[caraudio] Speaker opgeblazen

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• web-hawk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01-2022

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
Daar zit je dan in je autootje een muziekje te luisteren en alles prima in orden...Even boodschapje doen, terugkomen, radiootje aanzetten en speaker opgeblazen....

En vraag ik me af waar het aan kan liggen. Ik heb hetzelfde probleem al eens eerder gehad, en aan de hand daarvan heb ik een complete nieuwe bekabeling gelegd (DIKKE voedingskabel+massa en goed afgeschermde tulpjes) en een nieuwe headunit eringezet: de Clarion DRX960RZ met 2 pre-outs en een sub-out.

Dit alles gaat naar een Magnat classic 360 rap bull versterker achterin de kofferbak. 4-channel aangesloten, zodat de ovaaltjes in de deuren en achterin de hoedenplank apart aangestuurd worden.

in de hoedenplank zaten 2xFocal 6x9" 75-150W en in de deuren 4x6" (of zoiets)

Nu vraag ik me af hoe het kan dat ik nu alwéér linksachter heb opgeblazen (hetzelfde is me een half jaar eerder ook al gebeurd met ene setje Lanzar)
Dit terwijl de gain van de versterker ongeveer op de helft staat en het volume eigenlijk niet echt hard staat.....

Innovation beyond Imagination

• GGS_VR6
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_VR6

Oranje!

Zit die linkerbox misschien op een subwooferuitgang aangesloten op je versterker ?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• web-hawk

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
nee...versterker staat op 4-way...
De speakers zijn op de goede kanalen aangesloten en doorgemeten zodat de plussen en minnen ook goed staan

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-08 21:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Had je die versterker toen ook al?
Ja-> Mischien doet die van tijd tot tijd raar aan zijn output.
Meet eens of er gelijkspanning uit die speaker uitgang komt.

Alles kan stuk.

• web-hawk

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
Ja, het is dezelfde versterker....
Hij is zelfs een keer terug geweest naar de fabrikant en die heeft hem (zeggen ze) helemaal gecontroleerd en er bleek dus niks mis mee te zijn. Vandaar dat ik dus bovenstaande tips (qua bekabeling en headunit) meekreeg vanuit de winkel.

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

web-hawk schreef op 23 februari 2004 @ 16:37:
Ja, het is dezelfde versterker....
Hij is zelfs een keer terug geweest naar de fabrikant en die heeft hem (zeggen ze) helemaal gecontroleerd en er bleek dus niks mis mee te zijn. Vandaar dat ik dus bovenstaande tips (qua bekabeling en headunit) meekreeg vanuit de winkel.
Tjah, Misschien is ie niet goed genoeg gecontroleerd en is het een probleem in de versterker die niet 1 2 3 te zien is...
Toch maar is een andere versterker proberen...

Samen staan we sterk!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-08 21:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

ff samenvatten, je rijd met je auto, alles doet ut goed.

Je stopt de motor en stapt uit.

Je stapt later weer in en start de motor, nu is er 1 speaker opgeblazen

Klopt dit enigzins, dan heb je kans dat de inschakelvertraging van de versterker niet goed werkt, waardoor er bij in- (of misschien ook wel uit-)schakelen een gelijkspanning op de speaker komt te staan die er op een gegeven ogenblik niet meer tegen kan en stuk gaat.

Alles kan stuk.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Misschien inderdaad een kapotte condensator in de in/uit-schakel vertraging. :)
Die vangen de klappen op, maar sneuvelen daardoor soms ook voortijdig, zeker bij dit soort vermogensversterkers. Je zou er misschien een losse in/uit schakel vertraging of een andere beveiliging ertussen kunnen stoppen.

Senile! Senile Oekaki

• web-hawk

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
inschakelvertraging....daar klapperen mijn oortjes even....

De samenvatting zoals die hierboven gegeven wordt klopt trouwens als een bus.
De versterker wordt aangezet, zodra de headunit aangaat...
Het verhaal zoals het hier staat klinkt op zich logisch...maar hoe ga ik checken of dat het probleem is, en hoe bouw ik zo'n zekering beveiliging ertussen.

Een nieuwe versterker is op zich natuurlijk een optie, maar moet bekennen dat ik op het moment wat krapjes zit, dus stel dat liever even uit.

Verwijderd

SCHROEF HEM OPEN :p !!

• web-hawk

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
schroef hem open....jah....dat zal wel, maar ik weet niet hoe die dingen eruitzien...

Verwijderd

web-hawk schreef op 23 februari 2004 @ 19:19:
schroef hem open....jah....dat zal wel, maar ik weet niet hoe die dingen eruitzien...
laat maar dicht zitten en koop bij velleman/conrad een dc beveiliging voor speakers kost 10 euries ofzo ipv van een nieuwe versterker. stuk goedkoper en net zow goed.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 09:59

BLN

web-hawk schreef op 23 februari 2004 @ 19:19:
Nogal wiedes jah:+ Je weet niet hoe ie r uit zien tot je m open schroeft :P

If it ain't broken, don't fix it

• web-hawk

web-hawk

web-con.nl

Topicstarter
Je bedoeld zoiets??
http://www.kokonderdelen.com/details.php?item=260
http://www.vellemanusa.com/common/product.Aspx?id=350553

Als het probleem zou zijn dat er idd gelijkspanning op de speakers komt te staan, dan zou het hiermee verholpen kunnen worden als ik de specs lees....

Als niemand nog een ander idee heeft, moet ik misschien maar eens zo'n kit bestellen...(of 2 natuurlijk...of 4...)

Verwijderd

web-hawk schreef op 24 februari 2004 @ 11:39:
Je bedoeld zoiets??
http://www.kokonderdelen.com/details.php?item=260
http://www.vellemanusa.com/common/product.Aspx?id=350553

Als het probleem zou zijn dat er idd gelijkspanning op de speakers komt te staan, dan zou het hiermee verholpen kunnen worden als ik de specs lees....

Als niemand nog een ander idee heeft, moet ik misschien maar eens zo'n kit bestellen...(of 2 natuurlijk...of 4...)
die bedoel ik inderdaad.
Pagina: 1