Toon posts:

printerserver niet meer bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn eerste assistentie verzoek, dus mijn excusses als ik wat vergeten ben in dit topic te vermelden.

Ik heb het ipadres van onze printerserver aangepast via de webbased omgeving. Vanaf dat moment is de printerserver niet meer bereikbaar. Ik heb al van alles geprobeerd, printerserver uitschakelen (tot ruim 10 minuten), firewall opnieuw opstarten en vanaf verschillende computers de printerserver geprobeerd te bereiken. Ik heb gezocht op gathering.tweakers en op de HP site, maar ik kan geen topic vinden dat hier op lijkt en mij nog opties geeft voor een oplossing.

Ik had op de firewall ingesteld dat de ipadressen tussen x.x.x.6 en x.x.x.25 via de DHCP uitgegeven konden worden. De printerserver had ipadres x.x.x.26. Dit werkte goed. Omdat ik via de DHCP de melding kreeg dat er geen ipadressen meer vrij waren, maar nog wel een computer had die een ipadres nodig had, had ik de DHCP veranderd in x.x.x.6 tot en met x.x.x.30. En ik had de printerserver naar het ipadres x.x.x.100 verzet. Vanaf dit moment is op geen enkele bij mij bekende manier de printerserver benaderbaar. (ping, webbased, HP tool 'HP Internet Connection Tool'). Ik kan bij de printerserver een test rapport af laten drukken en heb dit gedaan. In dit rapport staat ook het ipadres x.x.x.100 wat ik heb opgegeven.

Printerserver: HP Jetdirect J4101B
Printer: HP4050 (maar lijkt me niet het probleem)
Firewall die ook ipadressen uitdeelt: smoothwall 2.0
Server: Win2003 Small Business Server (maar lijkt me niet het probleem hier heb er ook niets aan veranderd.

Wat kan ik nog doen om de printerserver weer te benaderen, zodat we weer kunnen printen.

Verwijderd

kijk eens naar je DNS server, daar zal hij vermoedelijk nog staan onder het oude ip-adres

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 15:49:
kijk eens naar je DNS server, daar zal hij vermoedelijk nog staan onder het oude ip-adres
Ik gebruik het ipadres om naar de printerserver te gaan. Heeft dat dan wat met de DNS te maken? En op welke plek zou ik dit dan moeten doen en hoe kan je dat dan eventueel corrigieren?

Verwijderd

sorry, ik dac ht dat je op naam met dat ding probeerde te praten.

wat is je ip range en je subnet mask?
heb je daar misschien een foutje in gemaakt? dat je het subnet mask anders hebt ingesteld dan de rest van het netwerk?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 20:47:
sorry, ik dac ht dat je op naam met dat ding probeerde te praten.

wat is je ip range en je subnet mask?
heb je daar misschien een foutje in gemaakt? dat je het subnet mask anders hebt ingesteld dan de rest van het netwerk?
Het was een mogelijkheid en ik heb in iedergeval nu gecontroleerd dat het dit niet was.

Uiteraard heb ik voordat ik mijn vraag gesteld had gecontroleerd of de ip-range en het subnetmask klopte. Dat heb ik na jouw opmerking nog een keer gedaan.

iprange voor dhcp 172.16.50.5 tot 172.16.50.30
printerserver 172.16.50.100
huidige subnetmask is 255.255.255.224

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 09:11:
[...]
iprange voor dhcp 172.16.50.5 tot 172.16.50.30
printerserver 172.16.50.100
huidige subnetmask is 255.255.255.224
Daar zit het probleem dus! Een netmask van 255.255.255.224 betekent dat er maar een beperkt aantal adressen in hetzelfde subnet zitten. (in dit geval maar 30) dus wil je de printserver kunnen blijven zien zul je tussen de 0 en 30 moeten gaan zitten (0 niet gebruiken, want dat is het netwerk adres)

Als dit betekent, dat je te weinig IP adressen hebt voor je netwerk, zul je een ander subnet moeten kiezen, waar wel meer IP adressen beschikbaar zijn.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, ik heb geprobeerd om het niet al te technisch te houden ;)

edit:
URL die ik nog gepost had is blijkbaar intussen offline :(

[ Voor 12% gewijzigd door Yngwie- op 24-02-2004 09:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yngwie- schreef op 24 februari 2004 @ 09:21:
[...]

Daar zit het probleem dus! Een netmask van 255.255.255.224 betekent dat er maar een beperkt aantal adressen in hetzelfde subnet zitten. (in dit geval maar 30) dus wil je de printserver kunnen blijven zien zul je tussen de 0 en 30 moeten gaan zitten (0 niet gebruiken, want dat is het netwerk adres)
Dan zit inderdaad hier het probleem. Dank je wel. Ik heb nog ruimte in de eerste 30 en hoef het subnetmask op dit moment niet aan te passen.

Niet voor nu, maar eventueel voor een ander tijdstip. Met welk subnetmask nummer kan ik wel een groter aantal ipadressen gebruiken?

Verwijderd

In de Faq staat hier ook wat info over: FAQ Network Troubleshooting
Kijk bij: Welke IP adressen moet ik thuis nu gebruiken ?

Gebruik dus bijv. subnet 255.255.255.0 voor een host range van 172.16.50.1 tot 172.16.50.254

Hier een linkje naar een subnet calculator
http://www.topshareware.c...ulator-download-10969.htm
Pagina: 1