Wie kent dit moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik kwam oop zolder een oude computer tegen en die heb ik maar opengeschroefd. Het is een 486, maar ik kan niet vinden wat voor moederbord het is. Er staat op Copyright IBM corporation 1993, dus ik denk dat ie van IBM is. Maakten zij vroeger mobo's? Er zit geen processor in de socket. De chipset is van FID en er staat op 82C3482 AP REV 2 en 82C3481 XM REV 1. Er zit ook nog iets op met een heatsink, kan dat een co-processor zijn? Ik heb op google gezocht en via de search, maar ik kon niks bruikbaars vinden. Iemand een idee? Onderstaande foto's zijn klikbaar.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/engelage/mobo/moederbord01thumbnail.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/engelage/mobo/moederbord04thumbnail.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/engelage/mobo/moederbord05thumbnail.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/engelage/mobo/moederbord06thumbnail.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/engelage/mobo/moederbord07thumbnail.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/engelage/mobo/moederbord11thumbnail.jpg Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/engelage/mobo/moederbord12thumbnail.jpg

Die vier witte balken zijn geheugenbanken. Direct links daarvan (bij plaatje linksonder) zit de slot voor de videokaart, in die zwarte en bruine balken in het midden gaat een kaart met weer aparte balken waar een geluidskaart in zat (Had ik eigenlijk ook een foto van moeten maken, mocht het nodig zijn zet ik die er wel bij).

Ik hoop dat iemand dit bord herkent, dan kan ik misschien wat meer info vinden. Ik zou m.n. graag weten wat voor cpu-socket het is zodat ik er een processor in kan zetten.

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat ik uit de foto's haal is het sowieso een stuk antiek. Het is een 486-moederboard, idd waarschijnlijk van IBM. Leuk voor in een museum, maar eigenlijk nergens geschikt meer voor is, als je geen geheugen er voor hebt, kun je dat waarschijnlijk moeilijk nieuw vinden, misschien dat er nog een tweaker is die Fastpage-simms heeft liggen...
Een recente CPU past er in elk geval niet op.

[ Voor 8% gewijzigd door teigetjuh op 23-02-2004 13:14 ]

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11
Ik heb een hele antistatisdche zak met fast page liggen die ik laatst nog getest heb :Y)

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:13

Spoooky

Core temp 37°C

Wow een 486 plank met Vesa local bus......

jammer genoeg missen de cache-cips volgens mij....

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Truus
teigetjuh schreef op 23 februari 2004 @ 13:13:
Wat ik uit de foto's haal is het sowieso een stuk antiek. Het is een 486-moederboard, idd waarschijnlijk van IBM. Leuk voor in een museum, maar eigenlijk nergens geschikt meer voor is, als je geen geheugen er voor hebt, kun je dat waarschijnlijk moeilijk nieuw vinden, misschien dat er nog een tweaker is die Fastpage-simms heeft liggen...
Een recente CPU past er in elk geval niet op.
Er zaten twee geheugenplankjes in, ik moet er nog achter zien te komen wat voor geheugen dat is. En ik wil er een 486 cpu in zetten, maar ik geloof dat er drie verschillende sockets voor zijn, vandaar dat ik wil weten welke dit is :)

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Gokje dat het chipje onder het ronde koelgeval al een processor is, een IBM 386SLC2 of 486SLC of iets in die richting. De socket is dan voor een 80487 coprocessor of een 80486DX of iets in die richting.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit moet haast wel een IBM 486DLC-2 'Blue Lightning'- based moederbord zijn.

De Blue Lightning was een rare chip- een 386 core, met ingebakken FPU, die vervolgens door IBM geoptimaliseerd was en op hoge 486 snelheden gedraaid werd. Het was destijds (voor de introductie van de 486DX4 en P54) de snelste x86 CPU, maar door licentiebeperkingen van Intel mocht IBM het alleen vastgesoldeerd op moederborden in IBM's eigen systemen verkocht worden.

Edit:
Heb net op TH'99 zitten kijken maar niets gevonden. Wel is de vorm overduidelijke een IBM PS/1 LPX met ISA/VLB form factor riser.

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 23-02-2004 13:37 ]

Oslik blyat! Oslik!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OEM fabrikanten gebruiken zelden mobo's van de "bekende" mobofabrikanten, maar eerder moederborden van éigen fabrikaat. Het mobo is dus niet zonder meer te identificeren.

De CPU is inderdaad het chipje met dat "heatsinkje". Die socket is voor een coprocessor :) Helaas ken ik het sockettype zelf ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door BalusC op 23-02-2004 13:24 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-08 16:44

Croga

The Unreasonable Man

Het bord zelf ziet er uit als een server backplane... Het insteekslot wat je ziet is géén VESA Local Bus, maar een slot waar je waarschijnlijk een riser in moet plaatsen.

De cache mist inderdaad. Ik vraag me af of het slot naast het geheugen (wat er haaks op staat) mischien niet ook bedoeld is voor een cache module. De sockets links boven lijken mij in ieder geval voor cache bedoelt....

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:13

Spoooky

Core temp 37°C

Blijkt nog bijzonderder.....der...der te zijn. Een Backplane met VLB!

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Truus
BalusC schreef op 23 februari 2004 @ 13:23:

De CPU is inderdaad het chipje met dat "heatsinkje". Die socket is voor een coprocessor :) Helaas ken ik het sockettype zelf ook niet.
Haha, had mijn moeder toch gelijk... :X
Croga schreef op 23 februari 2004 @ 13:26:
Het bord zelf ziet er uit als een server backplane... Het insteekslot wat je ziet is géén VESA Local Bus, maar een slot waar je waarschijnlijk een riser in moet plaatsen.

De cache mist inderdaad. Ik vraag me af of het slot naast het geheugen (wat er haaks op staat) mischien niet ook bedoeld is voor een cache module. De sockets links boven lijken mij in ieder geval voor cache bedoelt....
Yep, de computer is eerst gebruikt als server, daarna is ie "omgebouwd(?)" tot gewone computer. De vriend van mijn moeder heeft hem via zijn werk gekregen.

Pagina: 1