Irritante tik in speakers.

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• StRuJeKeR
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik wist niet juist waar dit te plaatsen daarom doe ik het even hier.
Mijn probleem is als volgt:
Ik heb hier 2 keer een four point surround system van cambridge soundworks en die presteren beiden zeer goed, maar wanneer de wasmachine of droogtrommel aan staan hoor ik steeds een irritante tik door deze speakers.
Beide pc's zitten op hetzelfde circuit maar niet op hetzelfde als de wasmachine en droogtrommel. Ook wanneer men broer zen licht (tl-lamp) uitdoet hoor ik zo'n tik.

Ik vraag me nu af of dit van een stroompiek of stroomdal komt en dus een gewone stroomfilter of ups moet kopen om dit irritante probleem weg te werken. Kan niet echt gezond zijn voor de speakers ook imho.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
StRuJeKeR schreef op 23 februari 2004 @ 12:29:

Ik vraag me nu af of dit van een stroompiek of stroomdal komt en dus een gewone stroomfilter of ups moet kopen om dit irritante probleem weg te werken. .
Het blijkt dus uit je systeem (pc) te komen.
Naar mijn weten heb je dan geen goede voeding in je systeem.
Je voeding moet normaal gefilterd zijn voor dit soort gevallen.
Heb je je systeem wel geaard ?
Ook dit kan het probleem zijn, de filter in je voeding werkt niet zonder aarde.

[ Voor 34% gewijzigd door marquis op 23-02-2004 12:45 . Reden: wel heeeeel erug veel tekst, ff deleten ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar te plaatsen... nou, Audio & Video lijkt me een goede :P

Move OH->AV

Oslik blyat! Oslik!

• StRuJeKeR
Thx dion_b, maar als het echt aan men pc en dus aarding ligt zal ik er toch mee moeten blijven zitten denk ik.
Het is namelijk een oud huis en ik heb al eens een poging gedaan om uit te vissen langs waar die buizen lopen en ben tot de conclusie gekomen dat ze in die tijd nog niet zo'n strikte regels hadden ivm electriciteit :?
Het deel wat men pa zelf gelegd heeft later ligt wel reglementair en is aarding aanwezig, maar ik heb ook ergens gelezen dat deels geaard en deels niet geaard in hetzelfde netwerk ook wel voor lastige problemen kan zorgen en het is niet mogelijk alles daar aan te sluiten.
Hoe het met verschillende stroom circuits zit weet ik niet, scheelt nietveel denk ik maar aarding zou negatieve invloed hebben op de netwerk performance en ook wel eens een nic'tje durven mollen.

• marquis
Ja, dan zit je met een probleem.....
Dan kun je alleen een losse filter gaan plaatsen voor de voeding, dus in de 230 leiding.
Ik denk dat dat wel wat oplost.

• StRuJeKeR
Heeft zo'n filter dan geen aarding nodig om te werken?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heel wat goedkope prutsnetfilters werken gewoon met ontstoringscondensatoren tussen de fase en tussen de fase en de aarde. Als je geen aarding hebt, zijn deze filters deels van weinig nut (deze filters hebben trouwens sowieso weinig effect).

Een beter filter werkt met een combinatie van ontstoringscondensatoren en smoorspoelen. Smoorspoelfilters zijn erg effectief, zelfs zonder aarding. Het zou wat idioot zijn dat toestellen die geen aarding hebben niet ontstoord kunnen worden :).

Het filter zal trouwens waarschijnlijk wel bij de Cambridge Soundworks toegepast moeten worden, niet de PC. Hifi-apparatuur is vaak erg gevoelig voor vervuiling op het net. Met wat pech zul je bij alletwee een filter moeten toepassen.

Als je niet vies bent van wat solderen, dan kun je een uitstekend zelfbouw netfilter maken aan de hand van schema's en printlayouts van Elektuur. Bijvoorbeeld:
- Luxueus netfilter
- Netfilter met overspanningsbeveiliging
Je vindt die Elektuur nummers zeker in de betere bibliotheek.

Overigens is het héél sterk aan te raden om toestellen die voorzien van een aardingsaansluiting ook aan te sluiten op een stopcontact met (degelijke) aarding. Aardingsaansluitingen staan niet voor de lol op die toestellen. Zonder degelijke aarding creëer je levensgevaarlijke situaties. En nee, de centrale verwarming is geen veilig bruikbaar alternatief voor de aarde!

• StRuJeKeR
Zijn dit degelijke filters/overspanningsbeveiligingen?
http://www.mgeups.be/nl/produits/cl.htm

Heb ik gelijk een handige verdeeldoos :)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:59
Lijkt me sowieso als overspanningsbeveiliging een mooi ding, vooral omdat ze je garantie geven dat de stuff die erophangt niet beschadigd raakt :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

• marquis
SatCP schreef op 23 februari 2004 @ 16:37:

Overigens is het héél sterk aan te raden om toestellen die voorzien van een aardingsaansluiting ook aan te sluiten op een stopcontact met (degelijke) aarding. Aardingsaansluitingen staan niet voor de lol op die toestellen. Zonder degelijke aarding creëer je levensgevaarlijke situaties. En nee, de centrale verwarming is geen veilig bruikbaar alternatief voor de aarde!
Dat is juist zijn probleem.
Als ie aarde heeft, dan heeft ie dat filter waarschijnlijk ook niet nodig !

Pagina: 1