Toon posts:

websites en copyrights

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Er zijn al verschillende onderwerpen geweest over copyrights, maar niets is zo veranderlijk als de wetgeving, vandaar deze post.

Wat ik mij afvraag is wat je nou wel en niet mag gebruiken op je website. Mag je bijvoorbeeld wallpapers hosten? Op dergelijke foto's zitten natuurlijk rechten van de maker en van de geportretteerde, maar overal en nergens staan ze op het internet. Of geldt een copyright alleen als er een naam op de foto staat? Het zelfde geldt bijvoorbeeld voor het plaatsen van links: Mag je de mogelijkheid geven via je website om de url van een plaatje in te laten voeren zodat dit plaatje op de website wordt getoond (het plaatje is dus niet daadwerkelijk aanwezig! Slechts de url!).

Maakt het ook nog wat uit omdat wij (bijna allemaal denk ik) woonachtig zijn in Nederland? We zien dat wij qua mp3 veel soepeleren zijn dan bv in de VS.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met copyrights en ik hoop dit ik met deze post een beeld krijg van wat nou toelaatbaar is.

edit:

ik hoop dat dit het goede forum is

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 15:16 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 16:22

Remy

I usually get 100% accuracy

Een copyright geldt altijd, de vermelding (c) hupseflups is dus niet per se nodig. Alles wat je getikt, geschreven, gefotografeerd, getekend, gebeeldhouwd, etc hebt ligt jouw copyright op.
Mag je de mogelijkheid geven via je website om de url van een plaatje in te laten voeren zodat dit plaatje op de website wordt getoond (het plaatje is dus niet daadwerkelijk aanwezig! Slechts de url!).
Dit geldt als hotlinking, en wordt nagenoeg nooit gewaardeerd omdat je dan bandbreedte steelt van de site die de eigenlijke plaatjes host. Niet doen dus.
Maakt het ook nog wat uit omdat wij (bijna allemaal denk ik) woonachtig zijn in Nederland? We zien dat wij qua mp3 veel soepeleren zijn dan bv in de VS.
Maakt geen bal uit, copyrightwet is internationaal en beschermt de werken van originele auteurs, hoe professioneel of amateuristisch ook.

Als iedereen zomaar alles wat los en vast zit zou mogen kopiëren en er geld aan verdienen zou geen enkele creatieve figuur nog droog brood verdienen aan zijn/haar creaties :/

LinkedIn
Instagram

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 15:13:
Hallo,

Er zijn al verschillende onderwerpen geweest over copyrights, maar niets is zo veranderlijk als de wetgeving, vandaar deze post.

* snip snip *

edit:
ik hoop dat dit het goede forum is
Als je je eigen material wel wilt delen maar wel controle erover houden, dan moet je deze licentie gebruiken.

http://creativecommons.org/license/

Creative Commons, die hebben zelfs een Public Domain licentie die dus zegt dat iedereen er alles mee mag doen!

There is no place like ::1

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:34
Copyright geldt altijd .

Het hoef niet expliciet vermeld te staan dat het wel zo is, als je iets maakt heb je er copyright op. Je zult dus ten alle tijde expliciet toestemming moeten hebben om ze te mogen hosten of de rechten moeten per akte op jou zijn overgedragen.

Linken mag in principe zonder Linking Agreement ook niet. Echter, als je door het linken van een partij deze morele noch fysieke schade toebrengt, zal er geen haan naar kraaien. (neem bijv een site welke Microsoft helemaal de grond in boort en een die ze de hemel in prijst. 1x raden waar MS over zal gaan klagen).

[ Voor 5% gewijzigd door Jelmer op 23-02-2004 15:20 ]

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Leuk artikeltje over copyright:
http://www.templetons.com/brad/copymyths.html

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Verwijderd

Topicstarter
Toch vind ik het maf he, als je aan het surfen bent zie je zo ontzettend veel gejatte plaatjes en toch hoor je daar zo weinig over. Als je kijkt op wallpaper.pagina.nl dan zie je ook allemaal plaatjes waar copyrights opzitten. Zelfs hier met de post: hoe ziet jouw desktop eruit. Daar worden ook altijd de originelen toegevoegd dus dat mag dan eigenlijk ook niet.

Over dat hotlinking: ReemF zegt dat dat niet mag, ik snap de reden. Maar eigenlijk moeten ze zich daar zelf tegen beveiligen mbv scripts, dat is heel goed mogelijk namelijk. Naar aanleiding van de stukje van Rickets zie ik nu al dat er dus eigenlijk weinig mag :P hehe

Dan blijft nu toch nog een brandende vraag: hoe groot is de kans dat je de klos bent... uit refferrer urls kunnen ze zo de host halen... en hoe streng is het doorgaans. Eerst een waarschuwing of meteen hatsklats problemen...?

welke rol speelt de service provider in dit verhaal...?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 15:31 ]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:34
Service Provider treft geen blaam zolang hij nergens vanaf weet (zie wet op de computer criminaliteit 2).
Zodra hij wel op de hoogte is gesteld, dient hij per direct het materiaal van zijn servers af te halen.

[ Voor 34% gewijzigd door Jelmer op 23-02-2004 15:38 ]

Pagina: 1