laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
Verwijderd
Hoe dan ook, je hebt een onmogelijke/oneindige versnelling en dat is iets anders dan geen versnelling. Het kan dus niet.
Verwijderd
Verwijderd
Dat is tenminste tegenwoordig de theorie>:)
Ja en nee, licht heeft hier op aarde net niet die snelheid. Maar ok.Licht versnelt dus inderdaad niet. Een eigenschap van een foton is dat het met 300.000 km/s gaat. Zodra een lichtdeeltje ontstat heft het die snelheid zonder te accelerere
Maar licht is een fenomeen opzich.
Licht heeft eigenlijk altijd die snelheid al gehad. Licht is energie en oneindig.
Elektron kaatst foton af -> foton gaat door ruimte -> botst op object -> elektron absorbeerd de hoeveelheid energie (raakt exited) -> elektron raakt uit "ge-exite" -> elektron kaatst foton af.
Kanttekening: Toch ?
Licht heeft energie en is niet oneindig.Op donderdag 14 december 2000 17:30 schreef Defspace het volgende:
Licht is energie en oneindig.
Verwijderd
kanttekening: ze hebben geen gewicht, maar hebben ze wel massa?
Verwijderd
is toch hetzelfde? gewicht = massa?Op donderdag 14 december 2000 22:09 schreef ^JaapvR^ het volgende:
kanttekening: ze hebben geen gewicht, maar hebben ze wel massa?
ik vind het vraagstuk sowieso wazig. versnelling is de de afstand die iets aflegd in een bepaalde tijd, in vergelijking tot een periode er voor, in de zelfde tijd. Als er beweging is, dan is er altijd een versnelling aan voorafgegaan, al is die enorm groot.
Ze hebben geen RUSTmassa, wel relativistische massa:Op donderdag 14 december 2000 22:16 schreef Apoc2 het volgende:
Ze hebben geen massa, wel impuls!
E=hf=mc^2 --> m=hf/c^2
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Nope je massa is zowel op aarde als op de maan X kilogram, je gewicht hangt af van de zwaartekracht die ergens heerst en wordt gegeven in Newton.Op vrijdag 15 december 2000 00:41 schreef dwarf_ het volgende:
[..]
is toch hetzelfde? gewicht = massa?
En dan vergeten we by the way de relativistische effecten maar even
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
E^2=p^2c^2+m^2c^4 neemt en je vergeet dat je hier voor m de rustmassa nul moet nemen en niet de relativistische massa, dan krijg je een soort slang die in zijn eigen staart gaat bijten
Verwijderd
Nee! Ze kunnen niet oneindig snel versnellen, ze kunnen helemaal niet versnellen. Als ze worden uitgezonden gaan ze al met c. Het is niet zo dat ze oneindig snel van 0 naar c gaan, ze zijn gewoon nooit op 0 geweest.Fotonen hebben geen gewicht, dus die kunnen inderdaad oneindig snel versnellen. Daardoor zitten ze ook oneindig snel op snelheid c.
Nee. Ze hebben wel relativistische energie, maar zeker geen 'relativistische massa'. (Althans niet in de speciale relativiteitstheorie, over de algemene doe ik geen uitspraken...)Ze hebben geen RUSTmassa, wel relativistische massa
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Verwijderd
die delta_m slaat op het massa-defect (het verschil in massa). Een verschil wordt meestal aangegeven met een delta (net zoals delta_x (of s) voor het verschil in afstand, delta_t voor het verschil in tijd enz.).wVm, het is gamma, niet delta
impuls is toch: massa * snelheid ; 0*(heel snel)= 0Op donderdag 14 december 2000 22:16 schreef Apoc2 het volgende:
Ze hebben geen massa, wel impuls!
leg uit...
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter
Verwijderd
k, is ook logisch ja...Op vrijdag 15 december 2000 00:48 schreef blobber het volgende:
Nope je massa is zowel op aarde als op de maan X kilogram, je gewicht hangt af van de zwaartekracht die ergens heerst en wordt gegeven in Newton.
Verwijderd
Voor licht geldt impuls p = h*f/cOp vrijdag 15 december 2000 11:35 schreef schizofreen het volgende:
[..]
impuls is toch: massa * snelheid ; 0*(heel snel)= 0
leg uit...
ehm...... had ik dan toch wat beter moeten opletten tijdens de les...Op vrijdag 15 december 2000 13:10 schreef wVm het volgende:
[..]
Voor licht geldt impuls p = h*f/c
HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter
Verwijderd
Volgens mij heb ik heel lang geleden geleerd dat je krachen met een vector aangeeft. Snelheden niet.Op vrijdag 15 december 2000 11:44 schreef Renegade het volgende:
Om de verwarring dan maar compleet te maken, een gedachte die ik al een tijd heb is dat snelheid een vector is (zo is het me met natuurkunde altijd uitgelegd), en in theorie kan een vector een negatieve waarde krijgen. Dus er kan in theorie een negatieve lichtsnelheid bestaan?
Verwijderd
waar staat die "hf" voor in die formule? e-mc^2 begrijp ik, maar ik kan eventjes niet volgen wat dat hiermee te maken heeft. Het gaat hier toch om massa die verdwijnt als je kerndeeltjes bij elkaar voegt? Of geld het ook voor elektronen die fotonen opzuigen en uitspugen?
Verwijderd
door E=hf en E=mc^2 samen te voegen (hf=mc^2), maar dit zijn 2 formules die niks direkt met elkaar te maken hebben. Je kan het alleen gebruiken om te berekenen wat de energie van het foton(meestal meer dan 1, ivm impuls) is dat vrijkomt als er bijvoorbeeld een elektron en een positron botsen (hebben beide massa), die m in mc^2 slaat op de massa van het positron en elektron en niet op de massa van het foton.
En een vector is een grootheid met richting. Snelheid heeft ook richting (bv de fiets rijdt met 3 m/s naar rechts) dus is het ook een vector. Energie en massa hebben bijvoorbeeld geen richting (je kan niet zeggen mijn massa is 3 kg naar rechts), die zijn dus beide scalers.
Verwijderd
Dat van die vectoren wist ik al. Maar ik maakt een denkfout, of dacht iig anders. Ik ging er vanuit dat de beweging idd een vector is, en de snelheid gewoon een eigenschap van die beweging. De enige "richting" die die snelheid heeft, is versnalling of afremming.
Maar je kan het ook gewoon zo zien dat snelheid wel een richting heeft natuurlijk...
Maar E=gamma*M*c^2, dus dan zou delta_M gelijk moeten zijn aan gamma * M. Als jij dat zo wilt definieren mij best, maar het wordt altijd opgeschreven met behulp van gamma. (Met natuurlijk gamma=1/((1-beta^2)^1/2)die delta_m slaat op het massa-defect (het verschil in massa). Een verschil wordt meestal aangegeven met een delta (net zoals delta_x (of s) voor het verschil in afstand, delta_t voor het verschil in tijd enz.).
Lord Daemon
Verwijderd
Hebben we het wel over het zelfde???? (Is die gamma een correctie om met de snelheid rekening te houden? (dus beta=v/c)). Ja ik studeer geen natuurkunde (en heb het nooit van gamma gehoord op de middelbare school bij natuurkunde).Op zaterdag 16 december 2000 13:38 schreef Lord Daemon het volgende:
[..]
Maar E=gamma*M*c^2, dus dan zou delta_M gelijk moeten zijn aan gamma * M. Als jij dat zo wilt definieren mij best, maar het wordt altijd opgeschreven met behulp van gamma. (Met natuurlijk gamma=1/((1-beta^2)^1/2)
Lord Daemon
Ik bedoel dus :
.
Lord Daemon
Verwijderd
m = massa en m0 is rustmassa. Aan deze formule kun je zien dat bij lichtsnelheid een voorwerp oneindige massa heeft. m = m0 / 0. Fotonen zijn deeltjes zonder massa. Licht is ook golven, maar je kan alles zien als een golf. Geef me jouw massa en snelheid en ik reken je golflengte wel uit.
Lord Daemon
Natuurlijk heeft snelheid wél een richting. Als ik vooruit rijd op mijn motor, dan is de snelheidsvector naar voren gericht. Als ik het gas verder opendraai is de versnellingsvector ook naar voren gericht en neemt de snelheid toe.Snelheid heeft geen richting, wel versnelling. De beweging die versneld wordt, DAT is een vector.
Zowel snelheid als versnelling hebben grootte en richting en zijn dus vectoren.
@Renegade:
De groottte van de snelheid (puur als waarde dus) is altijd absoluut. De richting kan wel omgekeerd zijn aan wat je positief noemt.kan in theorie een negatieve lichtsnelheid bestaan?
Als je iemand in het gezicht schijnt noem je dat bijvoorbeeld de positieve richting. De fotonen uit jouw zaklamp hebben dan een snelheidsvector van +c.
Schijnt die ander terug, dan hebben die fotonen een snelheidsvector van -c omdat ze de andere kant opgaan.
Beide een absolute snelheid van c, alleen tegengesteld qua richting.
Oftewel: scalar (grootte) en vector (grootte en richting) niet door elkaar halen...
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Dit topic is gesloten.
![]()