Bob' dit bedoelt)) zou ik dan toch gpmdata moeten doen?

Net geprobeerd en werkte niet. Bovendien start X helemaal dan niet meer op. Dat heb ik nu weer opgelost. Ik heb nu een volledige desktop voor me (ziet er best mooi uit moet ik zeggen), maar ik kan er nog steeds niets mee.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 19:26 ]

• F.U.B.A.R
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 18:32:
[...]

Ze zijn allebei niet commented out. Moet ik dat bij een van de twee wel doen?

Toetsenbordinfo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "InputDevice"
   Identifier "Generic KeyBoard"
   Driver "keyboard"
   Option "CoreKeyBoard"
   Option "XkbRules"    "xfree86"
   Option "XkbModel" "pc104"
   Option "XkbLayout" "us"
EndSection

Een van de muizen in het bestand staat al geconfigureerd met "ImPS/2" zal ik deze gewoon houden en die ander wegcommenten?

Deze muis is een Generic Mouse. In de TS zei ik dat ik een seriele muis gebruik, dus niet via de PS/2 poort. Ben je je daarvan bewust? Het lijkt me nl. raar om iets niet gewoon Serial te noemen of iets dergelijks.
Ik had niet gelezen dat het om een seriële muis ging. :|
Dan zou het protocol "Microsoft" ipv (IM)PS/2 moeten zijn. De bus is ofwel /dev/psaux of /dev/ttyS* (moet je zelf even testen).

Verder kun je een van de 2 mouse-config outcommenten en de andere configureren voor je muis.

Dat de werking van je muis afhangt van je VGA-kaart lijkt me trouwens sterk: zorg gewoon dat de module voor je VGA op "nv" (= XFree driver) of "nvidia" (= als je de nVidia Detonator drivers installeert) staat.

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ Jaaah! Hij doet het. Achteraf gezien zijn dingen ook altijd zo makkelijk. Ik denk dat ik nu ik weer een werkend systeem heb toch iets meer documentatie over Debian/GNU Linux ga lezen.

Aangezien ik een voorstander ben van Haskell en alle global state dingen verschrikkelijk vind is dit probleem wat ik had natuurlijk ook een voorbeeld hiervan.

Als je muis het doet, dan moet het niet zo zijn dat als een gevolg daarvan meteen je toetsenbord het ook niet doet. Tenminste dat vind ik.

Ik merk wel dat het allemaal toch een stuk vlotter gaat dan met RedHat9.

Mijn audio doet het niet als ik als gewone user ben ingelogd, maar daar zal die user wel geen rechten voor hebben. En dat zal waarschijnlijk niet zo lastig op te lossen zijn.

/me dankt F.U.B.A.R. :)

/me Bekijkt dit nu eens vanuit een ander perspectief: Het Debian perspectief :D

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 20:29 ]

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 13:06
adduser <username> audio

:)

• F.U.B.A.R
Open eens /etc/groups als root. Daar staan allerlei groups waaronder audio waar je je username bij kunt zetten.

Je kunt je username minstens aan de groepen wheel (om "su" te kunnen doen), audio, games, video en cron toevoegen. Kijk even naar andere groups om te weten hoe de syntax werkt.

En maak voor de veiligheid een backup van /etc/groups. ;)

Veel plezier met GNU/Linux. :)

Verwijderd

Mijn toetsenbord doet het ook niet meer.
Het gaat hier om redhat shrike
Ik had mijn box geconfigged op een andere locatie aangezien mijn andere box dan direct geswapped kon worden.
Dus hier aangekomen sluit hem aan.
Toetsenbord werkt tijdens boot. Maar zodra graphical login opgestart is werkt het toetsenbord niet meer. crtl+alt+f1t/m6 werkt ook niet.
Ik was dus met mijn stomme kop vergeten boot in console aan te zetten.

Iemand een idee hoe ik bijv redhat vanaf startup in console kan laten starten of een andere oplossing?

B) geen zin om weer 150km te moeten rijden 8)7

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:49
Open dan even een eigen topic, deze is al weet ik hoe oud (dan gaan mensen op oude berichten reageren enzo).

En als je dat dan doet, zet er dan op zijn allerminst bij welke Linux-distributie, kernel-versie, wat voor toetsenbord (m.n. USB/PS2/merk etc.), en wat voor hardware je gebruikt.

Een machine laten starten in de console is heel simpel in te stellen, het staat zelfs in de NOS FAQ hoe dat moet. Daar hoef je dus ook al geen topic voor te openen (zie runlevels, /etc/inittab - default runlevel veranderen in 3)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.