Hoge FSB slecht voor PCI?

Pagina: 1
Acties:
  • 27 views sinds 30-01-2008

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:29
Specs:
Mobo: Abit NF7-s
CPU: AMD Athlon XP 1800+
Mem: Kingston pc3200 512MB

Mijn AMD Athlon XP 1800+ (1,53GHz) draait nu op een FSB van 200 en een multiplier van 9.

1,53GHz @ 1.8GHz. Als ik 5 uur Prime draai kom ik uit op 45C. Ben ik zeer teveden mee. Nou las ik in de FAQ dat het slecht kan zijn voor je harde schijven en voor je PCI-kaarten als je zo'n hoge FSB gebruikt.

In de DOC FAQ staat namelijk het volgende:
FSB's van 160 en meer zijn vrijwel nooit een probleem, mits de rest van je systeem het aankan. Bij deze hoge FSB's komen de PCI en AGP dividers weer om de hoek kijken. Een oudere chipset zoals de BX ken geen lagere PCI divider dan 1/3 en geen lagere AGP divider dan 2/3. Een FSB van 140 heeft dus respectievelijk een PCI-snelheid van 47 MHz en een AGP snelheid van 94 MHz tot gevolg. Nu kunnen de meeste videokaarten die laatste snelheid wel hebben maar vooral harde schijven (omdat de snelheid van de IDE-controller gekoppeld is aan de PCI-snelheid), netwerkkaarten en (ISDN)-modems zijn gevoelig voor dit soort hoge snelheden.

Over het algemeen is een PCI snelheid tot 40 MHz veilig. Bij hogere snelheden kun je op problemen gaan stuiten: van vastlopers tot overhoop gegooide FAT-tables op je harde schijf. In het slechtste geval kun je daardoor al je data kwijtraken. Wees hier dus een beetje voorzichtig mee.
Vrijwel alle moderne videokaarten maken geen problemen van AGP snelheden tot 90 MHz. Moeilijkheden zijn te herkennen aan vreemde kleuren of renderfouten (knipperen, vreemde textures etc.) tijdens games.
Ik ben dit probleem alleen in deze FAQ tegengekomen en kan er nergens iets over vinden.

In mijn Bios kan ik geen PCI divider vinden en ik vraag me af aangezien de FAQ al wat ouder is of dit nog steeds opgaat?

........................................................................................................................................................

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De Abit NF7-S (rev 2.0) heeft een PCI / AGP divider lock, als je die aan hebt staan, hoef je nergens bang voor te zijn...

Heb zelf ook een Abit NF7-S rev 2.0 en daar kan ik de divider bij de optie links boven in de bios instellen, waar je je FSB / MP ook insteld... AGP nog wat geloof ik voor de AGP en PCI staat er als het goed is ook... :)

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 23-02-2004 12:52 ]

Verwijderd

Nforce moederborden hebben hier geen last van AGP/PCI bus gaat niet omhoog met overklokken.

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:29
Dus mijn NF7-S rev2.0 zorgt automatisch voor de bussnelheden van mijn pci gedeelte?

Edit: Ja dus, bedankt voor de snelle reacties, het is weer duidelijk!

[ Voor 31% gewijzigd door ikbenwouter op 23-02-2004 12:51 ]

........................................................................................................................................................

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Valt prima uit te zoeken dit, even de specs van je NF7-S doornemen op de Abit site, en je weet dat je een gelockte AGP/PCI bus hebt door de nForce2-chipset :)

LinkedIn
Instagram

Dit topic is gesloten.