Modbreak: Dit topic is afgesplitst van het oude gekickte topic Twee adapters parallel
Handig... Ik kom via de search op dit topic, ben zelf met een carputer bezig, heb een 5V schakelende voeding gebouwd rond een MAX787, maar deze wordt erg warm (met name de spoel, ik kan de juiste nergens krijgen en gebruik een lichtere variant die eigenlijk geen 5A kan hebben), ik heb continu 4 - 5A nodig (werk met notebook HDD), en de voeding kan maar net 5A leveren. Ik wilde dus een tweede voeding bouwen, en deze vervolgens parallel zetten aan elkaar. Op deze manier zou ik dus 7 - 8A kunnen leveren uit die bron.Was het maar zo simpel... Het is idd zo dat met gelijkspanning je geen 230V op de ander kan krijgen als je de stekker niet tegelijkertijd (op de juiste manier) in het stopcontact steekt...
MAAR!!!
De topicstarter weet niet of zijn voedingen schakelende voedingen zijn of een simpele trafo + diodebrug (+ klein beetje stabilisatie electronika). Een leek kan je dat ook onmogelijk vragen... Heb jij wel eens geprobeerd om op een schakelende voeding een hogere spanning te zetten dan deze uitgeeft???
Deze voeding ziet dan een hogere spanning dan gewenst, dus: Deze gaat zijn spanning verlagen. De ander ziet uiteindelijk weer een lagere spanning dan gewenst, en gaat proberen om de spanning te verhogen... Uiteindelijk blaast de een de ander op... Als je gelukt hebt zit er allemaal beveiliging in, maar hier zou ik geen rekening mee houden...
Misschien een beetje te technisch geworden, maar hiervoor moet je dus die 2 diodes gebruiken... en niet voor het verschijnsel van 30V -> 230V!!!
Maar... wat ik uit bovenstaande quote niet helemaal duidelijk krijg is of dit veilig kan door aan elke bron op de +5V draad een dikke diode te hangen en vervolgens de uitgaande zijden van de dioden aan elkaar te knopen...
De MAX787 is wel beveiligd tegen overbelasting, dan levert hij gewoon niets meer...
Belangrijk is misschien om te weten dat de tweede voeding die ik kan gaan maken, niet uit exact dezelfde onderdelen bestaat: spoel-inductie is anders, verder zit er een ander type schottky-diode in. Met andere woorden: de voedingen zullen niet identiek zijn, ze zullen iets andere eigenschappen hebben.
In het ergste geval kan ik de HDD en CD-ROM wel vanuit de ene voeding voeden, en het mobo uit de andere voeding, maar dat is relatief inefficient, en moet ik weer een extra voeding bij plaatsen als ik er nog een tweede HDD in zet. Daarom wil ik dus 1 voeding vormen die ca. 8A kan leveren bij 5V.
Het lijkt mij dat die diodes het verlagen cq verhogen van de uitgangsspanning van de schakelende voedingen tegen zal gaan, maar heb graag even bevestiging voor ik het zaakje straks opstook.
[ Voor 5% gewijzigd door m-m op 23-02-2004 14:59 ]