Opstarten van RAID array heel traag

Pagina: 1
Acties:

• Oinki
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10-2012
Ik heb een probleempje met het starten van een Systeem:
Op het moment staat Windows 2000 Server op de array. Tijdens het starten duurt het eeuwen (zeker 15 minuten) voordat het Win2k scherm zichtbaar wordt (het scherm met daarin press F8 enz...)
Het gaat om een RAID 0 met 3 10k rpm schijven. Dit hangt dan op een Mylex DAC960PJ Raid controller.

Als Windows eenmaal opgestart is werkt het als een trein en ook tijdens de installatie (van bootable CD) liep het kopieren van bestanden rap door.

Enig idee waar dit gedrag door veroorzaakt wordt?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
dus je ziet wel het scannen van de ID's enzo, maar daarna is het een tijdje zwart? Zitten er nog andere devices waarvan geboot kan worden aan het systeem?

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 23-02-2004 16:03 ]

specs

Verwijderd

Zijn er nog array's geconfigureerd op de kaart die niet meer bestaan?

Is er misschien 1 channel kapot?.

Wat zeggen de testen in de BIOS? (als er test tools inzitten).

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Klinkt inderdaad alsof hij zoekt naar een niet-bestaand apparaat oid, maar 15 minuten is wel erg lang :P
Het zou ook nog kunnen liggen aan een paar BIOS-instellingen.
Aangezien het een PCI-kaartje is kun je eens een beetje proberen met PCI Delayed Transaction / PCI Latency Timer e.d.
Anders eens proberen met alleen een videokaart en je RAID-controller in het mobo te booten ?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Oinki
Om op volgorde te antwoorden:
Hij heeft nooit laten zien dat hij ID's scant. Dit gaat nog wel goed neem ik aan omdat hij wel meldt dat de system drives (2 stuks) zijn gevonden. De server initialiseert alles netjes, daarna blijft hij staan met een knipperende cursor.. die verdwijnt en daarna laat hij het "starting windows" scherm zien. Dit loopt ook nog heel traag. Pas wanneer hij het echt grafische stuk laat zien (met de "lopende blauwe balk" zit de vaart er weer echt in en gaat alles snel.

Er zijn geen andere apparaten waarvan geboot kan worden, tenzij ik de flop en de cd drive wel meetel.

Ik had eerst een IDE schijf erin hangen om te kijken of het dan wel goed gaat en die leverde inderdaad geen problemen op.

Er zijn dus 2 Arrays geconfigureerd. Beide RAID 0 en beide 3*18 Gig 10k rpm schijven ook alle 6 identiek. Er zijn geen andere array's erin die niet meer bestaan.

De oorspronkelijke config was helemaal gewist voordat de huidige dual RAID 0 erin kwam. Ook de schijven hebben via het BIOS van de kaart een format gehad. (Mylex slaat ook config info op de schijven op, weet niet of andere fabrikanten dat doen)

Alle testen worden succesvol doorlopen. De kanalen geven ook geen foutmeldingen.

Ook kaal opstarten helpt niet. Het enige wat er naast de RAID controller in zit zijn 2 NIC's en die hebben er ook al uitgelegen, hij bleef helaas traag :'( .

Wat opvalt is dat de ledjes van de schijven op het moment van booten niet synchroon knipperen. Op het moment dat hij "normaal" werkt gaat het wel weer synchroon.

Dit is een testserver en die wordt nog wel eens gereboot, althans: dat is de bedoeling. Vandaar ook de dubbele RAID 0. Geen interesse in redundancy..

Ik ga de PCI latency's nog ff checken, wie weet biedt dat een oplossing maar het vreemde is dat alleen het starten zo traag verloopt. Eenmaal draaiend gaat het wel rap.

[ Voor 10% gewijzigd door Oinki op 24-02-2004 08:25 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Laatste bios op de kaart, op het moederbord en de laatste drivers?

Raid controller in een ander pci slot, misschien nu een gedeeld irq probleem of whatever?

specs

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Dit heb ik ook ooit gehad.

Ik had mijn HDD's aan een HPT370 gehangen, de bootdisk hing hier echter niet aan.
Als ik de controller in het BIOS van mijn moederbord (het is een onboard controller) aanzette, had Windows heel lang nodig om op te starten, een minuut of 8 bleef hij op het scherm met de blauwe voortgangsindicator hangen (de HDD's ratelden wel als een gek).
Drivers installeren hielp niet.

Uiteindelijk heb ik het BIOS van mijn mobo en controller geupgrade, en toen kwam het niet meer voor.
Na die BIOS update kon ik de controller ook in DOS gebruiken: er waren geen extra drivers voor nodig enzo.

Het flashen van onboard controllers is wel anders dan het flashen van dezelfde offboard controller: de firmware van de controller moet namelijk aanwezig zijn in de firmware van het BIOS voor je moederbord. Controleer even hoe dat precies zit voor jouw controller.

• Oinki
PCI latencies laten zich op dit Mobo niet instellen.

Ik heb gisteren inderdaad geprobeerd of het uitmaakte of ik de nieuwste Firmware/Bios/Bootblock combi gebruikte. (3 verschillende image files) Dit heeft helaas niet geholpen.

Ik zal de Controller eens in een ander PCI slot prikken. Dan maar eens kijken wat er gebeurd. Op dit moment heb ik de ide-schijf weer in de server geprikt zodat ik in ieder geval sneller aanpassingen kan doorvoeren en dingen kan checken.
Op het moment loopt een check van de logical drives middels de Global Array manager en dat kan zo te zien nog wel ff duren.

2Morrow waarschijnlijk verder..

Instellingen van alle 3 kanalen van de DAC960PJ:
Synchroon, 16 bits, tag queueing aan, disconnect on first command aan, auto rebuild aan (misschien die eens uitzetten aangezien er geen redundantie is)

• Oinki
Even een update van het probleem:
Ik heb nu de controller in een ander PCI slot geprikt: Dit had geen effect.
Beide kanalen die in gebruik zijn op asynchroon gezet: ook geen effect.

Ik ben nu aan het testen met slechts 1 system drive, een raid 0 met 2 schijven verdeeld over 2 kanalen. De andere schijven zijn ongeconfigureerd aangesloten.

Ik heb ook geprobeerd om de win2k dusdanig te installeren dat de WINNT folder op de array zit maar ook dan duurt het booten gigantisch lang. :(

edit: ik heb ook een ander bios, firmware en bootblock geladen: ook geen effect.

[ Voor 8% gewijzigd door Oinki op 25-02-2004 14:36 ]

• Oinki
Update:

Ook het opstarten met slechts 1 system drive is het een drama. De mylex diagnostische programma's vinden helemaal niets en alles gedraagt zich prima totdat je probeert te booten van de array.

Iemand nog een suggestie?
Pagina: 1