Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2 ronde gaten uit acryl glas halen

Pagina: 1
Acties:
  • 702 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hieronder zie je mijn casemod.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nitroglycerine/images/Primer/P1010019.JPG

Nu wil ik een raampje hierin maken, daaron heb ik ff een stuk Acryl glas van 2 mm en 50x100 cm gehaald bij de Gamma. Ik heb dit stuk op maat proberen te zagen, maar na een paar keer men ijzerzaagje er goed in te hebben gezet zag ik dat het acryl glas al heel snel brak en barsten vertoonde. Daarom heb ik het dus maar met een liniaal en een stanley mes gedaan, en daarna het stuk afbreken. Dit ging wel ietsjes beter dan met het ijzerzaagje, maar ik kreeg al gauw schefe stukken, omdat ik soms iets scheef had gesneden met het stanley mes 8)7 . Dus heb ik voor de laatste afwerking toch maar ff een Plexiglas zaagje voor de decoupeerzaag gehaald bij de Praxis. Na deze erop te hebben gezet, zette ik de decoupeermachine op een lage stand en begont te zagen. Nu kreeg ik allemaal lelijke barsten en schefe stukken ik het glas. :r
Ik heb het daarna nog een beetje netjes gemaakt, en de scheve randen en barsten zitten nu gelukkig uit het zicht. Maar nu moet ik nog 2 ronde stukken uit het acrylglas halen voor men fans (zie plaatje). Heeft iemand enig idee hoe ik dit zo netjes mogelijk kan doen......... :?

alvast bedankt

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

ik heb het hier ook zo'n zelfde gat in mijn acryl zitten en ik heb het gewoon gedaan met een decopeer zaag, gewoon voor ijzer 1mm, het ging best goed maar ik had dan ook aan de voor en achterkant het acrylglas volledig ingeducktaped ik denk dat me dat heel veel schade heeft bespaard :)

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Verwijderd

inderdaad, duckttapen of een triplex plaatje er boven en er onder, vastklemmen en zagen maar.

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Zou je dat niet het mooist doen met een gatenzaag? Moet je alleen wel doen wat SantjeS al zei, beide zijden met plakband beplakken :). En natuurlijk op een niet te hoge snelheid, maar dat wist je al. Overigens krijg je met een te lage snelheid ook geen mooi resultaat.

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

Verwijderd

Topicstarter
Met het rechter zaagje (die speciaal voor plexiglas is) heb ik geprobeerd mijn acryl glas te zagen, en daarmee ging het zwaar klote( :X ). Met het linker zaagje (metaal zaagje, voor 0,1 tot 2 mm metaal) heb ik nog niet geprobeerd om te zagen. Zijn dit wel de goeie zaagjes, of kan ik straks weer op de fiets naar de Gamma / Praxis ? 8)7

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nitroglycerine/images/zaagjes1.JPG

Verwijderd

Ik ga het lieft als volgt te werk...

Buitenkanten:
ruim uitzagen, let erop dat het toerental niet te LAAG is, anders gaat de zaag happen. Vervolgens met een bandschuurmachinede rest verwijderen...

Gaten:
gatenzaag + schuurpapier

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2004 14:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Truus schreef op 23 februari 2004 @ 14:32:
Zou je dat niet het mooist doen met een gatenzaag? Moet je alleen wel doen wat SantjeS al zei, beide zijden met plakband beplakken :). En natuurlijk op een niet te hoge snelheid, maar dat wist je al. Overigens krijg je met een te lage snelheid ook geen mooi resultaat.
hmz, ik heb wel een 5-gaten zaag voor hout... Zou het hiermee ook lukken?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

het hangt ook van het soort plexi af, ik heb PMMA ofzo liggen, als je daar de zaag in zet breekt t ook meteen, maar dat van de praxis ( geen lexaan) gaat een stuk beter, decoupeer op hoge snelheid, en er dan langzaam doorheen gaan werkt goed. achter het zaagje smelt het plexi weer aan elkaar, maar a wat trekken/buigen breekt dat weer snel los.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
zo'n 5 gaaten zaag zou ik niet proberen, die zaag bladen gaan altijd zwabberen.

Beter is een echte gatenzaag, alleen die zijn nogal prijzig.

Dus niet zo'n ding gebruiken

Afbeeldingslocatie: http://www.vehicle-wiring-products.co.uk/VWPweb2000/tools-1/photo/5525.jpg

maar zoiets :

Afbeeldingslocatie: http://www.subtleenergies.com/ormus/tw/traps/tt16.jpg

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 23 februari 2004 @ 15:17:

[afbeelding]

maar zoiets :

[afbeelding]
hmz.. jammer, ik heb de bovenste....moetik nouw weer zo'n dure gaten-zaag
gaan aanschaffen terwijl ik er maar 1tje van ga gebruiken |:( . Kun je die
dingen niet lenen bij de gamma / praxis ?

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-11 20:30
Je kan daar in een doe-het-zelf zaak speciale mesjes voor kopen.....

stp - PSN ID: stp_4

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-11 21:13
die echte gatenzagen moet je hebben, zie het plaatje van Sine.
ik heb hier 2 gaten in lexaan (gepanserd plexy) gemaakt met die dingen.
kosten 8 euro bij de formido

edit:
en die mesjes werken alleen op rechte sneden

[ Voor 15% gewijzigd door RocketKoen op 23-02-2004 15:31 ]

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Sine schreef op 23 februari 2004 @ 15:17:

[afbeelding]

maar zoiets :

[afbeelding]
ik heb de bovenste gebruikt, en dat ging prima......
dusz volgens mij moet het daar cker mee kunnen

anders kan je nog de dremel probere:) als je n beetje vaste hand hebt

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 15:37:
[...]

ik heb de bovenste gebruikt, en dat ging prima......
dusz volgens mij moet het daar cker mee kunnen

anders kan je nog de dremel probere:) als je n beetje vaste hand hebt
Had je een gatenzaag voor hout? Ik denk dat ik het ook maar ff ga proberen met deze gatenzaag.... Als men glas barst dan heb ik heb nog wel een nieuw stuk staan van 60x50, want bij de gamma was het kleinste stuk acrylglas dat ik kon kopen 100x50 :r

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 14:20:
Hieronder zie je mijn casemod.

[afbeelding]

Nu wil ik een raampje hierin maken, daaron heb ik ff een stuk Acryl glas van 2 mm en 50x100 cm gehaald bij de Gamma. Ik heb dit stuk op maat proberen te zagen, maar na een paar keer men ijzerzaagje er goed in te hebben gezet zag ik dat het acryl glas al heel snel brak en barsten vertoonde. Daarom heb ik het dus maar met een liniaal en een stanley mes gedaan, en daarna het stuk afbreken. Dit ging wel ietsjes beter dan met het ijzerzaagje, maar ik kreeg al gauw schefe stukken, omdat ik soms iets scheef had gesneden met het stanley mes 8)7 . Dus heb ik voor de laatste afwerking toch maar ff een Plexiglas zaagje voor de decoupeerzaag gehaald bij de Praxis. Na deze erop te hebben gezet, zette ik de decoupeermachine op een lage stand en begont te zagen. Nu kreeg ik allemaal lelijke barsten en schefe stukken ik het glas. :r
Ik heb het daarna nog een beetje netjes gemaakt, en de scheve randen en barsten zitten nu gelukkig uit het zicht. Maar nu moet ik nog 2 ronde stukken uit het acrylglas halen voor men fans (zie plaatje). Heeft iemand enig idee hoe ik dit zo netjes mogelijk kan doen......... :?

alvast bedankt
Ik heb het gedaan met een figuurzaagje en dan een apart zaagje daarvoor
was in 2min klaar

Verwijderd

ik heb t met een dremel gedaan. eerst de grote stukken dr uit. en de rest met zo'n schuur-rolletje. werkt perfect.

ps: wel ff goed aftekenen.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Gewoon een ouderwetse figuurzaag werkt ook uitstekend als je rustig zaagt en een steuntje gebruikt. :)
Met een dremel kan je dan de rand mooi bijschuren.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 23 februari 2004 @ 15:50:
Gewoon een ouderwetse figuurzaag werkt ook uitstekend als je rustig zaagt en een steuntje gebruikt. :)
het Acrylglas is maar 2mm dik he.... volgensmij doe je meer kwaad dan goed met een figuurzaag. En ik ben niet iemand met oneindig geduld :)

Verwijderd

_bas_ schreef op 23 februari 2004 @ 15:50:
Als jij met die beugel om het raam heen komt, en er ook nog geduld voor hebt vind ik het best! Ik zou zelf zeggen, met de decoupeerzaag en om de paar cm, zaagje in water dopen. (Koeling...) Of met de gaten boor is nog beter als je een van 80 kan vinden. Dat gesmolten plastic krijg je er later wel van af.(breken)

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
Ik doe zelf gewoon met de decoupeerzaag, en dan gewone ijzerzaagjes, zoals hierboven.
In de langzaamste stand zetten, en zorgen dat ie niet op pendelen staat (voor hout ok, maar bij plexi krijg je dus die scheuren).
Nooit problemen gehad met bochten zagen met dergelijke zaagjes, in metaal niet en in plexi niet.

Verwijderd

en als je nu allemaal kleine gaatjes boord met een kolomboor lukt volgens mij ook perfect. en daarna de randjes glad vijlen

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 20:45

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Als je een dremel tot je beschikking hebt: dan moet je niet van die slijpschijfjes kopen maar een asje met ipv een slijpschijfje een klein "tandwieltje".
Das dus soort cirkelzaagje.

Voordeel hiervan: je kunt vrij scherpe cirkel maken (bijvoorbeeld kleine van 4 cm diam.) en het acryl zal niet zo heel snel smelten. Met zo'n slijpschijfje wel. Ik heb zo tientallen gaten gemaakt in plexi, of plexi op maat "gezaagd".

Gaat erdoorheen als boter en juist geschikt voor plexi tussen 2 en 8 mm dik.

succes

T60P Widescreen

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 21:22

bonzz.netninja

Niente baffi

en beide kanten ff plakbandje plakken tegen krassen e.d

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Sine
  • Laatst online: 26-11 19:30
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 20:30:
en als je nu allemaal kleine gaatjes boord met een kolomboor lukt volgens mij ook perfect. en daarna de randjes glad vijlen
Dat werkt idd ook prima ..

Maar dat is echt monnikken werk ( ik moet ook nog 6 50mm gaten in plexi maken :( )

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Als je niet zeker bent met de zaag,zou ik het niet doen.
Dan kan je beter allemaal gaatjes op een rij boren,een paar mm binnen de maat die je nodig hebt. :+
Daarna met een zijdelingse druk op het boortje langzaam "uitfreezen"
lukte bij mij zonder probleem. 8)
Heb een plexi case op deze manier gemaakt. 8)

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 20:30:
offtopic:
Haha, net zoals het prikblok vroeger :P. Netjes gaatjes prikken langs de lijntjes en dan de figuur eruit halen.

Goed idee, maar dan moet je wel toevallig de beschikking hebben over een kolomboor :)

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

• Interstice
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Effe op een sukje plexi gaan oefenen eerst :P goed klemmen en gewoon full speed met je deco zaag en een fijn ijzerzaagje erin. Als je langzaam gaat zagen grijpen de tandjes van je zaag vast en gaat je plaat klapperen. Op volle snelheid gaat het zagen een stuk beter. Wel een beetje opletten kan best wel is gaan smelten :o

Proud member of Tacopsclan [CLS]

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 15:29
Dit werkt inderdaad het beste. Zo maakte ik ook de gaten in mijn plexikast projecten.

Je heb ook speciale zaagjes voor plastic/aqryl.

Afbeeldingslocatie: http://www.robbynaish.nl/computer/computernew.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door robbynaish op 24-02-2004 16:20 ]

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

robbynaish schreef op 24 februari 2004 @ 15:34:
[...]

Dit werkt inderdaad het beste. Zo maakte ik ook de gaten in mijn plexikast projecten.

Je heb ook speciale zaagjes voor plastic/aqryl.

[afbeelding]
mja maar acryl is echt veel poreuzer dan plexi dus dat krakt heel wat eerder :)

je kan het ook doen dmv zo'n pomp die wij op het werk hebben, die kan gaten in ijzer "trekken" alleen dan moet je er dus wel voor zorgen dat je het acryl glas inklemd in metaal ofzo, iig iets wat niet buigt... tis wel een risico maar ik denk dat ik het binnenkort eens bij ons ga proberen om te kijken of dat daarmee ook lukt. zoja laat ik dat wel weten hier

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

Verwijderd

wat heel erg goed helpt om een zaag niet te laten vastsmelten aan het acryl is een beetje kaarsenvet op het zaagje uitsmeren en dat regelmatig doen.
Want juist dat smelten veroorzaakt het barsten en scheuren.
Gegarandeerd dat je samen met een figuurzaagje en kaarsenvet de mooiste ronde gaten krijg..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2004 03:54 ]

Pagina: 1