CPU maakt geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
hallo,

Het viel mij laatst op dat toen het een beetje stil was in mijn kamer dat ik een vreemd "ijzer op ijzer" piepend krasgeluidje hoorde. Na wat onderzoek; (uitzetten van fans en hd's) blijft hoe vreemd het ook klinkt de cpu over :?

Natuurlijk verklaart iedereen me nu voor gek, ikzelf dacht ook dat een cpu technisch gezien onmogelijk geluid kan produceren maar het is toch echt zo :/

Ik hoor het alleen als mijn cpu 100% gestressed is. Voor de rest ALLE fans uit gezet en aan mijn hd's geluisterd maar het komt NIET uit de hd's.

Dit lijkt mij niet erg ofzoow aangezien het echt een praktisch onhoorbaar geluid is. Maar ik vraag me heftig af hoe zoiets nou mogelijk is en wie er nog meer last van heeft of wie het wel eens is opgevallen.

Er zijn hier al enkele topics over geweest maar dichtgegooit of werden afgewimpeld met "Een cpu kan technisch gezien geen geluid maken". Vandaar deze ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Pakjebakmeel op 23-02-2004 15:16 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Soms zijn het ook de voltage-regulators die de spanning van 3.3v naar een lagere spanning omvormen. Die maken soms idd wel geluid en zitten ook heel dicht bij de CPU.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Je zegt het toch zelf al, het KAN gewoon niet |:( . Het moet gewoon wat anders zijn, door een cpu loopt namelijk alleen maar stroom en stroom maakt dus geen geluid. Anders zou het bij een centrale toch een ongelooflijk kabaal moeten maken......

het kan wel als je een slecht contact hebt dat je het een beetje hoort knetteren, maar dat lijkt me voor een cpu nogal sterk |:(

dus nogmaals

HET KAN NIET (imo iig)

• Pakjebakmeel
is het technisch mogelijk dat stilstaande chips geluid produceren?

( evt een uitleg? linkje ofzoow )

@thekip : Het is echt HEEL zacht . Moet met mijn oor naast de kast om het goed te kunnen horen

[ Voor 33% gewijzigd door Pakjebakmeel op 23-02-2004 15:20 ]

Verwijderd

Ook een keer gehad op een Dell machine, alle apparaten, koelers etc uitgeschakeld, het leek net of het geluid onder de processor vandaan kwam -> moederbord vervangen

• Pakjebakmeel
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 15:19:
Ook een keer gehad op een Dell machine, alle apparaten, koelers etc uitgeschakeld, het leek net of het geluid onder de processor vandaan kwam -> moederbord vervangen
en toen? opgelost? probleem achterhaald?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:22

Croga

The Unreasonable Man

Als je CPU op 100% loopt, neem ik aan dat je je CPU koeler nog wel hebt lopen.....? Komt het geluid niet daar vandaan?

• Pakjebakmeel
Hij kan wel 30 sec zonder fan hoowr ;)

iig mijn zalman cnps700a op 35 graden idle@2000Rpm wel _/-\o_

Fan is dus uit, net als ALLE andere en op de vidkaart zit een passieve zalman.

[ Voor 76% gewijzigd door Pakjebakmeel op 23-02-2004 15:25 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het komt niet uit de CPU :+ Het komt eerder uit het mobo. De spoeltjes naast de CPU kunnen een soort fluitend geluid voortbrengen, vooral wanneer je zit te stressen ;) Soms komt het ook voor dat MOSFET's piepen (bekend bij Gigabyte mobo's).

• edokter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-02 14:38
De processor kan gewoon geen geluid maken. Wat jij hoort is waarschijnlijk een spoel in de spanning-omvomer die iets over-stressed is. Dit is ook veel logischer als je zegt dat het geluid harder is naarmate de processor harder werkt.

Een 'sissende' spoel kan een indicatie zijn voor een stervende condensator, maar dat hoeft niet zo te zijn...

• Pakjebakmeel
kan dat kwaad?

Zie trouwens sig voor systeem

@edokter : Da zou nie zo mooi zijn :( Tis geen sissend geluid maar meer een hoogfrequent piep/krassend ijzer geluidje

Heb het ook al eens gehad op een palomino2000+ in een Kt3ultra-aru borje

[ Voor 76% gewijzigd door Pakjebakmeel op 23-02-2004 15:29 ]

Verwijderd

Moederbord vervangen was de oplossing inderdaad, gelukkig viel die bij mij nog in de garantieperiode

• Pakjebakmeel
Is het nou erg dat ie zoon geluidje maakt of niet? Ander gaat ik mijn bord niet ruilen voor alleen maar zoon geluidje nl. :P
Pagina: 1