Toon posts:

partitie maken, verstandig ....?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wil mijn C schijf partitioneren met partion magic, daar mijn bak een beetje langzaam begint te worden. Op mijn C staan nu alleen proggies en windows. Ik wil al mijn proggies, maw de program files folder, op mijn nieuwe partitie zetten en C alleen voor windows laten. Nu wil ik weten op hierdoor bep. programmas niet meer gaan werken omdat ze misschien naar logfiles verwijzen (of iets dergelijks). of is dit wel mogelijk met behoud van mijn werkende applicaties.

Of is dit iets wat ik gewoon kan testen en als het niet werkt voor bep. progies dat ik de 2 partities dan weer samenvoeg tot 1.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Gewoon je hardeschijf opsplitsen in twee partities, de programma's die je op D wilt hebben naar D kopieren en als het dan niet werkt ze gewoon even overnieuw installeren (op D). Dus het is inderdaad gewoon uitproberen :)

The devil is in the details.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:34
Meestal zul je de programma's opnieuw moeten installeren. Windows gaat er nu vanuit dat ze op de C schijf staan. Dat doen ze straks dus niet meer en dat kan voor problemen gaan zorgen.

• Fantomas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Partition Magic heeft ook een drivemapper aan boord die veranderde links detecteert en aanpast naar de nieuwe locatie.
Maar persoonlijk zou ik mijn program files niet op een andere partitie zetten. Mocht je de boel opnieuw willen installeren nadat er iets fout gaat, dan zijn de verwijzingen naar de programma's die in de registry en op andere plaatsen op je C: staan toch weg, dus zul je hoogstwaarschijnlijk toch alle programma's opniew moeten installeren.

edit: Vertrouw sowieso niet al teveel op de goede werking van PM, als je even wat zoekt op Got zul je er snel achter komen dat er vaak dingen foutgaan bij resizen/managen van partities dmv Partition Magic. Het hoeft natuurlijk niet fout te gaan, maar maak voor de zekerheid toch maar backups van je belangrijke bestanden voordat je ermee gaat werken.

[ Voor 31% gewijzigd door Fantomas op 23-02-2004 13:23 ]

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

De opstelling die jij wilt gaan maken heb ik ook een tijdje gedraait, en het werdt er niet echt makkelijker op.

Als ik jou was, zou ik alleen de My Documents map naar de D: partitie verplaatsten
(is makkelijk te doen bij de Properties ervan)

De Program Files zou ik gewoon lekker op C: laten staan.

(btw, Partition Magic is een heel fijn en betrouwbaar programma, houd alleen wel je hoofd erbij als je er mee bezig bent :X ;))

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Het zonder meer verplaatsen van de program files-folder naar een andere partitie is zo goed als onmogelijk. Je zal al je software (inclusief windows, met uitzondering van wat kleine tooltjes misschien) opnieuw moeten installeren om zo'n grap echt goed te laten werken. IE, media player en weet ik wat al niet, kunnen collectief en efficient vermoord worden met zo'n actie. Verder heb je het niet over backups, weet je niet wat het verschil tussen een HD en een C-schijf is, meldt je niet wat je OS is (onder XP is herpartitioneren van je systeemschijf een drama, 98 zou heel misschien nog kunnen), en zonder schade ongedaan maken is ook vrijwel onmogelijk.

Bovendien heeft de partitionering zo goed als niks met de snelheid van je bak te maken.

Kortom: laat dat herpartitioneren alsjeblieft! achterwege. Begin eens met defragmenteren.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Zip
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-07-2023

Zip

Partitioneren en opnieuw installeren OS is het beste. Kan je meteen met Drive Image of Ghost je c partitie imagen.

Kijk anders ff hier
http://partition.radified.com/partitioning.htm

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:19

Boss

+1 Overgewaardeerd

Waarom zou je ook je program files willen verplaatsen?

Ik kan er nog wel een nadeel bij bedenken:
Door deze indeling worden de gegevens uit de Windows en Program Files mappen fysiek verder van elkaar op de schijf geplaatst. Bij het laden van een programma zijn wel uit alletwee die mappen bestanden nodig. Je schijf kop zal dus onnodig veel moeten bewegen.

Zet je bijv. alleen je documenten op een andere partitite dan heb je dat effect veel minder.

Tot slot zijn er nog best veel (oudere) programma's in gebruik die het register niet uitlezen bij het installeren van hun bestanden, maar altijd uitgaan van c:\program files. Kan je die meuk ook nog met de hand gaan opruimen...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• hadebe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 13:55
Ik zou het lekker laten zoals het is. Door met de boel te schuiven veranderd er niets in positieve zin. Het blijft fysiek dezelfde harde schijf, hoogstens iets overzichtelijker.

Als je toch een extra partitie wilt maken begin dan weer met een schone Windows installatie. Programma's laten zich niet makkelijk verplaatsen. Dus opnieuw installeren op de juiste plek. En gebruik de C-schijf voor windows + programma's. Op de D-schijf kan je dan je Documenten en data kwijt.

Verwijderd

Topicstarter
thx guys voor de assistentie, zal systeem laten voor wat het is.
Pagina: 1