Ineens spontane reboots

Pagina: 1
Acties:

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:26

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Ik heb een Celeron 300@450 systeem van september '98 met een BX6 rev 1.0 mobo. Hij heeft altijd hartstikke stabiel gelopen, maar de laatste paar dagen heb ik in Linux vaak spontante reboots. Als in de zomer de CPU te heet werd (in m'n kamer is het dan soms 35 tot 40 graden) dan liep ie gewoon muurvast, maar na een reboot deed ie het weer prima. Nu loopt ie dus niet vast, maar hij reboot gewoon spontaan :( Heel irritant als je met programmeerwerk bezig bent, want elke keer is m'n Linux partitie beschadigd of de wijzigingen die nog in de diskcache zaten zijn pleite |:( Iemand enig idee hoe dit kan? Er is in de laatste maanden niks aan m'n systeem veranderd, ook de linux configuratie niet. Zou de CPU gewoon bejaard zijn? :) Hij loopt op 2.2 volt

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Wordt je systeem wel een beetje gekoeld, ik bedoel: hoog voltage, warm op de kamer...

Wellicht een koelings-probleem?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
In de zijwand zitten 3 fans die lucht aanzuigen van buitenaf, en eentje die direct op de CPU heatsink blaast. CPU blijft hartstikke koel. Hij heeft dan ook altijd alleen maar problemen in de zomer als de omgevingstemp erg hoog is. Nu in de winter is m'n casetemp zo'n 24 a 25 graden. En zelfs al was de koeling het probleem: als ie te heet wordt dan loopt ie gewoon vast. Dat reboot gedoe is nieuw. Meestal heeft dat met geheugen te maken, maar het geheugen is echt geschikt voor 100MHz (zelfs iets hoger) en heeft altijd perfect gewerkt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Mastermind
  • Laatst online: 02-08 20:09
Misschien is de koelpasta verrot ofzo? Ik zou een nieuwe cooler kopen.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Op 300MHz loopt ie nog wel stabiel, dus ik denk dat het ouderdom is ;) Ik ga er geen geld meer aan uitgeven want ik wil een snel Athlon systeem gaan maken, maar ik hoopte het met deze nog even uit te kunnen houden totdat er nieuwe (dual)mainboards komen en DDR geheugen voor de Athlon. Ik wil ook nog ff wachten totdat de NV20 komt.