[Mandrake 9.1] Gnome start niet door?

Pagina: 1
Acties:

• [FSF]Moses
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10-2025
Ik ben net weer eens begonnen met Linux. Ik koos voor Mandrake 9.1, heb de 3 ISO's gebrand engeinstalleerd.
Aangezien ik niet vanaf cd1 kon booten ben ik op de 2e manier te werk gegaan: 2e cd booten en daarna terug naar de 1e cd volgens de aanwijzingen.
Het installeren gaat geheel probleemloos. Ook het opstarten gaat foutloos. Overal komt [OK] achter te staan.
Echter nu komt het probleem: Zodra het splashscherm van Gnome (blauw kleurtje) op het scherm verschijnt blijft de HD eindeloos lang ratelen, alsof hij in een loop terecht is gekomen :(
Ih heb na een uutje de pc maar gewoon ge reboot en het eens opnieuw gestart. Echter het zelfde resultaat, nu ben ik vrij geduldig en heb het eens een nacht (haha) aangekeken, maar toen ik de volgende ochten het scherm aanzette was hij nog steeds bezig:(
Aangezien dit mijn eerste keer met Mandrake 9.1 is heb ik geen flauw idee war het kan zijn. De text base van Mandrake werkt echter wel goed.

Ik heb geprobeerd de setup zo goed mogelijk te begrijpen en te doen zoals aangegeven. Misschien heb ik het een en ander gemist, maar ik zou niet weten wat.

Even wat systeem specs:

Intel 166 (geen MMX)
64 MB geheugen (beetje krap ik weet het)
nVidia TNT2 32 MB vidieokaartje
Motherboard onbekend.
2,5 GB WD
8 GB Matrox

Mandrake start op vanaf de 2.5 WD harddisk. Matrox was in eerste instantie aangesloten maar heb ik bij de 3e test toch even afgesloten. Mandrake ziet dit tijdens het booten en past het aan in een config (klopt dit?)

Het vorige OS was Windowd NT4 SP6a wat probleemloos werkte als DC+DNS

Ik weet dat Linux het systeem (geheugen enzo) anders gebruikt/inricht maar het precieze hoe en wat is mij geheel onduidelijk.

Heb al even gezocht hier op GoT maar heb niet echt iets bruikbaars gevonden.

Wat zou nu het probleem kunnen zijn?
Zou Gnome roet in het eten kunnen smijten, en zou het dan eens te proberen moeten zijn met KDE of ben ik nu geheel verkeerd bezig?

Moses

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

zoals je zelf al zegt is 64 MB erg krap voor een relatief modern OS als Mandrake 9.1.
Ik ken Mandrake niet zo heel erg goed en weet niet hoe groot zo'n bootcd de swap maakt, zal een standaardgrootte zijn neem ik aan. Mogelijk is die te laag, waardoor hij elke keer weer swap ruimte vrij maakt, en het vervolgens weer vult.

Daarnaast, nogmaals, is het draaien van zo'n modern OS op zo'n relatief oude PC imho sowieso vragen om problemen. Maar het is een doel wat jij wilt bereiken waarbij je tegen dit probleem aanloopt, en gezien GoT er is om problemen op te lossen ipv er omheen te draaien, zou ik het eerst eens proberen met die Maxtor ipv de WD :)

Hoi

• [FSF]Moses
Oke bedankt, dan ga ik nu die PC even naar beneden slepen :) Mijn vriendin vind er niets aan dat ik de hele dag boven zit :)

Goed idee overigens. Had ikzelf nog niet aan gedacht.
Mocht ik nog steeds problemen hebben dan meld ik me hier wel weer.

Nogmaals bedankt!

Owja, mocht iemand nog suggesties hebben, dan hoor ik dat graag!

Moses

Verwijderd

Probeer het eens met icewm, wordt ook meegeleverd met Mandrake 9.1

Verder zou je binnenkort over moeten stappen op mandrake 10 (of andere distro) met kernel 2.6 omdat die echt sneller aanvoelt.

Met 64MB ram moet je je tot het minimum beperken; kan je het systeem zo installeren dat hij niet automatisch het grafische gedeelte start?
En in elk geval, dat hij je niet automatisch inlogt?

Dan kan je op de console inloggen, en met
free
kijken hoe je geheugengebruik ervoor staat.

Zorg ook absoluut dat je bij de installatie (summary scherm aan het eind) al alle services uitzet die je niet nodig hebt; in elk geval proftpd, httpd, en zo nog een paar... kost allemaal geheugen.
Let wel: natuurlijk geen systeemservices afzetten die je nodig hebt; gewoon in de networking group kijken.

• [FSF]Moses
Is ook wel het proberen waard. Maar waar ik eigenlijk mee zit is dat ik een goede vervanger wil voor mijn huidige Windows 2000 Server met ADC en DNS. De Acitive Directory met Domaincontroller is niet echt nodig, maar een goede DNS (bind of iets vergelijkbaars is echt een must (brakke chello DNS enzo)

Ik had uit andere posts al begrepen dat Mandrake meer voor de Desktop was, maar eigenljk moet ik een distro hebben voor server gebruik.

Nu heb ik net mijn RedHat 7 CD's weer terug gevonden, zou dat misschien iets beter zijn? De kernel is misschien wat verouderd, maar hij hangt niet rechtstreeks aan het internet. Hoeft geen httpd/ftpd te draaien. Alleen maar DNS en zoiets als Samba voor de file-opslag voor de 3 Windows XP-clients, zal wel even lastig te configgen zijn maar zo leer ik in ieder geval ook iets over Linux :)

Het enige wat hij naast de DNS en misschien Samba moet draaien is een Quake 3 Arena OSP server voor mijn huisgenoten en eventueel op de kleine familie-lan-parties :)

Een graphical UI is niet echt nodig, maar zou eventueel met de hand gestart kunnen worden. Dat moet te doen zijn dacht ik zo?

Moses

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Redhat 7 kan dan aardig geschikt zijn, maar je hebt dan wel te kampen met verouderde software (redhat levert zelf geen rpm's meer voor versies ouder dan 9 en de meeste software-developers ook niet), natuurlijk kan je altijd je eigen software gaan compilen, maar op een P166 is dat niet aan te raden (duurt heel lang dan) :{

Ik denk dat je beter eerst eens kunt kijken naar wat aRTee gepost heeft, alvorens je je aan verouderde software gaat wagen :)

Hoi

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je van een oude computer een servertje wilt maken kom je vrij snel op debian uit. Ik heb zelf een 100Mhz 486 als router/firewall/mailserver/webserver (debian) en dat gaat prima. Sowieso moet je zo min mogelijk installeren op een server. Dus geen gui.

• [FSF]Moses
Hmmm, ik had een paar jaar terug (1996) een Slackware servertje draaien met http, ftp, dns en sendmail en geen GUI. Bakje was een 486DX66 met 16 MB. Werkte prima toendertijd!
Ben inmiddels bezig om het eens met Dbian te proberen. Eerst maar even downloaden nu.

Bedankt voor al jullie tips/suggesties!

Moses

Verwijderd

Ik zou toch Debian proberen icm XFCE4...die is tenminste ook nog een beetje moooi. En als dat te langzaam werkt Blackbox ofzo..(dat ziet er tenminste ook nog een beetje uit) Kernel 2.6.2 is zeker aan te raden.
Pagina: 1