Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] 2 keer MAX787 parallel

Pagina: 1
Acties:

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:54

Modbreak: Dit topic is afgesplitst van het oude gekickte topic Twee adapters parallel
Was het maar zo simpel... Het is idd zo dat met gelijkspanning je geen 230V op de ander kan krijgen als je de stekker niet tegelijkertijd (op de juiste manier) in het stopcontact steekt...

MAAR!!!

De topicstarter weet niet of zijn voedingen schakelende voedingen zijn of een simpele trafo + diodebrug (+ klein beetje stabilisatie electronika). Een leek kan je dat ook onmogelijk vragen... Heb jij wel eens geprobeerd om op een schakelende voeding een hogere spanning te zetten dan deze uitgeeft???

Deze voeding ziet dan een hogere spanning dan gewenst, dus: Deze gaat zijn spanning verlagen. De ander ziet uiteindelijk weer een lagere spanning dan gewenst, en gaat proberen om de spanning te verhogen... Uiteindelijk blaast de een de ander op... Als je gelukt hebt zit er allemaal beveiliging in, maar hier zou ik geen rekening mee houden...

Misschien een beetje te technisch geworden, maar hiervoor moet je dus die 2 diodes gebruiken... en niet voor het verschijnsel van 30V -> 230V!!!
Handig... Ik kom via de search op dit topic, ben zelf met een carputer bezig, heb een 5V schakelende voeding gebouwd rond een MAX787, maar deze wordt erg warm (met name de spoel, ik kan de juiste nergens krijgen en gebruik een lichtere variant die eigenlijk geen 5A kan hebben), ik heb continu 4 - 5A nodig (werk met notebook HDD), en de voeding kan maar net 5A leveren. Ik wilde dus een tweede voeding bouwen, en deze vervolgens parallel zetten aan elkaar. Op deze manier zou ik dus 7 - 8A kunnen leveren uit die bron.

Maar... wat ik uit bovenstaande quote niet helemaal duidelijk krijg is of dit veilig kan door aan elke bron op de +5V draad een dikke diode te hangen en vervolgens de uitgaande zijden van de dioden aan elkaar te knopen...

De MAX787 is wel beveiligd tegen overbelasting, dan levert hij gewoon niets meer...
Belangrijk is misschien om te weten dat de tweede voeding die ik kan gaan maken, niet uit exact dezelfde onderdelen bestaat: spoel-inductie is anders, verder zit er een ander type schottky-diode in. Met andere woorden: de voedingen zullen niet identiek zijn, ze zullen iets andere eigenschappen hebben.

In het ergste geval kan ik de HDD en CD-ROM wel vanuit de ene voeding voeden, en het mobo uit de andere voeding, maar dat is relatief inefficient, en moet ik weer een extra voeding bij plaatsen als ik er nog een tweede HDD in zet. Daarom wil ik dus 1 voeding vormen die ca. 8A kan leveren bij 5V.

Het lijkt mij dat die diodes het verlagen cq verhogen van de uitgangsspanning van de schakelende voedingen tegen zal gaan, maar heb graag even bevestiging voor ik het zaakje straks opstook.

[ Voor 5% gewijzigd door m-m op 23-02-2004 14:59 ]

Flickr

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Valt een beetje buiten de originele bedoeling vand dit topic maar vooruit ...

Parallel schakelen van deze dingen is vragen om problemen. Het enige kritische / belangrijke ding in die regelaars is de spoel.

Die mag zeker niet te klein zijn ( dan stuur je hem in verzadiging en wordt ie idd flink warm ) en zijn zelfinductie mag niet te ver afwijken. ( dan krijg je uitslingeringen die je niet wilt hebben)

zet je scoop er maar eens op .. je moet aan Vsw (pen 4) in het ideaal geval een blokgolf hebben met een duty-cycle van 50%

Repareren doe je zo.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26
kijk eens op Mastero

Hij heeft ze parallel, enige extra wat je nodig hebt zijn 2x een 10uH inductor

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Sine
heeft ie uberhaupt een schema op z'n site staan ? zo je kijk ik er overheen.

Zomaar straffeloos parallel schakelen gaat iig niet.

Repareren doe je zo.

• PASware
Sine schreef op 23 februari 2004 @ 15:44:
heeft ie uberhaupt een schema op z'n site staan ? zo je kijk ik er overheen.

Zomaar straffeloos parallel schakelen gaat iig niet.
klopt, maare in een pdf staat een schema, niet echt duidelijk, maar ik zit nu op school, vanavond post ik hiero wel schema die duidlijker is.

over de datasheet: Max787
Daaro dat schema op de eerste pagina, de uitgang 5v (rechterkant) is dus de uitgang (duh)
Als je nog een keer zelfde schema hebt kun je daarvan de 5v uitgamg dus neit zomaar aan de 5v uitgang van de eerste koppelen. Daarvoor heb je die 2 10uh Inductors nodig.

code:
1
2
3
uitgang 5v ---> 10uH inductor --
                                |-----> 5v uitgang, maximaal 10A
uitgang 5v ---> 10uH inductor --

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Sine
hmm ...

buiten het filteren van wat spikes helpen die spoelen niet echt om de load eerlijk te verdelen, die dingen hebben bijna geen DC weerstand

Repareren doe je zo.

• Buzz-01
Mijn voeding zit exact in elkaar volgens het schema van de datasheet van de MAX787, over de werking ben ik tot nu toe erg tevreden.
Wat ik mij al een tijdje afvraag, maar waar ik niet specifiek een extra topic voor wil openen, is of er misschien een standaardformule is (misschien weet iemand een linkje naar een website?) om zelf spoelen te wikkelen.
Ik ben hier zelf al even naar op zoek geweest op het internet, maar kwam niets bruikbaars tegen.
Voor mijn huidige voeding heb ik dan ook een spoel uit een oude TV genomen (47uH - draad zal ongeveer 0,8mm2 zijn, waarde stond er op gedrukt, iets wat bijna nooit gebeurt volgens mij) en dit werkt (afgezien van het warm worden van de spoel bij langdurige hoge belasting) best goed.
Ik kan hem vanavond wel even aan mijn (weliswaar oude enkelstraals) scoop hangen, kijken hoe het signaal er uit ziet.

Omdat mijn lokale elektronicaboer die spoeltjes niet kan leveren voor zo'n hoge belasting, zou het dus erg handig zijn als ik ze zelf zou kunnen wikkelen, maar dan is het wel zo handig om daar wat formules en/of beschrijvingen van te hebben (met of zonder ferrietkern etc). Ik heb in mijn radiopiratentijd redelijk wat spoeltjes gewikkeld, maar dat was altijd beschreven als: "6 wikkelingen rondom 8mm, aftakking op de derde wikkeling" etc. Er stonden nooit waarden bij.

Flickr

Verwijderd

Ik heb zelf dit shema gemaakt, werkt prima. Uiteraard kun je de diodebrug laten vervallen en de potmeters vervangen door vaste weerstanden voor 5V uitgangs spanning. De spoel van Coilcraft kan ik je wel leveren.

Afbeeldingslocatie: http://web.tiscali.it/i2viu/electronic/al3_24a12.gif

• PASware
Sine schreef op 23 februari 2004 @ 16:00:
hmm ...

buiten het filteren van wat spikes helpen die spoelen niet echt om de load eerlijk te verdelen, die dingen hebben bijna geen DC weerstand
toch wordt het nog redelijk veel en succes vol gebruikt

• Sine
wat wordt met succes gebruikt ? Deze voeding of deze methode ?

De enige schakelende voeding die ik heb gezien mer paralelle regelaars zijn de
voedingen voor de Vcore op diverse mobo's. Veel p4's hebben er 3 parallel, maar
dan zit er ook een controller bij die alle 3 de choppers aanstuurd, dus niet 3 regelaars
op zich.

Repareren doe je zo.

• PASware
Sine schreef op 24 februari 2004 @ 11:16:
wat wordt met succes gebruikt ? Deze voeding of deze methode ?

De enige schakelende voeding die ik heb gezien mer paralelle regelaars zijn de
voedingen voor de Vcore op diverse mobo's. Veel p4's hebben er 3 parallel, maar
dan zit er ook een controller bij die alle 3 de choppers aanstuurd, dus niet 3 regelaars
op zich.
de sproggy voedingen hè, die zijn in "carmp3-land" best wel bekend en geen klachten over gelezen (de enige klachten die er waren, waren over de 12v)

Verwijderd

Wat voor klachten zijn dat dan?
Ik heb namelijk net de printlayout van zo'n ding opnieuw getekend, want die dingen zien er zeldzaam bagger uit.
De bedoeling is dat ik zo'n ding ga bouwen.

• Buzz-01
Inmiddels is het probleem opgelost. Ik heb in de voeding die ik al gebouwd had een spoel uit een PC-voeding gezet, nu werkt ie naar behoren en wordt de spoel niet meer warm. Op de scoop ziet het er aardig uit, dus ik doe het er voor.

Vervolgens heb ik de tweede voeding gebouwd en heb ik de PC op de eerste voeding aangesloten, mijn notebook hdd en cdrom op de andere. Als het nodig is kan ik er nog een HDD bij aansluiten, want ik heb nu voldoende overcapaciteit (tweede voeding hoeft maar 1A te leveren). Ik ga ze dus toch maar niet koppelen, wat waarschijnlijk toch allerlei ellende met zich mee brengt.
Voor de volledigheid: de 12V haal ik uit een MAX724... :)

Flickr

Pagina: 1