Toon posts:

Ontwerp en analyse van een UI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het maken van een ontwerp en analyse van een User Interface is meestal een taak wat erg subjectief wordt behandeld. Op de manier van "ik vind het mooi, jij vind het mooi dus het is een mooie UI" wordt er vaak geredeneert.
Echter wil ik zelf wat meer lijn in brengen. Waarom is mijn UI beter dan die ander? En dan niet van het is mooier/moderner/rustiger, want dit zijn niet meetbare punten. Maar meer in de trant van aangezien aan die standaarden wordt gehouden kan de meerderheid van de gebruikers goed met de UI werken. Aangezien ik op mijn opleiding(Informatica te Rotterdam) nooit echt uitleg of les heb gehad in het maken van UI wilde ik via hier wat nieuwe informatie op doen.
Ik heb zelf al het een en ander gevonden:

Where-what vision systeem
UI design tips
Hoe het niet moet (leuk maar niet super handig)

Daarnaast ben ik aan het kijken naar HCI(Human Computer Interaction) echter heb ik daar niet echt een goed beeld van. Enige wat me een beetje een beeld gaf was deze url maar ik sta dus niet te trappelen om deze methode te gebruiken.

Verwijderd

Hier staan ook goede beschrijvingen over hoe en wat (en wat niet):
http://www.joelonsoftware.com/navLinks/fog0000000247.html

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Het eerste wat je moet doen is de basis van de UI en de grafische uitwerking daarvan uit elkaar houden. Jij hebt het over 'mooi vinden', terwijl dit bij het ontwerpen van een UI helemaal nog niet ter sprake hoort te komen. In de eerste plaats ontwikkel je functionaliteit en later giet je dit pas in een grafisch jasje.

Over dit eerste onderwerp zijn massa's boeken en theorieen te vinden. Het laatste is vooral een kwestie van talent en grafisch inzicht.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:07

Verwijderd

Topicstarter
@Bosmonster:
Natuurlijk is er al een analyse op het gebied van de functionaliteiten gemaakt. En ik ben mij er van bewust dat iets mooi vinden meer met de grafishe kant te maken heeft. Hier wil ik mij ook niet op concentreren, een mooi design kan nl ook een design zijn met de functionaliteiten goed uitgewerkt en op een logische manier (das natuurlijk wel persoonlijk).
Graag zou ik van je willen horen welke theorieen /methodieken jij gebruikt voor het ontwerpen van UI's.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 15:37:
@Bosmonster:
Natuurlijk is er al een analyse op het gebied van de functionaliteiten gemaakt. En ik ben mij er van bewust dat iets mooi vinden meer met de grafishe kant te maken heeft. Hier wil ik mij ook niet op concentreren, een mooi design kan nl ook een design zijn met de functionaliteiten goed uitgewerkt en op een logische manier (das natuurlijk wel persoonlijk).
Graag zou ik van je willen horen welke theorieen /methodieken jij gebruikt voor het ontwerpen van UI's.
Geen.. gewoon een kwestie van logisch nadenken, inlevingsvermogen en een beetje ervaring met de mogelijkheden.

Genoeg theorieen voorbij horen komen op school en het is allemaal leuk om eens door te nemen, maar veel te omslachtig om elke keer toe te gaan passen.

Dus tenzij je met een project bezig bent voor het automatiseren van een of ander proces dat tientallen miljoenen kost, waarbij iedere seconde weer een euro verdiend is is het overbodig om uitgebreide testen, timings, etc te gaan uitvoeren.

[ Voor 23% gewijzigd door Bosmonster op 23-02-2004 16:08 ]

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 12:14
Beetje logisch denken en je komt al een heel eind. Probeer niet teveel dingen te doen voor de gebruiker. En hoe rustiger hoe beter.

http://hawvie.deviantart.com/

• hutmannetje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-05 16:26
het belangrijkste van een ui is toch hoe de informatie op het beeld is te zien.
Dit moet ten eerste goed duidelijk en overzichtelijk zijn.
Verder is de navigatie door het ui erg belangrijk. Dat betekent dat je niet eerst een minuut moet kijken van waar moet ik verder.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:53

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zal als ik jou was 's een keer kijken naar het boek GUIDE (Graphical User Interface Design and Evaluation) van David Redmond-Pyle. Het is voornamelijk een beschrijving van het proces en een meer taakgerichte manier om GUI's te ontwerpen zodat de mensen achter de comp maximaal effectief hun werk kunnen doen.

Het is al wel een oudje (1995) maar dat maakt niet zo gek veel uit, aangezien ze het niet hebben over techniek e.d.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 februari 2004 @ 15:37:
Als er één theorie is die ik probeer toe te passen dan is het de Don't make me think-theorie van Steve Krug.

Probeer ook niet opnieuw het wiel uit te vinden. Voor bepaalde situaties zijn nou eenmaal al goede oplossingen verzonnen. Gebruik die. Soms voelt het dan alsof je aan het Lego-en bent met GUI-blokken, maar dat moet dan maar.
Kijk bijvoorbeeld eens op:
http://www.eleganthack.com/widgetopia/
http://www.welie.com/index.html
voor collecties van veel gebruikte GUI Lego-blokken (vaak design patterns genoemd -- al wordt die term ook bij software-ontwikkeling gebruikt).
Pagina: 1