Toon posts:

Wie helpt een mac-afvallige graficus in pc-land?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben een verknochte mac gebruiker maar ga uit budgetaire overwegingen (student) nu toch een PC aanschaffen. Ik zoek geen mega-systeem, hoef niet te gamen en geen DVD brander, maar wil wel 'redelijk rap' kunnen werken met grafische pakketten en klooien met audio.

Ik zit te denken aan een pentium 4 HT systeem met flink wat ram. Een goede geluidskaart kan ik er later nog wel bijprikken.

Ik kwam deze aanbieding tegen van mycom:

MyCOM intelligence 4U met 28% korting

Mycom H600M super miditower 350 Watt
PIV 2,8 Hyper-threading IMB cache
ASUS p4r800-VM moederbord
Corsair 512MB DDR pc3200/400
WD 80 GB 7200rpm 8MB cache
ATI Radeon 9200 VGA onboard
AOpen 52*32*52 rewriter
diskdrive
10/100 Mbps LAN
5.1 audio
Logitech deluxe Plus keyboard
Logitech Optical wheelmouse
Windows XP Home NL
geen monitor

649 EURO

Het lijkt me geen duur systeem. Ik heb alleen een beetje m'n twijfels bij het moederbord (ASUS p4r800-VM). Zelf had ik me een beetje georienteerd en kwam op een vergelijkbaar systeem uit met een ASUS p4p800. Die p4r800-Vm lijkt me een beetje een uitgeklede versie met zo'n ATI kaartje onboard om de prijs een beetje te drukken. Nogmaals ik ben maar een mac-leek en ben gewend aan hele systemen zonder kennis van de componenten.

Ik zou erg blij zijn als jullie me willen helpen in de PC jungle...

Alvast heel erg bedankt

Spectacle @

Verwijderd

Heeft die pentium een FSB van 533 of 800 Mhz want dat maakt wel iets uit.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ik zou er 2 HD's in zetten om zo je data wat beter te verdelen. Photoshop vind het leuk als de scratch disk niet samen met windows op 1 schijf staat etc etc. Heeft meerder voordelen iig.

specs

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

of als je mobo het ondersteund 2 schijven in een raid te zetten, dit heeft ongetwijfeld baat bij video-, foto-, en audiobewerking

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
In principe lijkt mij het grootste probleem met deze setup 512mb RAM. Maar dat ligt een beetje aan de bestanden die je gaat bewerken (webdesign vs. Reclame kiosks ;))

Voor de rest zou ik dan mijn geld investeren in een goede monitor ipv extra harddisks etc maar dat is mijn mening. 80GB krijg ik nooit vol en het is snel zat.

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties

bigboy > 800 mhz FSB. Dit lijkt me goed?

Justice > Extra RAM wou ik er sowieso bijbestellen. Al ben ik dus geen 'sleutelaar', moet me dat toch nog wel lukken ;)

gladiool, MaCe1337 > Een tweede harde schijf kan ik er alsnog later bijprikken? Als je met audio werkt en grote PSD bestanden, wil het wel hard gaan. RAID heeft een ander type moederbord nodig. De P4P800 ondersteunt dit wel, de p4r800-VM niet. Al met al moet mijn photoshop gebruik ook niet overschat worden. Ik ontwerp niet voor drukwerk en niet op belachelijke formaten (voornamelijk Web).

Mijn voornaamste vraag is dus of dit een goed model is om mee te beginnen (niet te duur etc), dat ik nog kan uitbreiden en dat me toestaat om nog wat te investeren in een goede monitor...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ja lijkt mij van wel :)
en een goede monitor kopen kan nooit kwaad ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Ik denk dat dat moederbord dan inderdaad iets te slecht is, je kan dan beter een zo goed mogelijk moederbord hebben, zodat je de de rest er later op kan uitbreiden. Ik heb dat moederbord wat in de aangegeven configuratie zit bekeken en dat is inderdaad niet veel waard.

Ik vindt zelf Gigabyte een goede kwaliteit/prijs verhouding, kijk maar een op hun site http://www.giga-byte.nl

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

RAID is misschien toch wel prettig als je veel met grote bestanden werkt.. (Wat je logischerwijs doet als graficus :P )Dat kan echt een boel schelen.

[ Voor 18% gewijzigd door m-m op 23-02-2004 19:07 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik snap even niet waarom niemand die ATI Radeon 9200 VGA onboard afraadt? Die is imho toch echt te zwak voor het, ik quote:
'redelijk rap' kunnen werken met grafische pakketten
Dan heb je imho toch een wat zwaardere grafische kaart nodig :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:26
Tja, grafische paketten is zo'n lekker algemene term. Maar ik denk dat de TS op dingen als Photoshop, Illustrator e.d. doelt en niet op 3D OpenGL applicaties (anders zou hij zelf al wel een íets andere kaart hebben gekozen lijkt me :+ ). Desalniettemin zou ik ook voor een losse kaart gaan; deze Radeon IGP gebruikt namelijk het werkgeheugen als grafisch geheugen en da's niet het snelst, zeker niet wanneer je met geheugenintensieve apps als bijvoorbeeld Photoshop bezig bent.

Overigens, bedenk wel dat dat P4R800-VM bord een microATX bord is. Past prima in een ATX kast alleen heb je slechts drie PCI sloten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Het was veelal voor web, dat is al een heel stuk lichter dan 3d opengl ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 10:58
Mja, mijn ervaring met onboard grafische chips (heb hier zelf een nforce2 IGP) is dat het leuk is voor licht kantoor/internet gebruik. Het probleem is, dat je als je veel gebruik maakt van je geheugen (grafisch werk dus), je in de knoop komt met de snelheid van je videokaart. Ze halen elkaar dan omlaag. :|

Het lijkt mij nuttiger om de p4p800 te nemen met een lossen radeon9200, dat is sowieso sneller dan die integrated chip. En misschien een raid van 2* 60 GB (:?) te overwegen, maar daar heb ik geen ervaring mee....

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel voor de reacties.

Wat mijn grafische werk betreft: Geen (echt) 3d werk. Veel photoshop voor web (lagere resoluties), illustrator, Flash etc.

Ik kan dus maar beter een vergelijkbaar systeem aanschaffen met een ander moederbord en een losse grafische kaart? Eentje zoals de p4p800 die wel geschikt is voor RAID en een kaart als de ASUS v9520 Magic ofzo? :?

... Dat wordt alweer een stuk duurder...Daar gaat m'n monitor :/

Ik zal eens bij gigabyte kijken
Pagina: 1